Reklama

Reklama

Na sever Severozápadní linkou

  • USA North by Northwest (více)
Dobrodružný / Thriller / Romantický / Mysteriózní
USA, 1959, 131 min

Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (542)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Cokoliv napíšete o Alfredu Hitchcockovi, někdo už to napsal před vámi a velmi pravděpodobně i lépe. Málokterý režisér se dočkal tolika monografií, analýz, profilů a přízvisek. Pokud jste o něm slyšeli jako o „mistru hororu“, snad vás z tohoto nesmyslného a bůhvíproč rozšířeného bludu vyvede právě legendární dobrodružný thriller Na sever Severozápadní linkou, který tvoří jakousi syntézu celé jedné větvě Hitchcockovy tvorby. Téma neprávem obviněného jedince, který prchá před pronásledovateli (ze stran padouchů i spravedlnosti) a hledá skutečného viníka prochází Hitchcockovým dílem od dob působení na britské půdě (39 stupňů) přes jeho ranou americkou tvorbu (Sabotér) až k velkolepému vybroušení právě v podobě Na sever Severozápadní linkou. _____ Tam všechny motivy spojil v dokonale promyšleném vyprávění o nenápadném muži, který náhodným gestem (doslova, nikoli metaforicky) přijme identitu neexistujícího tajného agenta a protivníci odmítají věřit, že jeho skutečná identita není jen dalším výmyslem tajemného pana Kaplana. Několikanásobné převrácení (přinejmenším etických) identit postav a opakované přepracovávání interpretací vodítek v příběhu prožívá po většinu filmu současně hrdina i divák. Divák je konfrontován s příběhem zdánlivě využívajícím všech známých a neznámých žánrových klišé, ale právě ve své eklektičnosti a sofistikovanosti je s každou další minutou nečitelnějším a napínavějším. _____ Právě to (modelovému) modernímu divákovi nakonec umožní přijímat z hlediska filmařského řešení zastaralé pasáže (např. křiklavé zadní projekce), které v sobě nesou tak nezaměnitelnou směs nadsázky a napětí (čerpajícího především ze divácké zmatenosti a nemožnosti scénu v době jejího umístění v příběhu jednoduše uchopit), že je nelze nevnímat víceméně totožně jako diváci před téměř padesáti lety. Jakkoli už jste určitě viděli nebezpečné jízdy postav řítících se v autě bez brzd závratnou rychlostí nebezpečnými serpentinami pár metrů od propasti nebo bezpočet parodií na práškovací letadlo nalétávající na hrdinu uprostřed polí, stále budou tyto a mnohé jiné scény pořád stejně intenzivní, protože důležitý není samotný efekt, ale konkrétní postavení hrdiny v nich a informace poskytnuté příběhem těsně před jejich začátkem. _____ Z filmu Na sever Severozápadní linkou čerpaly první bondovky (zejména pak Srdečné pozdravy z Ruska) a stal se skutečným základem dnes tolikrát v recenzích opakovaného „hitchcockovského thrilleru“, ve kterém hrdina se světem kolem sebe urputně bojuje o svou identitu a nevinnost. Pořád je ale především zakončením jedné celé a postupně se vyvíjející Hitchcockovy série podobných thrillerů a jedním z jeho co do dravosti a atraktivnosti vyprávění nejzajímavějších filmů. Pokud ale neznáte snímky jako Příšerný host, Čtyři vyzvědači (Tajný agent), 39 stupňů, Pověstný muž, Sabotér nebo obě verze Muže, který věděl příliš mnoho, rozhodně si je poshánějte a postupně zhlédněte, protože teprve pak pro vás bude sledování Na sever Severozápadní linkou opravdovým zasvěceneckým zážitkem, ve kterém bude mít každý detail příběhu to pravé místo. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Těžko tenhle film posuzovat současnými měřítky a nároky na řádský horror, ale fakt musím uznat, že Hitchcockovi se podařilo bez dnešních velkých trikových výdobytků a možností zachovat něco, co je podle mě "trik-netrik" pro to správné napětí nezbytné a to je atmosféra. Když například Grant čeká na té opuštěné silnici mezi poli, nikde nic a nikdo - to je právě to ONO. Na druhé straně jeho zběsilá jízda v opilosti s očima navrch hlavy - to vypadalo jako parodie a dost komická. ()

Reklama

golfista 

všechny recenze uživatele

Opravdová klasika filmového napětí a geniální režie Alfreda Hitchcocka. Jak málo stačí k přehozemí výhybky běhu života ! Jednou si zavoláte číšníka a rázem začíná jedna z nejnapínavějších dobrodružných cest v historii filmu. A Cary Grant je opravdu neodolatelný - a to jsem normálně orientovaný chlap :) ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Neobvyklý pohled na dospívání jednoho starého mládence aneb Oidipus jak vyšitý. Na začátku se Roger chová jako dítě, místo přítelkyně ho doprovází matka. Posléze potkává první ženu (Evu), ve vlakovém kupé dochází k zasvěcení, které pokračuje odlišně naladěnou dohrou v hotelovém pokoji (you're a big boy now). Mezitím se Roger v nejslavnější scéně filmu konečně projeví jako dospělý samostatný muž. Navzdory osudu, přítomném magickou třináctkou (ciferné součty čísla kupé, hotelového pokoje Evy, filmové femme fatale), zůstává částí svého já dítětem. Infantilní chování mu pomůže bezpečně uniknout z aukce a jeho nejúčinnější zbraní je ta nejneškodnější – peníze. Zasvěcování se logicky musíme účastnit také, hnání touhou zjistit společně s hrdinou, proč ke všemu dochází. Potřeba vědět nepodstatné je součástí hry. Nejzábavnější Hitchcockův film. 90% Zajímavé komentáře: Douglas, Nathalie, EdaS, berg.12, Gimp ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Najamerickejšie, najfarebnejšie, najdlhšie, najdobrodružnejšie a vôbec po všetkých stránkach najveľkolepejšie spracovanie Hitchovej srdcovej látky krivo obvineného muža na úteku. Cary Grant je sympatickejší než Kevin Spacey, Eva Marie je krásna a krehká profesionálka, a všetko je to tak fantasticky nasnímané a zostrihané, až pradiem. Krásnej formálnej stránke dopomáha oscarom ovenčená výprava, zohrávajúca tu rovnakú rolu ako v PSYCHU alebo VERTIGU - a to už je vzhľadom k žánru oddychového dobrodružstva čo povedať. Prehnane dokonalý film. ()

Galerie (124)

Zajímavosti (67)

  • Vagón představený ve filmu byl vyroben roku 1939 firmou Pullman Standard. Tento typ, "Imperial State", obnášel čtyři dvojlůžková kupé, čtyři jednolůžková a dva salónky. Interiér, který vidíme, je ve skutečnosti studiová scéna vyrobená z překližky. (džanik)
  • Koncem 50. let točilo studio MGM většinu svých širokoúhlých filmů systémem CinemaScope nebo Panavision, avšak tento film byl natočen “paramountskou“ metodou VistaVision. Dávají se proto dvě vysvětlení: celý projekt rozběhlo studio Paramount a až pak se přesunul pod křídla MGM; Alfred Hitchcock systém upřednostňoval z dřívějška. (džanik)

Reklama

Reklama