Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Asi nejlepší politický thriller, jaký byl kdy natočen. V 70. letech vůbec vznikaly parádní kriminálky s nezapomenutelnou atmosférou, která mi u dnešních zástupců poněkud schází. Den Šakala se sice obejde bez velkých hereckých hvězd, ale řemeslně je tak dobře zvládnutý, originální a přes svou délku i poměrně svižný, že nemohu v podstatě nic vytknout. V porovnání s pozdějším Willisovým Šakalem tenhle Zinnemannův jednoznačně vítězí.. ()
Knihy Fredericka Forsytha sú veľmi dobre čitateľné, ich faktografiu má autor dobre naštudovanú a pôsobia neuveriteľne autenticky. Šakala (Deň pre Šakala) považujem za jednu z jeho najlepších. Sfilmovaná verzia z roku 1973 sa naozaj podarila. Verne sa drží knihy a je zrozumiteľná aj pre divákov, ktorí ju nečítali (čitatelia sú samozrejme na tom oveľa lepšie). Tá ďalšia, a pre mladšie ročníky iste známejšia verzia s Willisom a Gerem, má už s knižnou predlohou spoločný iba názov. Takže suma sumárum veľká spokojnosť a miesto v Top 100, ako knižnej, tak aj filmovej. ()
I v tomto případě jsme konfrontováni s nepochopitelným jevem, jímž je absence tohoto pozoruhodného filmu lehkého žánru na DVD nosičích. Precíznost a důkladnost, věnované vykreslení prostředí a postižení psychologie obou soupeřů, zpravodajce-teroristy i jeho policejního protihráče, sympaticky udivuje svou chladnou, jakoby nezúčastněnou optikou. Hledáme-li zdroje současné tváře dnešní kinematografie hraného filmu, v tomto případě jsme konfrontováni se zvlášť zdařilým příkladem. Upozornil bych v této souvislosti ještě na jeden důležitý prvek v kompozici filmu: na jeho vazbu k realitě (pokud mě paměť neklame, je Šakal objednán zbytky OAS, teroristické organizace někdejších francouzských vojáků a usedlíků v Alžírsku). Přesvědčivosti filmu toto propojení reality a funkce jen prospívá. Dokonce natolik, že již dnes je možno předpovědět přetrvávající klasičnost ŠAKALA, monumentálního díla nejen svého filmového subžánru, ale navíc i neformální oslavy dnes stejně klasického filmového řemesla, jež se v době počítačů a jejich stále preciznějších animací rovněž stává dědictvím zacházejícího minulého století. ()
Pomalý film točený skoro až jako dokument. Milovnící současného módního trendu digitalních kamer a realičnosti by zajásali. Ovšem mně Šakal chvílemi spíš uspával a nudil. Gradace žádná. Dramatická hudba, výrazné herecké výkony. Nic z toho. Opravdu skoro dokument. Leč perfektně udělaný a působivý, ikdyž rozvleklý. Doporučuji těm co se jim líbil nový Fincherův Zodiac. ()
Realistický a syrový pohled na skoro prohrané pronásledování neznámého nájemného vraha policiemi několika států. Typický film 70sátek, kdy vysoké tempo nebylo nutností a promyšlenost zobrazovaných detailů s jejich až reportážním nádechem brala dech. Spolu s tím nepřítomnost moderní techniky navrací oldschool nádech celému příběhu (možná díky tomu rychle zestárne, ale ta doba má své kouzlo). Kniha na mě čouhá z poličky již dobrých pár let a po filmu jsem k ní o výrazný kus blíže. Ovšem tu dvojitou výměnu lokomotivu u vlaku do Paříže si mohli tvůrci odpustit... ()
Galerie (72)
Zajímavosti (27)
- Film nemá žádný hudební doprovod – kromě hudby k úvodním titulkům a pasáže, kdy se Šakal (Edward Fox) rozhoduje, jestli pojede do Paříže nebo zda uteče. (mahler)
- Ve scéně, kdy výrobce pušky předává Šakalovi (Edward Fox) náboje, mluví o šesti chybějících z důvodu předělání. Předělaných je skutečně šest, ale chybí jich sedm. (Pyron)
- Během filmu je celkem 31 záběrů na hodiny. V dřívějším filmu Freda Zinnemanna – V pravé poledne – jich je 13. (Othello)
Reklama