VOD (1)
Série(3) / Epizody(13)
Obsahy(2)
V době, kdy Netflix ještě neexistoval ani jako půjčovna DVD, natočil režisér Lars von Trier televizní sérii Království, odehrávající se v útrobách kodaňského špitálu postaveného na místě, kde kdysi byly jen mokřiny a stará bělidla. Lékaři zde dennodenně zápolí s limity medicíny i vlastními kolegy, Švédové tu proklínají Dány a záhady a hrůzy se zde mísí s nadsázkou a humorem. Televizní série, proslavená svými sépiové tóny a chóry umývačů nádobí, se postupem času stala kultovní a zařadila se mezi nejvýznamnější díla quality TV. (KVIFF.TV)
(více)Videa (4)
Recenze (243)
I Lars Von Triers tv-serie Riget vender vores videnskabelige hovmod sig pludselig imod os, og naturen - det åndelige - tager revanche. Den manglende spirituelle tilknytning til livet i vores moderne samfund får til sidst konsekvenser, og det gamle Rigshospital knirker og slår revner. Midt i alt dette trisser Fru Drusse (Kirsten Rolffes) rundt og fornemmer at noget mystisk er under opsejling. Hun hører barnegråd i elevatoren, og hiver hendes dorske søn Bulder (Jens Okking), der arbejder som portør på hospitalet, med ud på en regulær spøgelsesjagt. Alt imens arbejder den svenske overlæge Helmer (Ernst-Hugo Järegård) hårdt på at skjule sandheden omkring en operation han foretog på den lille pige Mona (Laura Christensen), som nu er blevet permanent hjerneskadet. Disse to og yderligere handlingsforløb krydser ind og ud imellem hinanden i hvad man sagtens kunne kalde en okkult sæbeopera. ... Nejlepší seriál co jsem kdy viděl, absolutní blesk z čistého nebe a navíc mé první setkání s mistrem Larsem von Trierem v jeho nejlepší formě. Šok na druhém kanále české televize, od které jsem nevěděl co čekat. Úžasná úvodní znělka a ještě lepší epizoda uzavřena brilantním monologem Pana Režiséra. Přefiltrovaný obraz, téměř až dokumentární režie se zajímavými prostřehy, civilní herecké výkony, a neustálé napětí. Nemáte jedinou šanci předvídat co se teď asi stane. Riget se svou strukrutou spíše než ostatním seriálům přibližuje filmům jako je třeba Magnolia nebo Crash. Postavy se navzájem míjejí, ovlivňují se, ale narozdíl nejsou na sobě nijak závislé. Budete se smát, budete se bát a nebudete věřit vlastním očím. Geniálně promyšlený seriál si pohrává se všemi možnými filmovými žánry. Strach a hluboké zamyšlení je zaručeno. Napětí je samozřejmostí. A návštěva lékaře? Ta se přece dá odložit na jindy... Grunden under Rigshospitalet er gammel mose. Her lå Blegedammene engang. Her gik blegemændende og fugtede deres store lærreder for at lægge til blegning i det lave vand. Fordampningen indhyllede stedet i en permanent tåge. Senere byggedes Rigshospitalet her, og blegemændene blev skiftet ud med l æ g er og landets bedste hjerner, og som kronen på værket kaldte man stedet for Riget. Nu skulle Livet defineres, og uvidenhed og overtro aldrig mere kunne ryste videnskaben. Måske er det blevet for meget med hovmodet og den konsekvente fornægtlse af det åndelige, for det er som om kulden og fugten er vendt tilbage. Små tegn på træthed er begyndt at vise sig i de ellers så solide og moderne bygninger. Ingen levende ved det endnu, men porten til riget er begyndt at abne sig pany.... ()
Achjo. Řekla bych, že Království by si měl protrpět/užít každý. Osobně v tom ale nevidím nic geniálního, nic úžasného. Tu šiblou babku a její uprskané spírchítchuss (a jiné výlevy) jsem nesnesla už od začátku. Navzdory tomu, že dowňácké duo + finální porod jentak z hlavy nevymažu a úvodní psycho-znělku slyším doteď, celkově bych toto dílko nenazvala jinak, než naprostou demencí. Nepochopila jsem. ()
Království patřilo v polovině 90. let ke zjevením na televizní obrazovce a spolu s Lynchovým Městečkem Twin Peaks bylo důkazem, že seriály se dají dělat úplně jinak než dřív - rafinovaněji, provokativněji, s důsledným porušováním seriálových konvencí, vysmívání se klišé, parodování postav a prostředí i tradičních témat - a ze všeho nejvíc pak míšením žánrů. Lars von Trier zasadil hororový duchařský námět do seriózního prostředí královské nemocnice a racionálně uvažující lékaře zkonfrontoval s iracionálním světem záhrobí. Zároveň se Trier projevil jako věčný experimentátor, když hodně zkoušel možnosti ruční kamery nebo skoková přerušení jednotlivých záběrů (jump cuts). Osobně jsem víc než tohle hledání nového filmového jazyka (které mě v podobě divokých prostřihů a neklidné ruční kamery spíš otravovaly) oceňoval spíš tradiční Trierovu schopnost vytvářet ponuré obrazy a ve spojení s ruchy a hudbou vytvářet stísněnou a napínavou atmosféru. Už úvodní titulky, kdy kamera pomalu klesá pod zem a zpod praskajících prken se za doprovodu sborového zpěvu derou ven pramínky krve a za nimi je možné tušit něco obludného, považuji i s odstupem let za lahůdku. Bohužel Lars si se svými postavami nehrál zdaleka tak dlouho jako Lynch a následné pokračování považuji po všech stránkách za prohru. S odstupem času působí první série Království jako torzo něčeho, co mohlo být velkolepé a mohlo patřit k zaslouženým seriálovým kultům. Každopádně i v tomhle stavu jde o torzo zajímavé svým zpracováním, jenže nikam nevedoucí a nedotažené. Zájemcům o tento styl tvorby bych doporučil přece jen Městečko Twin Peaks. Celkový dojem: 80 %. ()
No nevím, k nepochopení toho v seriálu moc není. Spíš vás fascinuje, jak umně dokáže Lars von Trier spojit všechny ty žánry. Nerozpadly se mu pod rukama, divák vnímá tajemno, doktořinu i humor a nic nepřečnívá (zásluhu na tom má i rozumná stopáž). (Chtěný?) otevřený konec nenaštve a ten, komu by to bylo málo, má u závěrečných titulků možnost nechat si panem režisérem vše vysvětlit. 90%. ()
Naprosto neskutecne atmosfericka zalezitost. Prolinaj se tady tri linie, vyzkum jater, reseni obvineni primare a babka hledajici duchy a do toho samozrejme ruzny vztahy mezi doktorama. Takze az na ty duchy to vypada jak normalni nemocnici serial. Jenze uz uvodni atmosfericky titulky (ackoliv jejich vyznam pozdejc v serialu je nulovej) a uvodni husta pisnicka davaj tusit, ze tady je neco jinak. Jednak je celej serial hozenej do hneda (ne hovna, ale filtr), pak tu je skoro az dokumentarni kamera a pro me, az na Uda, neznamy herci. To vse dohromady vytvari tak neskutecne hustou, mrazivou, mysteriozni, napinavou, syrovou a misty skoro az zlou atmosferu, o ktery se rade hororu muze jen zdat. A to tenhle serial pritom ciste horor neni. No a misty, skutecne jen minimalne, tu je nakej cernohumornej vtipek. Jakmile jsem si behem prvniho dilu zvyk na postavy, danskou rec, styl natoceni a zacal se trochu orientovat v pribehu, tak od ty doby me serial neskutecne zaujal a nemoh sem od nej odtrhnout oci. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (12)
- Ernst-Hugo Järegård se právě díky roli v Riget v Dánsku výrazně zviditelnil a byl dokonce považován za nový sexuální symbol. (TomikZlesa)
- Údajne sa plánovala i tretia séria seriálu, plány však narušila predčasná smrť niektorých hlavných hercov. (misterz)
- Třetí série byla v ČR poprvé uvedena v září 2022 na Mezinárodním festivale seriálů Serial Killer v Brně. (Filip_SK)
Reklama