Reklama

Reklama

Do mobilní chirurgické nemocnice MASH 4077, kterou americká armáda umístila nedaleko frontové linie, je převelena dvojice nových lékařů. Jak kapitán dr. Benjamin Franklin Pierce, zvaný Hawkey, tak kapitán dr. Augustus Bedford Forrest, přezdívaný Duke, nemají vůbec žádnou vojenskou morálku a neuznávají armádu. Svým postojem sice nepřispívají k udržování vojenské disciplíny, na druhé straně svérázným humorem a zvláštním druhem kolegiality napomáhají sobě i ostatním lépe přežít v drsných podmínkách války, daleko od domova… Černou komedii z korejské války natočil režisér Robert Altman. Film vznikl v době odporu proti účasti vojenských jednotek USA ve Vietnamu a diváci aktuální zpracování tématu i jeho kvalitu ocenili. Získal Oscara za nejlepší scénář (Ring Lardner Jr.). Inspiroval také vznik jeho televizní seriálové podoby pod názvem M*A*S*H, jež se po jedenáct sezón s úspěchem vysílala nejen v USA, ale i v zahraničí...
Osamělý ironik, společenský provokatér a demystifikátor za filmovou kamerou – to je jeden z nejvýznamnějších světových tvůrců – scenárista, producent a režisér Robert Altman (20. 2. 1925 – 20. 10. 2006). Je také považován za důležitého zakladatele amerického nezávislého filmu a osobnost podporující mladé filmaře. Přestože původně vystudoval techniku, pokoušel se prosadit v rozhlase, později v rodném Kansas City založil vlastní produkční společnost, podílel se na natáčení mnoha krátkých snímků a pak dalších deset let pracoval v televizi jako režisér a autor seriálů. Po snímcích Delikventi a Odpočítávání se Robert Altman prosadil jako filmař právě až černou komedií z korejské války MASH, natočenou v roce 1969. Tímto dílem naznačil vlastní režijní styl: směs výstřednosti, nadsázky, překvapivého a ostrého pohledu na vztahy v rodině a společnosti. Po celou svou další kariéru se pokoušel bořit a ironizovat americké mýty, společenské stereotypy a schemata, stejně jako nemilosrdně kritizoval praktiky médií. Svět Divokého západu zesměšnil ve filmech McCabe a paní Millerová, Buffalo Bill a Indiáni. Do prostředí módního průmyslu nacílil snímek Pret-a-porter, zatímco v Hráči dokonale zkompromitoval hollywoodskou továrnu na sny. Do společenských a rodinných vztahů míří jeho Tři ženy, Dokonalý pár, Svatba či Prostřihy. Pro své režijní plány dokázal skvěle využít zaběhnuté filmové žánry, například krimi v titulech Zloději jako my, Perníkový dědek a Dědictví tety Cookie. K většině svých filmů si psal scénář, anebo se na něm alespoň významně podílel. V roce 2006 byl tento významný filmař členy Americké filmové akademie oceněn Oscarem za celoživotní dílo. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (302)

berg.12 

všechny recenze uživatele

Humor tohoto filmu (pokud se humorem dá ještě vůbec nazvat) je tak suchý, že mám pocit, jako bych žvýkal polystyren. A pak už je celkem jedno, jak kvalitní a říznou whiskey mi Altman nabízí na jeho zapití. Pro mě prakticky nestravitelné. A to jsem film viděl i v originále a hodnotím ho zcela bez ohledu na seriál. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Film Roberta Altmana má se seriálem jen málo společného – jeho humor není tak přímočarý, spíš absurdnější, a odsouzení nesmyslnosti celé války a akcí v Koreji se děje v prvním plánu. Vše na příbězích a osudech vojenských felčarů. Snímek se řadí k tehdejší vlně protiválečných témat, jakými byla např. i Hlava XXII, v nichž se parodovala absurdita, nemyslnost a bezhlavost vojenských tažení. A dalo by se říci, že je na pováženou, když má snímek co říci i dnes v současné době, zvláště podíváme-li se na konflikt v Iráku. Je vidět, že Altmanovy filmy patří skutečně k nadčasovým svými tématy a zaměřením, a že i "stařičký" M*A*S*H dokázal natočit velice stylově. ()

Reklama

Lynn 

všechny recenze uživatele

Je to trochu nezvyk vidět najednou místo Alana Hawkeyho Aldy Donalda Koumese Sutherlanda. Ale jinak se feeling tohoto po čertech povedeného dílka (myslím jak film, tak seriál) nezměnil a pořád je to úžasná bžunda. Jsou tu přinejmenším tři epizodky hodné zapamatování - veřejný rozhlas, Hrma Houlihanová ve sprše a výlet do Japonska. Pro milovníky seriálu povinnost - a naopak taky :-) ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Frank Burns je hrozba. Pokaždý, když mu umře pacient, řekne, že je to vůle Boží, nebo vina někoho jinýho." Válečné šílenství se dá docela dobře zvládnout, když má voják slabost pro hvězdy a pruhy, sadistické sklony nebo smysl pro humor. A právě na humoru při uvádění pacientů do stavu, ve kterém je může nepřítel znovu zabít, je postaven MASH 4077. Já jsem tedy asi jako všichni viděl nejprve seriál, takže musím smutně konstatovat, že není Pierce jako Pierce, Frank jako Kuní ksicht, Margaret jako Hrma a snad jen Radar je tak trochu jako Radar. Tahle korejská válka je zkrátka mnohem realističtější než ta seriálová sranda, ale já zábavu určitě potřebuju k životu víc než válečnou realitu. ()

KevSpa 

všechny recenze uživatele

Nejdříve jsem viděla seriál, který bezmezně obdivuji a považuji za jeden z nejlepších seriálů všech dob. Film pro mě byl neuvěřitelným zklamáním a po zhlédnutí tohoto filmu jsem vždy zbystřila, když se objevil film, který režíroval Robert Altman. Je to režisér, kterého prostě nemám ráda, jeho styl mi ani trochu nesedí. ()

Galerie (102)

Zajímavosti (49)

  • Natáčení skončilo 11. června 1969 po pouhých 52 dnech. (hippyman)
  • V roce 2006 vybral časopis Premiere film jako jednu z „50 nejlepších komedií všech dob“. (kaladze77)

Související novinky

Filmová bonboniéra

Filmová bonboniéra

22.11.2006

Je střed pracovního týdne, povinnosti se na každého jen sypou ze všech stran a vytoužený oddych je v nedohlednu. Po včerejším informačním nášupu tu tedy pro vás mám tři filmové jednohubky, které sice… (více)

Reklama

Reklama