Reklama

Reklama

Obsahy(1)

57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 580)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Když v roce 1979 natočil Ridley Scott svého Vetřelce, znamenalo to obrovské oživení žánru a rehabilitaci ošklivých kosmických příšer jako rekvizity dobrodružných sci-fi hororů. Přes to všechno trvalo dlouhých sedm let, než se produkční studio odhodlalo natočit pokračování a jeho výrobou nebyl pověřen nikdo jiný než James Cameron, který po svém triumfálním uvedení Terminátora získal punc režisérské hvězdy první třídy. Scifističtí fanoušci mezitím byli mystifikováni několika levnými béčky, které parazitovaly na jménu Vetřelce - typickým byl italský Alien 2 - sulla terra z roku 1980. Cameronovi Vetřelci doslova převálcovali kinosály ve Spojených státech i v zahraničí. Byli označeni jak fanoušky, tak i odbornou kritikou za nejlepší sci-fi snímek roku. Šel jsem na něj do kina s velkým očekáváním a můj první dojem byl spíš rozpačitý, protože ve filmu absentuje hororová atmosféra prvního dílu a jde mnohem spíš o velkoryse natočené akční válečné sci-fi drama. Je ovšem nasnímané s maximální důkladností, profesionalitou a neobyčejnou autorskou invencí. Předkládané schéma děje se sice blíží tomu, co divák zažil v jedničce, ale Cameron přidal motiv vetřelčí královny a celého společenství čítajícího na dvě stovky vetřelců. Divák se může pokochat útokem několika desítek monster najednou. Studio přistoupilo k realizaci s mimořádnou velkorysostí, rozpočet umožnil využít na tehdejší dobu špičkové technologie, což se vyplatilo. Vetřelčí královna byla ovládaná hydraulikou, ale v jejím těle se navíc skrývali dva lidé a části těla ovládali mechanicky obyčejným drátem. Pohyb netvorů měl připomínat obří hmyz ve stylu kudlanky nábožné a krtonožky zároveň. Cameron zároveň zaplnil plátno množstvím postav tvrdých řemeslných válečníků, kteří by byli ozdobou jakéhokoli akčního filmu. Scénář rafinovaně použil motiv střetnutí lidské ženy bránící dítě s vetřelčí královnou bránící své potomstvo. Scéna, kde se malá Newt obrací k Ripleyové s výkřikem "Maminko" je maximálně emotivní. Koktejl sci-fi, hororu a akčního dramatu stoprocentně zabral. Jakkoli je mi bližší styl Ridleyho Scotta, před Cameronovým dílem je nutné smeknout. Celkový dojem: 95 %. Film patří do zlatého fondu sci-fi. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Hoc jednotka stála trápnych 11 miliónov a na celom svete zarobila geniálnych 1O5, trvalo až 7 rokov, kým niekomu napadlo spraviť dvojku. Je to klasické pokračovanie (všetkého viac) a pritom to je úplne iné, ako jednotka. Proti príšere nestojí 7 osôb + kocúr, ale 16 (!) bez kocúra, postavy o hrozbe popredu detailne vedia, príšera nie je sama, ale má desiatky parťákov, radikálne sa zmenil priestor (stiesnené priestory lode, z ktorej nemožno utiecť, za rozľahlú základňu plnú ošetrovní, kancelárií, počítačových miestností, ubikácií atď.), postavy sú vybavené strelnými zbraňami atď. To, čo čakáte, je úplne inak, Cameron sa hrá s očakávaniami (Bishop, osobne patrím k staromódnym konzervatívcom veriacim, že bol naozaj dobrý), alebo ich naopak rešpektuje a sám používa (likvidácia najschopnejších a najakčnejších postáv medzi prvými, ak by Apone, Frost a Drake prežili, bol by to úplne iný film). Prvý raz som sa s Votrelcami (nominovanými na siedmich Oscarov, čo je na akčný sci-fi horor fakt úspech) stretol sprostredkovane. V 9O. rokoch som chodil (občas) na základku a naša triedna raz ráno rozprávala pred triedou kompletný dej tohto filmu, na ktorom bola včera v kine v Novom Meste nad Váhom. Nikto nedýchal od vzrušenia. Áno, pár vecí nesedí. Či už neprofesionálne a nelogické správanie mariňákov (neuposlúchnutie základných pokynov od nadriadeného). Niektorí z nich sú do počtu: majú ledva dve vety a potom zomrú bez toho, aby ste si to poriadne všimli (ruku na srdce, ako zomrel Crowe?). Občas sa do toho Cameronovi vpašovala technická patália (Vasquezová raz na monitore má krstné meno, raz nemá). A mňa osobne (ale zjavne som v menšine) vždy nudilo "dvojité" finále. ktoré nemá zmysel: votrelci zjavne neútočia na stroje, ale na Bishopa áno? Wtf? Ale aj tak bomba za 5*. Mne osobne, podobne ako Scottovi, nesedí iné poňatie Alienov, ktorí sa z extrémne záhadných tvorov stali ľahko poraziteľní anonymnými členmi mravčieho/včelieho spoločenstva. No proste je to jeden z "tých" filmov, na ktorých som vyrastal, bol som z neho úplne paf, mal som knihu Alana Deana Fostera (vychádzajúcej z pôvodného Cameronovho scenára, takže obsahujúce scény, ktoré sa do filmu nedostali: Bishop vs. alien, Burke vs. granát) a mená mariňákov, vrátane krstných, a samozrejme ich hodnotí, som vedel aj kebyže ma prebudíte o polnoci. Nosením dreva do lesa je vyzdvihovanie vydareného kastingu, kde stojí jedna legendárna postava vedľa druhej (Hicks, Newt, Gorman, Drake) a do toho kultové hlášky a notoricky známe dialógy ("Hej, Vasquez, už si ťa niekedy pomýlili s chlapom?" - "Nie a teba?"). Vynikajúca je tiesnivá atmosféra základne na LV-426 alias Acherone, kde neustále kvapká voda a na každom kroku sú viditeľné stopy po ničivom boji (chcem prequel o tom, ako tento nerovný boj prebiehal!). Prvá polovica filmu je tajomná a atmosférická. Nič v nej nevidíme, napriek tomu sme napnutí ako dobre našponovaná struna. V druhej polovici nastáva akčné peklo a znova sme napnutí... lež diametrálne odlišným spôsobom. Režisérska verzia nie je nutná. Oficiálna kinoverzia je dokonale zrozumiteľná. Ale ak túžite po ešte väčšej chuťovke (Ripleyovej céra, Hadley pred napadnutím, geniálne guľomety na nožičkách reagujúce na pohyb), je nutnosť. celosvetovú tržbu oproti jednotke sa síce podarilo navýšiť na 131, ale je pravda, že aj rozpočet (z 11 na temer 2O). Mimochodom, o rok neskôr budúca Cameronova manželka a producentka Votrelcov Kathryn Bigelow natočila realistický upírsky horor Near Dark, do ktorého obsadila Bishopa, Vasquezovú, aj Hudsona. () (méně) (více)

Reklama

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Dvojka snad nemůže být odlišnější od jedničky a přesto mají oba filmy společného víc, než se na první pohled zdá - i když v menších obměnách. Partička kolem Ripleyové se znovu mění v hrstku ustrašených zoufalců, samotná Ripleyová v závěru zachraňuje malou Newt, která zdařile nahradila kocoura. Nechybí ani android (za "zlého" Ashe jen nastoupil hodný Bishop), závěrečné odpočítávání do blížící se destrukce, poslední vetřelec (tentokrát královna), jenž je znovu vypuštěn do kosmického prostoru a sladký happyend opět končí hibernačním spánkem. Jen těch vetřelců je tentokrát mnohem víc. Jak je vidět, Cameronova schopnost obměňovat Scottovo základní schéma i jeho jednotlivé motivy se vyplatila do puntíku. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Slušné pokračování kultovní jedničky. James Cameron po Terminátorovi jen potvrdil, že je to skvělý režisér a po svém zrežíroval tenhle skvost. Atmosféra už sice není tak hustá jako v jedničce, ale vše vynahraďuje spoustu akce. Sigourney Weaver si tímhle pokračováním jen potvrdila svoji životní roli, kterou bezesporu důstojnice Ripleyová je...... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Tam kde Ridley Scott triumfoval plíživou atmosférou, tam Cameron sází na hutnou akci na zdánlivě opuštěné základně. Tam kde nám Ridley vetřelcovu podobu ukazoval co nejméně, razíc tak známou pravdu o tom, že neviděné zlo je nejpůsobivější, tak tam Cameron nasazuje celé šiky vetřelců degradovaných do role hmizoidního cannon fodderu. Tam kde si Scott vystačil s pár herci v takřka komorním snímku, tam nasazuje Cameron rozmáchlou výpravu. Nedá se říct, který z nich je lepší. Oba jsou zcela rozdílné a přitom dokonalé, byť každý v tom svém žánru. Ovšem nebudu nijak zastírat, že přeci jen o něco raději mám díl s jednotným číslem v názvu. ()

Galerie (128)

Zajímavosti (201)

  • Producenti Walter Hill a David Giler měli mimo jiné i práva na novou verzi historického velkofilmu Spartakus (1960). Jelikož jejich rukama prošel scénář připravovaného filmu Terminátor (1984), jehož autor James Cameron měl právě kvůli odloženému začátku samotného natáčení někoik měsíců volného času, rozhodli se, že mu nabídnou práci a požádali ho, aby na základě Spartaka napsal jeho futuristickou verzi. Cameron měl spoustu nápadů, ale jeho výsledný návrh se od vize producentů značně lišil. Už to vypadalo, že schůzka skončí neúspěchem, když tu Giler zmínil jinou látku, o jejímž pokračování ve společnosti uvažovali. Byl to Vetřelec (1979), což Camerona naprosto uzemnilo a rozproudilo mu krev v žilách, protože film, který viděl hned v den premiéry, naprosto zbožňoval a považoval ho za jeden ze svých velikých inspiračních zdrojů při dřívější práci na laciných béčkách u Rogera Cormana. Snažil se nedat až příliš najevo své vzrušení, projevil zájem, a dostal od producentů půlstránkový koncept, podle kterého měli na vyhlazenou vesmírnou kolonii dorazit mariňáci, načež "se stane něco strašného". To bylo vše. Cameron si papír vzal a doma začal bleskově tvořit synopsi, vycházející částečně z toho, co dostal od producentů, a částečně z jednoho ze svých dřívějších námětů, které měl "v šuplíku". Jmenoval se "Matka", odehrával se na nehostinné Venuši a v jeho závěru měla ona Matka (geneticky upravený kříženec člověka s mimozemšťanem) bojovat s hrdinou v robotickém obleku. Už za týden předložil velmi podrobnou dvaačtyřicetistránkovou synopsi a okamžitě byl pověřen napsáním kompletního scénáře. (NIRO)
  • Bill Paxton (Hudson) často improvizoval a odchyloval se od scénáře. Příkladem jeho invence je fráze: "Hra skončila, chlape! Hra skončila!" (Don_Salieri)
  • Herečka Sigourney Weaver nechtěla před kamerou používat zbraně. Nemá je ráda a lobovala u Jamese Camerona, aby její postavu nechal celý film beze zbraní. Režisér se nenechal a vzal herečku na střelnici, kde jí ukázal, jak zábavné střílení může být. Nakonec souhlasila. (HawkeyP)

Související novinky

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

26.02.2017

Pooperační komplikace nám dnes sebraly hereckého veterána Billa Paxtona. Mladší ročníky tohohle pána možná neznají, v 80. a 90. letech ho však nešlo přehlédnout. Kdo za to může? V první řadě James… (více)

Avataří sága bude mít 5 dílů

Avataří sága bude mít 5 dílů

14.04.2016

Pamatujete si, jak se v roce 2012 vyklubaly ze dvou sequelů Avatara tři? James Cameron tehdy zvednul nejedno divácké obočí, no a teď se mu to povedlo znovu. Jeho vystoupení na CinemaConu totiž… (více)

O čem měl být pátý Vetřelec?

O čem měl být pátý Vetřelec?

30.11.2015

U 20th Century Fox nedávno zrušili dva velké filmy. Nejdřív se škrtly plány na Fantastickou čtyřku 2, protože jednička bolestivě neuspěla, a záhy jsme přišli o pátého Vetřelce. Ten je údajně jen… (více)

Reklama

Reklama