Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
Gabriel Byrne, Marcia Gay Harden, John Turturro, Jon Polito, J.E. Freeman, Albert Finney, Mike Starr, Steve Buscemi, Olek Krupa, Michael Jeter, Lanny Flaherty (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V období prohibice kvete v USA organizovaný zločin, který prorůstá do politiky. Stranický boss Lionel Leo opřený o podsvětí prakticky ovládá americké velkoměsto, ale vyrostla mu konkurence v klasickém mafiánovi italského původu Johnym Casparovi, který mu dosud za "ochranu" platil tučné výpalné. Leo odmítne Casparův požadavek na zavraždění Bernieho Bernbauma, který vychytrale těží z Casparových sázkových podvodů. Pomáhá mu v tom jeho sestra Verna, která má s Casparem poměr právě proto, aby bratra ochránila. Tom Reagan, Leova pravá ruka, zadlužený kvůli své sázkařské vášni, vidí v obětování Bernieho cestu k uchování Leovy moci, avšak váže ho utajované citové pouto k Verně. Casparovo komando se neúspěšně pokusí Lea zlikvidovat a Tom pochopí, že válka podsvětí by mohla pohltit jeho i Vernu. Přiznáním vztahu s Vernou Leovi, který se s ní chce oženit, začíná Tomova rafinovaná hra o vlastní život... (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (335)
Joelov, kde jeho v poradí, už tretí film, mi dal poriadne zabrať, aby som ho v kľude a bez stresov, dopozeral do konca, pozerať sa na debila, ktorý hrá na dve strany, nie je pre mňa zaujímavé, pokiaľ by si ho nezahral Ryan O'Neal z Barryho Lyndona, a nie Gabiel Byrne, ktorého v jednom kuse mlátia do brucha, až som si myslel, že sa pozerám na paródiu, úplne najlepšia pasáž z filmu, je v scéne, kde sa Albert Finney hrá na nezničiteľného muža - Terminátora, i taký strih, ma koľkokrát - znechucoval, postavy, ktoré mi nič nehovorili, aspoň, že som zazrel - Buscemiho, a večne kňučiaceho - Turturra. Sklamanie je tu ! Bratia vytvorili šialený guláš postáv, na ktoré mám chuť sa z vysoka... ()
Filmy bratrů Coenů se vyznačují dvěma nepopiratelnými přednostmi - tou první je výsostná stylovost, tak patrná právě v Millerově křižovatce, v níž ovšem není úplně jasná hranice, která dělí epigonství a skládání pocty danému žánru od jeho parodování. S tím souvisí i druhá přednost tvorby bratrského dua, a totiž ona všudypřítomná nadsázka (vyjma jednoho jediného případu, totiž jejich filmové adaptace románu Tahle země není pro starý, kde by jakékoliv i stopové množství nadsázky udusilo esenci díla). Pro znevažující rastr se Coeni v tomto případě nerozhodli náhodou - mnoho základních děl hard-boiled žánru má už ve svém původním DNA obsažen zveličující prvek, vždyť třeba romány Raymonda Chandlera jsou psány v duchu nepřehlédnutelné nadsázky. Za nadsázkyplnou lze tedy označit i Millerovu křižovatku. A ona se tu tak kloubí vícerozměrnost ducha dramatu - tragédie si podává ruku s komedií. A právě osudový rozměr (geniální metafora s klouboukem unášeným větrem, jen to je lidský život) navozují bratři Coenovi ve svých filmech tak umně a rádi (vzpomeňme, jak s Jeffem Dude Lebowskim povívají poryvy osudu...Tom Reagan je vlastně tak trochu Lebowského dvojník, také jen stoicky klidný mlčky pozoruje, kam ho to osud naviguje, zásadní rozhodnutí učiní až v samém závěru. A žánrových souvislostí by se mezi oběma snímky jistě našlo víc.). Složit poctu právě noir filmům se navíc ukázalo jako velmi vizionářské, neboť neonoir detektivky slaví dnes velkou renesanci a jejich boom předznamenalo mimo jiných i sofistikované úsilí bratří v triku... ()
Tu je vidieť, že bratia Coenovci sa radi držia v minulosti. Retro Millerova križovatka odohrávajúca sa v období prohibície je ďalší z ich naozaj podarených filmov, ktorý obývajú výborní herci a kde je skvele vystihnutá dobová atmosféra. Škoda prílišnej ukecanosti snímky. Ale akčná scéna v ktorej Albert Finney zmasakruje partiu gangstrov nemá chybu. Je to výborná gangsterka, ale niečo mi tu chýbalo. Proste na Goodfellas z rovnakého roku to nemá. ()
,,A PAK ZASE BUDEME PŘÁTELÉ“.... /// Tohle není Leone. Ani Coppola. Coenové na to jdou (nečekaně?) jinak. PŘÁTELSTVÍ JE STAV MYSLI… a přátel není nikdy dost. Jedni maj prachy, druhý moc a občas se někomu zachce vlízt na naše teplý místo…Dialogy. Dialogy. Dialogy. Poetická přestřelka za doprovodu Danny Boy .. inu, každej dělá co umí, někdo i kámoše podrazí. Dialogy, dialogy a dialogy. Gangsterka, která ctí pravidla žánru i Coenovic naturelu a ve který zdánlivě nejde o víc než o moc. SAMÁ LEŽ A ŽÁDNÝ SRDCE. Mafiánskej film s trochou intrik, za který by se nemuseli stydět ani na dvorku Ludvíka XVI. Jen nevím, jestli tahle mazaná hra není příliš scénáristicky a filmově překombinovaná. Byť přehledně a srozumitelně. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Potrpím si na precizní filmařinu. 2.) Mám slabost pro gangsterský soundtracky. 3.) Thx za titule ,,Luk&Iva“ a ,,ThooR13“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE * NAPĚTÍ * ()
║Rozpočet $14miliónov║Tržby USA $5,080,409║Tržby Celosvetovo $8,200,000║ herecky dobré, má to miestami dobrú dravosť, či dramatický nádych, niekedy to príde ale rozvláčne takže ako celok to až tak nedostane aj keď pár dobrých momentov sa tu nájde /60%/ ()
Galerie (48)
Photo © Fox de
Zajímavosti (18)
- Natáčení probíhalo v New Orleans. (Terva)
- Časopis Time zařadil snímek v roce 2005 mezi sto nejlepších filmů, které byly od vzniku časopisu natočeny. (Terva)
- Tom Reagan (Gabriel Byrne) hodí po Verne (Marcia Gay Harden) pohár, pričom trafí zrkadlo, ktoré praskne. V ďalšej scéne má už ale úplne iné popraskanie. (JančiBači)
Reklama