Režie:
Agnieszka HollandScénář:
Štěpán HulíkHrají:
Táňa Pauhofová, Jaroslava Pokorná, Petr Stach, Igor Bareš, Vojtěch Kotek, Adrian Jastraban, Patrik Děrgel, Ivan Trojan, Jenovéfa Boková, Denny Ratajský (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Po seriálu Terapie, který vyvolal příznivé ohlasy u kritiky i u diváků, HBO Česká republika pokračuje v tvorbě vlastních hraných děl. Dalším původním projektem, který vznikne v režii světoznámé Agnieszky Hollandové, je třídílné retro Hořící keř, inspirované skutečnými událostmi i reálnými postavami. Scénář dramatu o alarmujícím činu Jana Palacha, osudech jeho blízkých a počátcích normalizace v posrpnové ČSSR napsal Štěpán Hulík... Děj začíná Palachovým sebeupálením v lednu 1969 a líčením rozjitřené atmosféry v tehdejší společnosti. Události se zdramatizují po skandálním nařčení od poslance Viléma Nového, který Palachovo sebeobětování zlehčoval na stranickém mítinku v České Lípě lživým prohlášením o takzvaném studeném ohni. Hlavní postavou vyprávění je skutečně existující advokátka Dagmar Burešová, která jménem Palachových příbuzných podala na Viléma Nového žalobu na ochranu osobnosti. Charakterní právničku, jež přijala zastupování klientů ve zdánlivě beznadějném soudním procesu a trpělivě sháněla důkazy v jejich prospěch, ztvární Tatiana Pauhofová. JUDr. Dagmar Burešová za normalizace obhajovala pronásledované disidenty a po listopadu 1989 se stala ministryní spravedlnosti. V letech 1990 – 1992 zastávala funkci předsedkyně České národní rady. (HBO Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (888)
I don't know myself where do we go to find the place where we belong. Podívaná, která klouzá po zřítelnici, hlodá mysl a místy bodá tak, že zůstává podivná tupá bolest rezonující v hrudním koši. Nepředstavitelná doba v projektu, který leptá, pálí a škvaří tkáně pod povrchem a divák vše sleduje skrze odrazy výloh, rozostřených a deštěm smáčených oken a zrcadlech bez možnosti cokoliv změnit. Není to dokonalé, ale Hořící keř v našich končinách působí tak trošku jako zjevení, kterému leccos odpustím a rád. PS: Hang ve zvukové složce filmu je pak příjemným překvapením a pomyslnou třešničkou na dortu. ()
Kdo by to byl čekal, se že televizní minisérie bude moci pochlubit vyšší formální úrovní, než má většina české produkce mířící do kin? A nejen tou. Ondříčkovo Ve stínu, považované za jeden z nejlepších českých filmů minulého roku, bylo chváleno (alespoň) za Trojana, pěknou kameru, výpravu a dobovou atmosféru, jenže Hořící keř nabízí tohle všechno v ještě vicizelovanější podobě a přidává k tomu navíc úctyhodný dramatický náboj a promyšlený pohled na místo činu Jana Palacha v národním povědomí. ()
Tu se mu ukázal Hospodinův posel v plápolajícím ohni uprostřed trnitého keře. Mojžíš viděl, jak keř v ohni hoří, ale není jím stráven. [Exodus, 3.2] Mistrovská dramatizace událostí, jejichž dozvuky nás pronásledují dodnes. Štěpán Hulík si vybral nejtěžší možnou cestu, kdy na Palachův čin nahlíží z několika úhlů. Suverénně přejde z osobní výpovědi v konspirační detektivku a následně právnické drama, přičemž všechny mají své pevně ukotvené místo v ději. To, jak celou situaci sleduje režisérka Agnieszka Holland je obdivuhodné, protože namísto levného epitafu extrémního činu servíruje analytickou sondu doby, která ponouká především na svědomí národa, který se vyznačuje velmi krátkou pamětí. Plejáda výtečných herců (osobně vzdávám hold Jaroslavě Pokorné), stomilionový rozpočet vyždímaný do poslední kapky a filmová událost, která připomíná, že ne všechny filmy jsou od toho, aby nás jenom (po)bavily. Nepamatuju, kdy naposledy ve mně něco tak rezonovalo. ()
Jak píše Verbal, všude prdel o dvou půlkách, jen u nás je k tomu i trojitá brada A k filmu? Nelíbil se mi. AH (zvláštní shoda:-)) je přeci jen Polka a ženská, takže trochu jinde. Příběh největšího českého tragidebila, který se upálí, protože chce vyburcovat národ vepřových brad a umaštěných zátylků, měl točit někdo jiný, třeba Troška ()
,,PRAVDA JE TO, CO JE PROSPĚŠNÉ PRO LID“...... /// Když pravda nevítězí a mrtví straší živé… ,,Jenda“ udělal to, co udělal a HBO, Štěpán Hulík, Agnieszka Holland spolu s neotřelým hereckým týmem, předkládaj apel na morálku a svědomí národa po třiačtyřiceti letech. G E N I Á L N Ě zopakují historii a zvyky tehdejšího režimu, nenápadně zasejou červíky pochybností do (mojí) hrdinský povahy, ale hlavně předkládaj historický drama, který by mohlo osvěžit národu paměť. My Češi ji totiž máme celkem krátkou….. Nemá smysl se ,,hrabat“ v jednotlivých dílech. Je to seriál, některý věci by se dali říct jednodušeji, některý vynechat, ale proč? Tvůrci Lidic dostali na prdel a já se těším, že se zase někdy najde nějakej frajer a pustí se do boje s NAŠÍM svědomím! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Ta svině komunistická mě urazila. 2.) Potřebuju osvěžit naší historii. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ *** ()
Galerie (91)
Zajímavosti (44)
- Natáčelo se na mnoha místech, kde se události kolem Jana Palacha (ve filmu Lukáš Černoch) a jeho činu skutečně odehrály. Mimo Všetat se natáčelo i na Olšanských hřbitovech, kde byly nafilmovány scény pohřbu a exhumace těla, nebo v České Lípě v hotelu Merkur. Z pražských lokací štáb dále navštívil například ulici Haštalská, kde byly natočeny záběry z demonstrace. (gogos)
- Když major Jireš (Ivan Trojan) vyzvedává Hanu Čížkovou (Emma Smetana) na studentských kolejích - které se natáčely na koleji Hvězda na Praze 6 - je možné vidět v záběru uvnitř budovy části moderních plastových dveří a čtečky na studentské ISIC karty. (GUGA25)
- Ve filmu není zaznamenán nahrávaný rozhovor psychiatričky MUDr. Zdenky Kmuníčkové s Janem Palachem (Lukáš Černoch) uskutečněný dne 17. ledna 1969 na Klinice plastické chirurgie Fakultní nemocnice na Vinohradech (jejíž součástí bylo i oddělení pro léčbu popálenin). Poslední věta nahrávaného rozhovoru byla: „Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí.“ (PATTXA)
Reklama