Reklama

Reklama

Šest cizích lidí ve vězení budoucnosti, které tvoří nekonečná řada vzájemně propojených cel ve tvaru kostky. Psycholožka, policista, profesionální zloděj a dospělý autista netuší, kde jsou a jak se tam dostali. Ale brzy zjistí, že každý z nich má schopnosti, které jim mohou pomoci k úniku. Napětí však vyvolává konflikty a jejich společné úsilí dostává trhliny. Přežijí, jen když odloží stranou vzájemnou nevraživost a začnou spolupracovat. Je to jediná cesta ke svobodě. Spojí své síly nebo zahynou? Kdo se dostane ven? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Recenze (677)

Pítrs85 

všechny recenze uživatele

Zajímavý sci-fi thriller (určitě ne horor), po jehož skončení se vám možná malinko zatočí hlava a nějakou tu dobu ho budete muset vstřebávat. Což je vlastně dobře... Škoda, že já byl na matiku vždycky blbej, takže kdybych sebou neměl taky nějakého matematického Einsteina, byl bych asi hodně brzo v pr... :) ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Kostka se mi nehodnotní snadno. Viděl jsem ji už před x lety se spolužačkami ve škole, když se v předsváteční den místo klasického vyučování promítaly filmy a ač jsem si z ní dost pamatoval, neměl jsem jasno, nakolik se mi líbila. V nejedné scéně mě silně vtáhla napětím (prolézání místnosti se smrtelným nebezpečím pro každý vydaný zvuk je vážně atmosférický majstrštyk), zatímco jindy jsem bojoval s pachutí a touhou po co nejrychlejším konci nekonečně bludného kruhu s místy otravnými postavami... a po letech to s rozpolceností mých dojmů nemám o moc lepší. Snad jen více dokážu ocenit zdařilé filmařské aspekty, věřím propracovanosti světa kostky včetně její pohybů a číselných kominací (chápej jako nesmírný klad oproti mnoha rychle zpackaným levným „horrorům“ současnosti!), přestože nejsem matematik ani fyzik. Plně vnímám i závěrečnou myšlenku, působivě podanou se slušným tragickým paradoxem, což můj dojem pozvedá. Viděl jsem více starších filmů, které taktéž rozehrály existenciální situaci skupiny postav hledající řešení v uzavřeném prostoru, z něhož nebylo možné nebo snadné uniknout, a přestože nešlo přímo o horrory, mnohé na mě zapůsobily víc. Kostka mě upoutala některými prvky, silným napětím vybraných scén i dobrodružným „survival“ schématem à la Dobrodružství Poseidonu s postupně znižujícím se počtem přeživších postav putujících nebezpečnými prostory. Můj pocit, že 85 minut je pro toto ryze minimalistické zpracování námětu již přepálených a nasazenou laťku si napětí neudrží po celou dobu, mě však neopustil ve více scénách. Proto dávám zatím jen silné 3*: [70%]  ()

Reklama

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Excelentní sci-fi s originálním námětem a velmi hustou a tísnivou atmosférou. Znamenitá hudební stránka dokonale dotváří atmosféru filmu. Je dost dobře možné, že po jeho zhlédnutí budete mít strach z toho, kde se probudíte, s kým tam budete a z toho, že by to mohla být čtvercová místnost, která je propojena s další takovou místností, a další, a další... ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Celkem psycho film odehrávající se na rozměrech 4x4 metrů. Opravdu hodně dobře natočené. Stísněná atmosféra na vás celou dobu působí a vy stejně jako hrdinové nevíte, kudy ven. Film je hodně psychologický a žádná postava neví, komu může věřit. Společnými silami se snaží dostat ven napříč pastmi, kterými se je kostka snaží zabít. Dá se ale tento vraždící stroj vůbec opustit? "Jsou to prvočísla." ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Enigmatická stiesnená metafora, ktorá zostáva na pol cesty a v skutočnosti ma desí niečím úplne iným, než by mala. Relatívne originálny námet, lacné spracovanie. Vadí-nevadí. Mne osobne nie, keďže výrazne napomáha minimalizmu a psychologickému rozkladu uprostred mechanizmu Kocky. Postavy. Ich rozvrhnutie, vrátane profesie, vedomostí a funkcie (ak im ju pomyselne pridelíme) v útrobách labyrintu sú extrémne umelé. Po celú dobu som pociťoval čoraz silnejšiu vypočítavosť v zmysle ako natiahnuť námet na celovečerný film, keď predurčenie charakterov a ich daností viedlo k vykonštruovaným odhaleniam, ktoré ani neskrývajú neomalenú snahu dobrať sa ďalšej dejovej záhybky a priblížiť sa predvídateľnému finále. Trochu si zaspoilerujem, takže kto nevidel, nech ďalej nečíta. Napríklad Rennes (Wayne Robson) sa prejaví ako notorický útekár, avšak v zápätí musí zomrieť, aby ostatní prišli o nádej na rýchly únik. Študentka Leaven (Nicol de Boer) sa zasa prejaví ako geniálna matematička, ktorá postupne prichádza na spôsob fungovania Kocky. Mohol by som ešte pokračovať - neskôr objavia geniálneho autistu, vďaka ktorému sa vyhnú všetkým pastiam a nakoniec zistia, že jeden z nich je architektom vonkajšieho plášťa, takže vie, ak sa dostanú na okraj, nájsť východ. Niekto to môže brať ako zámerný kľúč "tých hore" ako ujsť - v tom prípade obsahuje veľa zámerných nejasností, ale ešte viac pravdepodobne nie až tak zámerných nelogickostí a náhod. Ja sa skôr nazdávam, že Natali jednoducho nevedel, ako ďalej rozvíjať námet, a tak sa uchýlil k najjednoduchšiemu riešeniu, ktoré sa ukázalo ako veľmi zlé, ale hororovým fanúšikom postačujúce. Ak to dokážete prehliadnuť, vaša výhra, ja žiaľ nie. Preto si myslím, že vo svojom vnútri samotná Kocka funguje na princípe hodu kockou; potom je dej aj logika fikčného sveta irelevantná. Atmosféru to však občas má a tiež musím brať v úvahu, že tu účinkujú neherci. 40% ()

Galerie (20)

Zajímavosti (19)

  • Všechny postavy jsou pojmenovány po věznicích: Quentin (Maurice Dean Wint) - San Quentin, Kalifornie. Holloway (Nicky Guadagni) - Anglie. Kazan (Andrew Miller) - Rusko. Rennes (Wayne Robson) - Francie. Alderson (Julian Richings) - Západní Virginie, USA. Leaven a Worth (Nicole de Boer a David Hewlett) - Leavenworth, Kansas, USA. Jejich jména navíc představují samotnou povahu věznic - například Kazan (mentálně postižený) je v Rusku rozvrácená věznice. Rennes ("učitel") se stalo vzorem pro mnoho dnešních věznic. Quentin (detektiv) je znám svou brutalitou. Holloway je ženská věznice. Alderson je vězení, v němž je samotka běžným typem trestu. Leavenworth se řídí pevně danými pravidly (Leavenina matematika), a nová věznice je společně vlastněna a stavěna (Worth, zaměstnán jako architekt). (Piggsy)
  • Režisér Vincenzo Natali natočil krátké pokračování, ve kterém bylo vidět vnější prostředí krychle. Pak ale slavnostně přísahal, že jeho obsah nikdy neprozradí a nakonec film zničil. (Piggsy)
  • V jednom z raných konceptů scénáře najdou postavy podivnou mimozemskou potravu. Tato myšlenka byla později zamítnuta, aby nebylo jasné, kdo je za kostku zodpovědný. (Piggsy)

Související novinky

Neuromancer má lepšího režiséra

Neuromancer má lepšího režiséra

10.05.2010

„Bible kyberpunku“ z pera Williama Gibsona se už pěkných pár let chystá na plátna kin. Když bylo ohlášeno, že ji bude režírovat Joseph Khan (tvůrce šílenosti Torque – Ohnivá kola) a hlavní roli si… (více)

Reklama

Reklama