Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Během vánočních svátků rozpoutá v ulicích Gothamu peklo znetvořený muž přezdívaný Tučňák. Mstí se za rodiče, kteří ho po narození hodili do kanálu, i za samotu, v níž byl nucen žít. Jeho nenávisti využije milionář Schreck a přesvědčí ho ke kandidatuře na úřad starosty. Chce jeho prostřednictvím ovládnout město. Milionář Bruce Wayne je nucen znovu v masce Batmana vyrazit do boje, vinou Tučňákova ďábelského plánu se však stává v očích veřejnosti zločincem. Zvrátit nepříznivou situaci a k tomu zachránit město se zdá nemožné. Naštěstí je tu ještě Kočičí žena, která má se Schreckem nevyřízené účty. (TV Nova)

(více)

Recenze (704)

Emzet 

všechny recenze uživatele

Je to zvláštní, že mezi všemi těmi Edwardy, Nevěstami, Bítldžusy a dalšími se Tim Burton snad nejvíce projevil a vyřádil na adaptaci Batmanova komiksu, natož na jejím druhém pokračování. Jakoby se Burton minule až příliš krotil - pokračování je temnější, depresivnější, morbidnější, perverznější… a méně o Batmanovi samém. Jakoby nám Tim chtěl ukázat, že o Bruce/Batmana/Wayna se dostatečně zajímal už minule a že jeho charakter sám o sobě dva filmy neutáhne - což může a nemusí být pravda; Nolan se v psýše hlavního hrdiny babral dostatečně, ovšem zrovna tak v druhém filmu dal prostor Jokerovi (a Two Face). Batman je "hrdinou na pokračování" - jakmile o něm všechno víme a máme odvyprávěnou "origin story", stávají se zajímavějšími padouši a i tehdy, kdy se dočkáváme pozměněného statutu quo, nedočkáváme se jej jen tak, ale většinou v závislosti na nekalých plánech jeho protivníků. Batman není Spider-Man, není příliš zmítán okolnostmi ve chvílích, kdy je na scéně jeho civilní já (a je tedy také daleko menší soap opera). Samozřejmě stejně jako u takového Indiana Jonese je každá jeho inkarnace trochu jiná, pozměněná - nejinak je tomu i tady, Batman více stojí v pozadí a nefunguje už jako takový nezničitelný mýtus jako v jedničce (v jejímž závěru koneckonců dobrovolně vystoupil ze stínu a "zoficiálněl"), dokonce zde bude uvržen do stavu osoby nechtěné; film to ovšem divákovi vynahrazuje štědrým rozdělováním stopáže mezi všechny ostatní - a je opravdu o co stát. Všechna čest Timovi - přestože byl Batman Returns ve své době brán jako film "pro děti", moc dobře z vlastní zkušenosti vím, jak s dítětem dokáže zamávat. Batman 2 totiž ani není tak okatě dětsko-nedětský jako například South Park, naopak jde o film, na který své dítko rádi vezmete a až v průběhu si začnete uvědomovat, o jak dokonalou úchylnost jde. Primárně za to samozřejmě můžou DeVito a Pfeiffer - jejich Penguin a Catwoman se tu více, tu méně liší od svých komiksových předloh (primárně aby uspokojili Timovu ujetost - konkrétně Penguin se svému protějšku v jiných adaptacích/původním materiálu podobá opravdu minimálně a z elegantního gangstera byl přeměněn v nelidskou zrůdu, která je zdeformovaná, chodí po ulicích Gothamu v pyžamu - což se rýmuje - žere syrové ryby a lidské obličeje a kdykoliv se objeví ve městě, začnou mizet děti) a roztáčejí různě očividný kolotoč zvráceností, které budete rozdýchavat ještě dlouho. Už jen ryzí fetišismus zdejší Catwoman zůstává dodneška v mainstreamovém filmu nepřekonán. Christopher Walken coby Max Shreck (coby Mozart) jim zdatně sekunduje a Michael Keaton se v tom všem tak trochu ztrácí, protože byť je Wayne/Batman prakticky stejně narušený jako jeho protivníci (a komiks toto dává najevo dost často), být takhle narušený už by si skutečně nemohl dovolit, tím spíš pokud by chtěl zůstat alespoň trochu hrdinou (záměrně neříkám protagonistou, tím totiž stejně možná dost dobře není, alespoň zde). Celá ta komiksovo-Burtonovská morbidní směsice ale drží pohromadě - primárně kvůli Timově jisté režii, která mi zde z jeho filmů přijde dost možná nejlepší. Co víc - celý film je prošpikován skvěle vypointovanými dialogy (to Faidřino přirovnání k Oscaru Wildeovi má něco do sebe) a doplněn perfektním hudebním doprovodem Dannyho Elfmana, který vzal hudbu z jedničky a na ní vybudoval nový, osobitý a perfektně doplňující soundtrack. Architektura je ještě trochu pokřivenější, ještě trochu klaustrofobičtější, ještě trochu goticko-expresioničtější. A do toho všeho vánoční stromečky a žárovičky, jakoby právě tohle měla být ta pravá noční můra před Vánoci. Zkrátka - fanděme Burtonovi, který si přetvořil komiks zcela k obrazu svému a našel přitom ryzí esenci sebe samého - bez animace, bez vlastních postaviček á-la Jack, Betelgeuse či Emily, jenom s obrovskou dávkou invence. () (méně) (více)

Cival 

všechny recenze uživatele

Proč se mi místo obligátncíh vzpomínek na vlastní filmový zážitek,při přečtění názvu Batman returns vždycky vybaví ta absurdní kampaň v McDonaldu pro malá děcka? Protože i když se na tuhle depresárnu podívám ve dvaceti, mám slušné problémy, všechnu tu psychickou špínu v klidu ustát. Co museli dělat děti pod deset? (teda spíš pod osm - bylo mi devět a půl a byl jsem v poho) ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Je těžké určit, zda je druhý Batman lepší či horší než první, jeho postavy jsou totiž daleko propracovanější a psychologicky uvěřitelnější. Rovněž atmosféra je v Batman returns hustá tak, že by se dala krájet, jen jediná věc je tam jiná...Batman. Narozdíl od jedničky není už tak "cool" a takový "god", před ostatními postavami ustupuje do pozadí a člověk má dojem, že kdyby tam nebyl, ani by to nevadilo...což ovšem nic nemění na tom, že film jako takový je mistrovské dílo temné tak, že slabší povahy mají problém to rozdýchat. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Stejně skvělá atmosféra jako v jedničce, navíc hrozně ujíždím na Christopheru Walkenovi, a pološílená Michelle Pfeiffer je nedostižná, konec je typicky comicsový a taky tak krásný...a vše opět korunuje super režie Tima Burtona a démonický soundtrack Dannyho Elfmana. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„MŇAU!“ Ze žravého caparta se po ne zcela ideálním dětství stává maniakální tučňák uvězněný v lidském těle… Tak mě napadá, čím si v dětství musel projít Tim Burton, režisér s aprobací na morbidní vyprávěnky pro dospělé děti a odpůrce vánočních svátků. Od Vánoc se hlavní příběh začíná odvíjet a jsou to Vánoce vskutku atypické, svou stylizací v mnohém připomínající Nightmare Before Christmas. Poklidný průběh vánočního večera v Gotham City totiž naruší výstřední cirkusové zrůdičky, jež si kouzlo Vánoc přebraly po svém. Tim Burton také mnoho věcí přebírá po svém a je to ten hlavní důvod, proč tolik obdivuji jeho tvorbu. Mít podobnou imaginaci, neprodleně si kupuji litr absintu a letenky do Paříže. Gotická vizuální stránka, hravé slučování roztomilého s nechutným a štědrá nadílka černého humoru jsou jednou stranou mince, pak je zde druhá, jinak označována jako „vyprávění příběhu“. Ne, Tim není z nejschopnějších vypravěčů, kdyby ovšem byl, těžko by v Hollywoodu hledal konkurenci. Batman, hlavní hrdina filmu, se na scéně například objeví cca po dvaceti minutách filmu, aby vzápětí zmizel zpět v útrobách své rezidence. Tvrzení o vlivu padouchů na výsledné filmové kvality jistě nejsou zcestná a padouši v druhém Batmanovi patří k těm obzvlášť lahůdkovým, což ovšem neospravedlňuje upozadění titulní postavy a naprostou rezignaci na její pečlivější charakterové prokreslení. O nějaké promyšlené dramaturgické struktuře rovněž nemůže být řeč. Dobře se na to kouká, ale dost se to loudá. Je to jen střídání úchvatně ponurých výjevů a požitkářsky šílených nápadů, ke kterým často a hlasitě hraje Elfmanova specifická hudba. Sorry Time, ale takhle si nadprůměrný film nepředstavuji. 70% Zajímavé komentáře: Marigold, Mr.Apache, Faidra, Vitason, Aiax, PALINO, Yojimbo ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Velice slušné pokračování, které už sice není tak propracované, ale záporáci Walken a DeVito hrají velice snaživě (na rozdíl od svých následovníků). O Keatonovi jsem se zmínil v komentáři k 1. dílu, Pfeifferová je sice kočka (a taky Kočičí žena), ale tady zrovna přesvědčivě nevypadá, nicméně je to stále dobrá zábava a Tim Burton byl asi jediný, kdo uměl svým dílům Batmana vdechnout tu správnou komiksovou atmosféru. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Druhý díl Batmana od Tima Burtona je atmosférou snad ještě lepší. Jen mu chybí hudba od Prince, která mi hned několikrát dokázala zlepšit náladu. Za to zase ale nabízí Catwoman v latexu a chlapo-tučňáka a to taky není úplně špatný. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $80miliónovTržby USA $162,831,698Tržby Celosvetovo $266,831,698Tržby z požičovní VHS v USA $100,100,000║ Výborné obsadenie, Michelle Pfeiffer a Danny DeVito sú excelentný vo svojich úlohách, vizuálna stránka opäť výborná, miestami troška okresať - doladiť dej a pridať troška nejakej tej akcie na vrch a bolo by to dokonalé. /80%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Tradiční burtonovská žranice pro zrak a elfmanovská pro sluch. Kořením druhého Batmana je rozhodně atmosféra Vánoc, ve které si Tim Burton vrací vzpomínky na svého legendárního kmotřence Nightmare Before Christmas. Oslnivý cynismus, ničení symbolů a především žlutá kačenka ve službách zla, tentokráte obřích rozměrů... Velkolepé, cynické, kromobyčejně koukatelné. Samo o sobě by ale koukání na kulisy nestačilo, čili jsou tu dvě klíčové postavičky – Tučňák a Catwoman. Obě mnohem výraznější titulního hrdiny, což vlasně není na škodu, protože spíše než o hrdinských skutcích netopýřího muže se hraje o dvojsečném charakteru těchto noviců. Batman Returns se tak obejde bez přímočarosti a místy bohužel i bez vypravěčského švihu. Burton vypráví neskutečně barvitě a lehce, ale párkrát jsem se přistihl při myšlence: o čem, vlastně? Zkrátka bych čekal trochu víc emocí a prožitku, ale možná to prostě zazdil děsivý dabing a špatný překlad. Jinak burtonovské cukrátko se vším všudy. I s náplní, která omamně voní po německé expresi. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Hezčí, temnější a promyšlenější než jednička. Lepší záporáci, efekty a celková podoba filmu dotažena k dokonalosti comicsových rozměrů. Opět skvělou hudba miláčka pohádkově mrazivých písní Dannyho Elfmana. Tim Burton svojí režijí staví Batmana navrcholek pyramidy možností a pochybují o jeho překonání co se týče podobenství s comicsem a atmosférou comicsu. ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Opět v podstatě velmi dobrý film. Ale přijde mi, že na konci ztrácí tempo. Ty scény s tučňáky mě moc nechytly a ani postava De Vita mě moc nezaujala. Daleko zajímavější je pro mě Walken a Pfeiffer. Nejlepší scénou pro mě zůstává řádění ve městě hned na začátku filmu (+první objevení se Batmana). ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Všechny výhrady, které jsem měl u jedničky vzaly za své, a tak se v mých očích podařilo Burtonovi, natočit nejlepší komiksový snímek své doby. Dnes už by to však měl mnohem, mnohem těžší. ♫ Hodnocení OST: 4/5 ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Tučňák nemá rád vánoce a proto ,,město" musí vyslat signál..... Od začátku je jasný, že tohle pokračování bude daleko honosnější. A jestli byl zvuk v jedničce dobrej, tak tady je perfektní! Mnohem víc vyniká temná hudba, tvořící kulisu k obrázkům, jenž dělají Burtona fantastickým a Gotham ponurým městem. M. Pfeiffer dostává dost prostoru, aby film obohatila o další postavu a D.De Vito drží svým ,,hnusáckým" tučňákem se všemi krok. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Burtona mám rád, ale o komiksy už by nikdy zavadit neměl. Navíc si nevybral příliš dobré herce. Keaton mě vytáčel už napoprvé, DeVitův Tučňák není záporák, ale zoufale bizarní figurka a Michelle Pfeiffer je jako Catwoman poměrně odstrašujícím příkladem toho, jak zničit kultovní postavu série. A přestože Elfmanova hudba je parádní a zachraňuje atmosféru a do jisté míry i celý film, tak mi tahle kombinace vůbec nesedí. Deprese a grotesknost v překresleném gotickém prostředí se pro mě nerovná kvalitní podívané. To si raději dám přehrávající duo Carrey-Jones v Batman navždy. 50% ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Nabudúce ju vyhodím z vyššieho poschodia.“ Monumentálne pokračovanie gotického originálu. Burton dostal nielen vyšší rozpočet, ale najmä viac slobody na vyjadrenie svojho šialeného prístupu. Je to vidieť. Svojho času to dokonca viedlo k zdeseným reakciám rodičov, ktorí na snímku (ktorá je skutočne temná a deťom by som ju na rozdiel od FAUNOVHO LABYRINTU neodporúčal, viď. napríklad vyvražďovanie detí armádou vyzbrojených tučniakov) išli s potomkami, lebo reklama lákala na bezstarostné rodinné dobrodružstvo. Ha-ha-ha. No nič. Dvojka rozhodne detská nie je (ale veď to nebola ani "jednotka..."). Čo pravdaže neznamená, že je zlá. Naopak, je to zábavný film. Za seba však musím dodať, že originál sa mi zdal v určitom smere lepší. To, že sa Burton odtrhol z reťaze (tentokrát si to už aj produkoval) nezanemená, že je to geniálny film. Proste je toho na dve hodiny priveľa (všetkého). Radšej ale vyzdvihnem bombastickú hudbu Dannyho Elfmana, čarokrásnu temnú výpravu, skvelé masky Stana Winstona, pôsobivé Zlo (Walken, Pfeifferová, DeVito), kvalitné akčné scény, drsný humor, dobre napísané dialógy a vôbec, čo to tu trepem, je to parádna vec. Viac na mojom ex-blogu: http://ivokucera.blog.sme.sk/c/157914/Batman-sa-vracia-80.html ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Takové to když se s odstupem takřka tří dekád kouknete na film, který na vás udělal dojem v raných nácti letech, a zjistíte, jak je překvapivě bizarní, vyšinutý, zvrhlý, nadržený, unikátní a nádherný. V dnešní éře důkladně plánovaných blockbusterů, které se sice marketingově tváří jako ohromně novátorské či originální, ale při tom jsou úzkostlivě kontrolované v zájmu korporátní image, působí Burtonův druhý Batman jako skvostně antisystémový počin. Nejen, že Burton ignoruje komiksový kánon obsedantně střežený fanoušky, na které zcela vědomě kašle. Zaštítěn štědrým rozpočtem a tvůrčí kontrolou spřádá romanticky chorou a slizce krásnou antitezi různých amerických mýtů od politického systému přes superhrdiny až po Vánoce. "Batman se vrací" je jako sněžítko obrácené vzhůru nohama, jehož dno odhaluje skrývané ošklivé nitro kýčovité idyly na jeho nyní odvrácené straně. S až operní rozmáchlostí Burtnon diriguje fantasmagoricky stylizované výjevy, v nichž se snoubí gotická monumentálnost s vychýleností expresionismu. V tomto světě pak nechává řádit cirkusácké zjevy, od nichž se zdejší hrdinové i padouši liší jen v tom, že z různých důvodů nemohou dávat průchod svým niterným tužbám. Spandex byl vystřídán latexem, přičemž masky a kostýmy tu nevyznívají jako silácká brnění, nýbrž fetišistické oblečky, které marně zkouší před vnějším světem skrýt dětská traumata i dospělácké perverze, obsese a sny o nespoutané moci. Burtonův batmanovský biják ale při tom všem není nabubřele temný a vážný jako ty z nového tisíciletí. V jeho groteskní vizi je ponurost stejně zásadní jako klasická komiksová nevážnost až slapstickových rozměrů. Stejně jako zdejší svět, také jeho logika, násilí i sami antihrdinové jsou poťouchlí, teatrální, dětinsky zlovolní, ale také plní zármutku, bolesti a naivní touhy po něčem lepším. Nakonec stejně jako všechny správné vánoční bijáky i tento pojednává o rodině, sounáležitosti a spočinutí v náruči blízkých. Jen s tím rozdílem, že zdejší hrdinové o tom mohou pouze snít. ()

Související novinky

HBO Max plánuje seriál o Tučňákovi

HBO Max plánuje seriál o Tučňákovi

14.09.2021

Tučňák, resp. The Penguin, patří mezi nejznámější Batmanovy záporáky. V devadesátých letech ho nezapomenutelně ztvárnil Danny DeVito ve filmu Batman se vrací, a příští rok se pak dočkáme na filmových… (více)

Dvojka Jumanji nabírá posily

Dvojka Jumanji nabírá posily

06.01.2019

Dvojka k hitu Jumanji: Vítejte v džungli! s Dwaynem Johnsonem (Rychle a zběsile 5) a Kevinem Hartem (Night School) se pomalu ale jistě řítí a tento týdne jsme se dozvěděli o dvou nových hereckých… (více)

Anne Hathaway si brousí drápky

Anne Hathaway si brousí drápky

20.01.2011

Dohadům je konec (a že jich během uplynulých měsíců bylo!), studio Warner Bros. a Christopher Nolan oficiálně představili hlavní záporáky i jejich představitele pro The Dark Knight Rises. Ochránce… (více)

Angelina Jolie jako Catwoman?

Angelina Jolie jako Catwoman?

01.08.2008

Temný rytíř trhá rekordy všude, kde se objeví a vypadá to, že třetí díl je jen otázkou času. Nadšení jsou kritici, fanoušci netopýřího muže i obyčejní diváci a pokladničky tvůrců se plní dolary… (více)

Reklama

Reklama