Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Richard Gere se představuje v roli prominentního právníka Martina Vaila, který se rozhodne bezplatně hájit kentuckého mladíka Aarona Stamplera (Edward Norton), obviněného z vraždy chicagského arcibiskupa. Zkrvavený Aaron byl zajat po zběsilé honičce odvysílané v přímém televizním přenosu. Vail proto cítí, že by tento zdánlivě jednoznačný případ mohl přispět k jeho prestiži. Obžalobu zastupuje asistentka státního návladního Janet Venableová (Laura Linneyová), Vailova bývalá přítelkyně. Vailův případ se navzdory jeho očekávání zkomplikuje poté, co psychiatrička Molly Arringtonová (Frances McDormandová) dospěje k závěru, že Stampler trpí mnohočetnou poruchou osobnosti. Vail také odhalí důkazy o tom, že byl arcibiskup zapleten do spekulací s pozemky a zneužíval mladé ministranty. Cynický a prospěchářský právník tak čelí skličující vyhlídce, že si jeho klient skutečně zaslouží tu nejlepší obhajobu. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (610)

nascendi 

všechny recenze uživatele

U filmov s prekvapujúcim koncom ma zaujíma, či zmením ich hodnotenie pri opakovanej projekcii, teda v dobe, keď už "prekvapenie" nie je prekvapením. Ak nie, je to dobrý film (ani na Shakespearove hry nechodím do divadla zistiť ako to dopadne). Toto je však ten druhý prípad, keď pointu príbehu poznáte a ostalo iba herectvo Edwarda Nortona. Aj to ochudobnené starostlivosťou televízie o negramotných divákov a o inak nezamestnateľných hercov a z toho vyplývajúcim masovým dabovaním. ()

Tommy987 

všechny recenze uživatele

Pri dopozeraní mám z pointy vždy takú trochu cynickú radosť. Holt, mám slabosť pre ľudí, ktorí dokážu prešťať systém. Len nechápem, prečo mali Nortona po tak krátkom čase pustiť. To podľa amerického právneho systému púšťajú paranoidných schizofrenikov s dvoma vraždami na konte po mesiaci liečenia na slobodu? ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Hodně silné 4*. Thrillery odehrávající se převážně v soudní síni sice výrazně zavánějí nudou, ovšem já s nimi mám tu nejlepší zkušenost a jejich sledování mě vždy baví. Prvotní strach navíc patří k těm lepším snímkům z této kategorie. A to i přes stokrát omílanou zápletku, která tu je ale výborně zpracována a výrazně podpořena opravdu skvělým výkonem psychopatického Edwarda Nortona. Ten tu doslova zazářil a podle mě dodal pojmu filmový psychopat zase trochu jiný rozměr. Ovšem pochvalu si zaslouží i Richard Gere, který v hlavní roli také nezklamal a postavu arogantního advokáta vystihl velmi dobře. Dialogy v dané míře snesitelné a smysluplné, a byť je příběh dost zdlouhavý a plyne si spíše pěkně pozvolna, dobře se na to kouká a po shlédnutí jednoznačně převažují pozitiva v podobě herců a také režie. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Asi to chtělo chytlavější námět. Příběh o zavražděném biskupovi schizofrením mladíkem, není až taková bomba na poli právnických thrillerů. A to se Richard Gere jako špičkový právník a Edward Norton jako obviněný z vraždy perou pěkně o post nejlepšího herce filmu. Vyhraje nakonec jen ten, kdo všechny převeze. Film, jak jsem psal, je silný v hereckých výkonech, ale po zpětném hodnocení vražda biskupa není nic extra chytlavého. Nechybí však momenty překvapení, solidní režisérská práce a již zmíněné kvalitní herecké výkony. Překvapilo mě, že jak měl film celkem námět o ničem, tak to bylo poměrně napínavé. Nevzpomínám si, že by Gregory Hoblit někdy natočil nějaký extra thriller, ačkoliv je považován za specialistu na tento žánr. Tady byl řemeslně zdatný a vycucal z hrozného námětu maximum. 60% ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jesti na Prvotním strachu je něco dokonalé a zaslouží pětihvězdičkové ocenění, je to určitě výkon Edwarda Nortona v roli muže obžalovaného z vraždy celebrity. Ve své prvotině ukázal obrovské možnosti svého talentu a kritika i filmoví diváci z něj byli paf. Určitě se poprávu zařadil mezi nejvýznamnější tváře své herecké generace. Nemám nejmenší problém ani s Richardem Gerem v hlavní mužské roli, který je sice o dvě třídy horší než Norton, ale pořád to stačí na lepší herecký průměr a především Gere tady byl typově přesně obsazený do pozice, kterou dokonale ovládá a má v zobrazování podobných sebejistých elegánů praxi. Co mi ale vadí, je scénář, takový ten typický hollywoodský konstrukt, který se snaží maximálně efektně diváka manipulovat a připraví mu "šokující" zvrat na samotný závěr. Tedy přesně to, co mnohé filmové fanoušky naopak potěší. Nejde mi o to, že pachatel zločinu počítá 20 tahů dopředu, to konec konců dělá každý špičkový šachista, jde mi spíš o to, že ten brilantní plán počítá s reakcí spousty zúčastněných, které se ve skutečnosti nedají odhadovat a kdyby se jejich reakce jen nepatrně odklonily od předpokladů, skončí pachatel velice rychle na elektrickém křesle. Nehledě na to, že podle mých zprostředkovaných znalostí takhle americká justice doopravdy nefunguje. Celkový dojem: 65 %. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (14)

  • Prvotním strachem je myšlen strach ze smrti, který si každý více či méně vědomě v sobě neseme jako celoživotní trauma a které nás činí nesvobodnými. Přírodní civilizace si tohoto Kainova znamení byly vědomé, a proto měly rituály smrti, které jim pomáhali strach ze smrti transformovat. (sator)
  • Schizofrenie se často laicky používá nesprávně a takto je tomu bohužel i v tomto filmu. Správné označení ze strany znalkyně ve filmu mělo znít disociativní porucha (také mnohočetná porucha osobnosti). (rezzzy)
  • Ve 23. minutě se Martin (Richard Gere) sleduje zprávy v TV a odkládá flašku vody vedle sebe na křeslo. Flaška spadne, přesto o pár záběrů později stojí. (J.A.K.)

Reklama

Reklama