Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    Nechci být unesen, nechci v opilosti řídit, nechci si hrát s průvodčím na schovávanou, nechci být smeten práškovacím letadlem, nechci rušit průběh aukce a už vůbec nechci být zastřelen. A nechtěl to ani Roger Tornhill. Dostal se však do tajných her mezi těmi dobrými a těmi zlými, zamiloval se a jako správný chlap přišel s vlastním řešením. Hitchcock natočil velmi napínavou podívanou, na které však již zub času zanechal svou stopu a k tomu, aby příběh fungoval bylo nutné, aby policisté dokázali sami sebe přesvědčit o tom, že jim by přeci nikdo nelhal a proto by k ověření totožnosti nikdy nepožadovali žádný doklad.(17.9.2012)

  • Douglas
    *****

    Cokoliv napíšete o Alfredu Hitchcockovi, někdo už to napsal před vámi a velmi pravděpodobně i lépe. Málokterý režisér se dočkal tolika monografií, analýz, profilů a přízvisek. Pokud jste o něm slyšeli jako o „mistru hororu“, snad vás z tohoto nesmyslného a bůhvíproč rozšířeného bludu vyvede právě legendární dobrodružný thriller Na sever Severozápadní linkou, který tvoří jakousi syntézu celé jedné větvě Hitchcockovy tvorby. Téma neprávem obviněného jedince, který prchá před pronásledovateli (ze stran padouchů i spravedlnosti) a hledá skutečného viníka prochází Hitchcockovým dílem od dob působení na britské půdě (39 stupňů) přes jeho ranou americkou tvorbu (Sabotér) až k velkolepému vybroušení právě v podobě Na sever Severozápadní linkou. _____ Tam všechny motivy spojil v dokonale promyšleném vyprávění o nenápadném muži, který náhodným gestem (doslova, nikoli metaforicky) přijme identitu neexistujícího tajného agenta a protivníci odmítají věřit, že jeho skutečná identita není jen dalším výmyslem tajemného pana Kaplana. Několikanásobné převrácení (přinejmenším etických) identit postav a opakované přepracovávání interpretací vodítek v příběhu prožívá po většinu filmu současně hrdina i divák. Divák je konfrontován s příběhem zdánlivě využívajícím všech známých a neznámých žánrových klišé, ale právě ve své eklektičnosti a sofistikovanosti je s každou další minutou nečitelnějším a napínavějším. _____ Právě to (modelovému) modernímu divákovi nakonec umožní přijímat z hlediska filmařského řešení zastaralé pasáže (např. křiklavé zadní projekce), které v sobě nesou tak nezaměnitelnou směs nadsázky a napětí (čerpajícího především ze divácké zmatenosti a nemožnosti scénu v době jejího umístění v příběhu jednoduše uchopit), že je nelze nevnímat víceméně totožně jako diváci před téměř padesáti lety. Jakkoli už jste určitě viděli nebezpečné jízdy postav řítících se v autě bez brzd závratnou rychlostí nebezpečnými serpentinami pár metrů od propasti nebo bezpočet parodií na práškovací letadlo nalétávající na hrdinu uprostřed polí, stále budou tyto a mnohé jiné scény pořád stejně intenzivní, protože důležitý není samotný efekt, ale konkrétní postavení hrdiny v nich a informace poskytnuté příběhem těsně před jejich začátkem. _____ Z filmu Na sever Severozápadní linkou čerpaly první bondovky (zejména pak Srdečné pozdravy z Ruska) a stal se skutečným základem dnes tolikrát v recenzích opakovaného „hitchcockovského thrilleru“, ve kterém hrdina se světem kolem sebe urputně bojuje o svou identitu a nevinnost. Pořád je ale především zakončením jedné celé a postupně se vyvíjející Hitchcockovy série podobných thrillerů a jedním z jeho co do dravosti a atraktivnosti vyprávění nejzajímavějších filmů. Pokud ale neznáte snímky jako Příšerný host, Čtyři vyzvědači (Tajný agent), 39 stupňů, Pověstný muž, Sabotér nebo obě verze Muže, který věděl příliš mnoho, rozhodně si je poshánějte a postupně zhlédněte, protože teprve pak pro vás bude sledování Na sever Severozápadní linkou opravdovým zasvěceneckým zážitkem, ve kterém bude mít každý detail příběhu to pravé místo.(18.1.2007)

  • Isherwood
    *****

    Geniální thrillerový part s úžasně vypracovanou paranoiou hlavního hrdiny, do posledního detailu promyšlenou logikou konspiračního thrilleru a v neposlední řadě příjemnou dávkou černohumorného zlehčování, jímž Hitchcock po divákovi sem tam ironicky zamrká. Formálně bezchybné (práce s kamerou patří do učebnic!), herecky přesné (Cary Grant cedící cool hlášky s ledovým klidem a Eva Maria Saint jako osudová femme fatalle jsou naprosto úžasní) a navíc naprosto ukázkově vygradované napětí až do famózního závěru na Mount Rushmore. Bezchybné dílo, v němž se zrcadlí obraz jediného – ryzí geniality!(29.10.2006)

  • Nathalie
    *****

    Vybroušené dialogy, dokonalý styl, nadpozemsky charismatický Grant, hitchcockovská mnohoznačnost a Humor...Nepravý muž na nepravém místě v nepravou dobu-ale v tom Pravém filmu. Ten popis je zoufale chabý, ale okouzlení nelze popsat slovy, protože při přemýšlení nad vzletnými adjektivy mi na rtech bloudí připitoměle zasněný úsměv a ožívají dialogy. Pokud to neuvidíte, bude vaše filmová sbírka chudší o Modrého Mauricia. Hitchcock Number One. TOP 10 movie.(23.4.2007)

  • sud
    ***

    Možná od filmů Alfreda Hitchcocka očekávám hodně, ale tentokrát se mi bohužel nedostavilo to, co jsem očekával, nebo alespoň ne v očekávané míře. Téma nespravedlivě obviněného muže na útěku sám Hitchcock rozvinul v jiných filmech lépe, zápletka je naivní a odhadnutelná, záporáci mají strašně málo prostoru a napínavých, humorných i romantických scén je na více než dvouhodinovou stopáž málo. Pár skvělých scén (jízda v opilosti, letadlo, závěr v Mount Rushmore), skvělé herecké výkony (mezi Grantem a Saintovou to jiskří, avšak mají málo společných scén) a zručnou režii to má, jen jsem prostě (jak už jsem na začátku napsal) čekal víc. Film jsem viděl rád se spokojeným nostalgickým úsměvem i když nakonec musím říct, že IMHO zestárl a sám Mistr napětí jej několikrát překonal. 60%.(10.11.2012)

  • - V budově OSN panoval po filmu The Glass Wall zákaz natáčení. Proto byly interiéry natáčeny ve studiu s výjimkou scény, kdy Grant vchází do budovy. Ta byla natočena tajně skrytou kamerou. (Hwaelos)

  • - Slavná scéna na planině s letadlem trvá sedm minut a je němá. Francois Truffaut to označil za "silácký kousek". (Hwaelos)

  • - Podle Amerického filmového institutu 7. nejlepší film z 10 v žánru "mysteriózní" (červen 2008) (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace