Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    *****

    Nebudu popírat, že Amerického gangstera si užijí nejvíc cinefilové, kteří mají opravdu nakoukáno a rádi si doma kreslí schémata a při projekci dělají poznámky, ale říct o Scottově mistrovském díle, že je "chlapsky chladné a dokonalé, bez zapamatováníhodné scény" či "že konfrontace obou hlavních postav není dostatečně vytěžena a závěr je neuspokojivý", není na místě._____ Americký gangster pracuje s divákovou žánrovou pamětí z jiných filmů, kdy důmyslně užívá scén ze známějších, žánrově spřízněných opusů (gangstersko-mafiánských) a zasazuje je do zcela jiného kontextuálního rámce, nedovolí se nám jimi opájet a vytrhávat z díla, posunují většinou vyprávění dopředu. (Osobně si cením víc filmů, u nichž nemůžete pustit kamarádům jednu scénu a ukázat jim na ní, jak je kousek geniální, ale nutné je k doceněńí zhlédnout celý film.) Proč tomu tak je? Scottův první gangstersko-mafiánský opus po Černém dešti je totiž progresivní v uchopení postav, které nejsou chronicky známými tvářemi zločinu (žádný Carlito Brigante, Al Capone a jim podobní) a ze žánrové škatulky se vymaňují a jsou skutečně dýchající a živelné._____ Uchopení postav slouží i k podvratnosti vůči žánru, kdy ústřední postavy se musí maskovat anebo za maskování-podobání se jiné filmové postavě, populární v té době, někoho jiného peskovat, protože film vypadající jako natočený v 70. letech nenabízí modelové postavy v žánrových filmech, ale modelové žánrové scény, v nichž se ocitnou reálné postavy. Pokud by ve filmových 70. postava policajta proti někomu vedla vyšetřování a věděla by, že její sbor je prohnilý, vyřídila by si to se všemi po "dirtyharryovsku" a rozhodně by nevracela nalezené peníze z drog. To platí i o té záporné, netypicky černé, která by ráda byla šedou eminencí v pozadí, ale nemůže, protože "zlo" je ve Scottově genialitě zpřitomňováno (doporučuji vyčkat do konce závěrečných titulků). V tomhle bijáku nejsou žádní uhlazení skautíkové ala Serpico a pokud jste negr libující si v blaxploitationech, tak se podle nich neoblíkejte, protože na sebe strháváte moc pozornosti a rozhodně se neinspirujte kultem jako Superfly (pro nezasvěcené: obskurně kýčovité blaxploitation o vzestupu a pádu mafiánského dealera drog)!_____ Abych to zkrátil: takhle precizní podívaná (kterou si v kině určitě ještě několikrát zopakuji) tady nebyla od Fincherova Zodiaca či Spielbergova Mnichovu a připojuji se k těm, kteří Amerického gangstera řadí k vrcholům tvorby Ridleyho Scotta a vrcholům mafiánsko-gangsterského žánru spolu se Scorseseho a De Palmovými pastiši. (Lidem vyčítajícím "chlapskou chladnost": emocemi prodchnuté epické díla o vzestupu a pádu mafiána si hledejte u Scorseseho, kdy se femme fatale ukážou být ženami-vamp, ale ne v příběhu, kde vše ovlivňují média a z nich se dozvídáme informace.) Dospělý projekt, který ve své neokázalosti a vychytralé podvratnosti má nejblíže k Tarantinově Jackii Brownové... P.S. Chci osouložit Gimpa, jsem zvrhlý.(3.1.2008)

  • AngelAngie
    ****

    Áááá, lahůdková podívaná! Přesně dle mé chuti .. :) První půlku má tenhle snímek poměrně pomalé tempo, občas mě i zanudil a já si říkala, kdy už se konečně začne něco dít. Jakmile ale ten okamžik nastal a o akci, brutalitu, peníze a drogy opravdu nebyla nouze .. skoro jsem až nechtěla mrkat. A scéna, kdy Denzel Washington vychází z kostela a už na něj čekají všude kolem ti policajti, mňam, mňam!!!(7.7.2008)

  • ORIN
    *****

    Frank Lucas (70s) - biggest heroin kingpin... Frank Lucas (since 90s) - retired drug dealer... Strhující podívaná, kterou je nesmírně zajímavé sledovat z pohledu vývoje postav, zejména té hlavní, která jako by se poučila z přešlapů svých filmových předchůdců (nabízí se srovnání se Scarface nebo Heat) a její pád není tak úplně smrtelný. P.S.: Film mi opět potvrdil, že sedmdesátá léta měla naprosto jedinečný styl a atmosféru, naproti tomu léta devadesátá neměla styl žádný.(3.4.2011)

  • golfista
    *****

    Když jsem minulý týden psal komentář k "3:10 to Yuma" a opěvoval jsem návrat skvělých westernů, netušil jsem, že tak rychle přijde něco ještě lepšího... návrat starého dobrého gangsterského - mafiánského filmu.... Kdo se do tohohle žánru pustí, musí zákonitě počítat se srovnáváním. S mistrovskou trilogií Kmotrů, Tenkrát v Americe, Mafiány a dalšími skvělými (většinou už dost starými) filmy... Ridley Scott se odvážil a my můžeme být jenom rádi. Tenhle film totiž nebudete srovnávat o kolik je horší než uvedené legendy. Americký gangster se totiž postavil rázně vedle nich a v mnohém je i překonal. A i když mám Denzela a zvláště Russella moc rád, tady je v hlavní roli jednoznačně Ridley a já mu přeju minimálně nominaci na zlatou sošku. ... Skvělý film !(5.11.2007)

  • tron
    ****

    „Výborná práca, Frank. A teraz, napiješ sa niečoho?“ – „Čo tak svätenej vody?“ Prosto nádhera, Ridley Scott, Denzel Washington a Russell Crowe sú diabli, ktorých filmy získali desiatky nominácií a cien a zarobili stovky miliónov dolárov na celom svete a tak si teraz ich majitelia môžu robiť de facto čo sa im len zachce a ich AMERICKÝ GANGSTER (Scott s Croweom nakrútil už GLADIÁTORA a DOBRÝ ROČNÍK, Crowe s Washingtonom spolupracovali na sci-fi béčku VIRTUOZITA; Scott s Washingtonom na ničom, ale Washington a Ridleyho mladší brat Tony áno – napr. MUŽ V OHNI) je ostrá šlichta s výborným tempom, veľmi zábavnými dialógmi, vynikajúcim hereckým obsadením (Brolin, Gooding Jr.), žiadne zbytočné ženské sa v zábere nemotajú a už úvodné sekundy s upaľovaním dokazujú, že sa s tým nikto z troch dotyčných pánov, pardon, nemieni srať. Ale nechýba im pri tom ani zmysel pre humor (pôvabne improvizačné posledné sekundy). Mínusy: dĺžka a fakt, že celý film je „príliš na istotu“. Viac na mojom ex-blogu: http://ivokucera.blog.sme.sk/c/170271/Americky-gangster-80.html(21.6.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace