Reklama

Reklama

20. 4. 1814, Fontainebleau. Napoleon Bonaparte je po porážce u Lipska donucen svými maršály k abdikaci a nucenému vyhnanství na ostrov Elba. Odtud se ale po necelém roce vrací a nastává období posledních sta dnů jeho vlády. Období bouřlivé, které začalo obnoveným slibem věrnosti jeho bývalých vojáků, pokračovalo vyhnáním krále z Paříže a skončilo rychlým tažením do Belgie a závěrečnou osudovou bitvou u Waterloo. Italský koproducent snímku Dino de Laurentiis pojal záměr zadat tuto látku právě režisérovi Sergeji Bondarčukovi po zhlédnutí jeho velkolepého zpracování Vojny a míru – a Bondarčuk nezůstal své pověsti nic dlužen. Historicky věrné zpracování, epická výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod Nina Roty a hlavně 17 000 statistů ve strhujícím zpracování samotné bitvy činí ze sledování tohoto filmu-monumentu skutečný zážitek. (Česká televize)

(více)

Recenze (148)

joker.george 

všechny recenze uživatele

Nejde jinak než jásat nad filmem a uměním, a to jsem obyčejný kulturní barbar. Minimálně hodinu trvá působivý vojenský střet probíhající na známém bitevním poli, kde nikdo není ušetřen. Stejně impozantně se odehrává souboj i v hlavách dvou mužů. Ti sice nedostali příležitost setkat se tváří v tvář, ale přesto je jejich blízkost hmatatelná a utváření dějin je znatelné. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý rozhodne neklame názvom. Žiaden životopis, žiadne okluky, iba príprava na boj a samotný boj pri Waterloo. Pripomína to šachovú partiu s desiatkami tisíc pešiakov, ktorých životy sú určené iba pre jeden cieľ, zvíťaziť. Bondarčuk sa ako megaloman nezaprie. Už počas prvej konverzačnej polovice nám prestriháva na prípravu armády a dáva tušiť, na čo sa tešiť. Z Waterla sa potom stáva jeden z najmonunentálnejších filmov všetkých čias a pri panoramatických záberoch si začnete uvedomovať, že staré zlaté časy sú preč a nahradilo ich nenávratne odosobnené CGI. Je mi potom záhadou, prečo sa dnes tejto látky už nikto nechytá. Možno je problém s tým, ako vlastne Napoleona zobraziť. Ako ambivalentnú silnú osobnosť? Ako Hitlera? Ako odvážneho dobyvateľa? Rodovi Steigerovi ako Napoleonovi tečie pot na jeho obtlstej tvári, psychicky ani fyzicky nezvláda, ale ako hovorí, najdôležitejšia je oddanosť a vďaka nej sa stále mohol ešte aj na sklonku svojej slávy spoľahnúť na toľké množstvo svojich zástancov. ()

Reklama

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Tento film rozoberá život jedného z najväčších stratégov Napoleona, aby som bol presný, len jednu časť jeho života a nie tu najšťastnejšiu. Narodil sa aby vládol a viedol vojny a viedol ich asi z každým. Film sa venuje všetkému možnému ako napríklad aká je nálada vo vojsku alebo plesové radovánky a vojnový konflikt nikde až do hodiny dvadsať kde prišla jedna z najdlhších vojnových scén aké som videl, lebo trvala skoro hodinu. Je jasné, že film sa pripravoval na ňu a len ona bola najdôležitejšou častou vo filme. Tá scéna bola veľkolepá a mala úžasnú výpravu, parádne kostýmy a pri niektorých pasážach tuhla krv, také boli dojemné. Ako to vyzeralo na 3* tak postupom sa stupnica zasekla na silných 4*. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Bondarčuk co se velkoleposti a důrazu na detail týče má konkurenci jedině sám v sobě. A to je svým způsobem chyba, protože Waterloo je v zásadě naprosto stejně pojaté i servírované jako třetí část Vojny a míru s bitvou u Borodina. Od režiséra Bondarčukových kvalit bych přeci jen čekal něco jiného než co již jednou nabídl. A že to umí i jinak dokázal právě ve Vojně a míru, kde co bitva, to zcela jiný šálek kávy. Aby ovšem nedošlo k omylu, toto mé hnidopišské povzdechnutí bere za své ve světle neskutečné práce kamery a celé druhé poloviny s bitvou samotnou. Naprosto geniání je především "strategický" nadhled. Podivuji se, že to snad až na Stonea v Alexanderovi nikdo nezopakoval. Opravdový problém je tedy pouze v Rodu Steigerovi, který Napoleona příliš nezvládá. V abdikační předtitukové scéně zbytečně teatrálně tlačí na pilu a je tak mnohdy spíše karikaturou Bonyho než jeho nejlepším představitelem. I když i on rozhodně má své silné momenty. Krom toho naprosto nechápu jak jde dohromady "rovnice" Bonaparte + Bondarčukova snaha o naprostou historickou věrnost i toho nejposlednějšího stébla trávy + angličtina(!). Přesným opakem Steigera jsou pak Welles (navzdory minimu času na plátně) a Christopher Plummer, který již od začátku nemohl být lepší. ()

golfista 

všechny recenze uživatele

Velkolepá výprava jak už to u ruských velkofilmů bývalo, tentokrát okořeněná Rodem Steigerem v roli Napoleona Bonaparta a dalšími "západními" hvězdami. Vzniklo velmi kvalitní dílo, na které jsme dokonce chodili povinně se školou :) Na rozdíl od "Osvobození Prahy" apod. to byl balzám. V roli krále Ludvíka hrál Orson Welles, ale přiznám se že to mi tenkrát fakt nic neřeklo. Že je to slavný "Občan Kane" jsem se dověděl až mnohem později. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (14)

  • Během natáčení se při pádu z koně osklivě zranil John Savident. (Pompaj)
  • Na historickou přesnost filmu dohlížel technický poradce Willoughby Gray, který vsadil na rozsáhlé poznámky svého pradědečka, jenž u Waterloo bojoval na britské straně. (Hans.)
  • Finanční neúspěch Waterloo nepřímo zapříčinil krach životopisné fresky o Napoleonovi, kterou plánoval Stanley Kubrick. Už připravené natáčení, které mělo již v Rumunsku zajištěnou jízdu o 5 000 jezdcích včetně velení, tedy zkrachovalo, protože sponzoři se zalekli možného neúspěchu. (dukeman)

Související novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (více)

Reklama

Reklama