Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)

(více)

Recenze (384)

Mol 

všechny recenze uživatele

THAT SON OF A BITCH IS HERE! I SAW HIM! I'M GONNA GET HIM! Drsné krimi, které se většinu filmu odehrává přímo v ulicích NYC, což z něj dělá velice atraktivní podívanou oproti ostatním filmům, které se točí ve studiích. Sledování detektivům sice moc nešlo, když o nich překupníci po celou dobu věděli, ale ani oni nebyli zrovna profíci. Například sniper amatér, který nedostal detektiva Doyla a pak mu nedokázal ani utéci. Kolohnát Gene Hackman byl přeci tou dobou na střeše domu, zatím co odstřelovač byl již dole a utíkal pryč. Jak ho mohl ještě dostihnout, to je mi záhada. Druhá záhada hned následovala, protože předstihnout metro, které mělo dost velký náskok si myslím že už nešlo. A hned tu máme třetí záhadu a to, že v metru na zemi leží zastřelený policista v kaluži krve, po metru pobíhá muž s pistolí a lidi se jdou do kabiny zeptat co se děje, jakoby neviděli, že ten muž tam právě běžel. Přesto fascinující podívaná se surovým koncem. ()

hans500 

všechny recenze uživatele

Povedená kriminálka v klasickém stylu 70. let s výborným scénářem, dobrou dvojicí detektivů, skvělými scénami a perfektní kamerou a samozřejmě režií. Zasloužené Oscary. Určitě stejně dobré jako třeba Dirty Harry. 5* - bez debat. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Nápis FRANCOUZSKÁ SPOJKA vyskládaný z typických oválných tmavomodrých písmen visel na štítě zlínského Velkého kina rekordně dlouho, nebo si to tak aspoň pamatuju. Jezdil jsem kolem něj trolejbusem co dítě školou povinné, koukal na fotky ve vývěsce a klukovská fantazie mi pracovala na plné obrátky, ale měl jsem smůlu, neb jsem neměl věk. — Když odhlédneme od osobních vzpomínek (nějak mi jich tu poslední dobou přibývá), tenhle film je ztělesněním ošklivé sedmdesátkové detektivní školy. Hackman je ještě nesympatičtější syčák než jeho… skoro bych byl napsal oběti, řekněme objekty jeho zájmu, s kterými se nemazlí stejně jako Friedkin s divákem. Francouzi tu spolu kupodivu vedou dlouhé dialogy ve francouzštině a nepřecházejí po pár slovech do angličtiny, aby se ubohý americký divák nemusel číst s titulky. Na plátně se dlouho zdánlivě moc neděje, chlapíci jen pobíhají po ulicích a mžourají na sebe skrz výlohy, ale sotva se kouknete, kam jste postavili sklenku s vínem, už máte kulku v zádech, chci říct už vám unikl důležitý moment a chvíli vám potrvá, než se zase zorientujete. Stíhací jízda není sestříhaná ze stovek půlvteřinových záběrů a ač je díky tomu až nestydatě přehledná, budete se u ní po chvíli držet sedačky a uhýbat před protijedoucími auty. Nemluvě o syrově zrnitých obrázcích a místy atonálním hudebním doprovodu klasického střihu nešetřícím nápady, jak potrápit vaše ušiska. Tenhle film si člověk zkrátka docela odpracuje, což mu ovšem nebrání v tom, aby ho hned po dokoukání nechtěl vidět znovu s pocitem, že podruhé si ho vychutná ještě líp (možná proto se tenkrát držel v kinech tak dlouho) – na oddechový žánr slušný výkon. ()

chelseaman22 

všechny recenze uživatele

Problémem je primárně to, že všichni účinkující jsou tak nesympatičtí, až vám je z toho ouvej. Zápletka se i přes krátkou metráž vleče jako šnek, takže divák má dostatek času přemýšlet kupříkladu o sušení prádla. Nejspíš jsem ignorant, ale tohle už nikdy více. 32% Celosvětový příjem k 14. 9. 2018: $51,700,000, což je 28,72 násobek rozpočtu ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Nenápadně dovolená buržoazie. Už "docukrovala"... Velké jablko, ale její muž číslo jedna, se sítě jako pavouk drží dál. ()

A.Beech 

všechny recenze uživatele

Nerozumiem ľuďom, čo na tomto filme obdivujú. Oscar za najlepší film? Tak to musel byť veľmi biedny ročník. G. Hackman Oscar za najlepší výkon? S tou jeho špuntovkou z dámskej kabelky s ktorou tam pobehoval pôsobil skôr komicky a miestami iritujúco ako vzbudzujúc rešpekt. Celý film len stále čakáme na neustále sledovanie niekoho až mi už uchádzalo o koho tam teda ide. Najlepšia scéna filmu samozrejme scéna s autom a metrom a miestami geniálna hudba (ten niekoľkokrát opakujúci sa motív pri sledovačkách mi hraje ešte teraz v hlave). ()

Motinski 

všechny recenze uživatele

Francúzska spojka je jedna z tých krimi klasík čo nepotrebujú veľa aby vás vtiahli. V množstve scén sa nepovie ani slovo a postavy len niečo/niekoho sledujú alebo utekajú, no stačí to. Friedkinove rozprávačstvo je autentické, hrátky s kamerou úžasné (naháňačka s vlakom nestratila za tých 50 rokov nič zo svojej geniality) a Gene Hackman zaslúžený Oscar. Ulice New Yourku sú krásna kulisa a ajkeď som úplne není fanúšik toho ako film skončil, tak musím uznať že ide o kultovku. Drsnú a napínavú na veľmi malom priestore, s podivnou ale údernou hudbou a atraktívnou zápletkou. ()

senor 

všechny recenze uživatele

Je to poctivá kriminálka, ale o moc víc ne. Ale ono to nakonec stačí. Herci jsou super, hlavně Hackman, atmosféra New Yorku je dobře vystižena, výborné je použití hudby, která je super, ale nemusí být nutně všude. Vynikající je automobilová honička. Friedkin dělá co může, dobře stříhá, používá ruční kameru, ale je to celé takové nekonzistentní a závěr snímku je prostě takový nijaký. Ovšem kdyby dnes někdo točil takové filmy, asi bychom mu utrhali ruce, že? ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Mysteriózní krimi, jaké se dnes již netočí. Pepek je břídil, šťourá se mezi prsty. Když vystřelí pak zpravidla zabije poldu. Taky je hrozný ochlasta ale má vůli jít po zločincích. Hledal jsem na tomto filmu nějakou chybu ale nenašel. Další vyjímkou kinematografie je to, že dvojka je lepší než jednička a nenudí. Je z jiného prostředí a o něčem jiném, Pepek tam ale zůstává a zase to posere aby v závěru zvítězil. No a Fernando Rey je skutečně krásný zloduch, hned jsem si ho zamiloval. ()

Honzíno 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelně poučný film. Ve Francouzské spojce se nachází hned několik návodů, namátkou: 'Jak s procentuelní přesností určit čistotu zboží', 'Jak dohonit vlak, co nikde nestaví', 'Jak rozebrat automobil na prvosoučinitele'... To je samozřejmě legrace. Francouzská spojka se řadí k těm snímkům, které vám poskytnou úžasnou exkurzi do dob, kdy se dělala poctivá filmařina a definuje, že výtečná atmosféra lze vykreslit kolikrát mnohem lépe bez jakékoliv digitální a moderní pomoci. Jedna z prvních first person vychytávek (nejen automobil)! ()

lennyd 

všechny recenze uživatele

Ve své době to mohlo být super, ale dneska už mi to přijde hodně rozvláčné, chvílema jsem se dost nudil (asi tak jak Gene Hackman když celou noc hlídkoval). Celý film je o tom, že někdo někoho sleduje, honí - chytí nebo nechytí ... ne ne .. něco tomu dost chybí.. ()

Javad 

všechny recenze uživatele

Vrchol filmu : autonaháňačka kde Gene Hackman prenasleduje vlak v Pontiac Le Mans 1971´ za ***, pretože si myslím že sú aj lepšie scény s americkými (aj inými) autami. (A sú aj lepšie filmy o policajtoch prenasledujúcich drogových dílerov, aj keď mnohí tvrdia niečo iné) ()

tnp101 

všechny recenze uživatele

Atmosférická kriminálka, která popravdě řečeno příliš nezestárla a i po čtyřiceti letech se jedná o velmi koukatelnou záležitost, přestože pomalejší a jednoduše konstruovaná dějová linka již nikoho neohromí. Z maličkostí jako nenápadné pronásledování podezřelého pěšky se mi často dařilo dosahovat emocí zažívaných u solidně natočené akční scény, přičemž ta pravá akce, tedy hon za nadzemkou, se díky vyvolání nefalšovaného strachu z každého protijedoucího auta mění na adrenalinovou lahůdku. V každém směru poctivý film, kde se ale přesto vyplatí neočekávat přespříliš. 80% RECENZE ČESKÉHO BLU-RAY: A předtím, než sjedu Blu-ray druhého dílu, rozeberu disk dílu prvního. Obraz je prezentován v „celo-obrazovém“ 1,85:1 poměru stran a jeho primární vlastností je extrémní množství zrna, které víceméně vytváří všechny ostatní prvky. V háji je tudíž ostrost a až na výjimky i nějaké zajímavější množství opravdových detailů, i když nelze opomenout, že datový tok je pro vykreslení té hromady zrníček naprosto dostačující a v pohybu tak obraz vypadá o něco lépe než při posouvání jednotlivými snímky. Hodně netradičně vypadá i barevné podání. Většina odstínů působí hodně regulovaně a přesto, když se ve scéně objeví červená, či světle modrá barva (kupříkladu hned v úvodu oblek Santy, či obloha v první záběru filmu), působí zbytečně přesyceně a rozpitým dojmem. Černá je opravdu černá, ale hodně v ní mizí detaily, bílá je pak maximálně zářivá, ale celkový kontrast přesto nepůsobí příliš silně. Jedná se však o přepis, který schválil sám režisér a film má tudíž takto vypadat, což ale nemění nic na skutečnosti, že ani s přihlédnutím na věk to nevypadá pěkně. Ještě dodám, že u francouzsky mluvených dialogů jsou do přepisu napevno vložené anglické titulky, přičemž české jsou v těchto případech situovány do horní části obrazovky. Originální zvuk v DTS-HD 5.1 MASTER je na tom o poznání lépe. Stopa je překvapivě docela prostorová a v hudbě, či výstřelech mírně agresivnější, z čehož plyne obstojná dynamika a nechybí ani nějaké okolní ruchy. Nejslabší, ale přesto ne tragické, je trochu tišší mluvené slovo, ale jinak se stopu povedlo do šesti kanálů namixovat velmi solidně, i když musíte být vzhledem k věku pochopitelně trochu benevolentní. Česká stopa se na disku tentokrát nenachází a tak se rovnou přesuneme k bonusům. Zde nás bohužel čeká velké zklamání, jelikož jsme byli ochuzeni o jeden celý bonusový disk. Vystačit si tudíž musíme s dvojicí audio-komentářů, „trivia“ stopou (textová stopa běžící souběžně s filmem), izolovanou hudební stopou v DD 5.1 a minutovým úvodem režiséra, který nás naláká na obsáhlou bonusovou nabídku, jež nemáme k dispozici. Dostupné materiály jsou alespoň relativně kvalitní. První komentář si přivlastnil režisér, který sice souběžně s filmem často zbytečně popisuje zrovna se dějící události, ale mimo to nabízí také slušné vzpomínky na natáčení, něco o inspiraci skutečnými událostmi i hercích a podobně. Druhý komentář sdružuje dvojici na sobě nezávislých monologů G. Hackmana a R. Scheidera (každý si přivlastní zhruba polovinu stopáže) o castingu, s historkami z natáčení a podobně. Textová („trivia“) stopa pak nabízí velmi obsáhlou kolekci všemožných zajímavostí, ale absenci regulérních dokumentů prostě nenahradí. Mluvit o rozlišení bonusů je pochopitelně zbytečné, ale jen pro doplnění dodám, že kraťoučký úvod je v HD a spolu s komentáři nedisponuje českými ani anglickými titulky. Takže co tu máme? Nehezký přepis, který je však věrný tvůrčímu záměru, slušná zvuková stopa a výrazně ochuzená bonusová nabídka, což je minimálně pro mě tou největší slabinou titulu. Obrazovou kvalitu totiž nemám, vzhledem k věrnosti, problém odpustit, ale ten druhý disk tu zkrátka citelně chybí. 50% () (méně) (více)

noriaki 

všechny recenze uživatele

Je paradox, že William Friedkin se původně pokoušel natočit policejní drama vycházející z nejlepší tradice starého Hollywoodu třicátých a čtyřicátých let a vyšla mu z toho možná nejikoničtější kriminálka Hollywoodu nového. Režisér toužil po přímočarém příběhu a jednoduchých postavách, tedy přesném opaku toho, co zajímalo nově nastupující vlnu amerických tvůrců a už etablovanou skupinu těch evropských. Je třeba přiznat, že sám sobě trochu lhal. Pepek Doyle je vše, jen ne lehce zařaditelný. Srovnání s Harrym Callahanem se přímo nabízí. Jeden je typický americký drsný polda, tvrdý ale fér. Ten druhý se vzpírá klasickému rozdělení na dobro vs zlo. Skutečnost, že stojí na té správné straně, je asi jen náhoda. Ještě jednou věcí Friedkin nepopřel svoje umělecké ambice. Francouzská spojka má živoucí, téměř dokumentární vzhled. Točilo se improvizovaně, za plného provozu, bez aranžmá, občas i bez povolení úřadů. Unikátní nahánění v metru, nebo nekonečné mlčenlivé hlídkování na rušných ulicích jsou jen dva příklady za všechny. Tento přístup jak vtahoval do děje, tak šetřil rozpočet. Obecenstvo a kritika byli nadšení. Ti první udělali z Friedkina milionáře, ti druzí mu dali Oscara v silné konkurenci The Last Picture Show a A Clockwork Orange. ()

elanius 

všechny recenze uživatele

(67/2023) Dokonalá 70tková drsňačina so špinavým (a úžasným) New Yorkom, originálne neposednou až doku kamerou s Genom Hackmanom, ktorý má fakt neskutočný polišský ksicht, veľmi mu tieto role sedia. Film vôbec nezostarol a už legendárna naháňačka pod metrom v pohode vytre dlážku s hociktorou testosterónovou zbytočnosťou dneška. Poteší aj jednoduchý ale efektívny príbeh a vcelku otvorený záver. Friedkin mal svoje hviezdne obdobie, ktoré síce trvalo krátko ale jeho stopa je slušná (The Exorcist). (9/10) ()

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

18.04.2020

Poté, co Batmana na pár let pohřbil Joel Schumacher a předtím, než ho znovu vzkřísil Christopher Nolan, koketovalo studio Warner Bros. s myšlenkou, že by netopýřího hrdinu mohlo na velké plátno… (více)

Wheatley láká známá jména

Wheatley láká známá jména

26.10.2014

Několik let si svými malými britskými filmy hledal diváky ve festivalových kruzích a dělal jméno mezi kritiky, mimo tuto ale režiséra Bena Wheatleyho málokdo znal. Ovšen zdá se, že jeho vyhraněný… (více)

Bean stahuje teroristy z kůže

Bean stahuje teroristy z kůže

06.01.2011

Ne Mr. Bean, samozřejmě. Pokud jde o Seana Beana, nejočekávanější premiérou roku 2011 je samozřejmě výpravná televizní adaptace fantasy ságy Game of Thrones, kterou začne v dubnu vysílat HBO. Rádi se… (více)

Reklama

Reklama