Reklama

Reklama

Dramatický příběh o překonání lidského zla, o přátelství a zrodu lásky
Erikovi je 18 let a jeho životem se táhne linie násilí a konfliktů. Po vyhození ze školy, je poslán na internátní školu Stjärnsberg. Ta má být poslední šancí jak jej odtrhnout od starého života a vrátit zpět ke studiu. Na internátě se ale dá zlu těžko uniknout - panuje zde systematický teror páchaný na mladších studentech. Dokáže Erik zlu čelit, aniž by porušil pravidla a riskoval tak své vyloučení a celou budoucnost? Zlo mezi námi je dramatický příběh o mezilidském násilí, ale také o opravdovém přátelství a zrodu lásky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (753)

StarsFan 

všechny recenze uživatele

V dobách, kdy se hlavnímu hrdinovi postupně vše hroutilo na hlavu, jsem jen čekala, kdy vezme spravedlnost do svých rukou a ukáže těm bohatým frackům, že je dokáže porazit nejen v bazénu. Hlavní hrdina se vydal přesně opačnou cestou a agresi oplácel flegmatickým přístupem. Být na jeho místě a mít jeho sílu, asi by mi několikrát - zvlášt během ringové epizody v závěru, kdy útočníci do nevinné oběti kopali - vytekly nervy a všechny bych zmlátila nehledě na to, jestli mě vyhodí a budu do konce života umývat nádobí v restauraci, ale Erik to vyřešil mnohem lépe a jeho kariérní dráze se dá jen tleskat. Málokdo by podobně jako švédští filmaři dokázal natočit podobný závěr tak, aby nepůsobil násilně a vystylizovaně. (SPOILER: Jednomu slavnému a velmi populárnímu vězeňskému dramatu, které v hodnocení ČSFD najdeme na prvním místě, se podle mě podobně právnický konec zadařil mnohem méně. KONEC SPOILERU) Kdybych neměla někdy pocit, že do podobné situace by už dávno zasáhl někdo z mocných rodičů a podal na "elitní školu" žalobu, šla bych s hodnocením ještě výš. Menší reálnost příběhu jako takového je totiž jedinou vadou na kráse. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv by se dějová konstrukce dala označit za schematickou, film díky atraktivnímu ztvárnění a naturalisticky pojatým scénám násilí nezanechává pocit nevyužitého potenciálu či ohraného kýče. Naopak, tvůrci jakoby předpokladu odhadnutelnosti vývoje využívali ve svůj prospěch a nechávají po celé stopáži roztroušené náznaky rozcestí, kdy se Erik i divák musí rozhodovat, jak se správně zachovat. A Erik je postava ztvárněná moc dobře, skoro by se dalo říct, že slouží jako měřítko naší vlastní vůle; nutí přemýšlet, kolik bychom sami snesli, nakolik by stačila naše vlastní psychická odolnost a odhodlání. Když je pak k závěru vsunut prakticky do pozice jakéhosi boha zadostiučinění a spravedlivého trestu, fandil jsem mu ještě víc. A to je dobře, jelikož právě takový závěr by v jakémkoliv jiném filmu působil jako nutná a stokrát omletá snaha o nastolení konečného dobra. Tohle Zlo vypráví o tom, jak se zlem zplozené zlo mění v dobro, pokud na vlastní kůži pozná jiné zlo. A vypráví o tom moc dobře. ()

Reklama

igi B. 

všechny recenze uživatele

Zlo má nepřeberně forem a mnoho je i cest, jak s ním bojovat. A ne vždy je vítězství na té >správné< straně... Nu, v tomhle případě konec dobrý, všechno dobré... :-/ . . . Trošku mě ten závěr svým způsobem i zklamal, čekal jsem dramatičtější >rozuzlení< a vlastně tak s odstupem se mi i celý film jeví mírně prvoplánový, ale i rád uznávám, že v tomto případě to je zase jednou čistě můj problém. Každopádně jde o řemeslně vynikající a emocemi nabitý film, který naštěstí i v nejvypjatějších scénách nikterak nesklouzne k nějakým falešným pózičkám, kluci v hlavních rolích (ale i herecký ansámbl po poslední malou roličku paní kuchařky) odvádějí přímo fantastické (a uměřené!) herecké výkony a člověku, který byl někdy na internátě nebo na vojně, vytanou v mysli hnedle všelijaké nemilé vzpomínky... Tohle "Zlo" je zkrátka příběhem silný a skvěle uvěřitelně natočený a odehraný (v tom opravdu nejlepším smyslu slova evropský) film. - - - P.S. A taky jsem si zase jednou uvědomil, že ač uplatnění právních norem je sice v civilizované společnosti asi ten nejlepší prostředek k domáhání se spravedlnosti a zadostiučinění, leč co naplat, takový zmrdovi dobře uštědřený výprask, no... - - - P.P.S. Naposledy jsem se opravdu >natvrdo< pobil v sebeobraně někdy před čtvrtstoletím právě na té vojně. Od té doby už raději ne - a vůbec ne proto, že bych právě já v té mele dostal na frak. I já se jako Erik umím - když na věc příjde - prát. Prostě ale jde o tu >filozofii< bytí, že... Ale tenhle film mi zase jednou nasadil brouka do hlavy... - - - - - (Poprvé viděno 8.1.2008 na dvd, komentář zde jako přemnohý - 8.1.2008) ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

"Drž tu vidličku pořádně, Eriku! Pojďme si po večeři promluvit. Jen my dva... " Tak tady to někde začalo, tady se z mladého sympatického chlapce postupně zrodilo monstrum, které ve škole brutálně tyranizovalo spolužáky, mlátilo je do krve a nenávistně vzdorovalo autoritám. Kvůli zlu, které Erik páchal, byl také nemilosrdně vyhozen ze školy a jen díky obětavé milující matce dostal poslední šanci: Elitní chlapeckou školu, ve které, jak posléze hlavní hrdina zjistí, vládnou podivné zákony a nepsaná pravidla, kde třídní příslušnost a bohatství hrají nezanedbatelnou roli ve hře o "přežití", kde důstojnost dostává na frak a brutalita nejstarších studentů, šikanujících mládence z nižších ročníků, zůstává kantory a ředitelem ústavu naprosto nepovšimnuta. V tomto okamžiku se ve filmu začíná docela jiskřit - je naprosto nevysvětlený přerod Erika - tyrana z počátečních minut filmu do nové podoby Erik - vzdorný ochránce morálky.... V tomto smyslu mi absolutně nevadí nereálnost prostředí školy, s její lhostejností kantorů, vyučováním eugeniky, absence práva apod.. Neznám do detailu společenské poměry Švédska padesátých let a netuším, do jaké míry je kniha, podle níž film vznikl, skutečně autobiografická, přesto je pro mě mnohem nepochopitelnější změna Erikovy osobnosti, než přehlížení "pepřenky" nebo "octového úderu" ze strany personálu školy. Takový model agresivního chování zřejmě opravdu nemá s realitou nic společného. Když si však odmyslím těch prvních pár minut, kdy Erik byl na té "špatné straně", je Ondskan strhující a skvěle natočené drama, které šlape ve vysokém tempu celou dobu bez slabších momentů až k závěru, kdy je vyvrcholení trochu pokaženo velmi efektním, přesto ale nevhodným způsobem. Ondskan je dráždivý film - nutí diváka přemýšlet s Erikem, jak čelit tyranii studentské rady, zejm. sadistickému Silverhielmovi, nutí diváka lačnit po pomstě. Erik však volí jinou taktiku: trošku nepochopitelně má naděláno do kalhot z případného vyloučení a hraje roli vzdorného avšak pasivního hrdiny ghandiova typu. (SPOILER!) Nejednoho diváka jistě napadne hned od začátku - zvlášť, když Erik touží být právníkem - řešit problém právní cestou, nebo aspoň minimálně přes ředitele školy. Pokud se s touto možností od začátku nepočítalo, proč se najednou v závěru filmu objeví jako deus ex machina?? Příchod rodinného právníka na scénu je velmi efektní, ale nesouvislý s dosavadním Erikovým přístupem. S už zmíněnou přeměnou Erikovy osobnosti pak také souvisí finální "Nejsem jako ty, Silverhielme" a pomsta nevlastnímu otci - nepochopil jsem tuto změnu charakteru... (KONEC SPOILERU!) Přes tyto vady na kráse je Ondskan příliš dobře natočený film, který nastoluje hodně otázek o šikaně a agresivitě vůbec. Podobně jako třeba ve filmu Kdyby.. lze uzavřený prostor elitní školy se svými vlastními zákony chápat jako symbol pro jednu celou skupinu problémů - šikanou počínaje a gleichschaltungem v čisté podobě, jak ho zavedli nacisté, konče (viz např. Napola). Strhující film, který jde sledovat jen se zatajeným dechem. () (méně) (více)

Paldini 

všechny recenze uživatele

Studentíci jsou v tomhle filmu opravdu krutí. Tak hustou šikanu jsem teda v rámci filmů ze školního prostředí ještě neviděl. A hlavní hrdina Erik Ponti se okamžitě zařadil mezi vůbec nejtvrdší bijce, které jsem kdy ve filmu viděl, a to je to pouze kluk v posledním ročníku střední školy, a hlavně je oproti jiným bijcům opravdu reálný a uvěřitelný (Wolverine je proti němu hadra :-)). ()

Galerie (20)

Zajímavosti (8)

  • Ve scéně, kdy jede Erik (Andreas Wilson) vlakem, můžeme spatřit holčičku s panenkou, kterou si zahrála režisérova dcerka Emma Håfström. (Tygrys)
  • Linda Zilliacus, představitelka Marji, mluví ve filmu finsky s finským přízvukem. Ve skutečnosti však mluví finsko-švédským přízvukem, což je rodný jazyk všech Švédů narozených ve Finsku. (Spike17)

Související novinky

Nejlepší filmy desetiletí dle ČSFD.cz

Nejlepší filmy desetiletí dle ČSFD.cz

28.12.2010

Byl by hřích opomenout při příležitosti končícího prvního desetiletí nového milénia souhrn nejlepších filmů daného období. Zde vám přinášíme žebříček třiceti nejlepších celovečerních filmů dle… (více)

Reklama

Reklama