Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (5)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 817)
Nejslavnější představitel alienovského žánru, jemuž tematicky příbuzní následovníci nesahají mnohdy ani po kolena. Má starší sestra mi vyprávěla, že během promítání u nás v kině (za totáče-jaký div!) se jedna divačka nestačila odklidiit ze sálu a během jedné vypjaté scény se pozvracela. Dneska už by Alien asi nikoho nešokoval, ale tehdy to bylo něco úplně nového, neviděného. Za to patří dík hlavně dvoum lidem: Ridley Scottovi, který byl ve formě a H.R.Gigerovi, bez jehož vizionářství by výsledek zřejmě nebyl tak uspokojivý. ()
Na Nostromu mají krysu a Jones na ni asi stačit nebude.. Legenda filmů o likvidátorech lidské rasy from Outer Space, kterou doporučuji slabším náturám sledovat celou s Facehuggerem přicuclým na obličeji. Scott ve své preciznosti nechá vesmírnou loď tepat napětím a Jerry Goldsmith docela úspěšně zkopíruje sám sebe z Pattona. Jen si řvěte, stejně vás nikdo neuslyší... Krvavý porod Chestburstera musel být ve své době opravdu šokující, ovšem v otrlém světě dneška to už bohužel zamává s málokým.. ()
Hororová sci-fi gotika jak vyšitá. Jen jsme se z časů minulých překotili do daleké budoucnosti, chátrající zámek tu nahradila vesmírná loď, za podzemní kobky supluje futuristický labyrint chladných chodeb a Drákulu, vlkodlaka nebo jiné zlo vystřídal mnohem nebezpečnější hajzl: mimozemský xenomorf s double-držkou a hlavou ve tvaru penisu. Dokonce ani kocour nechybí. Plus Ripleyová. Android Ash. Facehugger. Matka… Tady to prostě všechno začalo. Kultovní biják, na jehož další projekci se těšíte stejně jako na tu předchozí. ()
co bych mel napsat... i po nekolika shlednutich (i kdyz faktor prekvapeni pominul) je to stale mistrovske dilo pana Ridleyho. Uz od zacatecnich titulku je citit husta atmosfera, a ta pretrva temer bez prestavky az do konce, nejhustsi je pak, kdyz je Ripleyova posledni prezivsi.. vsechny postavy jsou sympaticke, tezce se pak diva na jejich umirani (snad az u jedne..), a nejlepsi je, ze neni presne rozdeleno, kdo je hlavni a kdo vedlejsi postava, takze az do konce nevis, kdo muze umrit a kdo ne.. sice to funguje jen poprve (a pokud si nevidel predtim ostatni dily), ale zato je odemne dalsi plus. Proste klasika, ktera stvorila nejhnusnejsi hororovou postavu v dejinach (a to, ze ji cely film neni poradne videt, dodava jeste vetsi porci strachu a temnoty).. takova slizka, hnusna, bez spetky krasy (a je mi jedno, co jeden robot povidal..) :-)) a dalsi dil pokracuje, sice jinym smerem, ale stejne dobre.. ()
Vetřelec je jedním ze zásadních děl žánru sci-fi, který znamenal definitivní emancipaci sci-fi jako plnohodnotného žánru, který může spadat do áčkové kategorie a soutěžit o nejvyšší mety na filmových festivalech. Dokončil tak proces, který nastartoval Kubrick se svým snímkem 2001: Vesmírná odysea. Zároveň rehabilitoval motiv vesmírných "potvor", který byl zprofanovaný lacinými béčkovými snímky předchozích desetiletí. Režisér přistoupil k tématu s maximální vážností a pracoval jednak velmi pečlivě se scénářem, jednak si zvolil výtečného spolupracovníka v podobě do té doby nepříliš známého výtvarníka H. R. Gigera. Právě po výtvarné stránce jde o mimořádně podařený snímek, který používá širokou škálu barev k navození ponuré atmosféry. Mimozemská loď působí neobyčejně zvláštně. Prostředí opotřebované kosmické lodi plné nejrůznějších zvuků vydávaných technikou vytváří zvláštní napětí, které diváka neopouští až do posledních okamžiků. Pomalu se stupňující napětí střídají šokující "lekačky". Vetřelec působí originálním dojmem a vzbuzuje skutečný strach. Herci přistupovali k filmu se zřejmou skepsí, považovali ho za jeden z běžných laciných žánrových filmů a byli příjemně překvapeni výsledkem. Film katapultoval Sigourney Weaver mezi hvězdnou hereckou elitu a zaručil jí do budoucna velmi zajímavé honoráře. Ripleyová se stala její životní rolí a spousta fanoušků si ji s důstojnicí hvězdné lodi jednoduše ztotožnila. Pamatuji si na zoufalou snahu tehdejší omladiny dostat se na filmové představení do kina. Na film byl obrovský nával a navíc přístupný až od určitého věku. I s odstupem doby, byť dnes technicky už dávno není na špičce, má Vetřelec velmi působivou, plně funkční atmosféru. Celkový dojem: 100 %. ()
Galerie (290)
Zajímavosti (263)
- Ve scéně, kde se začne první Vetřelec prokousávat Kaneovým hrudníkem, je vidět při velmi pomalé projekci, že Johnu Hurtovi někdo, nejspíš rekvizitář, hodil nějakou „krvavou“ hmotu nebo stříkanec červené barvy shora na tričko. Ve filmu je to jen špatně pozorovatelné, ale při prohlížení jednotlivých políček filmu je šmouha, způsobená letící barvou dobře vidět. (pjotri)
- Když Dallas (Tom Skerritt) použije pero k zachycení kyselé krve, horní část pera se zdeformuje a kouří. Když podá pero zpět Brettovi (Harry Dean Stanton), horní část pera již není zdeformovaná, ale stále kouří. (Jan.Kanak)
- Yaphet Kotto (Parker) mezi přestávkami údajně vyvolával rvačky s Bolajim Badejem, aby si k Vetřelci vytvořil větší nenávist. (PaTeXx)
Reklama