Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na počátku přijíždí policie na místo vraždy, kterou ohlásil úspěšný cévní chirurg Richard Kimble. Obětí se stala jeho milovaná manželka Helena. Lékařovu vyprávění o jednorukém muži, se kterým se v bytě utkal, však policie nevěří a z vraždy podezřívá právě Kimbla. Šokovaný lékař je odsouzen k smrti. Spolu s dalšími vězni nastoupí do vězeňského autobusu. Když se dva vězňové pokusí o útěk, sjede během rvačky autobus ze silnice a převrátí se na železniční trať. Kimblovi, kterému řidič sundal pouta, aby mohl pomoci zraněnému dozorci, se podaří uprchnout. Na místo nehody dorazí FBI vedená agentem Samuelem Gerardem. Ten se okamžitě vydává po stopách uprchlíka. Střetnou se v tunelu kanalizace, kde se Kimble snaží agenta přesvědčit o své nevině. Gerardovi je to však jedno. Má jej chytit a ne soudit. Lékaři se opět podaří uniknout, dostat se do Chicaga, kde se okamžitě pustí do pátrání po jednorukém muži. Zjistí si v nemocnici, jaký typ protézy vrah nosí, a poté si vytipuje pět mužů, z nichž jeden by mohl být hledaným pachatelem. Gerard, který je lékaři v patách, brzy pochopí, že Kimble hledá jednorukého muže, o němž se zmiňoval. Nepřestává však pronásledovat svého uprchlíka, který si začíná uvědomovat, že případ je mnohem složitější, než se zpočátku zdálo. Dostává se na stopu nebezpečného podvodu s novým lékem, do něhož je zapleten také jeden z jeho kolegů. (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (810)

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Snažil se po několik večerů, ale nakonec mi stejně neutekl; uprchlík Harrison, kterého si na jeho šedivějící šišku snad začnu vážit. Zůstává mi záhadou, jak zrovna Ondra Davis dokázal spáchat jeden z nejlepších akčních thrillerů devadesátých let, ale jinotaj to je moc příjemný. Kdyby film mohl mít koule, Uprchlík jimi bude škrundat o podlahu. Jen bych ovšem udělil Řád koktavého bambuly za dabing pornoherce Jonese v druhé české verzi. (Filmfest Hurghada 2012, 4/67) ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Proč je Uprchlík tak dobrý jako je? Děj není nijak složitý, žádné zásadní dějové zvraty se (skoro;)) nekonají, tak proč? Protože Harrison Ford a Tommy Lee Jones. Jejich role jsou skvěle ztvárněné, psychologie postav je přirozená a vypadá velice reálně, takže se do filmu můžete díky jeho přesvědčivosti ponořit jako do málokterého dalšího - i šílené scény typu skok z přehrady zvládne vykompenzovat poctivé pátrání hlavního hrdiny po "tom jednorukém". Ačkoliv mám o něco radši U.S. Marshalls, protože tam dostal Sam Gerard prostor, jaký si zaslouží, zůstává Uprchlík i po letech kvalitním dobrodružným/detektivním filmem. 80% ()

Reklama

Kothy 

všechny recenze uživatele

Slušně našláplý film s Harrisonem Fordem. Většinu filmu je na útěku, protože chce dokázat svou nevinu v případě vraždy jeho ženy. Celou dobu mu je v patách Tommy Lee Jones jako agent FBI. Ford hraje doktora, který je dost chytrý. Proto se mu daří policii celý film utíkat. Nakonec odhalí celé spiknutí a jeho tvůrce. Ke konci film trochu ztratí tempo, ale určitě stojí za vidění. "Já svou ženu nezabil!" ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Akční thriller bez jediného nadbytečného záběru funkčně aktualizuje hitchcockovské schéma "nevinný muž na útěku". Film má především neskutečný spád. Ještě než doběhnou úvodní titulky, je Kimble odsouzen k smrti a ačkoli až do čtyřicáté minuty nemáme vizuální důkaz, že zločin opravdu nespáchal, držíme mu pěsti. Díky Fordovi, který je prostě "likeable guy" i díky tomu, že nám film svým tempem, při kterém nezbývá čas na vysvětlování, nedává na vybranou. Duel "kardiochirurg versus federální agent" je vzácně vyrovnaný, a jestli si film občas dovolí humor, pak se smějeme s vyšetřovateli, nikoli vyšetřovatelům. Spravedlivé rozložení pozornosti mezi lovce i loveného dovoluje naplno zapojit paralelní montáž, jejíž zásluhou je film výtečně rytmizován. Prostříhávání mezi dvojicí akcí jako hlavní prostředek k dynamizaci vyprávění přitom využívá od prologu, kdy pouze namísto dvou současně běžících dějů sledujeme přítomnost a minulost. Linie Gerarda a Kimbla se od sebe navíc liší také stylisticky, jak lze nejlépe sledovat na honičce pod tunelem (akčnost hudby, délka záběrů, nervnost kamery) - od této scény je zároveň naznačováno, že jediným východiskem pro Kimbla je kooperace s mužem, který mu jde nemilosrdně po krku (sladění stylů). Velmi důsledný je film také v distribuci informací a míře vědění, které nám v návaznosti na jednu ze dvou ústředních figur zprostředkovává. Podle potřeb vyprávění víme někdy více než Gerard, jindy zase více než Kimble - pořád jsme přitom napnutí a přesvědčeni, že hrdina má náskok jen pár kroků a jeho dopadení je na spadnutí. Uprchlík podobně jako Mlčení jehňátek za účelem vyvolání napětí či překvapení velmi uvědoměle pracuje se žánrovými schématy - více scén je vystavěno tak, abychom si na základě zkušenosti s podobnými scénami v jiných filmech mysleli, že Kimble už už bude dopaden - v jednom případě jdou ale policajti po známých jeho bytné, v jiném běží Gerard do jiného schodiště, než po kterém Kimble sbíhá. Při svém strhujícím tempu, přesně rozvrženým bodům obratu a výtečné gradaci pomocí cliffhangerů, jejichž vinou se ovšem film nedrolí do pomyslných seriálových epizod, Uprchlík zvládá zároveň prokreslovat postavy a přesvědčovat jak nás, tak Kimbla/Gerarda, že ten druhý to vlastně myslí dobře (scéna s chlapcem a rentgenem v nemocnici, důležitá, názorně předvedená skutečnost, že Gerard nevyjednává, sloužící k našemu docenění jeho odlišného přístupu ke Kimblovi, s nímž je ochoten komunikovat). V dětství jsem Uprchlíka sjížděl na VHSce stále dokola. O mnoho let později mi přijde pořád stejně boží a doufám, že jsem jej neviděl naposledy. Je málo takových. 90% Zajímavé komentáře: Douglas, JitkaCardova ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Mistrný scénář a skvělé fázování a tempo příběhu. Nesledujeme typický, očekávatelný souboj mezi lovcem-agentem FBI a naháněnou kořistí, ale geniální a zrakům všech ostatních skrytou spolupráci dvou silných solitérů - neboť od chvíle, kdy Sam Gerhard uslyší, že uprchlý vězeň mohl být odsouzen nevinně, a je ubezpečen, že ten muž je pronikavě chytrý, podniká sice navenek dál ty nejpřísnější kroky k jeho chycení a skutečně se chová jako zavilý tvrďák, nicméně právě pod tento pláštík drsňáka snadno skryje, že každý z podnikaných kroků v pátrání bude zároveň i šancí pro oběť, aby nesrovnalosti v případu stihly vyjít najevo. Pokud ovšem Kimble bude opravdu dost mazaný, aby stíhal držet krok a spolupracovat, a nedá se trapně chytit na ulici nebo zastřelit. To už Gerhard nechává na něm a osudu - nebude-li dost chytrý, tak za záchranu stejně nestojí. *** Gerhard nemůže oficiálně znovu otevřít Kimblův případ, ani kdyby chtěl - na to není čas ani ochota příslušných institucí - přešetření tedy může proběhnout jedině zároveň, dokud je uprchlík na svobodě - dokud ho Gerhard loví. Neoficiálně, v rámci lovu na vězně, jako součást honěné. Evidentně to dojde oběma mužům zároveň (možná k tomu jeden inspiroval svým krokem druhého), a ocitají se spolu na jedné lodi. Gerhard si ve svém povolání vybudoval dost praktické a autoritativní mimikri nesmlouvavého tvrďáka, který dělá svou práci doslova přes mrtvoly, a dokud si sympatizující vlčáci z FBI myslí, že zkušenému veliteli pomáhají v nejrychlejší cestě ke kořisti, pak mu v rámci pátrání po Kimblovi zařídí cokoli, klidně i revizi vyšetřování případu. A Gerhard se může v klidu soustředit na fakta a z domnělého honu udělat v pravou chvíli, kdy už bude vědět, na čem s Kimblem je, tažení za osvobození nevinně odsouzeného. *** Gerhard to ostatně nepokrytě říká celé jednotce FBI hned zkraje, když rozhoduje o strategii pátrání: "pokud je doktor Kimble zpátky v Chigacu, vyčkejme, dejme mu možnost, aby se tu v klidu usadil a pokusil se vrátit do normálního života". Co v danou chvíli vypadá jako ironický žert, je ze zpětného pohledu jasně čitelné jako agentův pravý záměr. Dělá svou práci, honí uprchlíka, ale dělá ji tak, aby v koordinaci s kroky doktora Kimbla, pátrajícího na útěku na vlastní pěst, celý případ odhalil - nespustí okamžitý hon na vězně po celém městě, ale rozhodne se pro strategické vyčkávání a přiměje jednotku FBI, aby ho zásobila všemožnými starými i novými informacemi ke Kimblovu případu, k nimž jim za sebou štvaný Kimble nechává jako stopy nové střípky a mozaika se postupně vyjevuje jim oběma. Od Gerharda to přitom není žádná zástěrka, je to jedna z možností, jak vězně chytit, jen chytře zvolená: ve chvíli, kdy ho bude mít, bude už také vědět, jestli je vinen. Honěná se tedy rozbíhá po poli stop a důkazů právě proto, že Kimble to tak potřebuje, a proto, že Gerhard to tak rozhodl - a že se oba uměli spolehnout na inteligenci toho druhého. *** Příznačný moment třeba je, když se Gerhard s Kimblem pouští do honičky a střílí po něm před zraky policistů; nestřílí tak, aby ho zabil ani poranil - míří mu efektně doprostřed čela a jakoby vztekle pálí, takže nevznikne ani nejmlhavější podezření, že ve skutečnosti pracuje i na možnosti Kimbla později zachránit a nyní si ho zabít nehodlá. Gerhard ale ví (jak mu ukázaly první výstřely do skla dveří, v nichž se Kimble na chvilku zasekne), že kulka jen vykreslí neškodnou pavučinu na tvrzeném povrchu dveří pár centimetrů před Kimblovou hlavou. Podstatné je, že vůbec nezamíří na nohu, která Kimblovi na chvíli v zasouvaných dveřích uvízla, čímž by ho na útěku definitivně zastavil a tím i odsoudil k záhubě dřív, než bude sám stoprocentně znát pravdu. A ovšem, ve chvíli, kdy už pravdu zná, neváhá využít svou autoritu a odvolat vrtulník ze střechy s falešným požadavkem na vlastní bezpečnost, ani zastavit ruku svého kolegy, který má Kimbla chvíli na mušce atd. (Ona všechna Gerhardova rozhodnutí, příkazy a vlastní jednání stojí za takový drobnohled - právě díky tomu se dá pochopit, odkdy ví, že nechce Kimbla zabít ani chytit dřív, než vypátrá pravdu, i odkdy je už přesvědčen o Kimblově nevině.) A ve finále pak nemusí Kimblovi nic složitě vysvětlovat, ale podá mu ruku jako sehranému parťákovi po vítězném mači proti mašinérii. A Kimble je sice překvapený, že to doopravdy vyšlo, ale perfektně rozumí, proč a jak. *** () (méně) (více)

Galerie (57)

Zajímavosti (61)

  • Scénu s havárií vlaku snímalo z různých úhlů celkem 13 kamer. (Shaqualyck)
  • Postava Cosma Renfra, kterou ve filmu hraje Joe Pantoliano, měla původně v závěru zemřít. Známému herci se ale podařilo přesvědčit režiséra Andrewa Davise, aby jej nechal jen omráčit a on se tak mohl objevit v případném pokračování. Dočkal se v roce 1998, kdy opět stanul po boku Tommyho Lee Jonese (Samuel Gerard) ve filmu Šerifové. (Shaqualyck)
  • V scéne, keď v kanáli Richard Kimble (Harrison Ford) mieri zbraňou na maršala Samuela Gerarda (Tommy Lee Jones), Kimble hovorí „Ja som svoju ženu nezavraždil," načo Gerard odpovedá „Mne je to jedno." Táto veta v skutočnosti nebola v scenári. Tommy Lee Jones však chcel do svojej postavy vniesť charakter nekompromisného policajta. (ČSFD)

Související novinky

Spin-off Vikingů nabírá obsazení

Spin-off Vikingů nabírá obsazení

28.01.2021

Chystaný seriál Vikings: Valhalla od Netflixu nabírá obsazení. Spin-off původních Vikingů, kteří završili svoji cestu v šesté řadě, bude využívat stejných irských kulis a z pozice producenta na něj… (více)

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Uprchlík bude mít filmový remake

Uprchlík bude mít filmový remake

28.11.2019

Před časem jsme psali o tom, že se do televize chystá nová verze Uprchlíka s Kieferem Sutherlandem a Boydem Holbrookem. No a zdá se nebude jediná. Studio Warner Bros. totiž pověřilo scenáristu Briana… (více)

Remake Uprchlíka má obsazení

Remake Uprchlíka má obsazení

19.09.2019

Herci Boyd Holbrook (Logan: Wolverine, Predátor: Evoluce) a Kiefer Sutherland (24 hodin, Telefonní budka) byli obsazeni do nového remaku Uprchlíka, který se objeví na chystané streamovací službě pro… (více)

Reklama

Reklama