Reklama

Reklama

Plechová kavalerie

(seriál)

Epizody(7)

Je léto a začínají žně. Vydáme se za volanty kombajnů s legendami českého hereckého nebe napříč bývalým Československem. Prožijeme společně pracovní i osobní příběhy party kombajnérů z Nepomuku, která svádí boj o zrno na Slovensku, na Hané i v jižních Čechách. (oficiální text distributora)

Recenze (183)

#47 

všechny recenze uživatele

Je mi líto, že v rámci propagace zemědělství vznikly takové kraviny jako Plechová kavalerie nebo Druhý dech...Dietl holt zase jednou musel vymyslet něco, co po něm soudruzi žádali a z vody se vaří opravdu těžko...škoda výborných herců, kteří v tomhle opět ztráceli čas, i když někteří dokázali z minima vytěžit maximum...viz Menšík. ()

Morloth 

všechny recenze uživatele

Seriál je opravdu blboučký. Ono přeci jen natočit něco smysluplného o sklízení polí a roztáhnout to na 7 dílů dá trochu zabrat. Neurazí herecké výkony, režie není z nejhorších. Jenže z hovna bič neupleteš. Dietl opět selhává na poli vztahovém. Nevím jestli mi přišel vtipnější Hartl a Kořínková či Haničinec a Švorcová. ()

Reklama

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Plechová kavalérie ukazuje snad nejlíp, že to s těmi scénáristickými schopnostmi Jaroslava Dietla nebylo ve skutečnosti tak slavné, jak se traduje, že jeho "znalectví" obyčejných lidí a jejich každodenních problémů je mýtus, který se zbortí v okamžiku, kdy začneme víc do hloubky zkoumat psychologii jeho postav a jejich vzájemné (zejména milostné) interakce. Zbyde nám něco, co dnes můžeme konzumovat pouze jako nechtěnou parodii schopnou vyvolat potoky slz smíchu. Jak jinak než parodii brát od stolu z pera vycucané epizody ze života kombajnérů "bojujících o zrno" (a občas proti pribináčkům)? Jak jinak než parodii brát např. Hanzlíkovu postavu "sukničkáře" Vildy Muclingera, který by ve své červené havajské košili, ve které chodí, pracuje, jí i spí, mohl umění lásky "vyučovat na Karlovce"...? (Scéna, v níž svádí svou bytnou (Geprtová) - výjimečně v košili bílé - je bezkonkurečním kabaretním vrcholem celého seriálu). Jak jinak než parodii brát celý motiv boje za uznání autority, když hlavní postavou je tak neprůbojná figurka, jakou představuje Víťa Kubánek? Komičnost byla ze strany tvůrců jistě v mnoha ohledech záměrná a odpovídá tomu funkce některých postav (viz skvělí Menšík, Filipovský aj.), ale ryzí směšnost tryská především ze scénáristické marnosti (u níž jsou bizarní zápletky pouze jedním z projevů). A pokud to nebyl vyloženě subverzivní Dietlův & Dudkův záměr (čemuž moc nevěřím), seriál kromě toho dokonale manifestuje zoufalou nekompetentnost pod vládou jedné strany. Podobně jako např. v Zákonech pohybu se zde bez obalu ukazuje všudypřítomné podvádění, nepořádek a špína (zrezlé plechy kombajnů), příšerná infrastruktura, špatné zásobování, machismus a ryze nesoudružské vztahy... Pěkná ilustrace normalizačního marastu, která tehdy prošla jen díky klapkám na očích.__ Faktem je, že Plechová kavalérie byla propadákem už ve své době: Rudé právo tehdy seriál odbylo jako neúspěch, který "rezignuje na všechno náročnější" a že si vystačí "s něčím na způsob kulisy" [RP, 9.2.1980, s. 5], dobový komentář v Tvorbě pak dále zmiňuje "pseudokonfliktnost zápletek", "pohádkový svár dobra a zla" a "figurkaření namísto vytváření plnokrevných, životných postav" [Tvorba, 9.1.1980, s. 6] a bohyně české kritiky Mirka Spáčilová tehdy natvrdo napsala, že Plechová kavalérie je "jedním z nejslabších seriálů původní tvorby, které se v poslední době objevily na obrazovce" [MF, 29.12.1979, s. 7]. Ostatně jak moc mimo tento seriál (i jeho autoři) byl už tenkrát, naznačuje vážně míněná úvaha samotného Dietla o tom, proč nepřítomnost hlavní ženské postavy nahrazuje licitovaný mariáš: "zdá se mi, že ten mariáš sem strašně patří, že je to ten střelný prach, který voní každému mužskému" [Květy, 20.12.1979, s 47]. Toto je ten pověstný skvělý vypravěč a znalec obyčejného člověka...? Hvězdička za ty slzy smíchu. ()

anli 

všechny recenze uživatele

Další z řady normalizačních nutností,tentokrát z prostředí kombajnérů a žní.Napsané to je vcelku ucházejíce,některé postavy jsou opravdu zábavné(Menšík,Filipovský)a některé i zajimavé(Hartl,Hanzlík,Hrušínský)a celkově vše opět drží nad vodou herci.Což je patrné u většiny vynucené socialistické produkce té doby-nebýt velmi kvalitních herců a hereček,nedalo by se dnes na ro dívat a ani pes by po tom neštěkl.Je to opravdu velmi jednoduché téma s místy dost naivními zápletkami,kterému se dnes většina lidí asi bude smát,ale znám mnohem horší a stupidní seriály,než je právě tento.Plecháči to mají u mě za 45%,hlavně kvůli hercům,na které je pořád stejná radost se dívat a i když hrají v tomhle,tak prostě HRAJÍ,což se dnes u seriálové tvorby moc nevidí. ()

Chandell 

všechny recenze uživatele

Hvězdička navíc za zděšený výraz Františka Filipovského při “mariášové Bílé hoře“, to jsem se smál ještě dalších pět minut. Další hvězdička navíc za to, že jsem se konečně dozvěděl, co to byl Pacholík … Člověk to nesmí brát vážně, pak se u toho i pobaví, protože přece “ředitel si nemůže dovolit nechat stát nejlepšího kombajnéra.“ ()

Galerie (19)

Zajímavosti (25)

  • Vlastimil Hašek, který ztvárnil postavu kombajnéra Pravoslava Žižku, po celou dobu natáčení trpěl silnou alergií na pyly. Vzhledem k tomu, že se většina děje odehrála na poli, užil si své. (hans74)
  • Ve třetím díle s názvem Hektary se mění průměr řemenů pro kombajn, které Vít Kubánek (Jan Hartl) přebírá ve skladu. Ty, které později přivezl na pole ke kombajnům, byly o poznání větší. (M.B)
  • Strojní traktorová stanice Nepomuk se nachází na adrese Na Máchovně 1270, Beroun. (sator)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno