Reklama

Reklama

Do mobilní chirurgické nemocnice MASH 4077, kterou americká armáda umístila nedaleko frontové linie, je převelena dvojice nových lékařů. Jak kapitán dr. Benjamin Franklin Pierce, zvaný Hawkey, tak kapitán dr. Augustus Bedford Forrest, přezdívaný Duke, nemají vůbec žádnou vojenskou morálku a neuznávají armádu. Svým postojem sice nepřispívají k udržování vojenské disciplíny, na druhé straně svérázným humorem a zvláštním druhem kolegiality napomáhají sobě i ostatním lépe přežít v drsných podmínkách války, daleko od domova… Černou komedii z korejské války natočil režisér Robert Altman. Film vznikl v době odporu proti účasti vojenských jednotek USA ve Vietnamu a diváci aktuální zpracování tématu i jeho kvalitu ocenili. Získal Oscara za nejlepší scénář (Ring Lardner Jr.). Inspiroval také vznik jeho televizní seriálové podoby pod názvem M*A*S*H, jež se po jedenáct sezón s úspěchem vysílala nejen v USA, ale i v zahraničí...
Osamělý ironik, společenský provokatér a demystifikátor za filmovou kamerou – to je jeden z nejvýznamnějších světových tvůrců – scenárista, producent a režisér Robert Altman (20. 2. 1925 – 20. 10. 2006). Je také považován za důležitého zakladatele amerického nezávislého filmu a osobnost podporující mladé filmaře. Přestože původně vystudoval techniku, pokoušel se prosadit v rozhlase, později v rodném Kansas City založil vlastní produkční společnost, podílel se na natáčení mnoha krátkých snímků a pak dalších deset let pracoval v televizi jako režisér a autor seriálů. Po snímcích Delikventi a Odpočítávání se Robert Altman prosadil jako filmař právě až černou komedií z korejské války MASH, natočenou v roce 1969. Tímto dílem naznačil vlastní režijní styl: směs výstřednosti, nadsázky, překvapivého a ostrého pohledu na vztahy v rodině a společnosti. Po celou svou další kariéru se pokoušel bořit a ironizovat americké mýty, společenské stereotypy a schemata, stejně jako nemilosrdně kritizoval praktiky médií. Svět Divokého západu zesměšnil ve filmech McCabe a paní Millerová, Buffalo Bill a Indiáni. Do prostředí módního průmyslu nacílil snímek Pret-a-porter, zatímco v Hráči dokonale zkompromitoval hollywoodskou továrnu na sny. Do společenských a rodinných vztahů míří jeho Tři ženy, Dokonalý pár, Svatba či Prostřihy. Pro své režijní plány dokázal skvěle využít zaběhnuté filmové žánry, například krimi v titulech Zloději jako my, Perníkový dědek a Dědictví tety Cookie. K většině svých filmů si psal scénář, anebo se na něm alespoň významně podílel. V roce 2006 byl tento významný filmař členy Americké filmové akademie oceněn Oscarem za celoživotní dílo. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (302)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Kdybych jako první viděl film, asi by mě dostal víc než ve chvíli, kdy jsem jako první viděl seriál. Ale on je ten seriál prostě víc nadčasový, funguje pořád a jeho vtipy přežívají tam, kde ty filmové ztrácejí s tím, jak se doba posunula. Přesto je snímek pořád kvalitní podívanou, ale nemá tak skvělý tah na bránu jako seriál. Překvapilo mě, že postava Radara je hrána pořád jedním hercem. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Porovnávať tento film so serálom, keď nikto z Altmanovej partie nevedel, že bude nejaký seriál vôbec natočený, a keď sa seriál príliš nesnaží nadväzovať na film (mená sa nerátajú), je ako porovnávať Emmerichovu Hviezdnu bránu so seriálom a porovnávať výkony Russela a Deana Andersona. Takže ale k filmu: nie som príliš zaťažený na vojnové filmy, pokiaľ sa im nepodarí ma nejakým ľstivým spôsobom citovo vydierať alebo ohúriť výpravou. Mash išiel mimo mňa, nedokázal som si k postavám vytvoriť vzťah a americký futbal je proste nuda....za nápad ale Altmana chválim. VIDENÉ ZNOVA 1/23: Tak po dekáde nemám s MASH-om vlastne žiaden problém, čo je možno dané aj tým, ako z dnešného pohľadu je extrémne politicky nekorektný. A ja som sa bavil, čo sa mi po prvýkrát nestalo. ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Taky se hlásim k těm lidem, co pravidelně sledovali seriál MASH a tento film viděli až později. Srovnávat film a seriál moc nejde, protože snad kromě postavy Radara (Gary Burghoff) je všechno o hodně jiný. Humor ve filmu je černější, postavy nejsou tak černobílý a nejsou tady ty tuny patosu a pokusy o moralizování, který tak od půlky seriálu byly snad v každym druhym dílu. Zklamalo mě, že film postrádá nějakej souvislejší děj. Je tam nějakej začátek, pak následuje několik epizodek, který nemaj spolu prakticky žádnou souvislost a najednou je konec. Ale celkově se mi to určitě líbilo o něco víc, než seriál. ()

KevSpa 

všechny recenze uživatele

Nejdříve jsem viděla seriál, který bezmezně obdivuji a považuji za jeden z nejlepších seriálů všech dob. Film pro mě byl neuvěřitelným zklamáním a po zhlédnutí tohoto filmu jsem vždy zbystřila, když se objevil film, který režíroval Robert Altman. Je to režisér, kterého prostě nemám ráda, jeho styl mi ani trochu nesedí. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

i když je to film, který byl předlohou pro vyjímečný seriál, tak jeho kvalit zdaleka nedosahuje a myslím, že to není tím, že bych ho viděl až po něm. Charakteristické znaky postav jsou znát, ale až seriál jim dal život - a možná i herečtí představitelé, kteří jsou snad na vyjímku Radara, všichni jiní. Dějově je to přiměřené, humor i herecké výkony a na mě to působilo spíš jen jako slabší epizodka ze seriálu, protože tam bylo hodně témat jen nakousnuto. Ale díky za něj, protože jinak bychom se seriálového Mashe nejspíš nedočkali. Čisté tři hvězdy [ PŘÍBĚH: 2 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

Galerie (102)

Zajímavosti (50)

  • Ve filmu je lékaři a sestrami zobrazena „Poslední večeře“ – obraz od malíře Da Vinciho. Konkrétně se jedná o poslední večeři „plombaře“ v 56. minutě filmu. (Winster)
  • Sally Kellerman se původně ucházela o roli poručice Dishové. Altman ji však ihned nabídl roli mjr. HotLips "Hrmy". (Robbi)
  • Nápad propojit scény hlášením z táborového rozhlasu vzniknul až poté, co Altman přinesl do střižny nesourodý shluk zdánlivě nesestříhatelných sekvencí se spoustou krve a obscénního humoru. (Divočák)

Související novinky

Filmová bonboniéra

Filmová bonboniéra

22.11.2006

Je střed pracovního týdne, povinnosti se na každého jen sypou ze všech stran a vytoužený oddych je v nedohlednu. Po včerejším informačním nášupu tu tedy pro vás mám tři filmové jednohubky, které sice… (více)

Reklama

Reklama