poster

Zelená míle

  • USA

    The Green Mile

  • Slovensko

    Zelená míľa

Drama / Mysteriózní / Krimi

USA, 1999, 188 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    ****

    Tom Hanks zdomácněl v povědomí asi nejen české veřejnosti jako dokonalý ztělesnitel neschematických mužských postav, které se jen nanejvýš nesnadno smiřují s okolní skutečností. Důvody k tomu jsou rozmanité. Jejich společným jmenovatelem bývá mravní étos, snaha žít v souladu se svým svědomím i nejbližším okolím, nevzdorovat větrným mlýnům, ale také neuhýbat před ovlivnitelným a přemožitelným zlem. Prostředí amerických třicátých let ve filmu časově dešifruje vlastně film s mladým Astairem, jinak jakoby bylo statické, nezařaditelné. Záběrem, který až okatě postrádá křečovitou akčnost, i způsobem rozvíjení příběhu MÍLE připomíná ruskou kinematografii (VÁLKA A MÍR). Méně už vlastním obsahem, který ve vypjatých scénách nabývá až duchařského ovzduší INDIANA JONESE nebo ještě problematičtějších MUMIÍ. To však v důkladné kresbě bloku smrti, "poslední míle", hraje nakonec podřadnou úlohu, protože vlastní důraz je položen na vztahovou vazbu mezi Paulem Edgecombem a Johnem Coffeyem, robustním obrem, navíc černé pleti, což v é době byl i na Severu stále tak trochu problém, byť již s notně obroušeným ostřím. Etičnost a slušnost v prostředí, spojovaném s výkonem trestu smrti, mohou dnes působit odtažitě a děsivě. V režijním výkladu - a řekl bych, že i ve vlastním námětu - jde od počátku o příběh o základních hodnotách lidství, humanismu i jejich až černobíle podaného opaku; o příběh vzájemných přechodů mezi bílou a černou, mezi slušností, hrubostí a zločinností, ale také slušností, dobrotou srdce, obětavostí; vlastně příběh o tom, zda je možné hledat i nalézat jasně vymezitelné meze jejich vzájemného působení. Lze-li v této situaci mluvit o závěru, pak nemůžeme minout konstataci, mluvící o tom, že čestnost založená na konvenci, byť musí být respektována, ulpívá na povrchu právě proto, že s farizejskou konvencí splývá do jednoho obtížně rozhraničitelného celku. Víc než myšlenka nás přitom u MÍLE poutá velkolepý veletok děje a myšlenky, na níž je založen. ZELENÁ MÍLE prokazuje hloubku, vroucnost i transcedenční potenciál myšlenkového světa americké střední vrstvy. Není to málo; v každém případě je to podstatně víc, než bychom od filmu s tímto záběrem čekali nebo čekat mohli.(15.5.2009)

  • dobytek
    ***

    Tom Hanks spíš vypadal jako nějakej pečovatel v ústavu pro nevyléčitelně nemocný, takže nechápu, jak ho někdo může tak chválit. Už vidim, jak takovej dozorce se baví s vězněma jako největší kámoš a pak je skoro se slzama v očích popraví :-) Ale musim uznat, že jsem fakt záviděl tomu maníkovi, jak dělal ten trik, že mu z pusy lítaly ty mouchy. To bych chtěl umět taky.(30.4.2006)

  • Gemini
    ****

    Stephen King může být tentokrát spokojen, další jeho kniha se dočkala špičkového filmového zpracování. Tomu vévodí postavy Michaela Clarka Duncana a Toma Hankse, kteří rozehrávají tříhodinový příběh o božím zázraku a Zelené Míli, kterou každý z nás kráčí...a aby toho nebylo málo, Thomas Newman ještě ke vší té kráse zkomponoval působivou hudbu. Nádhera...(22.3.2003)

  • ajuska
    ****

    Velmi povedený film, do vězeňského dramatu je zdařile zakomponována mystická složka a celé to solidně šlape. Co bych filmu vytkla je přílišná délka a přehnaný sentiment v některých scénách. Naopak ale oceňuju, že jakkoli konec působí sentimentálně, nesklouzává ke kýči jako závěrečná procházka pláží ve Vykoupení z věznice Shawshank.(25.6.2006)

  • Djoker
    *****

    Jelikož jsem četl knihu, čekal jsem, že film, jak už to tak bývá, nebude knize sahat ani po kolena. Jak hodně jsem se však mýlil. Darabont vytvořil znovu filmovou perlu z vězěňského prostředí se skvělým Hanksem a Duncanem, který zahrál Johna Coffeyho přesně tak, jak jsem si ho představoval pří čtení knihy. I když jsem věděl, jak Coffey dopadne, film mě tak pohltil, že jsem na knihu úplně zapomněl.(26.8.2009)

  • - Stephen King označil film jako nejvěrohodnější adaptaci svého díla. (IvcaSammet)

  • - Kniha "Caring for Mental Patients", ve které má Percy Wetmore (Doug Hutchison) vložený pornografický komiks, ve skutečnosti neexistuje. Při bližším záběru je na hřbetu knihy vidět jméno autora Richard Bachman, což je pseudonym Stephena Kinga. (IvcaSammet)

  • - Filmový režisér Spike Lee bol vždy otvorený k vykresľovaní afroamerických mužov a žien v Hollywoode a pustil sa aj do tohto snímku. Kritizoval, že sa postava Johna Coffeyho (Michael Clarke Duncan) pôsobí ako "magický černoch", ktorý žije iba preto, aby zlepšil životy bielych krajanov. (WalterIK7)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace