Režie:
Sidney LumetScénář:
Paul DehnKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
Richard Rodney BennettHrají:
Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller (více)Obsahy(2)
Albert Finney jako Hercule Poirot v nejslavnějším detektivním případu Agathy Christie. Britský film, oceněný Oscarem. Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou - od Istanbulu až po Calais - se jedné prosincové noci roku 1930 stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho cestujícími, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v jugoslávském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického milionáře - a jaký byl její motiv...
Námět tohoto románu poskytl A. Christie skutečný případ - únos v rodině světoznámého letce a amerického národního hrdiny Charlese Lindbergha. Oscara získala Ingrid Bergmanová jako nejlepší herečka ve vedlejší roli, snímek byl nominován v dalších pěti kategoriích (A. Finney jako nejlepší herec, scénář, kamera, kostýmy, hudba). Získal také řadu cen Britské filmové akademie. Za zmínku stojí jeho hvězdné obsazení - kromě jmen, uvedených v noticce, např. ještě: Jean-Pierre Cassel, Wendy Hillerová, Sean Connery, Martin Balsam, Vanessa Redgraveová nebo Anthony Perkins.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (353)
Od záplavy páry a optimistického startu náhlého dobrodružství až po dusivé vyústění všech stop a lavinu sněhu. A mužíček Poirot ve změti podezřelých činů a náznaků od prvního nástupu na vlak až k finálnímu odhalení. Ta pointa přitom nijak těžká není a při chvilce zmateného hádání by ji určitě trefil každý. Ale ta důmyslná a atmosférická cesta k ní je nezapomenutelná. ()
Po chvilce váhání dávám nejvyšší počet hvězdiček, protože Sidney Lumet opět dokázal, že umí. Vražda v Orient expresu je klasickou detektivkou, kde se postupně odhaluje motiv, provedení vraždy a identita vraha. Snímek má mysteriózní atmosféru, skvělé herce již podle jmen a i přes svoji delší stopáž dokáže diváka stále bavit a udržet v pozornosti. Pouze rozjezd filmu je takový slabší. Konečné sezení v jídelním voze pak ovšem nemá chybu. ()
Uf, no neviem neviem-mám rád detektívky, tie old-school asi najviac, ale Vražda v Orient Expresse ma nudila aj rozčulovala, čo je pre mňa samého malým šokom zvlášť z toho dôvodu, že režisérom je borec menom Sidney Lumet!!! Vadila mi tá prehnaná teatrálnosť všetkých postáv a najviac mi liezol na nervy samotný Albert Finney, ktorý mi pripomínal skôr nejakú karikatúrku alebo niečo medzi psychopatom, detektívom a Adolfom Hitlerom (v niektorých pasážach:) Áno , Hercule je excentrik, ale napr. v podaní Petra Ustinova si zachováva aj isté dekórum a nevyzerá ako šašek. Pod vplyvom všetkých negatívnych aspektov a vnemov mi začala vadiť aj tá vykonštruovanosť príbehu aj konečné rozuzlenie a už ma celé to negatívne nastavenie neopustilo:) Som sakra sklamaný a dôvody prečo tak nízke hodnotenie nech vyrieši Poirot!!! ()
Můj vztah ke klasické detektivce je více než vlažný, Agathu Christie jsem kdysi odložil s prvním malým černouškem a nechal ji hnít někde na dně knihovny. Do života jsem vybaven pouze tou základní poučkou, že vrahem je zahradník. Když máme dnes takové sychravé odpoledne, Olga Walló se tolik vyvztekala s českým dabingem a oblíbenec Sean Connery na mě z obrazovky promlouvá hlasem Jana Teplého, rozhodl jsem se odolat pokušení a nepřepnout na obligátní strhující publicistiku o pražském arcibiskupství na ČT2. A udělal jsem dobře. Albert Finney je jako belgický mentální Herkules úžasný, svou postavu sice pojal jako postaršího žlučovitého prostatika, ale klubko nitek vedoucích k pachateli rozmotává celkem energicky. Než mašinfíra zatopí pod kotlem, je mezi osobami ve vagónu první třídy vrah a já marně vyhlížím šviháka s cvikrem na nose, ve slamáku a brďáckých zelených montérkách. O to víc bylo pro mě rozuzlení překvapivé a i když se v Orient Expressu dvě hodiny jenom žvanilo, musím hodnotit pozitivně. ()
Já bych rád dodal jednu pěknou větu, kterou řekne Holly v Červeném trpaslíkovi, ale tím bych okamžitě řekl celou pointu a jestli ji někdo nezná, tak by to byla velká škoda, i když čekat se to dá, ale nemusí a to je právě to kouzlo dobrých detektivek, jako Vražda v Orient expresu dozajista je, protože Agatha Christie dokázala psychologii postav vypsat do detailu. Spolu s fascinujícím vyprávěním její detektivky prostě nikdo nikdy nezapomene a Vražda v Orient expresu je jednou z nich. Hercule Poirot je zde ztvárněn vcelku zajímavě. Hercem, který ho ztvárnil pouze jednou, ale o to víc zajímavě a opravdově. Proto je nakonec tento film tak neobvyklý a přesto povedený, protože David Suchet je sice herec, kterého znají všichni, ale takhle je alespoň o neobvyklou věc na světě více. --- Vrah je dozajista v této místnosti... ()
Reklama