VOD (1)
Série(3) / Epizody(13)
Obsahy(2)
V době, kdy Netflix ještě neexistoval ani jako půjčovna DVD, natočil režisér Lars von Trier televizní sérii Království, odehrávající se v útrobách kodaňského špitálu postaveného na místě, kde kdysi byly jen mokřiny a stará bělidla. Lékaři zde dennodenně zápolí s limity medicíny i vlastními kolegy, Švédové tu proklínají Dány a záhady a hrůzy se zde mísí s nadsázkou a humorem. Televizní série, proslavená svými sépiové tóny a chóry umývačů nádobí, se postupem času stala kultovní a zařadila se mezi nejvýznamnější díla quality TV. (KVIFF.TV)
(více)Videa (4)
Recenze (243)
Lars se v posledním díle Exodu hodně snažil, ale bohužel je po sezóně. Nepřirovnával bych ho k Lynchovi, kdyby celé Riget kdysi nevzniklo kvůli Twin Peaks, a kdyby z něj v tomhle novém tak hloupě nekradl replikanty z Twin Peaks – The Return. Jestli se ale Lynch zmohl na nová patra i novou paletu smutku i vykoupení/zatracení, Lars spíš opakuje stejná schémata, vizuál i devadesátky. Jestli se v původním Riget dlouho dalo věřit, že se všechny ty věci opravdu dějí v nemocnici, zde to už je vymknuté příliš a zbývá z toho často jen kauzálně nedotažená fraška. Finální režisérský vzkaz je přiznání toho všeho kradení – od Tarkovského přes Bergmana, Godarda, Dreyera a bůhví koho ještě, v hudbě od Händelova Lasciar až po Wagnerovu předehru k Tristanovi – dohledávat v tom všechny citace cenu nemá. Nejsmutnější je totiž to, že Lars vykrádá i sám sebe – princip monologů Emily Watson z Prolomit vlny napříč Exodem lze uvést jako nejokatější příklad, jsou tam toho ale doslova desítky (i zmíněnou hudbu použil už jinde a lépe). Nový celek, výpověď anebo aspoň patro spirály mi ale Exodus nehází – syntéza to není; je to bohužel spíš znak toho, že Lars ...je po sezóně. Je to rozloučení. Dlouhé: to, že nám všem i sobě už od Melancholie opakovaně přeje horoucí pekla, je možná kvůli nemoci a každopádně kvůli nevíře – těžko říct, k čemu kdo z nás dojde v jeho věku. A možná se i zaprodal – o satanovi hovoří s důvěrností už přes 20 let; těžko říct... Ale vždycky si při těch úvahách vzpomenu na kamošovo "Lars ho má nejmenšíííhóó" - v tom to totiž celé možná vězí. ()
9/10 Nevědět o tomto seriálu nic, stejně by si postupem času s ním určitě spojil jméno Larse von Tiera. Riget je údajně snímán přes sépiově zabarvené filtry ruční kamerou, což navozuje zvláštní hypnotickou atmosféru. Ve snové hladině spatřuji "inspiraci" Městečkem Twin Peaks. Tak samozřejmě srovnávat paní Drusse s agentem Cooperem se nedá, ale obě postaviy jsem si zamiloval stejně. Kdo je režisérovým fanouškem, tak určitě by tento seriál neměl opomenout. ()
Brilantní a neskutečně ujetý a originální seriál o jedné "hodně zvláštní" nemocnici, kde není vše, jak se zdá, a jejích zajímavých obyvatelích. Ve svém pomyslném žebříčku oblíbených hraných seriálů z dob, kdy jsem ještě koukal na TV, bych ho řadil na první místo před Twin Peaks a první dvě řady Akt-X. Každý díl jsem vyloženě hltal a výborně se u něho bavil. Dvojku mentálně postižených, v kuchyni vtipně glosujících události v nemocnici, jsem si hned zamiloval. Bohužel mi nebylo přáno zhlédnout poslední dvě části, takže doteď nevím, jak to dopadlo s Bratříčkem a tou ráznou babkou, která do všeho strkala prsty. Časem to musím napravit. I bez toho je pro mě tento Trierův TV projekt absolutním kultem. ()
Jeden z nejoriginálnějších počinů co kdy v televizi vznikly, neotřelý žánrový mix, ujeté postavy a skvěle vygradovaný děj, který v posledním díle skvěle propojí všechny linie v neopakovatelně absurdním a zároveň děsivém hávu. Trier je skutečně jeden z největších filmových tvůrců, hlavně díky tomu, že mu neschází odvaha a chuť riskovat. A tohle mu vyšlo na jedničku podtrženou. Šestou hvězdičku bych dal za satanisticky laděnou znělku, která je prostě cool a pořád mi buší v hlavě! ()
Něco takového může mít na svědomí jen Lars von Trier. Žánry, jakými jsou drama, horor, mysteriózní a komedie, jde velmi těžko smíchat tak, aby dávaly smysl. V tomto případě se to povedlo ještě lépe, než bylo možné. Vzniklo děsivé dílo, které se místy prezentuje jako parodie na sebe sama. Nevíte jestli se smát, bát nebo jen tupě zírat s otevřenou pusou. Co takhle jako místo dění zvolit nemocnici? Nemocnice je nechutným místem sama o sobě, tak proč jí nedodat další temnou stránku v podobě děsivé minulosti, které se promítá do přítomnosti? A to nejlepší na tom je, že nejděsivější jsou celou dobu vlastně lidi. Charaktery jsou spíše bezcharakterní a propletenost jejich osudů je až kouzelná. Na širokém poli stupidních seriálů, které vůbec nevyvíjí, ale spíš jsou loutkou, která jde s dobou, jde o naprosto skvělý počin, který je srovnatelný jedině s Lynchovo Twin Peaks - je to nevšední podívaná silně tažená rukou zkušeného scénáristy a režiséra, který to nemá v hlavně v pořádku a umí to využít ve svůj prospěch. ()
Galerie (53)
Photo © Nederlandse Omroepstichting
Zajímavosti (12)
- Pro německy mluvící trh byl Riget přeložen jako Hospital der Geister - The Kingdom, doslovný překlad by totiž byl Das Reich (Říše). Z celkem logického důvodu nemohl být tento název použit. (TomikZlesa)
- Ernst-Hugo Järegård nikdy nevlastnil řidičský průkaz, pouze během natáčení řídil auto. (TomikZlesa)
- Věže, které doktor Helmer (Ernst-Hugo Järegård) pozoruje dalekohledem ze střechy nemocnice, patří ke švédské jaderné elektrárně v Barsebäcku. V roce 2005 byla natrvalo odstavena z provozu. (skudiblik)
Reklama