
Město 44
-
Miasto 44
-
Mesto 44
-
City 44
(festivalový název)
Drama / Historický / Romantický / Válečný
Polsko, 2014, 127 min
Režie:
Jan KomasaScénář:
Jan KomasaKamera:
Marian ProkopHudba:
Antoni Komasa-ŁazarkiewiczHrají:
Józef Pawłowski, Zofia Wichłacz, Anna Próchniak, Antoni Królikowski, Maurycy Popiel, Filip Gurłacz, Michał Mikołajczak, Jaśmina Polak, Tomasz Schuchardt, Michał Żurawski, Michał Meyer, Grzegorz Daukszewicz, Piotr Biedroń, Monika Kwiatkowska, Filip Szczepkowski, Max Riemelt, Mads Hjulmand, Krzysztof Stelmaszyk, Bartosz Porczyk, Marcin Korcz, Wojciech Solarz, Stanisław Penksyk, Tadeusz Chudecki, Piotr Witkowski, Sebastian Fabijański, Enno Kalisch, Paweł Tomaszewski, Piotr Żurawski, Zofia Domalik, Michał Dudziński, Marianna Januszewicz, Maja MałachowskaProducenti:
Michał KwiecińskiStřih:
Michał CzarneckiScénografie:
Marek Warszewski, Grzegorz Piątkowski, Inga Palacz-Jezierska (set dekoratér)Kostýmy:
Dorota Roqueplo, Magdalena RutkiewiczPlakáty
Obsah
-
Město 44 vypráví příběhy mladých lidí, kteří žijí své životy jako by každý den měl být jejich posledním. Není to díky jejich statečnosti nebo lehkovážnosti – tento postoj je přirozený s ohledem na skutečnost, které čelí. Píše se totiž rok 1944 a jejich příběhy se odehrávají v Němci okupované Varšavě. Mladí Poláci vnímají své zapojení do podzemního hnutí nejen jako vlasteneckou povinnost, ale také jako dobrodružství, příležitost se pochlubit před svými vrstevníky a zapůsobit na dívky. Flirtují, předvádí se a dělají plány během jejich odbojového cvičení, aniž by si uvědomovali, že se blížící léto stane nejtěžší zkouškou jejich života. A tak netuší, co pro ně historie připravila... Polské hnutí odporu představované Zemskou armádou (Armia Krajowa) 1. srpna 1944 zahájilo ozbrojené povstání, které mělo osvobodit Varšavu z područí nacistického Německa. Naši hrdinové pod vedením charismatického vůdce Kobry vytvoří jeden z nejodvážnějších oddílů povstání. Jsou svědky i aktéry obětování se a hrdinství, ale i krutosti, zrady a vraždy. Učí se lásce a zjistí, co je to nenávist. Dějiny jim dají krvavou a krutou lekci v dospívání.(CinemArt)
- Varšava už je pět let okupovaná nacisty a mladí lidé, kteří touží po svobodě, se přidávají k odboji. Stefan Zawadzki chodí do práce a pomáhá své matce Haně s malým Honzíkem, jelikož Stefanův otec zemřel ve válce. Hana byla před válkou úspěšnou herečkou, ale nyní se upíná jen na své dva syny. Stefan slíbil své matce Haně, že se do ničeho nezaplete. Když mu ale nacistický důstojník roztrhal doklady, pomůže mu Kamila nejen opatřit nové, nýbrž ho také zavede mezi své přátele připravující se na povstání. Stefan se zde seznámí s Alou, do níž se zakouká, když za ní plave na ostrůvek, aby jí pomohl doplavat zpět na břeh řeky. Píše se rok 1944 a k Varšavě se konečně blíží Sovětská armáda. Mladí odbojáři nehodlají nechat nic náhodě, shromáždí se v jedné továrně a Stefan se k nim připojí. Továrna je zaplněna stovkami odhodlaných mladých lidí a poručík Kobra velí všem povstalcům. Jedním z prvních úkolů je útok na budovu, kde jsou židovští vězni, které osvobodí, a domnívají se, že získali celé předměstí. Ale skutečnost je jiná a očekávaná pomoc spojenců se neblíží. Němci získali posily, díky čemuž začaly těžší boje i v místě, kde bydlí Stefanova matka s bráškou. Zraněný Stefan se běží podívat domů. v rozbombardovaném bytě usne a ráno uvidí na ulici popravu své matky i svého bratra. Stefan se probudí v nemocnici, kam za ním přišli kolegové i s Alou, která se do Stefana zamilovala, ale sotva odejdou, je nemocnice bombardována nacisty. Ala běží zpět do nemocnice, a i když její opuštění oddílu bude bráno jako dezerce, Stefana zachrání. Když je Stefan konečně v pořádku, rozhodne se vrátit ke svému oddílu, bez rozloučení s Alou. Ta zůstává v nemocnici jako ošetřovatelka...(TV Prima)
- Varšavské povstání z roku 1944 patří mezi nejpohnutější kapitoly druhé světové války. Jeden z nejúspěšnějších mladých polských filmařů vypráví příběh skupiny velmi mladých chlapců a dívek, kteří se ocitnou vlastním rozhodnutím uprostřed válečné katastrofy. Snímek vypovídá o jejich euforii a odhodlanosti, ale také pochybnostech a prohlubující se beznaději. Hlavním hrdinou je však samotná Varšava – město, které mělo být vymazáno z mapy Evropy.(Febiofest)
- Film "Miasto 44" vypráví příběh mladých Poláků, kteří vstupují do dospělosti v kruté realitě okupace. Navzdory okupaci jsou plni života, žijí tak, jako by každý den měl být poslední. Varšava, léto 1944. Stefan (Józef Pawłowski) pečuje o svoji matku a mladšího bratra. Stal se hlavou rodiny po smrti svého otce, důstojníka polské armády, který byl zabit během válečné kampaně v září 1939. Matce slíbí, že se nebude angažovat v odbojovém hnutí, jakmile se ale naskytne příležitost, neváhá. Do odboje jej získá Kama (Anna Próchniak), sousedka z činžáku, se kterou se zná od dětství. Dívka je do Stefana zamilovaná a doufá, že po válce spolu budou žít. Ale je to způsobeno setkáním s jemnou a citlivou Biedronkou (Zofia Wichłacz), že Stefan okusí první chuť mladistvé lásky. Nicméně, Stefanovi a Biedronce není dáno příliš času, aby si užili opojení ze vzájemného citu.(kamals)
- Mladí Poliaci vnímajú svoje zapojenie do podzemného hnutia nielen ako vlasteneckú povinnosť, ale aj ako dobrodružstvo, príležitosť pochváliť sa pred svojimi rovesníkmi a zapôsobiť na dievčatá. Flirtujú, predvádzajú sa a robia plány počas odbojového cvičenia, a to všetko bez toho, aby si uvedomovali, že blížiace leto sa stane najťažšou skúškou ich života. A tak netušia, čo pre nich história pripravila. Poľské hnutia odporu a jeho Zemská armáda (Armia Krajowa) začali 1. augusta 1944 ozbrojené povstanie, ktoré malo oslobodiť Varšavu z područia nacistického Nemecka. Naši hrdinovia pod vedením charizmatického vodcu Kobry (Tomasz Schuchardt) vytvoria jeden z najodvážnejších oddielov povstania. Je medzi nimi aj Stefan Zawadski (Józef Pawlowski), ktorý miluje ošetrovateľku Alu (Zofia Wichlaczová), ale zároveň cíti náklonnosť k spolubojovníčke Kame (Anna Próchniaková). Sú svedkami aj aktérmi situácií obetovania sa, hrdinstva, ale aj krutosti, zrady a vraždy. Učia sa láske a zistia, čo je to nenávisť. Dejiny im nachystali krutú a krvavú lekciu v dospievaní.(TV JOJ)
-
Photo © Ola Grochowska
-
- Sběr materiálů trval přes osm let, přičemž tyto dokumenty se skládaly z rozhovorů autora s žijícími pamětníky povstání, dále analýzou zvukových nahrávek z archívu Muzea Varšavského povstání a dále materiálů z filmových kronik ze srpna roku 1944. (majky19)
-
- České postprodukční studio UPP pro film vytvořilo více než 420 trikových záběrů. Od retuší současných prvků, až po kompletní vytvoření částí města ve 3D. (tomeek)
-
- Snímek byl inspirován historií bojové skupiny Radosław, která se účastnila bojů v různých částech Varšavy. (majky19)
64%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Nevhodný mládeži do 12 let
![]() |
26.03.2015 CinemArt |
---|---|
![]() |
26.03.2015 Barracuda Movie |
![]() |
19.09.2014 Kino Świat |
![]() |
26.08.2015 Bontonfilm |
Podobné
- Kameny na pevnost (2014)
- Akce u Arzenálu (1977)
TheDarKnig
Co se týče výpravnosti a technické propracovanosti filmu, opravdu nelze Polákům nic vytknout. Je vidět, že ta spousta sponzorů, kteří otravují svými logy na začátku filmu, se vyplatila. Člověk nemá vůbec žádný problém uvěřit, že ta Varšava, kterou mu ukazují, je opravdu Varšava válečná, brzy po úvodu dojde k velmi hezkému průjezdu kamery jednou takovou ulicí a rozpočet je opravdu vidět. A uvěřitelně to funguje i dál, když začne válečné peklo. Jistě, nemůžeme tady čekat nějaké opravdu velkolepé bitevní výjevy, ale o tom ani povstání nebylo. A je vidět, že co se výběru událostí a jejich průběhu týče, drželi se tvůrci znatelně jak nejblíže to šlo skutečnosti. Film tak podává velmi intenzivní, děsivě ponurou a syrovou ukázku toho, co dělá z lidmi válka. A opravdu divák není ani trochu šetřen, jakýkoliv horor se sotva může rovnat některým momentům, které se tehdy před desítkami let udály. A to jsou z nich zde použity jen zlomky, pro ušetření času i peněz. V tomto tedy na mě film zapůsobil v tom nejlepším světle jako krutá zpověď a také památník jedné z nejhorších událostí celé 2. světové války. A nevadilo ani příliš možná velké omlazení a také genderové vyvážení celé herecké skvadry, která nás zde provází. Popravdě ve všem tom hnusu a špíně bylo nakonec fajn dívat se na hezké lidi, dokonce i přes to, že jejich herecké schopnosti (hlavně pak ústřední postava mě první polovinu filmu docela otravovala) nebyly nikterak slavné, pak jak je začal scénář protahovat kanály a krvavým deštěm, už na nich ani moc nezáleželo. Stačilo, aby se tvářily všichni rezignovaně a smířeně s osudem a bylo to. Horší ale bylo, že po stránce dějové to skřípalo taky výrazně. Hlavní romantická linka se snažila tvářit někdy příliš osudově, někdy podivně romanticky, ale stejně bylo vidět, že je tam jaksi jen jako hnací motor pro posouvání postav dál Varšavou. Nic dalšího, většího vlastně v ději ani neexistuje. Vše je podřízeno jen obrazové galerii složené z těch nejdůležitějších momentů povstání. Nakonec jsem si ale říkal, proč ne, jestli tohle má být ten moderní památník pro nové generace Poláků, tak ať. Jenže režisér si navíc umyslil, že nejlepší bude, když toto obrazové muzeum přizpůsobí mladým ještě víc než jen skrze romantickou linku. A tak do filmu nacpal celou svou schizofrenickou vizi. Je tu syrovost, hnus, prach, zoufalství a náhle hups - naskočí slow-motion cool scéna s povstalci, ozbrojenými šátky přes tvář, jak z nějakého videoklipu anarchistické britské skupiny, a do toho ještě střih na taktéž slow-mo erotickou scénu. A takové věci se tu objevují často. Neříkám, že vše působilo přímo zle, některé pokusy byly dokonce příjemně artové, ale ta rozpolcenost mezi válečným bijákem a sexy teen romancí bila do očí až příliš. Když k tomu přidám ještě mírnou nespokojenost s tím dějem (ovšem líbí se mi představa, že Komasa to opravdu zamýšlel tak, jak jsem psal - a oba hlavní hrdinové byli vlastně jakýsi němí svědkové, kteří doprovázeli diváka cestou napříč tragédií) a hereckými výkony v první půli, vychází mi tak 6,5/10. V mnoha momentech to bylo ale výrazně výš, autenticita když funguje, funguje mrazivě.(23.12.2015)
kinderman
Tvůrčí záměr dobrý- ukázat, jak se romantické představy "puberťáků" o povstání mění v bolest, zoufalství, strach a smrt. Problém je, že zpracování je také určeno puberťákům, takže tu máme hrdinu s nepřítomným výrazem, který mizí a zase se objevuje, přičemž se zmítá mezi dvěma dívkami, snyderovské zpomalovačky (něco jako nedávný ruský Stalingrad), prapodivné milostné vize a záběry first person jako vypadlé z počítačové hry. Něco na tom bude, že k některým látkám musí tvůrce dorůst (stejně jako divák k některým filmům). Při sledování mě napadlo, že asi nikdo nikdy u nás neuchopí filmově Škvoreckého Zbabělce.(27.1.2015)
PauloZ
Velký světový film. Ani za mák nic prostého a obyčejného. Velmi mě to po rozpačitých ohlasech překvapilo! Dramaturgie a výprava scén naprosto topová. Zrujnovaná města, špina, prach, zkáza a strach na každém metru. Prostě válka v nejsyrovější podobě a celé je to naprosto skvěle odpracované po všech směrech. Herecky smekám. Kamerové nálety a několik velkých scén mi opravdu zatlo tipec! Pravda, první slowmotion je naprosto nevkusný a dubstepová část vůbec nesedí celému konceptu, ale jsem ochoten to tolerovat (obdiv za tu odvahu to vůbec risknout takhle modernizovat), protože je to naprosto bezchybně vystavěné s absencí hluchých míst. Přítomnost holek v odboji v plné polní také zvedá status a jakousi reálnost. Samotný milostný trojúhelník se průběhem filmu vyvýjí a formuje zcela přirozeně bez jakéhokoliv náznaku přeemotivovanosti, nebo přehnanosti. Takže jsme všem všechno věřil a v závěru mě bylo několika postav fakt ku*evsky líto, protže jsem nečekal, že až tak krutě můžou dopadnout. Jsem naprosto spokojený a říkám, že mě tohle bavilo a kus víc jak včera viděný Americký sniper. 4,5*(6.5.2015)
milka
Aneb jak si Poláci chtěli natočit vlastní hollywoodský popcorn a až nečekaně zabodovali. Ano, je to celé docela roztříštěné s několika wtf momenty (sex v rytmu dup-stepu asi z hlavy jen tak nedostanu), pitomým romantickým trojúhelníkem a lidé, co budou chtít vidět realistické podání varšavského povstání asi budou zvracet. Jenže jakmile dojde na akci, je to nehorázně velkolepé, brutální a vlastně i dost strhující. I přes jistou naivitu jsem se zkrátka nenudil a Komasu by měli do toho Hollywoodu co nejdříve naverbovat. A ty krásné Polky taky.70%(12.4.2015)
ARI50
Musim řict že film byl dost povedený , až na 3 nesmyslné zpomalené záběry a podivnou hudbou to byl velmi povedeny snímek, od hercu po velmi dobré efekty( penězma se rozhodně nešetřilo ) a příběh jsem spokojeny, škoda tech 3 momentu co jsi myslím že to dost ubralo na kvalitě ale po delší době opět povedenej válečnej film. Film se polákum dost povedl přiště jen zapracovat na těch záběrech.(25.1.2015)