Režie:
James CameronScénář:
James CameronKamera:
Adrian BiddleHudba:
James HornerHrají:
Sigourney Weaver, Carrie Henn, Michael Biehn, Paul Reiser, Lance Henriksen, Bill Paxton, William Hope, Jenette Goldstein, Al Matthews, Mark Rolston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 593)
|| Scenár: James Cameron / Príbeh: J.C, David Giler, Walter Hill | Hudba: James Horner | Produkcia: Gale Anne Hurd, Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill | Distribúcia: 20th Century Fox | Štúdio: Brandywine Productions, SLM Productions Group | Rozpočet: 18,5 miliónov $ | Tržby: 131,060,248 $ || Trhák z vizionárkej dieľne Camerona. Jeho typické črty dizajnerského zásahu do filmu sú nepopierateľné. Hororové prvky fungujú dobre, no navodenie sci-fi atmosféry je silnejšiou stránkou jeho rannej tvorby - rovnako, ako aj dnes. ()
Nepovažuji Cameronovy Vetřelce za jakýkoliv protiklad Scottova Vetřelce. Oba filmy zaujímají k danému tématu odlišný (ne opačný) postoj, v obou případech naprosto výborný. Cameron natočil vojenský film o tlupě zelených mozků využívající všemožné klišé, bez kterých to snad ani nejde. Přesto je tu obrovská míra ozvláštnění. Používání radarů lokalizujících pohybující se objekty je skvěle využito, stejně jako faktu, že každý voják má na helmě miniaturní kameru - což částečně předznamenává využití "kamer" v Cameronově (a Bigelowové) filmu Strange Days z roku 1995. ()
Zatiaľ čo v Alienovi postavil Ridley Scott bezbranných výzkumníkov proti neviditeľnej hrôze, v pokračovaní postavil James Cameron po uši vyzbrojených mariňákov proti hejnu hrôz, viditeľných v celej "kráse". Odzbrojujúci strach vystriedala odzbrojujúca adrenalínová akcia. Aliens by sa v kontexte s prvým filmom dala vytknúť absencia hororovej intimity, ale tú tu režisér nahrádza kanonádou skelých nápadov, nabušeným dejom plným nevidených scén, a preňho typickou technickou dokonalosťou. Je to referenčný sci-fi spektákel plný akcie a napätia, pri ktorom tuhle krv v žilách. Dať mu v rámci žánru menej ako 5* by bolo barbarstvo. P.S.: Director’s Cut verzia, v ktorej sledujeme obyvateľov základne ešte pred pristátím Ripleyovej posádky na planéte, filmu rozhodne neuberá na napínavosti a tajuplnosti („Čo sa tu stalo?“), akurát ich štylizuje do inej polohy („Čo sa s nimi stalo?“). A niektorým dejovým súvisostiam dodáva širší význam. ()
Ve dvojce je všeho víc než v jedničce, víc vetřelců víc akce, víc triků, prostě všeho mnohem víc a je to ku prospěch věci. Ve dvojce stejně jako v jedničce je skvělá Sigourney Weaver, bez ní by to sand ani nebylo ono. Malá vada na kráse je protahování konce filmu, ale jelikož ta protáhnutá část je taky skvělá, tak to snad ani nevadí. James cameron prostě umí ()
Jednička vetřelce byla perfektní (hustá atmosféra, napětí), ale co naplat, dvojka ji snad i o kousek předčila, a to zejména v akci. Přestože je film z roku 1986, jeho akční scény by se mohly směle měřit s těmi současnými, přijdou mi mnohem působivější než dnešní "vypulírované" postmatrixové kung-fu. ()
Galerie (128)
Photo © 1986 20th Century Fox
Zajímavosti (206)
- O událostech na LV-426 před příjezdem Ripleyové (Sigourney Weaver) a koloniálních námořníků pojednává knižní prequel Christophera Goldena „Vetřelec: Peklo“ (v originálním názvu „Alien: River of Pain“) z roku 2014. (st4nford)
- Mezi nejzjevnější vliv války ve Vietnamu patří ve filmu způsob, jakým jsou prezentováni Koloniální Mariňáci: technologicky nadřazená síla, která ovšem v nepřátelském cizím prostředí narazí – jejich výcvik a technologie nejsou uzpůsobeny pro místo a styl boje, což lze považovat za analogii k neschopnosti americké špičkové palebné síly porazit neviditelného nepřítele ve Vietnamu. Američané měli hodně palebné síly a velmi malé povědomí o nepříteli, což je kombinace, která nemůže dobře fungovat. Ve filmu jsou Mariňáci najímáni k ochraně obchodních zájmů Weyland-Yutani Corporation, což odpovídá názoru, že zájmy společností, které sídlily v Jižním Vietnamu, byly hlavním důvodem, proč tam byly vyslány americké jednotky. Vietnamskou válkou byl ovlivněn i postoj Mariňáků: jsou zobrazováni jako domýšliví a jsou si nevyhnutelně jistí svým vítězstvím před misí, ale když se něco pokazí a ocitnou se před nepřítelem, který je sice technologicky méně vyspělý, ale mnohem odhodlanější, výsledek nemusí být takový, jaký očekávají. (Jan.Kanak)
- Pistole, kterou používají koloniální mariňáci, je Heckler a Koch VP70. (Don_Salieri)
Reklama