Reklama

Reklama

Bezstarostná jízda

  • USA Easy Rider (více)
Trailer 1

Svoboda je děvka a my se bezstarostně projíždíme... Dnes už klasický film Bezstarostná jízda (1969) byl v době svého vzniku přelomovým dílem, které otevřelo cestu nastupující generaci filmařů do Hollywoodu. Nezávisle natočený snímek, jehož distribuci převzalo studio Columbia, měl svoji premiéru v soutěži MFF v Cannes 1969, odkud si odnesl Cenu za nejlepší debut. V létě pak zahájil svoji pouť americkými a světovými kiny. Stal se velikým hitem (s rozpočtem 340 000 dolarů utržil jen v USA a Kanadě téměř 40 milionů) zejména mezi mládeží, neboť úzce souzněl s jejich tehdejšími pocity a náladami. U nás se film na začátku normalizace nesměl promítat (ač byl zakoupen) a v kinech se objevil až v březnu 1995, kdy na jeho pražskou premiéru zavítal i režisér a představitel hlavní role Dennis Hopper. Tvůrci příběhu dvou mladíků Wyatta a Billyho (jejich jména upomínají na dva proslulé psance Divokého západu Wyatta Earpa a Billyho the Kida), kteří si za peníze utržené za drogy koupí motorky a jedou „objevovat Ameriku“, porušili řadu v Hollywoodu dlouho dodržovaných filmových postupů a pravidel, mj. rezignovali na vývoj postav, vytvořili zcela atypické hrdiny (či antihrdiny), místy zrychlili a ozvláštnili střihovou skladbu (použití flashforwardů jako přechodů mezi scénami), dovolili do té doby běžně nevídanou míru improvizace v dialogu i v hereckém projevu a použili hudební soundtrack jako dějotvorný prvek. Bezstarostná jízda je dnes právem považována za jeden z průkopnických nezávislých snímků. Film byl poctěn i tehdy ještě velmi konzervativní Americkou akademií, která ho nominovala na Oscara ve dvou kategoriích (původní scénář a mužský herecký výkon ve vedlejší roli – J. Nicholson). Představitel zkrachovalého advokáta George Hansona Jack Nicholson tu vytvořil první ze svých mimořádných hereckých kreací a za svůj výkon byl kromě oscarové nominace vyznamenán mj. Cenou newyorských filmových kritiků a Cenou Národní společnosti filmových kritiků. Hlavní role vytvořili Peter Fonda a Dennis Hopper, kteří byli spolu s Terrym Southernem také autory scénáře, a za kamerou stál tehdy ještě málo známý maďarský emigrant Laszlo Kovacs. (Česká televize)

(více)

Recenze (530)

ext_ 

všechny recenze uživatele

Film k pěknýmu pokoukání, poslechu (Hendrix, Steppenwolf apod.) i k zamyšlení. Pro zastydlý hipíky must see záležitost. Člověk se musí pozastavit nad tím, jestli v dnešní společnosti už opravdu nejsme všichni jako ty balíci z filmu. O svobodě se skvěle mele hubou, ale faktem je, že končí hned u první nezaplacený faktury. A lepší už to nebude... ()

HareS 

všechny recenze uživatele

Nič iné ako Bezstarostná jazda nereprezentuje šesťdesiate roky mrazivejšie a pravdivejšie. Odmietanie spoločenských konvencií, hnutie hippies ako nasledovník beatnickej generácie, študentské nepokoje počas Leta lásky 1967 na západnom pobreží Spojených štátov v San Franciscu, na východe zasa trojdňový festival vo Woodstocku 1969, kde kvetinové deti mierom a hudbou protestovali proti práve prebiehajúcej vojne vo Vietname, kontrakultúrna a sexuálna revolúcia, prvý let na Mesiac ((ne)pristátie na ňom je už vec na inú diskusiu)... Tabuizované témy, odcudzená mládež, nízky rozpočet a podobné atribúty sú príznačnými pre americký nezávislý film, ktorý nám v plnej nádhere ukazuje Dennis Hopper vo svojom celovečernom režijnom debute. Do Bezstarostnej jazdy sa podarilo zakonzervovať ducha Ameriky konca 60. rokov, celým filmom sa tiahne vnútorná existenciálna očista, ktorú chcú na nekonečných amerických pláňach dosiahnuť ústrední hrdinovia Wyatt a Billy (totožnosť mien s Wyattom Earpom a Billym the Kidom nie je náhodná, ale zámerná), vydávajúci sa na karneval Mardi Gras na opačnom konci krajiny, alebo skôr k horizontom, na ktoré obmedzení ľudia so svojou neslobodou nikdy nedovidia. Ilúzie o slobode sú pre Bezstarostnú jazdu charakteristické rovnako ako smútok za definitívnym odchodom hnutia hippies. Motorové vozidlá ako ústredné prostriedky k dosiahnutiu niečoho neurčitého. Niečoho abstraktného a neuchopiteľného. K dosiahnutiu nekonečného jazdenia, len tak pre radosť, pre ten opojný pocit z voľnosti a nespútanosti, z oslobodenia sa zo zväzujúcich okovov všednosti. Billy a Wyatt na svojej ceste stretávajú stratené existencie, farmárov (opäť je to Wyatt, kto tvrdením: „Nie každý dokáže žiť zo zeme, si si svojím vlastným pánom, môžeš byť pyšný“, protestuje proti skomercionalizovanej spoločnosti), komunitu hippies, právnika Georgea Hansona, čo je jedna z prvých úloh pre Jacka Nicholsona, ktorého pohŕdanie vtedajšou skostnatenou spoločnosťou je snáď ešte intenzívnejšie ako u ústrednej dvojice (po odchode z reštaurácie, odkiaľ ich vyhnali vžité predsudky vidiečanov im hovorí: „Neboja sa vás, oni sa boja toho, čo pre nich znamenáte. To, čo reprezentujete, je sloboda. Hovoriť o tom a mať to. To sú dve rôzne veci. Je ťažké byť slobodným. Oni budú len kecať o individuálnej slobode, ale keď sa s takou slobodou stretnú, tak sa jej zdesia)." V ušiach doteraz znejúci Steppenwolf, The Byrds, Jimi Hendrix alebo Roger McGuinn, zo soundtracku, ktorý si tyká s pojmom kvalitná hudba a László Kovács za kamerou s jeho legendárnym, tzv. predznamenávaním nadchádzajúcej scény prestrihávaním na ňu v ešte práve prebiehajúcej, sú len takou malou, byť neodmysliteľnou čerešničkou, na veľmi chutnej torte z Nového Hollywoodu. 90% ()

Katzenklo 

všechny recenze uživatele

"Kde vzal tu paruku?" - "Podle mě mu to vyrostlo. Asi používá přírodní hnojivo." Zajímavě roztříštěný film. V první polovině jde o melancholickou pozvolnou ódu na americkou krajinu a duševní svobodu. Po osudovém setkání s právníkem se v poměrně rychlém sledu za sebou dočkáme komediální scény, smutného dramatu i psychedelického experimentálního artu. A ten závěr - občas to tak holt chodí. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Holt kult. 1) Nepochopitelně slavný film mi dnes připadá jako vyčpělá antiestablishmentová sračka. 2) Ale krajina je pořád pěkná, hudba ještě lepší a překvapivý konec filmovému sdělení nasadil korunu. 3) Takže nakonec to hodí tři hvězdičky. ()

de_FACTO 

všechny recenze uživatele

Touha dvou lidí užít si zcela bezstarostně následujících několik dní, spojené se skutečnou individuální svobodou a lehkými drogami, se postupně transformuje v bezútěšné hledání noclehu či jídla, poněvadž ta - zkurvená, zasraná, zpíčená - Amerika naprosto odmítá (viz. skutečně napjatá a pichlavá scéna v klasické yankees kavárně) někoho s vlastním názorem, či chutí vyčnívat, což se plně ukáže v samotné jízdě (osamocená osada hippies, žijících skutečně z ničeho, "pouze" z darů země). Jsem skutečně rád, že Hopper nenatočil jen bezmeznou, sympatickou sračku, o chlastání/hulení dvou sympatických hrdinů, ale film, jehož konečná výpověd je upřímná (LSD pasáž je výborná) a především perfektně - řekl bych - reflektuje několik důležitých problémů tehdejší Ameriky(=ke zdi s tím svinstvem). Bohužel ale, chvíle mezi těmito důležitými momenty, si v určitých okamžicích zahrávají se zapáchající a prolezlou nudou. Po druhém zkouknutí mnohem lepší. ()

stration 

všechny recenze uživatele

Klasika. Jako mladýmu zhulenýmu frackovi mi to připadalo skvělý. Později jsem vystřízlivěl a trochu jsem se nudil. Jednu hvězdu navíc za brutální konec. ()

Thewho18 

všechny recenze uživatele

Volnost, příroda, Steppenwolf a spol. spojení bublavých kytarových rifů a pohodové jízdy na mašině nekonečnými prériemi prostě žeru...lepší klip k Born to be wild si nedovedu představit... Ta píseň a film jedno jsou. Hned bych se ke klukům přidal... ()

Toshiro 

všechny recenze uživatele

Většinu filmu jsem dost pochyboval o smyslu a příliš neobdivoval dva zkouřený hipíky na motorkách. Ale šokující scény ze závěru dodávají potřebný kontrast a porozumění. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Film podľa môjho gusta obohatenými myšlienkamy s ktorými sa stotožňujem, vynikajúcim soundtrackom pozostávajúcim výbornou hudbou šesťdesiatych rokov ako Steppenwolf či Jimi Hendrix. Výborný herci ako Peter Fonda, Dennis Hopper a Jack Nicholson, Hneď mám chuť si vyraziť niekde na motorke. ()

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

"They're not scared of you. They're scared of what you represent to 'em." Epitaf 60. rokov, v ktorom scenár naozaj vôbec nebol potrebný. ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Viděla jsem další kult. Konečně. Bezstarostná jízda se ke zlatému fondu světové kinematografie řadí právem. Nejlepší z trojice je Jack Nicholson, je rozhodně zvláštní a zajímavé zároveň vidět ho tak mladého hrát. Ale už tehdy bylo vidět, že to jednou bude velký herec. Příběh nese poselství, je naléhavý. A i když by život hippies nebyl nic pro mě, film jsem si užívala. Moc se mi líbily písničky, narážky na tehdejší americkou společnost... A ten konec, ten mě dorazil úplně. ()

Trevor 

všechny recenze uživatele

Pred mnohými rokmi sme si z videopožičovne požičali tento film a mňa ako ešte žiaka základnej školy vôbec nezaujal, teda okrem motoriek. Teraz s odstupom času sa tomu, že ma film neoslovil vôbec nečudujem. Jazda dvoch feťákov naprieč štátmi nacistickými spestrená návštevami miest s podobne inteligentnými ľuďmi, ktorých cieľom je ležať, húliť trávu a nepracovať má niekoľko svetlých momentov, ale inak je to iba road movie a kedže nepatrím k fanúškom tohto žánru nebudem prehnane moralizovať. Peter Fonda a Dennis Hopper podali dobré výkony, kamera Lászla Kovácsa je výborná, výber piesní mohol byť podstatne lepší a kedže až na koniec nie je dej ničím zaujímavý, vyššie hodnotenie filmu nemôžem dať, pretože možno v ňom nedokážem nájsť, čo tam nie je. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Kultovní jízda napříč Amerikou v podání neobyčejné autorské dvojice Peter Fonda / Dennis Hopper. Film jako Bezstarostná jízda je mi sympatický o to víc, že sám miluji literaturu Beat generation, kde se "toulání Amerikou" mění v ústřední téma, a z níž pramení i kultura hnutí Hippies, přičemž Easy Rider by se dal označit za základní kámen nezávislé a svobodné filmové tvorby, která se uchytila na přelomu 60. a 70. let. Krom skvělé ústřední dvojky (Hopper je tradičně fantastický a Fonda neuvěřitelně spontánní) bych vyzdvihnul začínajícího Jacka Nicholsona v roli právníka George, byť neměl tolik prostoru, kolik bych si přál. Celé je to pojato hodně svobodomyslně, v souladu s dobou i duchem, ve kterých Fonda s Hopperem vyprávějí, a jednoznačně tento snímek mohu zařadit mezi nejzásadnější díla všech dob. Dennis Hopper je velký režisér - já osobně byl dost unesen jeho filmem Barvy (1988), ale Easy Rider je zkrátka klasika, která si zaslouží plné hodnocení. Krásný film s hrozným koncem... ()

Kuzlo 

všechny recenze uživatele

,,Nebojej se vás. Oni se bojej toho, co pro ně znamenáte. To co reprezentujete..... je svoboda. O to tady jde. Mluvit o ní a mít ji...to jsou dvě různý věci. JE TĚŽKÝ BEJT SVOBODNEJ!“. ()

Petroff 

všechny recenze uživatele

Fond i Hopper dávají velmi dobře, ovšem to co předvádí Jack Nicholson je koncert.. Prázdný silnice, mašiny a parádní muzika. Freedom included. ()

Had6 

všechny recenze uživatele

Nebýt toho, že bych na konci filmu nechvalně skončil, hned bych si to s Peterem a Dennisem vyměnil. Na motorce sice nejezdím, ale tu pohodičku jsem si vychutnával i tak. Je to nádhera zahodit hodinky a potom už jenom jet kam mě silnice navede. A jako třešinka na dortu, je úžasný Jack Nicholson, kterému jeho roli prostě musíte věřit. ()

Související novinky

Bezstarostná jízda dostane moderní reboot

Bezstarostná jízda dostane moderní reboot

02.12.2022

Tak o tohle si asi žádný z diváků neříkal. Legendární americký snímek Bezstarostná jízda herce a debutujícího režiséra Dennise Hoppera z roku 1969 má dostat novodobý reboot. Konsorcium vlastníků práv… (více)

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

26.05.2016

Letní kino patří k prázdninovým měsícům stejně neodmyslitelně jako slunce nebo koupání a teplé letní večery přímo vybízejí k tomu, užít si nějakou tu filmovou laskominu pod širým nebem a s… (více)

Reklama

Reklama