Reklama

Reklama

VOD (1)

Snímek Network, břitká satira na "senzacechtivé zpravodajství", se zdá být s každým uplynulým rokem aktuálnější než kdy dřív. Howard Beale, moderátorská hvězda televizní společnosti UBS, je poslán do důchodu, protože příliš zestárl. Beale nedokáže přenést přes srdce, že po pětadvaceti letech přijde o práci jenom kvůli věku. V dalších zprávách proto divákům oznámí, že během svého posledního vysílání spáchá sebevraždu. Šéf televizní stanice Frank Hackett chce Bealea na místě vyhodit, když se ale ukáže, že by UBS mohla dosáhnout v den Bealeovy smrti nejvyšší sledovanosti v historii, kariéristka Diana Christensenová šéfa přesvědčí, aby tohle osudové závěrečné vysílání pojali jako zvláštní událost. Beale se samozřejmě nakonec nezabije - ale začne nesouvisle hovořit o hrozném stavu světa a televize především. Díky tomu se z něj stane nejžhavější osobnost americké televize. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (224)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Nemůžeš mě přepnout na jiný program!“ Pravda v televizi pochopitelně neexistuje, ale proč na ni zcela rezignovat? Protože nikoho nezajímá, protože je v přímém rozporu s pověstným „show must go on“? Dalšími objekty scénáristova zájmu jsou lidé z televize a jejich vztahy, obdobně falešné jako zprávy, jež vypouštějí do světa. Podle filmu byla právě sedmdesátá léta zlomovým obdobím, kdy byla generace mající celkem rozumnou představu seriózního zpravodajství definitivně „sežrána“ generací nastupující. Posledních pár statečných, jejichž lamentování nad starými dobrými časy nelze označit za prázdné fráze, musí ustoupit před náporem dravé mladé krve. Před lidmi, kteří svět chápou výhradně skrze onen ďáblův vynález a vypustí-li z úst větu „Tohle v televizi neříkali, jak se to dělá?“, nemusí jít nutně o nadsázku. Terčem scénáře přitom není jen televize, negativní dopad působení konglomerátů a cílení na masový trh odráží situaci v celém Hollywoodu od druhé poloviny 70. let. Network je proklatě mazaný film. Dokáže být v jednom momentě k potrhání vtipným i nepříjemně upřímným (protože poukazuje na něco, co si sami neradi připouštíme). Prvotřídní kvalitu hereckých výkonů možno brát jako odměnu pro diváky, kteří před tím přílivem rychle chrlených slov briskně neprchnou (zkuste si to říct pětkrát za sebou). Právě jim bych taky doporučil seriál Aarona Sorkina Studio 60, jdoucí věrně ve šlépějích Networku a nadto modernizující některé aspekty téhož konceptu. 90% Zajímavé komentáře: Tomco, Lookass, Ondrish ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Agresivní boj o koláče sledovanosti i skvělý herecké výkony jsem předem považoval za největší klady snímku. Naivně jsem však neočekával, že film z roku 1976 půjde tak nekompromisně za každým vydělaným dolarem a má tlamička se s údivem rozevřela při neskutečně aktuálním monologu pana Jensena o korporacích. Pátou hvězdu sice subjektivně nedávám, ale pouze proto, že při sledování pohyblivých obrázků potřebuju občas podráždit svou bránici uvolňujícím smíchem a tady na mě pan režisér Lumet evidentně zapomněl. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

„Sieť” je presne tým druhom filmu z televízneho prostredia, konkrétne zo zákulisia večerných správ, ktorý sa pravdepodobne asi neodváži uviesť žiadna zo slovenských, či aj iných, svetových, (ne)komerčných televízii, pretože skrátka rozkrýva naprosto chúlostivú problematiku, ktorá asi nie je mnohým po srsti...? Howard Beal bol voľakedy populárnym moderátorom s 28 % sledovanosťou, ale kvôli rôznym okolnostiam a potom nízkej sledovanosti, to začalo ísť s ním postupne z kopca, a to dokonca až v takom rozsahu, že 22. septembra 1975 dostáva výpoveď, ktorú mu prišiel oznámiť Max Schumacher - prezident spravodajstva na stanici UBS. Počas nasledujúceho dňa sa všetci ksichtia tak, akoby sa vôbec ani nechumelilo, a možno aj práve preto ani poriadne nepočúvali, čo to vlastne ten Beal (vy)hlásil priamo do éteru... ? Niečo v tom zmysle, že do týždňa chce spáchať samovraždu, kedy si jednoducho povedané „vystrelí mozog z hlavy” ! Vskutku, naozaj dosť šialené prehlásenie, ale už je neskoro plakať nad rozliatým mliekom, keďže sa to celé dostalo rýchlo napovrch, tým pádom to automaticky zdieľajú i ostatné, sesterské televízie, čím sa vytvára nielen mediálny kolotoč, ale zároveň i sledovanosť raketovo vystrelila nahor, to jest už podľa toho si ozaj nie je ťažké domyslieť, že Beal ostáva sedieť na svojej pozícii i naďalej, no súčasne s tým rozdielom, že dostáva svojú vlastnú "šou Howarda Beala" , v ktorej bude "budúci prorok" disponovať improvizovanou slovnou zásobou i gestikuláciou, a k tomu si nebude klásť servítky pred ústa, kde si to zatiaľ ešte ani neuvedomuje, ako si pod sebou píli konár... Jestvuje potenciálna možnosť, že sa mu predsa jeho želanie aj splní ? / Progresívny režisér Sidney Lumet svojim spracovaním zašiel až do neuveriteľného extrému, čo mu na režisérsky podnos vlastne ponúkol najmä mimoriadne úprimný scenár Paddyho Chayefskyho, ktorý doslova „zaťal do živého” , a pritom nemá ďaleko od reality, trebárs skúste sa trochu zamyslieť nad súčasnou „covid propagandou” , kam už medzitým zašla, a to ani nehovoriac o masívnom očkovaní sa ? A toto účelové „vymývanie mozgov” sa deje na každodennej báze v priamom prenose ! Protagonistu stelesnil predčasne zosnulý, majstrovský Peter Finch, ktorý bol priam strhujúcim hercom v hlavnej úlohe, rovnako ako i Faye Dunaway, ktorej postava (ne)obyčajnej karieristky Diany Christensen, čo ide aj cez mŕtvoly, čiže je bez chrbtovej kosti, pričom obidvaja predvádzajú herecký koncert, na aký sa prídem vždy rád pozrieť. Snímok získal celkovo štyroch Oscarov, pričom 3 z nich obdržali herci, keď ku spomínaným dvom, sa ešte pridáva i filmová manželka Williama "Billa" Holdena, Beatrice "Louise Schumacher" Straight, ktorej na to stačilo len niekoľko málo minút na plátne. Obsadenie je jednoznačne zásadné pre ďalší vývoj. A Robert "Bob" Duvall je toho i názorným príkladom. Taký nepríjemný film, ktorý sa divákom, teda mne určite, zaderie hlboko pod kožu ! PS: Namiesto športového Rockyho mal skôr vyhrať satirický Network ?! ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Nedivím se, že za tohle Lumet a jeho herci shrábli tolik Oscarů. Network je jako rána palicí - nevzpomínám si, kdy jsem naposledy viděl film, který by byl takhle nepředvídatelný, a hlavně tak přetékající satirou a burcováním veřejnosti skrze absurdní a extrémně černý humor. Jak vidno z kvality a spektra dnešního televizního vysílání, burcování se nezdařilo... to ovšem neznamená, že by Network byl o něco horší. Naopak i v současnosti se k němu můžeme upínat a vzpomínat třeba na megalomanské sklony páně Železného, který když prohlásil, že Zajíc Zaza je nejvíc boží maskot od toho židovského atleta, a novamba bude hit léta, tak to tak prostě bylo. Pro koho si asi tak myslíte, že se tyhle a jiné příšernosti produkují? No přece pro ty, co si stejně ten OVRZ nebo Cesty Domů nebo Rodinná Pouta nebo Kobru 11 nebo Hodinu Pravdy nebo Zlatou Mříž nebo Máme Rádi Česko, pokaždé znova pustí, i když pořád mají miliony keců o tom, jak se na ty vysmáté pipiny nedá dívat, a je hrozné kolik je v tom reklam a jak ty reklamy řvou... Faye Dunaway a její pořady s věštci, šílenými proroky a autentickými akty politického terorismu na vás.... BTW i Ned Beatty a jeho "revealing speech" o fungování současného světa jako ekonomického propletence bez vyznání či národnosti a hlavně o moci peněz a z toho plynoucí nedůležitosti všeho ostatního, má platnost i bezmála "čtyřicet let poté", když část nebo linie filmu o odchodu generace, která byla u zrodu televizního média, pomáhala ho vybudovat a rozvíjet, a "teď" nevěřícně sleduje jeho úpadek, už jaksi postrádá sepětí se skutečností. Takže je vám asi jasné, že na tohle jsou čtyři hvězdy málo. 90%... ... because you're on TV, dummy. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Čakal som lepšie spracovaný námet o masmédiách, ktoré dokážu solídne “krútiť” hlavami poslucháčov, no možno je to aj tým, že po vzhliadnutí množstva dokumentov na túto tému, sú už moje očakávania neprimerané. Ďalšia vec ktorá mi vadila, je ten záver, ktorý mi prišiel dosť pritiahnutý za vlasy. Podľa mňa sa to dalo inak ukončiť a “bez svedkov” .. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (20)

  • Režisér Sidney Lumet se nechal slyšet, že film natočil se specifickým nasvícením. Při počáteční scéně použil pouze přirozené světlo. S postupující stopáží filmu přidával více světla a zrychloval pohyb kamery. Ke konci filmu pak použil co nejvíce světla a odlesků. (HellFire)
  • Network se stal teprve druhým filmem v historii, který získal hned 3 herecké Oscary, a to pro nejlepšího herce v hlavní roli a nejlepší herečku v hlavní a vedlejší roli. (Ruuzha)
  • Ve filmu kupodivu nikdy neuvidíme mluvit Dianu s Howardem. (Kulmon)

Související novinky

Zemřel herec Ned Beatty

Zemřel herec Ned Beatty

14.06.2021

Včera v kalifornském Los Angeles opustil filmový svět americký na Oscara nominovaný herec Ned Beatty. Bylo mu 83 let. Rodák z Kentucky, kterého si mnozí diváci jistě vybaví třeba jako Otise, věrného… (více)

Reklama

Reklama