Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Včera byl u mě Den šakala, který mě absolutně nadchl. Velmi přesvědčivý politický thriller s naprostou absencí super hrdinů a šťastných náhod, za to oplývající těžkou dřinou, skládáním jednotlivých střípků, událostí, faktů do souvislostí, vyhodnocováním a vytvářením logických závěrů. Zabránit atentátu na de Gaullea má prioritu č.1 a bylo to vidět. Přestože má snímek dvě a půl hodiny, nenudil jsem se ani jednu minutu, fakt super! (pozor na ubohoučký a slaboduchý americký remake z roku 1997 - Šakal). ()
Dokonalý příklad toho, jak mohl dříve vypadat vynikající, nejen špionážní, thriller. Takový film, jaké se dnes již bohužel netočí. Hlavním kladem tu bezesporu jsou nebývalá realističnost, syrovost a přitom podivuhodná uměřenost, což se projevuje především ve vylíčení způsobu policejní práce, její všednosti, tuctovosti i zdánlivé nezajímavosti a nudě. Skvělá Šakalova postava, která nám někdy může připadat skoro až jako neživý inteligentní stroj s nesmírnou vůlí, vytrvalostí a trpělivostí, pak naopak filmu dodává něco té atmosferičnosti, pochmurnosti i osudového charakteru, jež dělají film tak neobyčejně zajímavým a přitažlivým. ()
Normalne mam rad filmy plne akcie, avsak tento film nema skoro ziadnu a aj tak ma u mna plny pocet *, za to moze vynikajuci scenar a skvela kriminalna a napinava atmosfera. Prenasledovanie tzv. ihly v kopke sena zacalo byt zaujimave vo chvili, ked uz boli policajti velmi blizko, ale samozrejme Sakala nebolo jednoduche chytit a tak som bol strasne zvedavy, ci sa im ho nakoniec podari najst alebo zabranit atentatu na prezidenta. Samozrejme som tento film porovnaval s remakeom z roku 1997, kde si chladnokrvneho Sakala zahral Bruce Willis a teraz chapem ten rozdiel. Novsi Sakal je sice akcnejsi, co sa mi velmi pacilo, ale tento ma pre zmenu kvalitny scenar a pokial sa vo filme len diskutuje a aj tak som ako prikovany k sedacke, tak musi dostat odomna 100%. Priznam sa, ze som cakal slabsi film. Mimochodom som si pocas filmu spomenul aj na iny podobny thriller S NASADENIM ZIVOTA (1993), kde sa John Malkovich vyhrazal zabitim prezidenta a neustale sa maskoval. _______ Edward Fox - (Šakal) +++ Terence Alexander - (Lloyd) +++ Michel Auclair - (Plukovník Rolland) +++ Alan Badel - (Minister) +++ Tony Britton - (Inšpector Thomas) +++ Denis Carey - (Casson) +++ Adrien Cayla-Legrand - (Prezident) +++ Maurice Denham - (Generál Colbert) +++ Michael Lonsdale - (Lebel) +++ ()
Asi nejlepší politický thriller, jaký byl kdy natočen. V 70. letech vůbec vznikaly parádní kriminálky s nezapomenutelnou atmosférou, která mi u dnešních zástupců poněkud schází. Den Šakala se sice obejde bez velkých hereckých hvězd, ale řemeslně je tak dobře zvládnutý, originální a přes svou délku i poměrně svižný, že nemohu v podstatě nic vytknout. V porovnání s pozdějším Willisovým Šakalem tenhle Zinnemannův jednoznačně vítězí.. ()
I v tomto případě jsme konfrontováni s nepochopitelným jevem, jímž je absence tohoto pozoruhodného filmu lehkého žánru na DVD nosičích. Precíznost a důkladnost, věnované vykreslení prostředí a postižení psychologie obou soupeřů, zpravodajce-teroristy i jeho policejního protihráče, sympaticky udivuje svou chladnou, jakoby nezúčastněnou optikou. Hledáme-li zdroje současné tváře dnešní kinematografie hraného filmu, v tomto případě jsme konfrontováni se zvlášť zdařilým příkladem. Upozornil bych v této souvislosti ještě na jeden důležitý prvek v kompozici filmu: na jeho vazbu k realitě (pokud mě paměť neklame, je Šakal objednán zbytky OAS, teroristické organizace někdejších francouzských vojáků a usedlíků v Alžírsku). Přesvědčivosti filmu toto propojení reality a funkce jen prospívá. Dokonce natolik, že již dnes je možno předpovědět přetrvávající klasičnost ŠAKALA, monumentálního díla nejen svého filmového subžánru, ale navíc i neformální oslavy dnes stejně klasického filmového řemesla, jež se v době počítačů a jejich stále preciznějších animací rovněž stává dědictvím zacházejícího minulého století. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (27)
- U vlaku, kterým odjíždí Šakal (Edward Fox) z Tulle, se do odchodu z pařížského nádraží vymění celkem 5 lokomotiv. (Allster)
- Děj začíná věrnou rekonstrukcí pokusu OAS o atentát na Charlese de Gaullea v srpnu 1962 a následným zatčením hlavních strůjců, zbytek filmu je již fikce. (kenny.h)
- Adrien Cayla-Legrand hrál generála Charlese de Gaullea velmi často, protože mu byl dost podobný. Když ve filmu vystupuje z limuzíny, spousta komparsistů lapala po dechu a jeden postarší, který hrál jednoho z veteránů, překvapením omdlel. (Kulmon)
Reklama