Režie:
Oliver HirschbiegelScénář:
Bernd EichingerKamera:
Rainer KlausmannHudba:
Stephan ZachariasHrají:
Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Corinna Harfouch, Ulrich Matthes, Juliane Köhler, Heino Ferch, Christian Berkel, Matthias Habich, Thomas Kretschmann (více)VOD (1)
Obsahy(1)
20. července 1944 byl spáchán ve Vůdcově hlavním stanu "Vlčím doupěti" (Wolfsschanze), atentát na Hitlera. Z bezprostřední blízkosti zažila tuto událost jeho osobní sekretářka Gertraud "Traudl" Junge. Poprvé se tak otřásla půda pod nohama kdysi všemocného "Vůdce" a všichni z jeho bezprostředního okolí poprvé pocítili šok. O devět měsíců později se Hitler přesunul do svého prostorného systému bunkrů na území Nového říšského kancléřství v Berlíně. Rudá armáda v téže době přistoupila k jeho totálnímu obklíčení. 20 dubna slaví Hitler 56. narozeniny v kruhu svých věrných spolupracovníků a svého štábu. Eva Braunová už s ním také několik dní žije v bunkru. Himmler, Goering a stranické špičky se odsunuly do bezpečnějších částí Německa, zatímco Hitler nechce v žádném případě opustit své hlavní město. 29. dubna Rudá armáda obklíčila vládní čtvrť a odřízla ji od ostatního území Berlína, v jehož ulicích se bojuje o každý dům. Během této noci diktuje Hitler sekretářce Traudl Jungové svou poslední vůli a žení se s Evou Braunovou. Svatebními svědky jsou Goebbels a Bormann. 30. dubna zahájila ruská armáda boj o Říšský sněm (Reichstag). Hitler se rozhodl spáchat sebevraždu. Společně s Evou Braunovou se otrávili a jejich mrtvoly byly spáleny na zahradě říšského kancléřství. O den později otrávila Magda Goebbelsová ve spánku svých šest dětí. Pak odešli Magda a Joseph Goebbelsovi do zahrady a zastřelili se. I jejich mrtvoly byly spáleny. Přestože generál Weidling vydal rozkaz ke kapitulaci, v ulicích se bojuje dál... Film Pád Třetí říše vznikl na základě knihy osobní sekretářky Adolfa Hitlera Traudl Jungové "Bis zur letzten Stunde". Strhující herecký výkon Bruno Ganze v roli Hitlera, jen v samotném Německu přilákal do kin 6 milionů návštěvníků. (Česká televize)
(více)Recenze (791)
"Terrence Malick v Tenké červené linii neoslňoval pásovým bombardováním a hromadnými scénami, a též Oliver Hirschbiegel se věnuje spíše psychologickým aspektům války. Tentokrát především z pohledu "těch nahoře", přičemž osudy Němců občanů, Hitlerovi v té době jak film ukazuje už zcela "ukradeným…" více
"Jedinú vec, ktorú by som tomuto filmu skutočne vytkla, je jeho dĺžka. 150 minút sa mi zdá priveľa, aj keď pravda, že čo sa historickej presnosti týka, nebolo vynechané skutočne nič. Keď sme ešte pri historickej presnosti, divák, ktorý si tento film ide pozrieť, by mal mať aspoň akú- takú šajnu, kto…" více
"V Německu samotném se ani tak nediskutuje o kvalitě filmu, jako o tom, zda je eticky únosné ukázat Hitlera (naštěstí ztvárněného Švýcarem Ganzem) jako člověka z masa a kostí? Jde od tvůrců jenom o senzacechtivost? Úplný závěr hovoří o opaku. Zdá se, že 60 let po válce Němci připraveni jsou. I pokud…" více
"Velmi mile mě překvapil výkon režiséra Olivera Hirschbiegela, který dosud natočil jen průměrné drama Experiment a také několik dílu seriálu Komisař Rex. To nebyla nejlepší vizitka, ale o to větší překvapení, protože filmu jde, co se týče zpracování, vytknout snad jen subjektivní zdlouhavost a…"
"Snaha o maximálně vyvážený pohled prostý manipulace a jakýchkoliv soudů je přístup přinejmenším stejně legitimní jako morální manifest a věrné, mrazivě skutečné ztvárnění bezútěšné, prohnilé a paranoidní atmosféry posledních dnů Říše je samo o sobě dostatečnou hodnotou. Navíc je to pohled skutečně…"
"Pád Třetí říše je zajímavý film. Jeho cílem bylo zmapovat jednání skupiny historických osobností v mezní situaci, neaspiruje na univerzální výklad všech příčin a důsledků jejich předchozího jednání. O životě postav před 20. dubnem 1944 víme pouze to, co si každý z nás pamatuje z hodin dějepisu. I…" více
"Film môže vyvolať aj dojem, že Nemci boli prvou obeťou Hitlerovej zvôle. Že mu podľahli a nenesú zodpovednosť za svoje zločiny, pretože konali na rozkaz. Avšak tam, kde človek nenesie mravný zákon v sebe, môžu nad ním zhasnúť aj hviezdy na nebi." více
"Pochybuji, že Der Untergang by mohl podnítit nový zájem o Hitlerovy myšlenky. Postava Hitlera je zobrazena věrohodně, přesto svým způsobem opatrně. Zazní zde i myšlenka, že vinu nese celý národ, protože umožnil Hitlerovi realizovat jeho zvrácené vize. V tomto kontextu je to výtka vůči Němcům, kteří…" více
"Film působivě evokuje prostředí věčně ztemnělého bunkru, kde bliká osvětlení, jehož dlouhé úzké chodby připomínají ponorku uvízlou na mořském dně. Do obrazů snímaných Rainerem Klausmannem téměř vůbec nezasvitne sluneční paprsek; průhledy na bojiště přicházejí za soumraku či v noci. Věrohodně je…"