Reklama

Reklama

Plechová kavalerie

(seriál)

Epizody(7)

Je léto a začínají žně. Vydáme se za volanty kombajnů s legendami českého hereckého nebe napříč bývalým Československem. Prožijeme společně pracovní i osobní příběhy party kombajnérů z Nepomuku, která svádí boj o zrno na Slovensku, na Hané i v jižních Čechách. (oficiální text distributora)

Recenze (183)

Fanucci 

všechny recenze uživatele

Možná jsem trochu úchyl, ale mě to baví:-)) Nekolegiálnost družstev, špatné svačiny, nedostatek řemenů do kombajnů, věčně nadržený Hanzlík, postrach všech brigadýrů Bohouš Straka...zápletky a postavy jako hrom! A pak tu samozřejmě máme hi-tech Moučku, který telefonuje ze svého automobilu a operativně řeší naložení kombajnů na vagony...to si nikdo nesmí nechat ujít:-) P.S V posledních dvou dílech (např. scéna s převrácením kombajnu) je využito i akčního soundtracku! To jsem si dřív nevšiml:-)) ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Odpad dávat nebudu, i když je tenhle seriál tak strašně hloupý, protože existují ještě mnohem blbější a špatnější. Není to kdo ví jaký skvost a je z něho jasně cítit, že v tehdejší době byl myšlen opravdu vážně. Dnešní divak se mu může jedině zasmát. Z mého dětství si pamatuju, že se takhle jezdilo na brigády a kombajnéři si na melouchách přivydělávali, takže Dietl napsal pravdu. Ať se dívám, kam se dívám, tak jsem nikde nenarazila na shodný seriál, který by byl o brigádě kombajnérů (nebo o něčem podobném). Takže to bude zřejmě jen náš původní nápad. ()

Reklama

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Plechová kavalérie ukazuje snad nejlíp, že to s těmi scénáristickými schopnostmi Jaroslava Dietla nebylo ve skutečnosti tak slavné, jak se traduje, že jeho "znalectví" obyčejných lidí a jejich každodenních problémů je mýtus, který se zbortí v okamžiku, kdy začneme víc do hloubky zkoumat psychologii jeho postav a jejich vzájemné (zejména milostné) interakce. Zbyde nám něco, co dnes můžeme konzumovat pouze jako nechtěnou parodii schopnou vyvolat potoky slz smíchu. Jak jinak než parodii brát od stolu z pera vycucané epizody ze života kombajnérů "bojujících o zrno" (a občas proti pribináčkům)? Jak jinak než parodii brát např. Hanzlíkovu postavu "sukničkáře" Vildy Muclingera, který by ve své červené havajské košili, ve které chodí, pracuje, jí i spí, mohl umění lásky "vyučovat na Karlovce"...? (Scéna, v níž svádí svou bytnou (Geprtová) - výjimečně v košili bílé - je bezkonkurečním kabaretním vrcholem celého seriálu). Jak jinak než parodii brát celý motiv boje za uznání autority, když hlavní postavou je tak neprůbojná figurka, jakou představuje Víťa Kubánek? Komičnost byla ze strany tvůrců jistě v mnoha ohledech záměrná a odpovídá tomu funkce některých postav (viz skvělí Menšík, Filipovský aj.), ale ryzí směšnost tryská především ze scénáristické marnosti (u níž jsou bizarní zápletky pouze jedním z projevů). A pokud to nebyl vyloženě subverzivní Dietlův & Dudkův záměr (čemuž moc nevěřím), seriál kromě toho dokonale manifestuje zoufalou nekompetentnost pod vládou jedné strany. Podobně jako např. v Zákonech pohybu se zde bez obalu ukazuje všudypřítomné podvádění, nepořádek a špína (zrezlé plechy kombajnů), příšerná infrastruktura, špatné zásobování, machismus a ryze nesoudružské vztahy... Pěkná ilustrace normalizačního marastu, která tehdy prošla jen díky klapkám na očích.__ Faktem je, že Plechová kavalérie byla propadákem už ve své době: Rudé právo tehdy seriál odbylo jako neúspěch, který "rezignuje na všechno náročnější" a že si vystačí "s něčím na způsob kulisy" [RP, 9.2.1980, s. 5], dobový komentář v Tvorbě pak dále zmiňuje "pseudokonfliktnost zápletek", "pohádkový svár dobra a zla" a "figurkaření namísto vytváření plnokrevných, životných postav" [Tvorba, 9.1.1980, s. 6] a bohyně české kritiky Mirka Spáčilová tehdy natvrdo napsala, že Plechová kavalérie je "jedním z nejslabších seriálů původní tvorby, které se v poslední době objevily na obrazovce" [MF, 29.12.1979, s. 7]. Ostatně jak moc mimo tento seriál (i jeho autoři) byl už tenkrát, naznačuje vážně míněná úvaha samotného Dietla o tom, proč nepřítomnost hlavní ženské postavy nahrazuje licitovaný mariáš: "zdá se mi, že ten mariáš sem strašně patří, že je to ten střelný prach, který voní každému mužskému" [Květy, 20.12.1979, s 47]. Toto je ten pověstný skvělý vypravěč a znalec obyčejného člověka...? Hvězdička za ty slzy smíchu. ()

Prubner 

všechny recenze uživatele

Ze seriálu se sice člověk dozvěděl, jak to chodilo u kombajnérů, ale není to prostředí natolik zajímavé, aby o tom mohl vzniknout seriál, natož sedmidílný. Jen těžko se tu hledají nějaké velké konflikty, a tak scenárista musel doslova vařit z vody a postavit např. celý jeden díl na tom, že kombajnéři dostali ke svačině místo párků pribináčky. Inu, velká natahovaná nuda. ()

ArthasKarfa 

všechny recenze uživatele

Seriál, který krásně zachycuje žně, namáhavou práci kombajnérů, krásnou českou přírodu a že nad tím všude vlaje rudá hvězda a hesla: "Ani zrno nazmar" vůbec nevadí, prostě taková ta doba byla a byla lepší než dnešní, nebo ne? Doporučuji...podívejte se všichni kdo nemáte předsudky vůči zemědělství a komunismu. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (25)

  • Přestože hlavním tématem epizody jsou falešné hektary, tedy podezření, že odpovědní pracovníci lhali o skutečných výměrech obilí a šidili tak kombajnéry, příběh zůstal nedořešen a pravda nebyla vyřčena. (sator)
  • Každý díl začíná několika vteřinami dílu předešlého. (M.B)
  • Jaromír Hanzlík (Vilda Muclinger) hraje roli sebevědomého playboye a lamače srdcí dívek a žen, kterým se stále snaží dostat za každou cenu do kalhotek. Vilda Muclinger na krku nosí přívěšek býka, který má dodat jeho sexuálním schopnostem patřičnou váhu. Tento býček se dal opatřit za socialismu z některých španělských vín značek Sangre de Toro, Torres apod. Že tuto figurku nosí dospělý muž působí značně infantilně. (Cenobita)

Reklama

Reklama