Režie:
Michal BlaškoScénář:
Jakub MedveckýKamera:
Adam MachHrají:
Vita Smačeljuk, Gleb Kuchuk, Igor Chmela, Viktor Zavadil, Inna Žulina, Alena Mihulová, Gabriela Míčová, Klaudia Dudová, Jakub Koudela, Barbora Milotová (více)Obsahy(1)
Irina (40) je svobodná matka původem z Ukrajiny žijící na českém maloměstě. Pro svého syna Igora (14) by udělala cokoliv. Platí mu tréninky gymnastiky, pomáhá mu se školou a už řadu let se snaží pro oba získat české občanství. Když Irina odjede na několik dní na Ukrajinu, aby si nechala prodloužit víza, Igor zůstává v Čechách sám. Na Ukrajině ji ale zastihne nečekaná zpráva. Igora kdosi surově zbil, leží v umělém spánku a čeká na operaci. Hlavním podezřelým ze zdánlivě bezdůvodného útoku jsou místní Romové, což Igor po probuzení z umělého spánku potvrdí. Irina se rozhodne bojovat za spravedlnost a její boj mobilizuje celou společnost. V mnoha případech ale jednostranně. S rostoucí nenávistí a útoky vůči Romům, se Igor rozhodne mámě říct, co se onu osudnou noc skutečně stalo… (Česká televize)
(více)Recenze (97)
Zajímavé téma, které si zaslouží zamyšlení. Nejde ani tak o to, že se jedná o Ukrajinku v hlavní roli, ale o samotnou zápletku a jednání hlavních aktérů. A to se může vyskytnout v jakékoli národnosti. Američané by jistě zvolili jiný závěr a přiznávám, že jsem ho tak trochu očekával. Ale na druhou stranu ukrajinskou náturu tak trochu znám a vůbec mě to nepřekvapilo. Chování hlavní hrdinky až na jednu drobnost souhlasí s mými zkušenostmi. ()
Michal Blaško splnil očekávání do něj vkládaná a natočil solidní český art evropského rozměru. Zejména jsem si užil vynikající herce v menších rolích (Chmela, Zavadil). 70%. ()
Jeden z nejvýraznějších proudů evropského festivalového artu se se značným zpožděním dostal i k nám. Znalci rumunské tvorby budou odškrtávat povinné položky, většina náročnějších diváků přesto může být nadšena, že i u nás vzniklo něco takto promyšleného a silného. Více zde. ()
Michala Blaška sleduju delší dobu – nejen jeho věci pro Českou televizi (Podezření, Případy 1. oddělení), ale i jeho krátké filmy jako například Atlantída, 2003, která se promítala v Cannes. Oběť je vizuálně nádherný film, který je příběhem o silném morálním dilematu, kde jste do poslední chvíle napjatí, jak tvůrci vybruslí s konfliktem vystresované, ale neuvěřitelně silné ukrajinské matky vs. české společnosti. Maximální doporučení! 💯 ()
Mohla to být slušná epizoda do random krimi seriálu, kde by proložila nesmyslné množství vražd. Existují i jiné trestné činy. Blaško si však celovečerní formát obhájí, protože osvěta a veřejný zájem. Tepání do představitelů města, developerů, populistů, novinářů i samotných obětí je místy stylové, ale táhne se jako smrad. ()
Mnozí si moc dobře pamatujeme, jak si ukrajinská matka z Břeclavi nejprve prožila krušný zážitek se zprávou o těžkém zranění syna, následně s informací, že za ním stojí napadení trojicí mužů, a ve finále, že za událostí ve skutečnosti stála lehkovážnost chlapce, který následně obelhal nejen ji, ale i policii a celou zemi. Velké sídliště a nesnadné soužití Čechů, Ukrajinců a Romů. Samozřejmě také Irina jako ostatní menšiny i po letech v Česku vnímá pohledy skrz prsty, ač se snaží zodpovědně pracovat, vychovávat syna a zapojovat se do chodu společnosti – třeba tím, že zkusí štěstí s vlastním kadeřnictvím. Postav je tu ale víc a každý manipuluje pravdou podle svého a podle svých úmyslů. Uprostřed rozjetého vlaku se však Irina dozvídá nepříjemné skutečnosti, které jí dokonale sahají do svědomí. Ač je téma zatraceně silné, režie profesionální a tvůrci pracují s neutěšenými reáliemi současného Česka, výsledek je místy unylý a nevtahující, a to si nemyslím, že bych potřeboval (pracuje se hodně s náznaky) vše dostávat na zlatém podnose. ()
Na diváka podbízivě leze domněnka, že sleduje film o dopadech lží, mnohem více toho ale tvůrci poví o dopadech a zneužívání strachu (s jehož asistencí je lež tím nejjednodušším a nejrychleji účinkujícím řešením). Z příběhu je jasné naprosto všechno, byť se nic nedotahuje do hmatatelného konce. 7/10 ()
Blaško svojou drámou Obeť dokázal veľmi trefne popísať nálady v našej spoločnosti a situáciu vykreslil dostatočne uveriteľne. Netlačil na pílu emócií a nesnažil sa ani o vyhrotený záver, vďaka čomu na mňa film pôsobil pomerne autenticky. ()
Blaško nám ukazuje toho malého skrytého blba v nás, který věří všemu, co chce slyšet, a především, jak snadné je naskočit na vlnu nenávisti rozpoutanou jedním populistou, který by si rád přihřál svoji politickou polívčičku. ()
Kombinácia úkačiek a cigošov dokopy v jednom filme na rozmrdanom sídlisku = slušná depka pre mňa! ()
Tematicky velice relevantní a myšlenkově vyspělé evropské sociální drama. Skvělé vystižení tíživé situace, která nemá přijatelné řešení, byť o něj svědomitá hlavní hrdinka rázně usiluje. Především se ale jedná o výbornou analýzu současných vypjatých společenských nálad a potenciálních důvodů a eskalace zhoubné xenofobie. Vynikající festivalovka, která nabírá na obrátkách s každým zvratem. Michal Blaško je nesporný talent. 85 % ()
Hodnotené v rámci slovenskej tvorby. Obeť je atypická kiriminálka zaobalená v šate sociálnej drámy, alebo aj naopak, ako sa na vec budete pozerať. Ponúka viacero námetov na premýšľanie, neodpovedá na všetko, mnohé je len naznačené, no a stačí to. Nie síce na veľkolepý kino zážitok, ale na dobrý film "o niečom" určite áno. Je síce otázne, nakoľko by pravda negatívne ovplyvnila život matky so synom, myslím v momente, keď mama zistí, čo je vo veci. Potešia maličkosti typu vyhodenie zo skúšky na základe nahliadnutia do telefónu a následná paralela s tým, čo urobí Irina, i keď jej motivácia je pochopiteľná. 70% ()
Michal Blaško je rozhodně jedním z režisérů, které je dobré sledovat. Asi si umím představit výraznější konec tohoto psychologického dramatu, ale to je jediná výtka. Obsazení ukrajinských herců do hlavních rolí sice vypadá strašně aktuálně, ale přišlo ještě před válkou na Ukrajině. Vita Smačeljuková je každopádně jako matka řešící bezvýchodné dilema dokonalá. ()
Náhodou zaujímavo natočené, pretože režisér sám seba dostal do pasce. On totiž tie správne ingrediencie pozná, takže hodil do hrnca Ukrajincov, Cigánov a náckov, zamiešal do koktejlu a šup, vyšla mu zmes, od ktorej povinne očakáva ceny. Lenže sa prerátal, keď postavíš Ukrajincov proti Cigánom, ups, to už potom ukazuješ, že jeden z nich nemusí byť taký dobrý, ale vycúvať už nešlo, takže to hodíme na tých Ukrošov, aby nebol náhodou rasizmus a mohol by som poukázať na neonacistov. Paradoxne, režisér dokázal vložiť aj sci-fi prvok, kde v Česku je to samý nácek, za to pani z Ukrajiny o takej ideológii nikdy nepočula, veruže pozoruhodné. Na film sa však dá pozerať, je tu očakávanie, ako sa to rozuzlí, človek aj ukrajinské slovíčka podchytí, ale treba uznať, že film je v niečom priehľadný. Pretože ukazuje možný konflikt medzi Zakarpatskými a Indočechmi, pritom je jasné, že takéto súboje sa nedejú a že najnovšie battle zvádzajú osadníci na východe Slovenska napríklad s Afgáncami, pričom sledovať tento súboj hygienických návykov bolo ako sledovať dvojku Bitky bastardov z Hier o tróny, samozrejme vyboostovanej a premenovanej na Bitku Australopithecov. V každom prípade to režisér Blaško priviedol nakoniec do politickej nezávadnej polohy, kde správne poukázal, že politici sa snažia vybiť len kapitál pre svoje záujmy, na druhej strane veľkú časť českej spoločnosti nenápadne označil za rasovo nenávistných a potom dŕb, prídu takéto články, ako Indovia váhu svojej palice prenášajú na chrbty Azovčanov. Asi zase sci-fi. A keby aj nie, netreba im to mať za zlé. Oni keď nemajú s kým, tak sa vedia vymlátiť aj medzi sebou. A v tom ich netreba rušiť. 🤫 ()
Slovenský film natočený v české koprodukci o Ukrajincích? Nenechte si zmást, poměrně brzy nám výborný scénář rozehraje dokonalé dilema, a já jsem se postupem času čím dál lépe bavil. Není to film, nad kterým budete postavám tleskat, ale ani si je asi nedovolíte zavrhnout, protože motiv, motiv je tu sakra silný. ()
Ne úplně konzistentní ale silné drama navíc s tématem, které je dost aktuální. Herecky silné, režijně profesionální. ()
Na jednej strane trestný čin, na druhej manipulácia, strach a lož... Čo sa stalo mladému ukrajincovi v malom českom mestečku? Zaujímavý film o hodnotách a pravde. ()
Velké zklamání vyplývající z velkých očekávání. Opěvování Michala Blaška, cena kritiků za ženský herecký výkon, silné téma., to vše rezonovalo. V průběhu jsem si uvědomil, že šlo nejspíš o hodně medializovaný případ z Břeclavi, takže žádné velké překvapení se už konat nemohlo. Ačkoli má snímek poměrně krátkou stopáž, je zdlouhavý a unylý. Možná, kdybych se na něj tolik netěšil, nebyl bych tak moc zklamán. ()
Severský Jagten naruby, sociální drama par excellance. Inspirace východoevropskou (Rumunsko, Srbsko, Maďarsko) tvorbou se nezapře, ale má to v sobě i něco z naší identity a hlavně je to kus kvalitní filmařiny a to jak čistě technicky (postprodukce obrazu, ozvučení), tak i umělecky (kamera, režie, stupňování stresu). Je to depka, postavy jsou hnané do úzkých, Vita Smačeljuk v hlavní roli hraje naplno a... je to prostě i ve své obyčejnosti fakt dobré. Michal Blaško mě baví čím dál tím víc. ()
To bylo ale hrozný. Něco jako řemeslně podprůměrná epizoda ne moc záživného českého tv seriálu, snažící se vzbudit dojem, že je to snad indie filmařina evropských proporcí. Tak to sakra ani náhodou. Ke konci to brnkání na demagogickou strunu vykalkulovaného aktivismu sice napoví, že se v tom celém schovává nějakej potenciál pro možná zajímavý film, ale pouhá vibrace něčeho potenciálně zajímavého ten film nespasí. ()
Reklama