poster

Frankenstein

  • anglický

    Frankenstein

Drama / Horor / Sci-Fi

USA, 1931, 71 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Doudis19
    *****

    Okouzlující ukázka nadšení, tam kde nebylo možné schovávat se za technické vymoženosti, nebo kopírovat ověřené postupy vedoucí k jistému úspěchu. Inovativní dílo, které žadná další variace na psychopatického vynálezce Frankensteina nedokáže a v podstatě ani nemůže překonat. Ať se Bela Lugosi nezlobí, ale mojím favoritem je jednoznačně Boris Karloff a jeho monstrum.(19.4.2013)

  • Ducharme
    ***

    První polovina filmu se dost vleče a nespasí to ani výborný Dwight Frye. Pak ale na scénu nastoupil famózní Boris Karloff a já nemohla odtrhnout oči od obrazovky. Odpudivá nelidskost mostra v kombinaci s jeho něžnou a nemotornou křehkostí zachycené ve scéně s holčičkou a květinami jsou Whaleovým mistrovským dílem!(1.8.2009)

  • Dan9K
    ****

    Velice váhám se čtvrtou hvězdou, avšak poslední třetina mě dostala. Ty první dvě se vyvíjí v poměrně nijakém duchu, i když se zde odehrávají opravdu zajímavé scény. Člověka (nebo alespoň mě) to ale nijak nenadchne a do děje jsem se vůbec nezažral, postavy se chovaly divně a dokonce jsem měl chuť sledování utnout něčím jinačím. Vlastně až na zmíněné postavy ale nemám odůvodnění, proč tomu tak vlastně je. Není to ani absencí hudby, která mi totiž absolutně nevadila, stejně jako například v mou vlastněné verzi Draculy. Naopak filmu dodává punc realismu, stejně jako ve snímcích dodržujících Dogma 95. Pocit nijakosti se však mění při patrně nejlepší scéně s děvčátkem u vody, od které začíná rozjíždět Boris svůj koncert a až do působivé scény s mlýnem může divák v klidu slastně mlaskat, slintat i chrchlat a po skončení má opravdu dobrý pocit, a o tom by to mělo být.(22.3.2006)

  • ScarPoul
    ****

    Vo svojej podstate je to úžasný film, ktorý má tú správnu atmosféru a dokáže zaujať čo je vzhľadom na rok kedy vznikol uctihodné, ale aj napriek všetkým kvalitám si musíme priznať že v dobe Transformérov a Saw je toto skôr taká nenáročná sranda. Boris karloff je tu fantastický a démonický čo dokazuje hlavne pri scéne s dievčatkom a pri finálnej bitke, ktorá patrí medzi najlepšie zo všetkých týchto starých hororov, ale bohužial aspoň teda pre mňa som čítal knihu skôr ako som vôbec videl nejak film o frankenstainovi takže som sa nedočkal očakávaného a preto som trochu sklamaný, ja viem že Dracula má tiež daleko od knihy, ale v tomto pripade som videl skôr draculoviny takže som sa zabával. a úprimne povedané radšej mám vlkolakov a upírov ale rozhodne nemôžem povedať že mi tento film nič nedal. a rozhodne sa k nemu ešte vrátim(1.5.2008)

  • vypravěč
    *****

    Do sterilních cel technické kultury dvacátých a třicátých let zaznívá prastaré skuhrání umělé bytosti jako varovná výčitka, která musí být zákonitě oslyšena, protože povstání netvora (ač s lidským srdcem) je vlastně i jejím cílem. Film zpracovávající nadčasový román Mary Shelleyové, naneštěstí úspěšně předznamenávající pokles západní kultury do civilizace, ovšem vedle ztráty víry v duchovní či humanitní vědy reflektuje i aktuální hrozbu politických ideologií dvacátého století, zvláště národního socialismu. Herr Frankenstein, zaujatý svou lichou představou a lhostejný k etice okolností i vlastního cíle, odpovídá egu moderního diktátora nadřazujícího vlastní vizi, vlastní pojetí života Stvoření veškerenstva. Průsečík obou jedových tepen je zřejmý a nejpřesvědčivěji je konkretizuje odpor všech takových – pravých – monster k ekologii, jíž nadřazují vyprázdněné nacionalistické teze či národní hospodářství. Jistě, to do hodnocení filmu asi nepatří…, ale měl jsem potřebu to vyslovit, protože tento horor, nezaměnitelný a navěky čnějící nad stovky příbuzných dramat šílených vědců, podle mě otevírá před nejrozmanitějším publikem jeho vlastní svět. Nadto: vedle toho tato adaptace klade i další otázky: ty po povaze lidského, po míře vrozené mravnosti a ušlechtilosti, po ryzí prvotnosti v lidském a řadu dalších může předčít ta, která váží lidské předurčení k nejednotě, ke zkáze, k nenávisti a která musí zákonitě jednání umělého člověka hájit: jako by to neforemné tělo bylo paprskem mířícím bezelstně k svému epicentru, nikoliv od něj, a spalujícím všechny meze, které mu v tom brání. Je až neuvěřitelné, jak tento snímek – opakovaně a přitom stále nově – váží definici života: znovuoživené tělo jedná bez zkušenosti, hýbe se bezděčně, nesdílí svou skutečnost s ostatními, a tedy je samo, mimo život – nesmrtelné. Každý jeho pohyb a čin váží naše vlastní bytí a konfrontuje je se zkázou, kterou to tiché celuloidové zjevení páchá. Kde jsou hranice nás samých a čeho jsou právy naše city? Jakou měrou se překrýváme s Životem a kolik z nás je jen bezděčným a zbytným nánosem parazitujícím na tom krystalu, který má na život právo…(26.8.2017)

  • - Universal Pictures ohlašovalo zfilmování Frankensteina již od roku 1920. (Oktavianus)

  • - Maska příšerného Frankensteina vážila přinejmenším pětadvacet kilogramů. (duklak2)

  • - Lionel Atwill si zahrál ve všech dílech Frankensteina, ale hrál pokaždé někoho jiného. (DareDeer)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace