poster

Hořící keř

  • Velká Británie

    Burning Bush

Drama / Životopisný

Česko / Polsko, 2013, 206 min

Scénář:

Štěpán Hulík

Kamera:

Martin Štrba

Hrají:

Táňa Pauhofová, Jaroslava Pokorná, Petr Stach, Igor Bareš, Vojtěch Kotek, Adrian Jastraban, Patrik Děrgel, Ivan Trojan, Jenovéfa Boková, Denny Ratajský, Ivana Uhlířová, Jan Budař, Stanislav Zindulka, Ondřej Malý, Martin Huba, David Novotný, Alois Švehlík, Jiří Bábek, Miroslav Krobot, Emma Smetana, Taťjana Medvecká, Lukáš Weber, Petra Ben Messaoud, Jakub Zindulka, Bohdan Tůma, Marian Roden, Lukáš Příkazký, Hana Marie Maroušková, Zuzana Truplová, Jana Pidrmanová, Filip Čapka, Martin Sitta, Ivan G'Vera, Ivo Kubečka, Hynek Chmelař, Josef Hervert, Karel Gult, Miroslav Sabadin, Luděk Nešleha, Milan Enčev, Vladimír Kulhavý, Jiří Vobecký, Ivan Řezáč, Bořík Procházka, Claudia Vašeková, Alena Dlouhá, Jiří Kohout, Luboš Veselý, Roman Slovák, Ctirad Götz, Marta Vítů, Petr Franěk, Karel Wiencek, Milena Šajdková, Veronika Janků, Petr Vančura, Jan Battěk, Jan Ekl, Matěj Šámal, Jaroslav Achab Heidler, Petr Bucháček, Diana Šoltýsová, Jiří Tichý, Petr Sedláček, Samuel Spišák, Libor Kovář, Marie Nevrlá, Josef Platz, Rostislav Novák ml., Slávek Bílský, Michaela Procházková, Sebastian Jacques, Tomáš Dianiška, Pavlína Skružná, Martha Olšrová, Lukáš Černoch, Zdeněk Klika, Pavla Gajdošíková
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Aaron.
    ****

    Na českou tvorbu této doby něco nemyslitelného. Ze začátku jsem sice trošku nevěřil scénáři a některým hercům, taky je to nějaký pátek, kdy jsem viděl něco českého (naposledy asi Terapii) a tak to byl pro mne nezvyk. No po chvíli už jsem si zvykl a třetí (za mě nejlepší) část už jsem si užíval naplno. Opravdu povedená série se skvělou kamerou a hudbou. Mrazivá atmosféra té doby je cítit, ať už se díváte kdekoliv a kdykoliv. Herecky Hořící keř nabízí téměř to nejlepší, co je v Česku k sehnání. Avšak celkový dojem mi trochu kazila Táňa Pauhofová, obsazená do hlavní role, která mi byla nesympatická a nevím jestli o ní mám vůbec psát jako o herečce. Jestli jsem o Terapii psal jako o vrcholku nynější, české tvorby, tak Hořící keř je ještě výš.(30.10.2013)

  • Šakal
    ****

    „Strach je přirozený. Jen hlupák nemá nikdy strach, protože nemá dost fantazie, aby si dokázal představit, co všechno se může stát. Je ale potřeba ho překonávat“.....pronesla ( v roce 1992) D. Burešová a já (v roce 2013) říkám resp. děkuji paní Burešové za překonání toho jejího (strachu) a následného boje s větrnými mlýny, který tehdy podstoupila resp. následně vždy podstupovala. Stejně tak děkuji scénáristovi Š.Hulíkovi a režisérce A. Holland za zfilmování této látky. Snad bylo i (osudem) předurčeno, aby právě toto (pro náš národ tolik ožehavé téma) bylo zpracováno pohledem „zvenčí“, avšak člověkem (zralou ženou), která s touto dobou (zemí) byla tehdy úzce spjata a naopak mladým člověkem (dospívajícím mužem), který tuto dobu nepamatuje resp. pouze zprostředkovaně z vyprávění, médií, literatury...., tudíž bez osobního (zkresleného) sentimentu. Z této konstalace (pomineme-li sílu samotného činu) celý projekt (bez sebemenších pochybností) těží nejvíce. Snímku (sérii) vévodí skvělá výprava (HBO opět potvrzuje statut vysoké kvality) s umně dotvořenou atmosférou let šedesátých, nápaditá kamera M. Štrby a velmi jistá režie A. Holland. Mladý Š. Hulík se pro změnu postaral o to, že dialogy psal sám život, tj.„nešustí papírem“, ikdyž (objektivně si přiznejme) kolikrát je to „na hraně“, nikoliv však „za hranou“ (to zejména v případě (vy)hrocených situací), kdy je však snadné resp. snadnější pro diváka pochopit, proč k tomu Hulík sahá. Avšak jak říkám, nikdy to nepřekročí mez (snesitelné) únosnosti, což (po pravdě a při sebelepší vůli) nedokážu objektivně posoudit, zda-li je tomu tak díky mladému scénáristovi nebo tomu ten potřebný punc uvěřitelnosti vdechují až samotní přesní herci. Přičemž osobně pro mě vévodí I. Bareš resp. J. Budař, ale ani ostatní nijak nezaostávají, což je příjemným zjištěním. P.S. byť (objektivně) chápu důvody, které tvůrce vedly k „rozmělnění“ do třídílné Tv minisérie, subjektivně se nezbavím dojmu, že toto téma si plné (kino)sály zasloužilo resp. žádalo a je smutným faktem, že nikoliv tento snímek resp. minisérie, ale Troškovy Babovřesky v současnosti lámou rekordy (v) návštěvnosti. M. Forman kdysi prohlásil resp. připodobnil komunismus k zoologické zahradě a demokracii k džungli. „V džungli zvířatům hrozí spousta nebezpečí, ale jsou svobodné. V ZOO jsou v bezpečí, je o ně postaráno (dostanou nakrmit....), ale nemají svobodu". Nevím, zda-li je to čistě můj subjektivní pohled, ale začínám mít (poslední dobou) neodbytný pocit, že stále více a více lidí, by dalo (u nás) přednost životu v „ZOO“. Takže je potřeba (resp. milerád snímku odpustím) i ty některé zřejmé nedostatky („staré dobré bolístky“-kažkdý ví popř. uvidí“). Tak nějak se zde „trpějí resp.snášejí“ snadněji. To i ve světle skutečnosti, že jsem měl (téměř po celou dobu trvání) „stáhnuté hrdlo a knedlík v krku“. Takže, „odpuštěno“. Minimálně do doby, něž někdo přijde s lepším (vyzrálejším) pohledem. Bude to mít však zatraceně složité, laťka byla nastavena hodně vysoko. S osobní poznámkou (poznámkami) na závěr. Byť jsem zmíněnou minisérii (bez semenšího problému) dal v jednom zátahu, nemůžu se ubránit dojmu, že (zejména v průběhu druhé části druhého dílu) dochází k občasné viditelné ztrátě tempa. Je to však (i) pochopitelné, přičemž otázkou zůstává, zda-li bych podobný pocit měl i v případě dávkování (do) jednotlivých dílů.... Hořící keř není dokument, takže (tvůrci to ostaně ani sami nezastírají) čistě kvůli „větší působivosti“ sahají v dosti případech, k „fikci“, resp. historickým záměnám. Je otázkou (na zvážení), zda tomu bylo zapotřebí. Na druhou stranu, když s tím nemají problém ani Ti, kterých se to (ne)přímo týkalo, je přinejmenším irelevantní, pokud bych napsal, že já ano. 85% P.P.S. a teď bych poprosil (Š. Hulíku) podívat se na dr. Miladu Horákovou...(26.2.2013)

  • Hild
    *****

    To nejlepší z české produkce, co jsem viděla od... hmm a teď bych musela dlouho přemýšlet. Už jsem přestala věřit, že i u nás ještě dokáže vzniknout něco tak působivého a výborného po všech stránkách. Souhlasím, že s druhým dílem lehce zvolnilo tempo a perfektní úvodní díl se stal nedostižným, ale jako celek tato televizní minisérie zakopává do země většinu českých filmů poslední doby mířících na velké plátno. Technicky dokonalé, skvělá kamera, atmosféra, perfektní herecké výkony i hudba. Hlavně ale funguje to nejdůležitější, přenesení všech pocitů a emocí na diváka. Cítila jsem ten všudy přítomný strach a tu tíživost a sklíčenost doby. Po skončení prvního a třetího dílu se mi chtělo brečet a opravdu mi nebylo příjemně, perfektní zobrazení jednoho období našich černých dějin. Hořící keř bych promítala povinně na všech školách. Já se tímto skláním a děkuji.(15.2.2013)

  • troufalka
    *****

    " Všichni jsme mezi mlýnskými kameny." "Pro politika je pravda to, co je prospěšné pro lid." Paní Agnieszce se podařil malý zázrak - přemístila mě na okamžik do krajiny mého dětství. Tam, kde křeček kousal a lechtal, pro mlíko se chodilo s bandaskou a pro pivo do džbánku. Ale také do míst špinavých šedivých ulic, oprýskaných fasád a ruských tanků, kde jinak skvělý soused mohl být i donašeč a soudruzi byli mocní, protože je chránila strana a vláda. Před očima se nám odvíjí příběh. Na scénu přichází mladý student filosofie. Jeho příběh známe, ale jak zasáhl jeho nejbližší, co všechno rozpoutal? Dostáváme se mezi obyčejné lidi, jako je paní Palachová, ale i vysoce postaveného majora, který propouští zmlácené studenty a vrací vytištěné letáky. A také mezi kolegy polapené ke spolupráci pod pohrůžkami a vydíráním. Dobrý film se pozná podle dvou věcí. Za prvné - není co ubrat. Všeho je akorát, nic nepřesahuje, ale kdyby tam kousek chyběl, už by to nebylo ono. A za druhé - musí ve vás zůstat ještě dlouho po tom, co skončí titulky. A to se u Hořícího keře povedlo. Není tam přehnaný patos, najdou se i milé úsměvné momenty, všechno je přirozené. Oceňuji přístup tvůrců, kteří se nesnaží o hraný dokument, ale vědomně používají filmový jazyk pro ucelenou výpověď. Nejásám a nekřičím, ani nechřestím klíčemi, ale tiše říkám "Děkuji!"(7.3.2014)

  • Boogeyman
    *****

    Po první díle za pět. Vzhledem k tématu něčekaně strhující a napínavé, věřím, že bych dal bez problémů všechy díly za sebou.(31.1.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace