Reklama

Reklama

Oliver Twist

  • Velká Británie Oliver Twist (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (250)

Kaka 

všechny recenze uživatele

Krásnou výpravu a výtečnou práci se světlem bohužel anuluje tradičně nudná a sterilní režie. Polanski absolutně nezvládá tempo filmu a celek je víceménně plochý, bez jakékoli dynamiky, či zlomového bodu. Ben Kingsley je absolutně k nepoznání a nebýt závěrečných titulků, nevěděl bych o něm. Hlavní chlapecký hrdina je obyčejný a naprosto nevýrazný, stejně jako celý příběh. Postavy jsou vůči divákovi odtažité a nezajímavé. Knihu jsem nečetl, ale horši než film snad být ani nemůže. Čekal jsem, že mě bude Polanski nudit (téměř pravidlo), avšak jisté kvality jsem od filmu očekával. Bohužel zde není téměř nic. Nudná a sterilní vyprávěčka, která absolutně nemá šanci. ()

Diamant 

všechny recenze uživatele

NAČRTNUTIE OBSAHU: Filmová adaptácia svetoznámeho románu Charlesa Dickensa sa odohráva v 19. storočí, prevažne v Londýne. Oliver Twist je už ako malý chlapec sirotou. Stávame sa svedkami jeho stretov s rôznymi ľuďmi. Sú také, čo mu robia život ešte ťažším, ale aj také, ktoré mu prinášajú novú nádej... KOMENTÁR: Aj v našich životoch ide predovšetkým o vzťahy! ODPORÚČANÁ PRÍSTUPNOSŤ: Od 12 rokov. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Výborná adaptácia Dickensovho románu. Polanski si dal záležať na svojskom spracovaní príbehu a perfektnej "špinavej" dobovej atmosfére. Oliver Twist tu predstavuje chlapca, ktorý nechce od ľudí okolo nič svetoborné, iba šancu na slušný život. Na svojej púti za svojim osudom stretáva dobrých aj zlých ľudí, od zlých zvyčajne dokáže ujsť a tých dobrých vie zase tak očariť, že sú ochotní kvôli nemu riskovať aj svoj život. Všetko vrcholí v zaujímavom finále, plnom emócií a napätia. Film ako stvorený pre kľudný večer a domácku pohodu. 80/100 ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski se pokusil zachovat charakteristické znaky Dickensových románů vycházejících na pokračování, takže i jeho film se nejdříve věnuje několika pro samotnou zápletku podružným epizodám, které končí de facto otevřeně (přesunem hlavního hrdiny někam jinam) a postupně konstruují obraz nevinného hrdiny zmítaného osudem. Komplexně rozvíjený narativ tak začíná až kolem čtyřicáté minuty s příchodem do Londýna, kdy se film dostává na nový začátek a divák se může konečně začít orientovat v prostoru, v čase a v postavách. Na jejich spletitých vztazích je film postaven a všechny jsou ve skutečnosti mnohem důležitější než sám hrdina, který svůj osud není schopen ovlivňovat, ale je jím sám zmítán. Vzhledem k předchozím Polanského hrdinům, kteří se vždycky snažili změnit svůj osud, Oliver Twist je zajímavým popřením hlavní postavy ve vztahu ke zdánlivě vedlejším persónám kolem, jejichž spletitými vztahy je Oliver vlastně průvodcem. Nedokáže ovlivnit svůj osud (když se o to pokusí, je postřelen), ale radikálně ovlivňuje osudy všech ostatních a nutí je dělat fatalická rozhodnutí, která s sebou většinou nesou tragické důsledky (vražda, šílenství, oběšení), ačkoliv dosud žili v poměrně klidném stavu bez konfliktů. Oliver Twist představuje především katalyzátor událostí, hitchcockovského „McGuffina“. Přes všechnu pasivitu a naivitu budí malý Oliver Twist diváckou spoluúčast, především skrze bezmocnost a nespravedlnost: neustálé křivdy, kterých se Oliverovi pořád dostává, když do jeho nevinné (chtělo by se říci prázdné) mysli padouchové vkládají vlastní uvažování. Křivdy, bezmoc a nesmyslné přívaly násilí jsou tu prezentovány jako nedílná součást života, před níž nelze utéct. Nádherně natočený film navíc vsugerovává podobně intenzivní pocit identifikace s prostorem, jaký Polanski vytvořil v Pianistovi. Evidentními digitálními triky nezploštělý Londýn (postavený v Praze) podobně jako v Pianistovi žije se svými postavami a kopíruje jejich momentální rozpoložení. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Už podruhé mám pocit, že Roman Polanski natočil výborný film. Už podruhé mám pocit, že tomu filmu přece jen něco chybí. Tím prvním filmem, u kterého jsem měl nejistý pocit, byl snímek "Bůh masakru". Polanski ho naprosto mistrně zvládl, režisérsky mu není co vytknout, ale mám pocit, že prostě jenom dobře převedl na plátno to, co skvěle fungovalo na divadelní scéně. Jeho vlastní přínos mi tolik zásadní nepřišel. Podobně je to se snímkem "Oliver Twist", který se mimochodem natáčel i v Praze. O předloze je možné říct, že je světově proslulá a velmi známá. Polanski dokonale zachytil dobu, špínu Londýna, ale přesně takový má člověk pocit i z románu. Opět se mi tedy zdá, že přínos samotného Polanského není tak velký. Jako kdyby se nejednalo o film, který by měl mít autorský rukopis, ale pouze o výborné převedení klasiky do filmového žánru. "Oliveru Twistovi" nic nechybí, ale také mu nic nepřebývá. Hlavní hrdina je přesně takový, jakého očekáváme. Jako špinavý je to lotřík, ale když se dá trochu do pucu, je až roztomilý. Není to kluk, kterého by divák měl nesnášet, ale přesně ten typ, kterého může mít rád. Ben Kingsley zde vůbec není jako hlavní zloduch, ale je smutnou postavičkou, což jen podtrhává závěr celého snímku. Není laskavý, není příjemný, i když zde zůstává naděje, ta není pro všechny. Jenže tohle je prostě něco, co člověku dá i kniha samotná. Více: http://www.filmovy-denik.cz/2012/09/jeden-den-jak-porodit-oliver-twist-wall.html ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Mezinárodní produkce si vyžádala na evropské poměry slušných 50 mil. eur, ale u diváků neměla ohlas. Například v Anglii vydělala jen 2,3 mil. liber a v USA 1,9 mil. dolarů. (imro)
  • Lokace na pražském Barrandově byly tak velké, že se mezi nimi režisér Roman Polanski přemisťoval na skútru. Dále se natáčelo v Berouně a Žatci. (don corleone)
  • Polanski si do štábu přivedl své spolupracovníky (kameramana, kostymérku, hudební skladatelku atd.) z předcházejícího projektu Pianista (2002), za který získal Oscara režisér a scénárista Ronald Harwood. (imro)

Reklama

Reklama