Režie:
Václav MarhoulScénář:
Václav MarhoulKamera:
Vladimír SmutnýHrají:
Petr Kotlár, Udo Kier, Michaela Doležalová, Zdeněk Pecha, Lech Dyblik, Jitka Čvančarová, Stellan Skarsgård, Harvey Keitel, Julian Sands (více)Obsahy(1)
Ve snaze uchránit své dítě před masovým vyhlazováním Židů, rodiče posílají syna k příbuzné na venkov kdesi ve východní Evropě. Chlapcova teta však nečekaně umírá a tak je dítě nuceno vydat se na cestu a protloukat se úplně samo divokým a nepřátelským světem, ve kterém platí jen místní pravidla, předsudky a pověry. Jeho snahu o doslovné fyzické přežití ale po válce střídá jiný boj. Boj, kterého si ani není vědom, boj sama se sebou, boj o svou duši, o svojí budoucnost... Nabarvené ptáče je hluboce dramatický příběh zaobírající se bezprostředním vztahem mezi hrůzou a krutostí na jedné straně a nevinností a láskou na straně druhé. Je to první a nejslavnější román autora knih „Byl jsem při tom“ a „Pinball“ - jednoho z nejvýznamnějších a nejvýraznějších a světových spisovatelů minulého století Jerzyho Kosińského. (Bioscop)
(více)Diskuze
Klec, Dukla 61, Metanol. Ty jsou z letoška, resp. z loňska.
na příspěvěk reagoval fabecc1222
Česká kinematografie se nachází ve stavu klinické smrti a pochybuji, že by na tom Nabarvené ptáče mohlo cokoliv změnit. Přemýšlím, jestli dát vůbec snímku šanci, jelikož na kvalitní nedokumentární film čekáme již notnou řádku let.
na příspěvěk reagoval Ištván87
Taky pravda, to mi nedošlo, ale stejně je zvláštní, že stejné datum premiéry, které Marhoul teď všude vykladá, tedy 3 září, bylo napsané na IMDb už tak dlouho.
Nepřekvapuje mne, že o účasti v Benátkách věděl už několik měsíců dopředu. Popravdě já jsem tušil, že se Benátek zúčastní také už více než měsíc před oficiálním oznámením a víte proč? Protože na IMDb bylo napsané, že světová premiéra proběhne 3. září v Itálii už více než měsíc před tím, že to proběhlo v médiích.
na příspěvěk reagoval Dadel
... a kromě jiného v rámci doprovodného programu v sobotu 24. 8. dopoledne návštěvníkům představí ukázky ze svého vysoce očekávaného snímku Nabarvené ptáče http://25fps.cz/2019/marhoul-nff/
Nabarvené ptáče je černobílé - vtipné. Každopádně je jasné, že Marhoul to točil pro ocenění, sám to vlastně přiznal, jen aby to bylo taky koukatelné... Ale já mu věřím, on umí.
Do kina pujdu. Bojím se však. Kniha je fakt hrozivá a jestli film bude s pulky tak drsnej, brutální a odpornej tak to nebude snadny koukání.
Já ti teda určitě nechtěl vemluvit ten trailer ke koukání, to se omlouvám. Pokud jde o to ostatní, sice tuším, co máš na mysli, ale takhle daleko bych asi nešel, protože to opravdu z toho traileru nepoznám, a dodávám to takhle, abych podtrhl, že nad tím určitě hůl nelámu, kdo ví, třeba jsou takhle napohled vyhlazený, jak říkáš, jen některý záběry, ale hlavně, jsem prostě zvědavej na ten „rukopis", takže dál bych se už opakoval :) __ Každádně, jak tu už bylo řečeno, ten rozhovor s Veselovským, ačkoli jsem d něho nc neočekával, staví Marhoula, a svým způsobem i tuhle jeho práci, do zajímavýho, pozitivního, světla.
Chtěl jsem se nechat překvapit a trailer si nechat ujít. Tobě se ale povedlo mi tohle předsevzetí rozbít. Nevím, jestli jsi mi to vsugeroval, ale ty krásné záběry mi často přijdou něčím prkenné (někdy tomu asi hodně pomáhá řeč těla komparzu v záběrech, ale obecně jde o dojem z téměř jakéhokoliv pohyb. Někdy to je nereálné jak od Vorla). Nemám rád slovo autentický, ale zde se to asi hodí - jako by forma nebyla vnitřně autentická. Tedy ne vůči něčemu vnějšímu, ale vůči sobě. Trochu jako když se např. americká produkce pokouší o " ruský feelin' " - něco tam pak vrže. A taky jsou všichni takoví uhlazení - i ta špína je krásná. Takže nedík, Vlku. :)) Ale i tak se fakt těším. Přeci jen to je akorát trailer. Aspoň si do toho odteď ale zkusím trochu méně projektovat Markétu Lazarovou a Tarkovského.
na příspěvěk reagoval lupuscanis
Nabarvené ptáče si určitě v kině nenechám ujít, ale přes medializaci a vkládání nadějí zůstávám spíš skeptický. Ten film může být dobrý už s ohledem na potenciál slavné předlohy, ale Václav Marhoul zatím nepředvedl nic, co by odůvodňovalo velké naděje. Jeho první dva filmy jsou spíš nadšenecké než cokoli jiného. Mít na svém kontě v bezmála šedesáti letech tři tituly, to taky o lecčems svědčí. No nic, vyběhal si to, vyseděl, vyhádal a vytočil. Má na to. Když si nic jiného, tak léta. Mnohem radši bych ho viděl na postu výkonného producenta. Tam už předvedl, že je to muž na svém místě.
Nevypadá to špatně.
Marhoul každopádně není první český umělec, kterého Kosińského Ptáče inspirovalo:
https://www.youtube.com/watch?v=nBSOCqbjuwc
na příspěvěk reagoval Arbiter
Já Tobě taky rozumím. Takže opravdu jen pár poznámek. ___ Za sebe bych to raději vyjádřil tak, že na začátku musí být chuť, potřeba natočit film po svém (a „filmovém umění" už se dostaví, když v tom budeš poctivý). ___ Pokud jde o barvu, všímám si, že v dějinách filmu (který mě zajímá) vzniká spousta kvalitních děl z té nebo oné nouze (nejen té barevné) -- určitě zajímavá otázka, která podle mně mimo jiné souvisí s tím, že kskutečně tvořit nikdy nikdy tak docela neznamená „dělat si co chceš", musí v tom být nějaká nutnost, a nouze se může stát jednou z těch nutností. ___ Moje zmínka o příběhu, dobře, není asi pochyb, že pro Marhoula, a potažmo i pro diváka, se příběh středem, já chtěl ale říct, že žádný příběh se nepostará o to, co jsem nazval rukopisem, který tam být z mého pohledu musí, aby film držel pohromadě, a ten rukppis musí spočívat ve filmovosti , takže v něčem, co je vlastní právě filmu (ne v příběhu, který je vlastní knize, obrazu, atd.). ___ Máš pravdu, tenhle širší pohled očima distribuce, svým zpsobem výjimečného místa mezi zbylou současnou produkcí, je důležitý a bez něho nezískáš přesnou představu.
na příspěvěk reagoval Arbiter
já Ti rozumím, je vůbec dnes možné přijít s něčím zcela originálním, když vše nejlepší bylo natočeno v šedesátých letech a to po celém světě? :)
Každý dnes nově natočený film fasuje hned nějakou určitou nálepku, komerční, blockbuster, festivalový, artový atd...určitě souhlasím s myšlenkou o prvotním účelu filmu, kterým není zisk či minimálně návratnost investic, ale skutečné filmové umění, které se bezpochyby projevuje v Tebou zmíněných filmech, které byly, paradoxně, vetšinou točeny černobíle jen kvůli dostupnosti barevného materiálu :) Ale např. Vláčil by točil černobíle i kdyby měl jinou možnost, jako jiní tvůrci (Spalovač mrtvol od Herze byl třeba natočen záměrně černobíle), jinak si myslím, že např. Kachyňa by točil barevně, kdyby to šlo, mě taky černobílý obraz fascinuje, když je dobře využit a dokáže film povznést hlubokými a silnými záběry.
Co se týká celkového příběhu, bude zde stěžejní, to je jasné, forma je úchvatná, možná okopírovaná, jak píšeš, ale v roce 2019 a v rámci české distribuce, je to stále fenomén a snad i v rámci současného evropského filmu, kterému dokáží tvůrci z východní i západní Evropy přinést zatím více, než ti čeští...každopádně doufám, že se na to těšíš, půjdeš na to a já si budu moci přečíst Tvůj názor :)
na příspěvěk reagoval lupuscanis
Když to nikoho příčetného zajímat nebude, tak proč jste na to reagoval/a? Kvalita a finanční úspěšnost nejdou ruku v ruce, to vím, ale je lepší, když ten film bude kvalitní než horší. Plno filmů se stalo kulty až s odstupem času. Není tu jen Troškova „klientela“. Jestli Eva Toulová nestudovala 5 let FAMU (malicherné rýpnutí od vás), ale jenom tři, tak to bylo na tom filmu vidět. „Je vůbec nějaká země, jejíž filmy by měly každoročně, po delší časový úsek, pozitivní ohlasy v zahraniční a získávaly konstantně prestižní ocenění?“ Kdyby taková žádná nebyla, tak my také ne? ;-) Když pominu USA, tak dlouhodobě bych jmenoval určitě Francii a Itálii, pak klidně ještě Polsko či severské země. Jestli se vám zdají hloupé příspěvky člověka, který viděl několik tisíc filmů, od Cesty na Měsíc (Georges Méliès) až po nové Avengers, tak je to docela okázalé tvrzení. Filmy jsou moje srdcová záležitost. Hezký den :)
Uživatel Kubeska smazal svůj příspěvek.
Celkově jsou vaše příspěvky do diskuze velmi hloupé a zřejmě si to i sám (podvědomě?) uvědomujete, když očekáváte nějaké salvy shnilých rajčat. Zaprvé nevidím, že by tu někdo tvrdil, že je "všechno tak super". A těžce mimo jsou i vaše řečnické otázky. Je vůbec nějaká země, jejíž filmy by měly každoročně, po delší časový úsek, pozitivní ohlasy v zahraniční a získávaly konstantně prestižní ocenění? Pokud o nějaké víte, poučte mě, prosím. Dávat pak rovnítko mezi finanční úspěšnost a obsahovou kvalitu je také naprostý nesmysl. A nejsem si jistý, jestli si vlastně sám tak trochu neodpovídáte, co se tohoto problému týče – pokud na sebe vydělá jen Troška, jak by si mohlo vydělat něco kvalitního, když je tu totéž diváctvo? Eva Toulová 5 let FAMU nestudovala, to máte také špatně. A pokud soudíte podle jednoho člověka celou instituci, tak si můžete myslet opravdu, co chcete, ale nikoho příčetného to stejně zajímat nebude. Hezký den :)
Osobně mě trochu znervózňuje, že mi prakticky každý (sic!) záběr připadá, jako bych ho už viděl. Znepokojující není epigonství. Spíš to, že točit takhle, ve stínu lidí, kteří to umí, je strašně obtížný. Stačil Marhoul (za svůj život) pochopit, co v těch záběrech způsobuje, že fascinují? U každýho z těch filmařů, od nichž se rozhodl opisovat, to je něco úplně jinýho! Zda-li to Marhoul pochopil, poznáme snadno: Film buďto bude mít svůj vlastní rukopis, kterým ty různý styly záběrů stmelí, což nelze udělat žádným „příběhem", nebo se to celé rozpadne na krásné plakáty propojené dle neoriginálnío receptu. A to se z nikdo nedozví trailerů. (Jen ty úplně první výslovné citace, co mně napadly... Démanty noci; Jdi a dívej se; Noc nevěsty; Ať žije republika; M. Lazarová; Tarr (černá trilogie); Oběť; Zrcadlo; Smrt si říká Engelchen; Obchod na Korze; Kočár do Vídně... nebo-li Klimov, Němec, Kachyňa, Vláčil, Tarr, Tarkovský, Schorm, Kadár-Klos...
Na druhou stranu, Marhoul v hodně zajímavém rozhovoru v Respektu dává najevo, že to má celý v hlavě překvapivě srovnaný, a že ten film netočil pro úspěch, jde do toho s pokorou, a podle mě to jinak ani nejde....
(mimochodem, pro úspěch nedělal svoji práci ani jeden z výše uvedených filmařů! a proto je mi ten zdejší hype nesedí k otmu filmu nesedí, i když chápu, odkud se bere...)
Démanty noci (1964)
na příspěvěk reagoval mchnk
Ne.
No... nevím. Já jsme z té věty nepochopil, jestli jste ty filmy viděl nebo ne. Osobně bych třeba Pouta a Karamazovi s klidem zařadil k těm Československým filmům, které jste vyjmenoval jako svou topku. A btw, až na výjimečně silní konec šedesátých let (což se dá s ohledem na atmosféru doby dost chápat) je mezi vámi vyzdvihovanými filmy 10 a 20 let odstup. Nejsem z té současné produkce moc nadšený, ale nevím, jak moc je to projev nějaký dlouhodobý krize a jak moc se stav vymyká minulosti.
Když je všechno tak super, tak proč nemají české filmy každoročně pozitivní ohlasy v zahraničí, nezískávají prestižní ocenění a neumí si na sebe vydělat? 90 % českých filmů jsou finační propadáky, vydělávat na filmech tu umí akorát bohužel asi jen Troška. Když někdo 5 let studuje FAMU a pak natočí Jak se moří revizoři, tak co si o té instituci mám myslet? Očekávám salvu shnilých rajčat na mou osobu!
na příspěvěk reagoval Vojtino
To, že jste žádnému z filmů nedal více jak 2*, je neotřesitelným důkazem o žalostném stavu české kinematografie!