poster

Na sever Severozápadní linkou

  • USA

    North by Northwest

  • Slovensko

    Na sever severozápadnou linkou

  • Slovensko

    Na sever severozápadnou dráhou

  • Velká Británie

    North by Northwest

  • Nový Zéland

    North by Northwest

Dobrodružný / Thriller / Romantický / Mysteriózní

USA, 1959, 131 min

Scénář:

Ernest Lehman

Kamera:

Robert Burks

Hrají:

Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne, Robert Ellenstein, Lawrence Dobkin, Philip Coolidge, Alfred Hitchcock, Jimmy Cross, Jeremy Slate, Patricia Cutts, Edward Binns, Edward Platt, Bess Flowers, Ned Glass, Ken Lynch, Frank Wilcox, Malcolm Atterbury, Stanley Adams, Robert Shayne, Bert Stevens, Dale Van Sickel, Kenner G. Kemp, Jeffrey Sayre, Robert Williams, Len Hendry, Colin Kenny, Arthur Tovey, John Beradino, Frank Marlowe, Walter Coy, Tom Greenway, Cosmo Sardo, Jesslyn Fax, Harry Strang, Harvey Stephens, Carleton Young, Helen Spring, Olan Soule, Patrick McVey, Adolph Faylauer, Carl M. Leviness, Nora Marlowe, Tol Avery, Scott Seaton, Harry Seymour, Howard Negley, James Mccallion, Alexander Lockwood, Monty O'Grady, James Gonzalez, Jack Daly, Ralph Reed, Steve Carruthers, Robert Haines, Paul Genge, Baynes Barron, Tommy Farrell, Bobby Johnson, Carl Milletaire, Eugene Jackson, Murray Pollack, Sally Fraser, John Damler, Hans Moebus, Andy Albin, Sam Bagley, Wilson Wood, Lucille Curtis, Doreen Lang, Thomas Martin, Perk Lazelle, Don Anderson, Stuart Hall, Paula Winslowe, Bill Catching

Producenti:

Alfred Hitchcock

Střih:

George Tomasini

Scénografie:

Robert F. Boyle, William A. Horning, Henry Grace (set dekoratér)
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Nathalie
    *****

    Vybroušené dialogy, dokonalý styl, nadpozemsky charismatický Grant, hitchcockovská mnohoznačnost a Humor...Nepravý muž na nepravém místě v nepravou dobu-ale v tom Pravém filmu. Ten popis je zoufale chabý, ale okouzlení nelze popsat slovy, protože při přemýšlení nad vzletnými adjektivy mi na rtech bloudí připitoměle zasněný úsměv a ožívají dialogy. Pokud to neuvidíte, bude vaše filmová sbírka chudší o Modrého Mauricia. Hitchcock Number One. TOP 10 movie.(23.4.2007)

  • Mahalik
    ***

    Kluk dívající se na zázrak. Teda spíš, čekající na zázrak. Nad hlavou mu lítá otazník, hoří jako pochodeň- nedočkavostí. Jeho úsměv balancuje někde mezi křečovitostí a tajemnem. Myšlenka "Je to divnej Hitchcock" odlítá jako motýl do prostoru. Nemává, mrcha. Přilétá letadlo, práškuje. Super! Cary Grant běží jako o závod a kamera taky. Kluk má po dlouhé době nefalšovaně otevřenou pusu, nikoliv od zívání, ale od údivu. Tak to má být. Alfred posledním klíčem otevírá dvěře do kina se jménem Bizar. Tam to dokončí. Kluka nudou zastřelí. Ten jen dí: "Už nikdy víc!"(6.9.2009)

  • cheyene
    ****

    Hitchcock byl opravdu tělem i duší romantik a potvrzuje to i v tomto thrilleru. Vedle hlavní špionážní zápletky totiž rozehrává i romantickou linii, v níž dominují Cary Grant a Eva Marie Saint. Plný počet tentokrát nemohu Hitchcockovi dát, protože pro mě tento snímek pokulhával v napětí, kterého jsem tak nějak dočkal až v samotné závěrečné scéně v sídle u Mount Rushmore. Přesto se však jedná o parádní podívanou.(2.6.2012)

  • flanker.27
    **

    No ať se mistr napětí neurazí, ale tohle bylo naivní i na tehdejší dobu. Začátek velmi slušný, ale od cesty vlakem a setkání s agentkou končí veškerá legace. Totiž vlastně začíná. Slavná scéna čekání je sice hezkou atmosférickou vložkou, ale filmu už v mých očích nezachrání vážnost. Takové učesané, v dobré se obrátivší a odhadnutelné, nebetyčně naivní a s houslemi na těch správných místech. Film celkově působí tak o 10 až 15 let starší, než kdy byl natočen. Když to porovnám s ve stejné době natočeným Bad Day at Black Rock, je to rozdíl několika tříd. S Hitchcockem si spojuju spíše jiné filmy. Scéna s vytažením nože z diplomatových zad byla hezky zparodovaná ve Čtyři vraždy stačí, drahoušku.(27.12.2007)

  • gudaulin
    **

    Všechny filmy Alfreda Hitchcocka, i ty jeho nejslavnější, je pochopitelně nutné posuzovat v kontextu dobové tvorby, protože se na nich logicky částečně podepsal zub času. Přesto řada z nich je podle mě filmovou lahůdkou a současní tvůrci se často jejich kvalitám ani vzdáleně nepřiblíží. Jeho filmy jsou pro mě obvykle sázkou na jistotu. O to větší bylo zklamání u tohohle snímku, protože v mých očích vůbec nefungoval a měl jsem velkou práci ho vůbec dokoukat. Může za to hrozně naivní a předvídatelný scénář, který jako by byl napsán o 20 let dříve. Režie je stále spolehlivá a obsazení hvězdné, ale to nic nemění na tom, že jsem ve scénách, které měly být napínavé, stěží zadržoval smích. Hitchcock přitom určitě nechtěl napsat parodii, pouze lehce odlehčený thriller. Takových ostatně natočil víc. Shoduju se tentokrát s pohledem uživatele flanker.27. Celkový dojem: 40 %.(11.3.2011)

  • - Většinu filmu vidíme Rogera Thornhilla (Cary Grant) na levé straně plátna (obrazovky). (džanik)

  • - Během natáčení u Mount Rushmore vybíral Cary Grant (Roger Thornhill) podle Evy Marie Saint (Eve Kendall) za autogram od fanoušků 15 centů. (džanik)

  • - Podle knihy "Alfred Hitchcock: A Life in Darkness and Light" měl hrát Phillipa Vandamma (James Mason) původně Yul Brynner. (džanik)