Reklama

Reklama

Britsko-americký snímek, který v roce 1986 natočil britský režisér Alex Cox, mapuje zničující vztah baskytaristy Sex Pistols a punkové ikony Sida Viciouse s americkou groupie Nancy Spungenovou. Film dvojici sleduje od jejich prvního setkání v Londýně v roce 1976 až po tragické vyvrcholení společné heroinové závislosti v newyorském hotelu Chelsea v říjnu 1978. V roli Sida Viciouse exceluje tehdy osmadvacetiletý Gary Oldman, který kvůli roli podstoupil radikální dietu, díky níž v jednu chvíli skončil v nemocnici. O roli se údajně ucházel také Daniel Day-Lewis, Cox však dal přednost Oldmanovi, který coby rodák ze stejné londýnské čtvrti, v níž vyrůstal i Sid Vicious, působil autentičtěji. Film, který byl premiérově uveden na filmovém festivalu v Cannes v prestižní sekci Quinzaine des Réalisateurs, získal celou řadu ocenění, včetně renomované Ceny newyorských filmových kritiků pro Chloe Webbovou za její výkon v roli Nancy Spungenové. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (120)

Noviik 

všechny recenze uživatele

Třetí pokus, třetí komentář, třetí zklamání. Sex Pistols jsou u tohohle filmu jen vedlejší. Bohužel, ta část, která se týkala této legendy byla nejlepší. Zbytek je jen o trosce a to ještě nudně pojaté. Gary Oldman je zajímavý, ale to nestačí. Scénárista odvedl fušeřinu. Chloe Webb je otravná a nemůže za to jen její role, ale hlavně její výkon. Škoda, škoda, nuda... ()

capák 

všechny recenze uživatele

Jako fanouška punkový hudby mě trochu mrzí, že ve filmu nedostala větší prostor dějová linka s kapelou Sex Pistols, protože samotnej vztah Sida a Nancy mě nijak zvlášť nezaujal. Přesto mám ale celkovej dojem z filmu pozitivní. Jeho rámec tvořej především vynikající herecký výkony ústřední dvojice, zejména pak Garyho Oldmana, kterej do role vložil všechno, co v ní mělo bejt, a osobně jsem si užil i hudbu. Perfektní byly hlavně situace, ve kterejch docházelo ke konfrontaci pankáčů s většinovou společností. Naopak mě ve filmu příliš neseděly snový scény a druhá polovina mohla bejt klidně o něco kratší, protože v podstatě neukazuje nic jinýho než drogovou závislost hlavních aktérů. Filmu ale rád udělim čtyřy hvězdy, protože mě donutil zasněně přemejšlet o tom, jakej by to byl úžasně osvobozující pocit, bejt pankáčem v 70. letech v Anglii a žít podobnej život jako Sid Vicious. Sral bych na všechny konvence, choval se jako hulvát, veřejně bych posílal vládu a establishment do prdele, měl bych pořádný číro, celý dny bych se jen válel a chlastal a bylo by mi všechno jedno, protože bych byl nejsvobodnější člověk na světě. Bylo to příjemný zasnění. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Což o to, punkovou rozjívenost a provokativnost film zachytil věrně. Některé životopisné snímky mají tendenci uhlazovat kontroverzní rysy svých hrdinů, aby předešly sporům se "strážci odkazu" a nekritickými fanoušky idolů, o kterých točí příběhy. V případě Sida Viciouse to ale nejde. Pokud pominete Sidovo chuligánství, žádný další opěrný bod, žádný jiný rozměr jeho charakteru už nenajdete. Životopisné snímky fungují nejlíp tehdy, když mohou nabídnout složité vícevrstevené charaktery, jenže Sid byl prosťáček bez hudebního talentu, který si sám se sebou nevěděl rady. Nehodil by se ani do pouličního gangu - ty vyžadují po svých členech kázeň, loyalitu a schopnost se porvat, kdežto Sid byl slaboch. Skutečnými tvůrci úspěchu Sex Pistols byly frontman Johnny Rotten, který skupině dal výraz, energii a ideologii, a především manažer Malcom McLaren coby manipulátor a marketingový stratég. Sid se do skupiny dostal pouze proto, že Rotten potřeboval svého Pátka a Viciousova zanedbanost a divoký projev zapadaly do image zlobivých kluků, o který skupina stála. Pokud by měl vzniknout film o fenoménu Sex Pistols, v centru dění by se musela pocitnout postava Rottena, který se stal tváří celého punkového hnutí. Ale zpátky k filmu - trefou do černého bylo angažování Gary Oldmana, který dal postavě Sida daleko větší charisma a osobitost, než měl Sid ve skutečnosti. Chloe Webb je o celou dekádu starší, než byla Nancy Spungen, a ve filmu to bylo dost znát, nicméně na nervy umí Chloe lézt stejně efektivně, jako to uměla Nancy. Johnny Rotten se podle mého nepovedl vůbec. Do rozpadu skupiny, kdy se zároveň vypráví příběh Sex Pistols, je snímek zajímavější, pak už jde jen o nevyhnutelný a poněkud stereotypní sešup až ke dnu. Film by mohl být dalším z řady snímků, které varují před drogovou závislostí, jenže ty nejlépe fungují tehdy, když ukazují pád nevinné oběti, kdežto neřízené střely Sid a Nancy patří k tomu zlomku promile, který ke své zkáze spěje s nevyhnutelností a tím pádem divákem neotřese. Tak nějak máte pocit, že si to ti dva i zaslouží. Jednou se Sid a Nancy vidět dají, ale není to typ snímku, který by lákal k opakovanému zhlédnutí. Celkový dojem: 55 %. ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Dívat se na dvouhodinovou ukázku z dvouročního flákání a sjíždění se je kupodivu ještě nudnější, než to absolvovat osobně v reálu. Chybí tomu jakýkoli styl a důraz na nótu „jenom láska nás drží nad vodou“ taky není úplně z rodu nikdy neviděných. Realita může být jak chce hnusná, ale natočit o ní film, který je hnusný tak věrně, že si v něm není koho oblíbit, včetně Garyho Oldmana a permanentně sjeté Hanky Zagorové, je tak trochu na prdlačku. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Sid a Nancy je o Sidovi a Nancy, ne o Sex Pistols. Otázka je, jestli mě film o znuděnym chlápkovi, kterej ničí sebe, všechno kolem a k tomu je manipulován příšernou ženskou, může vůbec zajímat. Může, když budou rozbité telefonní budky, zdemolované hotelové pokoje a použité jehly proloženy něčím, co by Sida Viciouse prezentovalo jako člověka, jehož názory, postoje a vztah k hudbě měly nějaký vývoj, a ne jen jako zfetovanou mátohu. To, že tam bylo jisté charisma, snad pochopil jen Gary Oldman a udělal pro tu roli, co mohl. ()

Galerie (131)

Zajímavosti (27)

  • Kto bol so snímkom veľmi nespokojný, bol spevák anglickej punk rockovej hudobnej skupiny zo sedemdesiatych rokoch Sex Pistols, Johnny Rotten. Režisér filmu (Alex Cox) ho vraj kontaktoval iba jedenkrát, cez prostredníka v New Yorku, aby si s ním pohovoril o scenári a keď dotyčný prišiel, tak mu oznámil, že film už je nakrútený. (classic)
  • Režisér Alex Cox pôvodne zamýšľal nakrútiť film čiernobielo, ale investori odmietli túto myšlienku ako diletantskú a obávali sa nezáujmu publika. (classic)
  • V čase 00:49:22 až 00:49:33 ve scéně, kdy parta Američanů mlátí Sida (Gary Oldman), přichází Malcolm MacLaren (David Hayman) s nataženou rukou a slyšíme, jak nabijí zbraň, ale je jasně vidět, že ve skutečnosti pouze zbraň markýruje prsty, přesto na konci scény z "nabité zbraně" vystřelí do země. (Kletus)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno