• Bluntman
    *****

    Nebudu popírat, že Amerického gangstera si užijí nejvíc cinefilové, kteří mají opravdu nakoukáno a rádi si doma kreslí schémata a při projekci dělají poznámky, ale říct o Scottově mistrovském díle, že je "chlapsky chladné a dokonalé, bez zapamatováníhodné scény" či "že konfrontace obou hlavních postav není dostatečně vytěžena a závěr je neuspokojivý", není na místě._____ Americký gangster pracuje s divákovou žánrovou pamětí z jiných filmů, kdy důmyslně užívá scén ze známějších, žánrově spřízněných opusů (gangstersko-mafiánských) a zasazuje je do zcela jiného kontextuálního rámce, nedovolí se nám jimi opájet a vytrhávat z díla, posunují většinou vyprávění dopředu. (Osobně si cením víc filmů, u nichž nemůžete pustit kamarádům jednu scénu a ukázat jim na ní, jak je kousek geniální, ale nutné je k doceněńí zhlédnout celý film.) Proč tomu tak je? Scottův první gangstersko-mafiánský opus po Černém dešti je totiž progresivní v uchopení postav, které nejsou chronicky známými tvářemi zločinu (žádný Carlito Brigante, Al Capone a jim podobní) a ze žánrové škatulky se vymaňují a jsou skutečně dýchající a živelné._____ Uchopení postav slouží i k podvratnosti vůči žánru, kdy ústřední postavy se musí maskovat anebo za maskování-podobání se jiné filmové postavě, populární v té době, někoho jiného peskovat, protože film vypadající jako natočený v 70. letech nenabízí modelové postavy v žánrových filmech, ale modelové žánrové scény, v nichž se ocitnou reálné postavy. Pokud by ve filmových 70. postava policajta proti někomu vedla vyšetřování a věděla by, že její sbor je prohnilý, vyřídila by si to se všemi po "dirtyharryovsku" a rozhodně by nevracela nalezené peníze z drog. To platí i o té záporné, netypicky černé, která by ráda byla šedou eminencí v pozadí, ale nemůže, protože "zlo" je ve Scottově genialitě zpřitomňováno (doporučuji vyčkat do konce závěrečných titulků). V tomhle bijáku nejsou žádní uhlazení skautíkové ala Serpico a pokud jste negr libující si v blaxploitationech, tak se podle nich neoblíkejte, protože na sebe strháváte moc pozornosti a rozhodně se neinspirujte kultem jako Superfly (pro nezasvěcené: obskurně kýčovité blaxploitation o vzestupu a pádu mafiánského dealera drog)!_____ Abych to zkrátil: takhle precizní podívaná (kterou si v kině určitě ještě několikrát zopakuji) tady nebyla od Fincherova Zodiaca či Spielbergova Mnichovu a připojuji se k těm, kteří Amerického gangstera řadí k vrcholům tvorby Ridleyho Scotta a vrcholům mafiánsko-gangsterského žánru spolu se Scorseseho a De Palmovými pastiši. (Lidem vyčítajícím "chlapskou chladnost": emocemi prodchnuté epické díla o vzestupu a pádu mafiána si hledejte u Scorseseho, kdy se femme fatale ukážou být ženami-vamp, ale ne v příběhu, kde vše ovlivňují média a z nich se dozvídáme informace.) Dospělý projekt, který ve své neokázalosti a vychytralé podvratnosti má nejblíže k Tarantinově Jackii Brownové... P.S. Chci osouložit Gimpa, jsem zvrhlý.(3.1.2008)

  • T2
    *****

    Dokonalé... Režisér Ridley Scott nezaháľa a vo svojom veku a veľkými dlhoročnými skúsenosťami v kinematografii nám točí jeden výnimočný film za druhým, po nevďačne odmietnutom Dobrom ročníku u širokého publika, nám opäť dokazuje že spolupráca s Russellom Crowe len tak ľahko neskončí a že malí neúspech ich spoluprácu môže len spružiť a potom vznikajú veľkolepé filmy ako tento American gangster. Scott sa vydal cestou sebe vlastnou, v tomto počine sa nesnaží kopírovať žiadny chválospevný mafiánsky film, jednak nemal na to ani dôvod do rúk dostal scenár od Stevena Zailliana, zostavení podľa skutočných udalostí za spolupráce vtedajších protagonistov tejto snímky, konkrétne nápaditého gangstra Franka Lucasa a jeho náprotivok na poli vyšetrovacom Detektíva Richie Roberts. Pre stvárnenie týchto úloh si ani lepšie už nemohol vybrať než dvojicu Denzel Washington a Russell Crowe, pre film sa stali stavebnými piliermi a obdobie 70.rokov aj vďaka nim sa stalo na plátne vierohodným. Dej neovplíva žiadnou zbesilou jazdou, ktorá by v tomto smere mohla upútať, je to skôr pomaly - citlivo vyrozprávaní príbeh a veľkom vzostupe a páde vtedajšieho čierneho vládcu ulíc New Yorku vďaka priekupníctvu drog pod názvom Blue Magic. Bol neúprosní, pred ničím neustupoval, neskutočne sa mu darilo vďaka vtedajšej Vietnamskej vojne a nápaditej preprave drog v truhlách padlých vojakov, posielajúcich leteckou prepravou domom do krajiny, do zasľúbenej krajiny veľkých možnosti, dlhé roky mu všetko prechádzalo až musel raz prísť zlomový moment. Na nom mal s časti prsty aj vtedajší skorumpovaní chamtivý Detektív Trupo v podaní výborného Josha Brolina, ktorý bol pre ústrednú dvojicu filmu slušným sekundantom len škoda že len na malom priestore. _Ku kamere nemohol byť ani lepšie vybraný človek než Harris Savides, ktorý sa len pred nedávnom výborne uviedol s Fincherovím Zodiacom odohrávajúcim sa tiež v 70.rokoch, aj vďaka nemu nám bolo priblíženie čaro vtedajšej doby. Na filme sa podieľal dokonca aj Alexander Witt ( režíroval Resident Evil 2) ten bol u tohto projektu ako pomocný režisér / kameraman a po úspešnom podiele aj na Casino Royale si pripísal ďalšiu výnimočnú spoluprácu. ║Rozpočet $100miliónovTržby USA $130,164,645Tržby Celosvetovo $267,985,456║ v USA sa s filmu stal až nečakane veľký komerčný hit na že nemal až také klasické atribúty, ... nakoniec film by mohol prehovoriť hlavne pri udeľovaní Oscarov, Scott by si veru nejakú tu cenu konečne zaslúžil ▐ Tržby od roku 2009 za predaj Blu-ray v USA $1,060,212 //počet predaných kusov ?Tržby za predaj DVD v USA $79,568,660 //počet predaných kusov 4,471,476/videl v kine: 100%/(5.1.2008)

  • Djkoma
    *****

    Jak popsat nepopsatelné? Americký gangster je filmem, který tu chyběl. Excelentní podívaná bez jediné chyby. Ridley Scott přivádí k životu příběh dvou mužů, dvou protikladů, které se prostě musí přitahovat. Denzel Washington jako drsný drogový král, který chce čistý Harlem a proti němu jeho nemesis, Russell Crowe, pravděpodobně poslední čestný policista v New Yorku. Vedlejší postavy jsou skvěle vybrané a potěší, ale na ústřední dvojici prostě nikdo nemá. Ridley na plné čáře kvalitou předbíhá Departed i Zodiaca (další vizuální retro) a tvoří pravděpodobně své největší dílo. Celá hvězdná trojce Scott-Washington-Crowe předvádí životní výkony a hodně nahlas si říkají o své Oscary. Budu se moc divit pokud je nedostanou (a taky budu pěkně naštvaný), protože zatím nikdo z nich nemá vážnější konkurenci. Vloni vyhrál Departed a pokud se z ničeho nic nezměnil vkus akademie, tak by o několika Oscarech mělo být rozhodnuto. Film nemá slabý okamžik. Dvě linie, drogového krále a policisty, se v závěru dokonale protnou. Divák sleduje s údivem film, který všechny důležité složky jako je režie, scénář, herce a hudbu spojuje dohromady do celku, který se zapisuje do historie. Čekání na podobný film bylo dlouhé, ale stálo za to. Za všechno může kožich. Neskutečné!(15.11.2007)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • - První cesta Franka do Zlatého trojúhelníku, tedy míst odkud se dodával heroin, trvala dva týdny. Účastnilo se ji 28 mezků a 32 chlapů vyzbrojených zkrácenými samopaly. (Rodriguez)

  • - Největší vlna drogových problémů se do Ameriky dostala právě z Vietnamu. Rakve, v nichž se pašovaly drogy měly dvojité dno. Frank takto používal 32 rakví. (Rodriguez)

  • - Při natáčení v Thajsku obsadil Ridley Scott jako kompars mnoho místních vesničanů, kteří se skutečně podíleli ve své době na drogovém bysnysu nejen pro Franka Lucase. (don corleone)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace