Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (402)

Divočák 

všechny recenze uživatele

Knížní předlohu jsem četl a proto jsem se na Šakala díval spíš jako na filmovou předělávku než jako na originální thriller. A musím říct, že teda nic moc. Režie je taková mdlá, nenajdete žádný výraznější moment a žádná scéna vám v hlavě neutkví dýl než pár minut. Navíc výběr hlavního hrdiny opravdu nedopadl dobře, Edward Fox je matný div se na obrazovce nerozplyne a pozdějšímu charismatickému výkonu Bruce Willise může jen závistivě funět za krk. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Tvorcovia tohto filmu si jednoznačne zaslúžia pochvalu za to s akou precíznosťou sa krok po kroku snažili ukázať postup vraha k atentátu a polície k vrahovi. Šakal je vždy o krok vpred a polícia čaká na jeho osudovú chybu. Hlavný predstaviteľ to zahral skvele, nepochybujem, že je to jeho najlepšia úloha v kariére. Napriek dlhšej stopáži si film udržuje takmer po celú dobu slušnú dávku napätia. Jeho skladacia zbraň je tiež niečo , čo vám z hlavy ešte dlho nezmizne. Novšie spracovania Šakala sa tejto klasike nevyrovnali. 80%. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Mistrný film, který mě zcela dostal - v závěru jsem napětím téměř nedýchal (byť mi bylo v podstatě jasné, jak film skončí). A to jsem ho zpočátku sledoval dosti vlažně, a dokonce jsem i uvažoval, že to nedám a pustím si něco jiného - to by byla strašná chyba! Upřímně řečeno, ten film mě nadchnul už jen tím, kolik se v něm prohání citroënů DS - jsem si jistý, že jsem jich v žádném filmu neviděl tolik pohromadě, a už jen díky tomu jsem se při sledování téhle báječné podívané tetelil blahem - jaké skvostné auto, jaký nadčasový design, jaké mistrné dílo automobilové historie! Bezvýhradně ten vůz zbožňuji. A když už jsem u těch odboček, honila se mi hlavou při sledování ještě jedna věc - údiv nad tím, jakého povyku se zde vyvolá kolem ohrožení jediné osoby: vše musí jít stranou, jeho život je maximální prioritou, a jeho ochrana má přednost před vším a musí jí být dosaženo za každou cenu. Tato fascinující naléhavost, kterou celý film doslova sálá, je naprosto neuvěřitelná - a cynik ve mně žasne, kolik energie se zde na jedné straně investuje do spáchání politického atentátu, a kolik na straně druhé k jeho potření. Lze si jen domýšlet, kolik běžné policejní agendy by muselo jít stranou, aby se mohlo tolik lidí věnovat honbě jednoho jediného zločince. A přitom, kdyby de Gaulla skutečně oddělal, nahradil by ho za chvíli jiný potentát, a bylo by, dere se neodbytně na mysl. To mě na tom osobně fascinuje nejvíc, ta sdílená představa - na straně atentátníka i policie - že v se v osobě prezidenta kumuluje státní moc, a číkoli eventuální kroky k ohrožení jeho života udělají z takového opovážlivce veřejného nepřítele číslo 1. Nerad bych se mýlil, ale jsem v pokušení se domnívat, že instituce politického atentátu je totiž v současnosti již na vymření, a po této stránce tak tento film představuje v podstatě historickou sondu z časů, které dávno patří minulostí. Představa, že by dnes bylo něco takového možná, se mi zdá krajně nepravděpodobná. Och ano, přiznám se, že to nemám ze své hlavy - dočetl jsem se u jednoho autora, že poslední tři desetiletí přinesla v západním světě zajímavý a v mnohém potěšitelný vývoj – neobyčejně ubylo politicky motivovaných atentátů.... Jako jedno z možných vysvětlení zmíněný autor uvádí skutečnost, že se společnost významně zkultivovala a zmírnila, takže většině obyvatelstva je nemožné vztáhnout ruku na kapra či slepici, neřku-li na lokálního satrapu, což myslím nebude daleko od pravdy. Ale zpět k Šakalovi - je to naprosto vynikající film, kterému nemohu nic vytknout a který vůbec nezestárnul - naopak, ubíhající léta od premiéry mu jen přidávají na zajímavosti. Tenhle film bude i nadále zrát jako víno, jsem si tím jistý. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Ale ak toto nebol Šakal, potom kto ním bol?“ Šakal je legendárny (anti)hrdina, na ktorého si svet filmu občas spomenie (značne nešťastná verzia s Bruceom Willisom alebo lacnejšia, ale paradoxne zaujímavejšia Honba na šakala s Aidanom Quinnom, oba filmy vznikli v jednom roku a to v roku 1997). Na samom začiatku tejto voľnej série stál o 24 rokov starší Deň Šakala - strhujúci, takmer akoby dokumentárnou formou nakrútený (desiatky rokov pred bourneovskou trilógiou, ktorá tento štýl preslávila) špionážny triler Freda Zinnemanna podľa románu Fredericka Forsythea s Edwardom Foxxom v titulnej (zápornej) úlohe. Foxx je chladnokrvný a pohotový profesionál. Sledovanie toho, ako sa blíži k svojej obeti (francúzskemu prezidentovi Charlesovi de Gaulleovi), je miestami až fascinujúce. A tak trocha desivé, ale to myslím ako plus. O kladné postavy tu príliš nejde, takže rozprávanie nie je rušené zbytočnými postavami, aké v roku 1997 hrali Richard Gere a Sydney Poitier. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://recenzie.org/spionaz/497-den-sakala-8o- ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Fred Zinnemann postupuje při režírování stejně jako Šakal při pokusu o atentát - tedy pragmaticky, nemilosrdně a bez zbytečných řečí či emocionálních výlevů. Podobně jako v knize se jedná o téměř dokumentární záznam atentátu, u kterého klidně uvěříme, že se mohl stát. Edward Fox má navíc charismatu na rozdávání, takže mu skoro až přejete úspěch. Závěrečná desetiminutovka navíc neuvěřitelně graduje, takže i když víte, jak to celé dopadne, nejspíš budete napětím zadržovat dech až do konce. ()

Galerie (72)

Zajímavosti (27)

  • Celosvětová premiéra proběhla 16. května 1973 v New Yorku. (Varan)
  • Ve scéně, kdy výrobce pušky předává Šakalovi (Edward Fox) náboje, mluví o šesti chybějících z důvodu předělání. Předělaných je skutečně šest, ale chybí jich sedm. (Pyron)
  • Při natáčení se režisér radil se skutečným padělatelem dokladů. (kenny.h)

Související novinky

Den Šakala se dočká seriálové verze

Den Šakala se dočká seriálové verze

05.11.2022

Klasický detektivně-špionážní román Den pro Šakala z roku 1971 od spisovatele Fredericka Forsytha (Krycí název Oděsa), inspirovaný skutečnými událostmi a popisující neúprosný hon na chladnokrevného… (více)

Zemřel herec Michael Lonsdale

Zemřel herec Michael Lonsdale

22.09.2020

Ve věku 89 let zemřel v pondělí v Paříži filmový a divadelní herec Michael Lonsdale. Informaci předala zpravodajská televize BBC s odkázáním na jeho agenta. Britsko-francouzský herec se narodil v… (více)

Reklama

Reklama