Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Soderberghovi se podařilo podívat se na problém drog tak komplexně, jak je to vůbec na ploše jediného filmu možné – od obyčejných feťáků, přes různé stupně překupníků až po protidrogové orgány. Je to mistrovsky odrežírovaná mozaika s vynikajícím scénářem a naprosto dokonalým obsazením až po naprosté štěky. Všechny čtyři Oscary jsou určitě ve správných rukou, ten za nejlepší film evidentně ne. ()
Nebýt první hodiny, která je podle mého NAPROSTO zbytečná a nudná, mohlo být mé hodnocení vyšší. Vyzdvihnout bych chtěl zejména Douglase, Zeta Jones a Del Tora. Bez nich by se mé hodnocení pohybovalo okolo 1 *. Opravdu nezáživný film. Navíc ta kamera a způsob, jakým bylo nasnímáno Mexiko, (nebo kde to vlastně bylo), mě nehorázně srala. ()
Poprvé mě to ještě jakž takž bavilo, protože jsem stále čekal, co se z toho vyklube. Ale podruhé potřetí už ne - suchopárná středoproudová protidrogově angažovaná N-U-D-A. Rozmazlené, znuděné a dutohlavé bílé dětičky se v rámci protestu proti svým bohatým rodičům sjíždějí drogami, které kupují od chudých pouličních negrů, kteří jsou, chudáčci, vlastně obětí systému, a celý ten tyjátr dirigují španěláci, to je opravdu velké a originální překvapení. A tenhle byznys se bude točit dál a dál bez ohledu na to, kolik dealerů nebo narkobaronů se pozatýká, to jsem taky nevěděl. Mexičtí policajti jsou zkorumpovaná sebranka (další velké překvapení), ovšem kromě Benicia, jednoho statečného, který je zkorumpovaný jen trochu. Rodokapsový přerod Bety-Jones z ženušky-těhulky na Donnu Corleone. Pak nějaké to zákulisní politické a rodinné tlachání všelijakých panáků a paniček, při kterém se stále dokola mlátí už stokrát vymlácená sláma a ze kterého se citlivějším jedincům zvedá kufr. K tomu naprosto příšerná ruční kamera, aby to celé působilo hodně moderně a autenticky (a hlavně aby to bylo levnější), pocukrováno uslintaně patetickým koncem, a máme tu žhavého kandidáta na pár Oscarů. A divácké stádo tupě tleská a spatřuje v téhle rozplizlé bezpohlavní nudě geniální režii, myšlenkovou hloubku a závažné poselství, protože jelikož má celá tahle příšernost skoro dvě a půl hoďky, musí na ní přece "něco" být... ()
Když pominu filmařské kvality, tak na "trafiku" jakožto člověk znalý problematiky oceňuji hlavně to, o jakou míru komplexnosti se Soderbergh a spol. úspěšně pokusili. Tzn. narkoman, policajt, dealer, politik, úředník, rodič, dítě, třetí svět, západ - všechny relevantní subjekty pěkně pospolu a žádný ošizený. Nepamatuju se, že by měl jiný film takovou ambici, natožpak funkční. ()
Pseudodokument, jemuž výrazně dominuje vytříbená forma obrazu stylizovaná do pestrobarevných filtrů modré a žluté. Soderberghovo opus magnum vypadá vedle jeho dalších počinů jako vytržené z kontextu a leč je obsah zranitelný a v celku působí spíše rozpačitým dojmem, v detailech je vidět jeho síla a nejedna scéna se vám vryje do paměti. Škoda jen těch pár nezajímavých dějových linek a střihových hrátek (vůbec bych se nedivil, kdyby původní verze sahala na 4 hodiny čistého času). ()
Galerie (52)
Zajímavosti (36)
- Catherine Zeta-Jones byla během natáčení těhotná a proto byla její postava ve scénáři upravena. Původně měla být matkou dvou dětí, namísto toho i ve filmu vystupovala jako těhotná. (don corleone)
- Scéna, ve které jede Michael Douglas na hranici Kalifornie, byla natočená opravdu v hraničním městě Tijuana. Obraz a zvuk je v této scéně nekvalitní proto, že se nepočítalo s tím, že by scéna ve filmu nakonec zůstala. Douglas se začal vyptávat mimo scénář Rudyho M. Camacha na situaci kolem drog, přičemž Camacho byl v té době skutečným pohraničním policistou. Steven Soderbergh scénu natáčel na ruční kameru a modlil se, aby ho pohraničník neoslovil jako pana Douglase. (don corleone)
- Stejně jako u ostatních filmů, i tady seděl většinu filmu za hlavní kamerou režisér Steven Soderbergh. (don corleone)
Reklama