Režie:
James CameronScénář:
James CameronKamera:
Adrian BiddleHudba:
James HornerHrají:
Sigourney Weaver, Carrie Henn, Michael Biehn, Paul Reiser, Lance Henriksen, Bill Paxton, William Hope, Jenette Goldstein, Al Matthews, Mark Rolston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 580)
(1001) Prý čistě akční film! Pch. Když se Ripleyová zeptá: "Nějaké zprávy o mojí dceři?", tak můj slzný aparát vyhlásí červený poplach a začne produkovat slzy jako o život. Lance je zlatíčko. Kdo by byl řekl, že ho budu milovat víc než Biehna. A rozhodně bych si někdy měla vyšetřit čas a napsat mnohem rozsáhlejší obdivný komentář. ♥♥♥ ()
Od jednotky sa Votrelci líšia v tom, že už nie sú poznačení takou klaustrofobickou atmosférou, no za to majú viac akcie, viac monštier, viac slizu....... V podstate ide o veľmi vydarené pokračovanie, ktoré v rukách Jamesa Camerona nemohlo dopadnúť zle. Sigourney Weaver mám stále radšej, k Biehnovi nemám po Terminátorovi žiadne námietky a scenár, hoci recykluje predchádzajúci, v tomto prípade nie je až taký dôležitý, pretože si divák užije najmä množstvo napínavých scén a akcie. Cameron vedel, na ktorú kartu vsadiť. Nie som síce tak na vetvy ako z jednotky, ale k 5* nemám výhrady. ()
Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“ () (méně) (více)
Slušné pokračování kultovní jedničky. James Cameron po Terminátorovi jen potvrdil, že je to skvělý režisér a po svém zrežíroval tenhle skvost. Atmosféra už sice není tak hustá jako v jedničce, ale vše vynahraďuje spoustu akce. Sigourney Weaver si tímhle pokračováním jen potvrdila svoji životní roli, kterou bezesporu důstojnice Ripleyová je...... ()
James Cameron a jeho varianta Vetřelce. Jak už jsem mnohokrát napsal, obdivuji celou ságu o vetřelci především díky různému přístupu tvůrců, kteří si sami látku využili podle sebe a docílili tak rozdílných filmových zážitků. Tento film od Camerona je akční peckou, která se nebojí atmosférou a dějem konkurovat i dnešní produkci (popravdě ji většinou silně překonává). Příjemně potěší i casting. Přesto film má mnoho silných elementů, jako tempo, atmosféru, akci a vše okolo. Jde o skvěle zvládnutý film ve všech detailech. Pro mě osobně asi nejzajímavější a z časového hlediska nejzábavnější film z celé ságy. O velkém finále a scéně ve výtahu ala klasické akční filmy "vezmu si vše a všechny vykosím" ani nemluvě. ()
Galerie (128)
Zajímavosti (201)
- Ve scéně u konce filmu, kdy po otevření vrat nákladového prostoru chytá Bishop (Lance Henriksen) Newt (Carrie Henn), lze vidět, že je zapuštěný v zemi a má kolem sebe umělé tělo. (D3NJI)
- Než se na palubě Sulaca posádka probudí, objeví se na obrazovce počítače jejich jména a identifikační čísla. Obraz rychle přechází do záběru posádky spící v kryoschránkách, ale pokud se podíváme pozorně těsně předtím, než text zmizí, můžeme vidět, že v seznamu mariňáků chybí jméno vojína Hudsona (Bill Paxton). (Jan.Kanak)
-
Personální servisní čísla jednotlivých mariňáků a jejich hodnosti:
A19/TQ4.0.32751E8 četař Apone (Al Matthews),
A46/TQ1.0.98712E6 vojín Crowe (Tip Tipping),
A41/TQ8.0.81120E2 desátnice Dietrichová (Cynthia Dale Scott),
A23/TQ2.0.47619E7 vojín Drake (Mark Rolston),
A71/TQ9.0.09428E1 desátnice Ferro (Colette Hiller),
A17/TQ4.0.61247E5 vojín Frost (Ricco Ross),
A09/TQ4.0.56124E3 poručík Gorman (William Hope),
A27/TQ4.0.48215E9 desátník Hicks (Michael Biehn),
A08/TQ1.0.41776E3 vojín Hudson (Bill Paxton),
A23/TQ6.0.92810E7 vojín Spunkmeyer (Daniel Kash),
A03/TQ7.0.15618E4 vojínka Vasquezová (Jenette Goldstein),
A14/TQ8.0.20034E7 vojín Wierzbowski (Trevor Steedman). (Don_Salieri)
Reklama