Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Aleš BřezinaHrají:
Klára Melíšková, Stanislav Majer, Miroslav Krobot, Tereza Ramba, Tomáš Dastlík, Jan Budař, Táňa Hlostová, Kryštof Hádek, Jiří Štrébl (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Komisařka Výrová s kolegy vyšetřuje vraždu spojenou s rituálem vymítání ďábla... Série se pokouší o naplnění detektivního žánru inspirovaného britskou literární a filmovou tradicí. Režie první série se ujal Jan Hřebejk. Autoři přivádějí na televizní obrazovky neschematické a plastické postavy hlavních detektivů: majorky Výrové, nadporučíka Mráze a jejich kontroverzního šéfa plukovníka Vitouše... Případ pro exorcistu je nápaditě vyprávěný detektivní příběh se záhadou, rámovaný autentickým a realistickým vykreslením práce kriminalistů a okořeněný jemným humorem a ironií. „Případ pro Exorcistu mě zajímal hlavně proto, že jsem dosud žádnou detektivku nerežíroval. V současné době se jich točí opravdu hodně a laťka je nastavená vysoko, primárně zahraničními vzory. Jsem zvědavý, co se nám s tímto tématem podaří udělat, protože s výjimkou Nevinnosti jsme se s Petrem Jarchovským něčeho podobného ještě nedotkli," říká režisér Jan Hřebejk. (Česká televize)
(více)Recenze (285)
Retardovaný svět, retardovaná logika vyšetřování, retardovaně jednající postavy vyšetřovatelů, ale na rozdíl od geniální anti-krimi Malej Quinquin se tu čiperné retardování mění ve zhoubnou křeč, která zasahuje všechny složky seriálu (včetně poměrně konzervativního "whoddunit "jádra). Popravdě, retardovanější hudbu nejspíš letos neuslyšíte a tolik různých způsobů snímání by vystačilo na deset minisérií. Absurditě samozřejmě "počesku" chybí to, aby byla dotažená do konce. Tohle je polovičaté lavírování mezi vážností, smíchem a výsměchem, seriál, který se po dramaturgické i scenáristické stránce rozpadá do série více či méně vtipných skečů a WTF žánrových přechodů. Jasně, chápu, že tu byl pokus "neuchopitelně" těkat, ale výsledek je, jak správně poznamenala kolegyně Táňa Zabloudilová, "full retard" detektivka. I tak lepší než Clona, Vraždy v kruhu a další atentáty na detektivku. Ale jen proto, že se u toho člověk zasměje a místy má pocit, že to bylo ze strany tvůrců schválně. Hřebejkovo míjený se se žánrem už dlouho nebylo tak snesitelné. [Viděno poctivě celé na projekci. Těm, kteří po prvním díle žehrají na díry v logice tak doporučuji počkat na později. Je to stále výživnější.] ()
Totálně dementní tři hodiny případu, kterej má s ďáblama společnej jenom název a tři šestky vyrytý oběti na čele. I přes to mně ale přijde, že Hřebejk všechno natočil naprosto vědomě. Protože když pominu naprosto dementní scénář, kde policajti vyšetřují případ stejně tak obskurně jako dítě ztrátu písku na pískovišti, tak všechno ostatní zase tak zlý nebylo. Mluvím především o režii a o hercích, což je stejně tak alfa omega celého filmu jako samotný scénář. Jen mi prosím vysvětlete, koho to napadlo a kdo vymyslel natočit tak nelogickou bláznivinu. Skoro jako kdyby ta absurdita byla záměrná jako třeba u nového britského Sherlocka. Jen s tím rozdílem, že tady chybí ten Sherlock. ()
Tak se mi to po dvou letech rozleželo v hlavě. Mezitím jsem čel jednu z předloh Nejsvětější trojice, Ještě není konec, která se chystá ke zfilmování tento rok a byl jsem naprosto unesen. Hřebejk v Exorcistovi dělá Taušovi se Stíny takový předvoj, je odvázaný, kdežto Tauš se rovnou utrhl ze řetězu. Vše, co zdejší mí oblíbení uživatelé i ti, co jsou nahoře, považují za zápor, já vnímám jako klad - emancipovanou Výrovou, sarkastického a hloupého Vitouše, chlapáka Majera. Nevěděl jsem, že Kyšperský zazářil ještě před Trpaslíkem. Dlouhé záběry zvyšují napětí. Březinova hudba, hozená trošku do folklóru, evokuje Moravu a s ní tradičně spojované veselí a pohodu v kontrastu se všemi těmi sobeckými podezřelými. Co není pro hlavní příběhovou linku důležité, je drze opuštěno (ne, opravdu nepotřebujeme dovysvětlovat, jak dopadne vyšetřování Fořtova zabití). Humor funguje, vymítání ďábla a nadpřirozeno je jen klamání tělem. No a proč ne?? ()
Hmm .... tak .... buď jsem se zbláznil já, nebo Hřebejk s Jarchovským. Anebo zmagořili všichni dramaturgové v ČT ? ... Stupidní scénář, nevhodně obsazení herci kterým nevěřím ani slovo, uměle natahovaná stopáž nic neříkajícíma scénama atd. atd. ---- Omlouvám se za můj komentář po druhém dílu. Až u třetího jsem pochopil, že šlo pravděpodobně o komedii. Proto musím hvězdičku přidat (tvůrci to ale mohli avizovat dopředu, aby nedocházelo k takovým "nedorozuměním") ()
Musím se přiznat, že jsem v naprostým šoku. Co tohle mělo jako bejt ? V dramatických scenách nám hraje kabaretní hudba, dlouhý zbytečný záběry zabíraj plochu jednoho dílu, z policajtů se tady dělaj hovada a z diváků ultrahovada. Jestliže první dva díly mě přesvědčily, že se jedná o seriálový hovno, tak třetí díl tomu hovnu nasadil rámeček. Pokud by takhle měli pracovat skuteční policajti, tak by nevyšetřili ani ztrátu třídní knihy. Jakože policajti sledujou podezřelýho z vraždy, ale místo na něj čumej na prdel nějaký rajdy ?? Navíc v době kdy šel za ní ten vrah, rajda i její prdelka byla už dávno jinde. Co mělo znamenat to vyšetřování ? To je jako normální, že policie si mě předvolá k výslechu a tam mě zesměšňuje ? Tak on civil zastřelí utočníka a polda řekne kolegyni "to je dobře že si ho netrefila ty, víš kolik by s tím bylo papírování" čili když utočníka zastřelí civil, policie to neřeší a jde na kafe ? Pro Terezku Voříškovou mám slabost, ale smysl její postavy jsem fakt nepochopil. Pan kameraman se asi dost často dívá na filmy od Michaela Baye a sám žádnou invenci nemá, takež při výslechu je dialogama i interiérem navozena komorní atmosféra, ale pan Žirian chodí s kamerou kolem stolu jak kdyby točil největší akční film všech dob. Už dlouho jsem neviděl větší scénaristicko-kameramansko-režisérsko - dramaturgickou amatérštinu jako tady. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (13)
- Ve druhém dílu je během scény svědectví doktora Richarda Fořta (Martin Kyšperský) magnetofon několikrát střídavě zapnutý a vypnutý, přestože nahrávání nikdo nezastavoval a znovu nespouštěl. (milaneg)
- Žádost Jana Pánka (Kryštof Hádek), aby zhlédl svůj záznam z kamer před objektem, kde došlo k mordu, a řekl vyšetřovatelům, zda tam je něco zajímavého, je nesmysl. Standardní postup je, že si policie vyžádá originál záznamu a specialisté prověří, zda s ním nebylo manipulováno a poté je analyzován vyšetřovateli. (sator)
- Kavárna, ve které se ve druhém díle setká vyšetřovatel Mráz (Stanislav Majer) se svou exmanželkou a dcerou, je olomoucké Café 87. (Charlizee)
Reklama