Režie:
Andrew DavisKamera:
Michael ChapmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Sela Ward, Julianne Moore, Joe Pantoliano, Andreas Katsulas, Jeroen Krabbé, Daniel Roebuck, L. Scott Caldwell, Tom Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Na počátku přijíždí policie na místo vraždy, kterou ohlásil úspěšný cévní chirurg Richard Kimble. Obětí se stala jeho milovaná manželka Helena. Lékařovu vyprávění o jednorukém muži, se kterým se v bytě utkal, však policie nevěří a z vraždy podezřívá právě Kimbla. Šokovaný lékař je odsouzen k smrti. Spolu s dalšími vězni nastoupí do vězeňského autobusu. Když se dva vězňové pokusí o útěk, sjede během rvačky autobus ze silnice a převrátí se na železniční trať. Kimblovi, kterému řidič sundal pouta, aby mohl pomoci zraněnému dozorci, se podaří uprchnout. Na místo nehody dorazí FBI vedená agentem Samuelem Gerardem. Ten se okamžitě vydává po stopách uprchlíka. Střetnou se v tunelu kanalizace, kde se Kimble snaží agenta přesvědčit o své nevině. Gerardovi je to však jedno. Má jej chytit a ne soudit. Lékaři se opět podaří uniknout, dostat se do Chicaga, kde se okamžitě pustí do pátrání po jednorukém muži. Zjistí si v nemocnici, jaký typ protézy vrah nosí, a poté si vytipuje pět mužů, z nichž jeden by mohl být hledaným pachatelem. Gerard, který je lékaři v patách, brzy pochopí, že Kimble hledá jednorukého muže, o němž se zmiňoval. Nepřestává však pronásledovat svého uprchlíka, který si začíná uvědomovat, že případ je mnohem složitější, než se zpočátku zdálo. Dostává se na stopu nebezpečného podvodu s novým lékem, do něhož je zapleten také jeden z jeho kolegů. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (810)
|| Scenár: Jeb Stuart, David Tworhy | Hudba: James Newton Howard | Produkcia: Anne Kopelson, Arnold Kopelson | Distribúcia: Warner Bros. | Štúdio: Warner Bros. | Rozpočet: 44 miliónov $ | Tržby: 368,875,760 $ || Pútavý film, ktorý má úplne všetko, čo má akčný thriller mať. --- Je zaújímavé sledovať s odstupom presne 20tich rokov, jak sa zmenil spôsob komponovania soundtrackov: Vtedy to bolo omnoho viac o jednom syntetizátorovom workstatione pod rukami skladateľa, dnes je to usb keyboard napojený na pc/mac s VST pluginmy... Jediný rozdiel je, že vďaka širokému počítačovému sortimentu nástrojov je aranžmá dnešných sountrackov omnoho rôznorodejšie a hlavne, prirodzenejšie - finálnu verziu potom u lepšej produkcie nahraje živá kapela / orchester. Skladatelia už takto nie sú nútený hladať oné "zaujímavé" zvuky na synťáku, pretože jedinečnosť môžu hladať v prirodzenosti a jednoduchosti. --- Jediný dôvod, prečo som nemohol dať za 5, bolo výrazné spomalenie tempa filmu v poslednej tretine. Na dnešné pomery až neúnosné. Naopak, prevé dve tretiny boli dokonale nataktované. Ps: Harrison by si bol toho Oscara tiež zaslúžil, keď ju dostal T.L. Jones... 83% | Blu-Ray, THX, HU DTS | ()
Klasika, ktorá neustále udivuje, mimo iné aj tým, že i v dnešnej dobe dokáže držať krok so súčasnou žánrovou špičkou. Nijak výnimočný námet pritom nemožno považovať za základný kameň úspechu, bezchybné spracovanie a fantastické herecké výkony už áno a samého by ma zaujímalo, koľko filmov v Utečencovi následne našlo svoju inšpiráciu. Oscarové nominácie nepochybne neboli len dielom náhody ale precízneho remesla. Veľmi precízneho. ()
I po letech stále funkční thriller a jeden z nejpůsobivějších příspěvků žánru devadesátých let. Fordův hrdina s šarmem souseda odnaproti neochotně opouští bezpečí svého teritoria, jeho civilní realismus k roli nespravedlivě odsouzeného doktora skvěle padne. Prostě úctyhodná kariéra jde stranou, diplom vracet nemusí, tady jde o mnoho víc: o vraždu, navíc manželky ze spokojeného soužití. Karty jsou rozdané hned na začátku, o jednorukém zabijákovi policie s úšklebky pochybuje a zoufalý chirurg má dostat smrtící injekci. Vše částečně vyřeší ostrý náraz neovladatelného autobusu, zbytek už je na odhodlaném lékaři. V patách mu je tým okolo posedlého agenta Gerarda (skvostně zahraný Tommy Lee Jonesem). Tempo je ukázkové (potěsí i třeba naháněná na svátek svatého Patrika), kamera i hudba výtečné, řada momentů velmi chytrých, těší i rozumné rozložení pozornosti mezi lovce a loveného. Uprchlík ani po dlouhých skoro dvaceti letech i díky Andrew Davisovi (škoda, že si už pak nevybíral lepší scénáře) svůj lesk neztratil... ba naopak. ()
The Fugitive je, podobně jako novější Bournova trilogie, dynamický snímek v neustálém pohybu, ve vražedném tempu se přemísťuje z místa na místo a neohlíží se zpět. V jeho středu sledujeme útěk hlavní postavy před zákonem a to ve vědomí, že zákon by měl být správně na jeho straně. Díky tomu a díky klasicky výbornému Harrisnu Fordovi se do našeho hrdiny můžeme maximálně vcítit a prožívat jeho cestu za pravdou a očištěním, jakoby šlo o náš vlastní krk, což spolu s atmosferickou hudbou dělá z Uprchlíka velmi intenzivní zážitek. Tomy Lee Jones si také zaslouží pochvalu a té se mu dostalo dokonce v podobě Oscara... Uprchlík je inteligentní (psycho)thriller, který se ani v neúprosném koloběhu času neztratí(l). 9/10 ()
Akční thriller bez jediného nadbytečného záběru funkčně aktualizuje hitchcockovské schéma "nevinný muž na útěku". Film má především neskutečný spád. Ještě než doběhnou úvodní titulky, je Kimble odsouzen k smrti a ačkoli až do čtyřicáté minuty nemáme vizuální důkaz, že zločin opravdu nespáchal, držíme mu pěsti. Díky Fordovi, který je prostě "likeable guy" i díky tomu, že nám film svým tempem, při kterém nezbývá čas na vysvětlování, nedává na vybranou. Duel "kardiochirurg versus federální agent" je vzácně vyrovnaný, a jestli si film občas dovolí humor, pak se smějeme s vyšetřovateli, nikoli vyšetřovatelům. Spravedlivé rozložení pozornosti mezi lovce i loveného dovoluje naplno zapojit paralelní montáž, jejíž zásluhou je film výtečně rytmizován. Prostříhávání mezi dvojicí akcí jako hlavní prostředek k dynamizaci vyprávění přitom využívá od prologu, kdy pouze namísto dvou současně běžících dějů sledujeme přítomnost a minulost. Linie Gerarda a Kimbla se od sebe navíc liší také stylisticky, jak lze nejlépe sledovat na honičce pod tunelem (akčnost hudby, délka záběrů, nervnost kamery) - od této scény je zároveň naznačováno, že jediným východiskem pro Kimbla je kooperace s mužem, který mu jde nemilosrdně po krku (sladění stylů). Velmi důsledný je film také v distribuci informací a míře vědění, které nám v návaznosti na jednu ze dvou ústředních figur zprostředkovává. Podle potřeb vyprávění víme někdy více než Gerard, jindy zase více než Kimble - pořád jsme přitom napnutí a přesvědčeni, že hrdina má náskok jen pár kroků a jeho dopadení je na spadnutí. Uprchlík podobně jako Mlčení jehňátek za účelem vyvolání napětí či překvapení velmi uvědoměle pracuje se žánrovými schématy - více scén je vystavěno tak, abychom si na základě zkušenosti s podobnými scénami v jiných filmech mysleli, že Kimble už už bude dopaden - v jednom případě jdou ale policajti po známých jeho bytné, v jiném běží Gerard do jiného schodiště, než po kterém Kimble sbíhá. Při svém strhujícím tempu, přesně rozvrženým bodům obratu a výtečné gradaci pomocí cliffhangerů, jejichž vinou se ovšem film nedrolí do pomyslných seriálových epizod, Uprchlík zvládá zároveň prokreslovat postavy a přesvědčovat jak nás, tak Kimbla/Gerarda, že ten druhý to vlastně myslí dobře (scéna s chlapcem a rentgenem v nemocnici, důležitá, názorně předvedená skutečnost, že Gerard nevyjednává, sloužící k našemu docenění jeho odlišného přístupu ke Kimblovi, s nímž je ochoten komunikovat). V dětství jsem Uprchlíka sjížděl na VHSce stále dokola. O mnoho let později mi přijde pořád stejně boží a doufám, že jsem jej neviděl naposledy. Je málo takových. 90% Zajímavé komentáře: Douglas, JitkaCardova ()
Galerie (57)
Zajímavosti (61)
- Vyšetřovací tým Tommyho Lee Jonese (Samuel Gerard) je stejný jako ve filmu Šerifové (1998) – i tam se v týmu objevili Joe Pantoliano (Renfro), Daniel Roebuck (Biggs) a Tom Wood (Newman). (headshot)
- Druhý film, ve kterém Harrison Ford hraje doktora Richarda, který vezme věci do svých rukou, když je jeho žena terčem darebáků. První byl 48 hodin v Paříži z roku 1988. (Trajektt)
- V čase 38:21 je vidět, jak se Richard Kimble (Harrison Ford) dívá z tunelu na vodu pod přehradou a hráz přehrady má po pravé ruce. Zároveň je přímo pod ním vidět potrubí a břeh. Avšak v jiných záběrech stojí Kimble na hrázi a pod ním je pouze voda. (DBlitz)
Reklama