Reklama

Reklama

Do mobilní chirurgické nemocnice MASH 4077, kterou americká armáda umístila nedaleko frontové linie, je převelena dvojice nových lékařů. Jak kapitán dr. Benjamin Franklin Pierce, zvaný Hawkey, tak kapitán dr. Augustus Bedford Forrest, přezdívaný Duke, nemají vůbec žádnou vojenskou morálku a neuznávají armádu. Svým postojem sice nepřispívají k udržování vojenské disciplíny, na druhé straně svérázným humorem a zvláštním druhem kolegiality napomáhají sobě i ostatním lépe přežít v drsných podmínkách války, daleko od domova… Černou komedii z korejské války natočil režisér Robert Altman. Film vznikl v době odporu proti účasti vojenských jednotek USA ve Vietnamu a diváci aktuální zpracování tématu i jeho kvalitu ocenili. Získal Oscara za nejlepší scénář (Ring Lardner Jr.). Inspiroval také vznik jeho televizní seriálové podoby pod názvem M*A*S*H, jež se po jedenáct sezón s úspěchem vysílala nejen v USA, ale i v zahraničí...
Osamělý ironik, společenský provokatér a demystifikátor za filmovou kamerou – to je jeden z nejvýznamnějších světových tvůrců – scenárista, producent a režisér Robert Altman (20. 2. 1925 – 20. 10. 2006). Je také považován za důležitého zakladatele amerického nezávislého filmu a osobnost podporující mladé filmaře. Přestože původně vystudoval techniku, pokoušel se prosadit v rozhlase, později v rodném Kansas City založil vlastní produkční společnost, podílel se na natáčení mnoha krátkých snímků a pak dalších deset let pracoval v televizi jako režisér a autor seriálů. Po snímcích Delikventi a Odpočítávání se Robert Altman prosadil jako filmař právě až černou komedií z korejské války MASH, natočenou v roce 1969. Tímto dílem naznačil vlastní režijní styl: směs výstřednosti, nadsázky, překvapivého a ostrého pohledu na vztahy v rodině a společnosti. Po celou svou další kariéru se pokoušel bořit a ironizovat americké mýty, společenské stereotypy a schemata, stejně jako nemilosrdně kritizoval praktiky médií. Svět Divokého západu zesměšnil ve filmech McCabe a paní Millerová, Buffalo Bill a Indiáni. Do prostředí módního průmyslu nacílil snímek Pret-a-porter, zatímco v Hráči dokonale zkompromitoval hollywoodskou továrnu na sny. Do společenských a rodinných vztahů míří jeho Tři ženy, Dokonalý pár, Svatba či Prostřihy. Pro své režijní plány dokázal skvěle využít zaběhnuté filmové žánry, například krimi v titulech Zloději jako my, Perníkový dědek a Dědictví tety Cookie. K většině svých filmů si psal scénář, anebo se na něm alespoň významně podílel. V roce 2006 byl tento významný filmař členy Americké filmové akademie oceněn Oscarem za celoživotní dílo. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (302)

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Seriál MASH je geniálny a tiež patrím medzi tých, ktorý tento film videli až po ňom...Je to fajn "podívaná", ale človek sa chtiac-nechtiac nevyhne porovnávaniu a o to viac gratulujem autorom seriálu, že sa im podarilo inšpirovať sa a všetko vylepšiť. Či už protivojnovú iróniu a sarkazmus (ktorý tu nie je taký trefný a zábavný), postavy (tu málo rozvinuté o nejakej psychológii sa tiež veľmi nedá hovoriť, pričom Hawkeye mi dokonca občas ani nebol veľmi sympatický). Robert Altman sa možno radí medzi najväčších režisérov všetkých čias, ale ja stále nechápem prečo a ani po MASHi som to nepochopil... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Porovnávať tento film so serálom, keď nikto z Altmanovej partie nevedel, že bude nejaký seriál vôbec natočený, a keď sa seriál príliš nesnaží nadväzovať na film (mená sa nerátajú), je ako porovnávať Emmerichovu Hviezdnu bránu so seriálom a porovnávať výkony Russela a Deana Andersona. Takže ale k filmu: nie som príliš zaťažený na vojnové filmy, pokiaľ sa im nepodarí ma nejakým ľstivým spôsobom citovo vydierať alebo ohúriť výpravou. Mash išiel mimo mňa, nedokázal som si k postavám vytvoriť vzťah a americký futbal je proste nuda....za nápad ale Altmana chválim. VIDENÉ ZNOVA 1/23: Tak po dekáde nemám s MASH-om vlastne žiaden problém, čo je možno dané aj tým, ako z dnešného pohľadu je extrémne politicky nekorektný. A ja som sa bavil, čo sa mi po prvýkrát nestalo. ()

Reklama

seeker23 

všechny recenze uživatele

Jak mě seriál celé mládí bezmezně bavil, tak musím nyní uznat, že oproti filmu je jeho humor velice prvoplánovitý. altman nechává vše vyznít do ztracena, pointy jsou nenápadné, dialogy se překrývají až do nesrozumitelnosti (což je obecně u altmana dost problém pro neangličtináře, protože do titulků se to nenacpe), a absurdita graduje. Leitmotiv s textem "That suicide is painless" je v groteskně nereálné scéně sebevraždy naprosto odzbrojující... ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Filmový MASH tvoří téměř dvouhodinový sled různých scén a scének, takže se člověk zkrátka neubrání dojmu, že seriálový formát je pro něj přece jenom vhodnější. Naštěstí je ale ten sled natolik zajímavý, suchý jako Hawkeyho martini a při krvavých scénách z operačního sálu mrazivě realistický, že si divákovu pozornost udrží i během poněkud roztahané druhé poloviny. Také obsazení je jedna báseň a Donald Sutherland, Elliot Gould, Sally Kellerman i Roger Bowen se svým seriálovým protějškům vyrovnají. Velká škoda ovšem je, že Frank v podání Roberta Duvalla zmizí tak rychle. Tři a půl. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

´´SkUrv€n@ vojna´´, hlása jedna epizódna postavička. A má pravdu. Ten čo ju chcel, by si ju mal vyžrať sám. Film, podľa ktorého vznikol ešte populárnejší seriál, je skvelým odpichom, ktorý v niektorých málo prípadoch samotnú TV show prekonáva. Zaslúžený Oscar za scenár a zaslúžené uloženie do NFR ( National Film Registry, US ). ()

Galerie (102)

Zajímavosti (50)

  • Jelikož Altman patřil k velkým odpůrcům války ve Vietnamu, dělal vše proto, aby publikum zmátl a přivedl je k názoru, že jde o Vietnam. Ze scénáře tak byly odstraněny všechny narážky na Koreu, a dokonce se záměrně manipulovalo s reáliemi. Například když Hawkeye doprovází Ho-Jona do Soulu k odvodu, vidíme kolem spoustu lidí v trojúhelníkovitých kloboucích, které jsou typicky vietnamské a v Koreji se nepoužívají, ostatně podobně jako jméno Ho-Jon. (Divočák)
  • V roce 1998 sestavil Americký filmový institut žebříček 100 nejlepších amerických děl ve filmové historii. V roce 2007, po 10 letech, byla kolekce přezkoumána a znovu vybrány ty nejlepší. Tento film je v tomto seznamu na 54. místě. (kaladze77)
  • Snímek vidělo přes 14 milionů lidí a vydělal mateřské společnosti na 36 milionů dolarů. (hippyman)

Související novinky

Zemřel Donald Sutherland

Zemřel Donald Sutherland

20.06.2024

Přichází velmi smutná zpráva ze Spojených států. Ve věku osmaosmdesáti let odešel americký filmový velikán a plodný herec s přibližně dvěma stovkami filmových a televizních rolí na svém kariérním… (více)

Filmová bonboniéra

Filmová bonboniéra

22.11.2006

Je střed pracovního týdne, povinnosti se na každého jen sypou ze všech stran a vytoužený oddych je v nedohlednu. Po včerejším informačním nášupu tu tedy pro vás mám tři filmové jednohubky, které sice… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno