Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Zpočátku jsem se domníval, že s Black Death budu mít jeden zásadní problém: já totiž nemusim - až na výjimky samozřejmě - podobný historický filmy, takže mě k zhlédnutí přesvědčilo spíše až jméno režiséra Smithe. Jeho horory jako Metro či Triangle byly slušnou filmařinou, tudíž jsem byl docela zvědavý i na tuhle novinku. Kor když se prý vyznačuje několika hororovými prvky. Ale na rovinu: jediný hororový prvek je snad oživování mrtvých, jinak to s hororem moc společného nemá. Přesto je to depresivní a místy docela drsná řežba. Atmosféra se i bez toho dala od začátku krájet, výborná hudba hnala snímek kupředu tak, že jsem se ani na chvíli neodtrhnul. V závěru mě pak ještě čekala dvě milá překvapení, která změnila můj úhel pohledu. Takže 80 procent jako když švihne, a zítra si film pustim znova. ()

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Myšlenkově hluboký film s dokonalým vizuálem. Na Black Death jsem čekal dva a půl roku a rozhodně nelituji, opravdu obrovské překvapení - příjemné. J*A*S*M tentokrát uplně mimo. Jediné co mu vzkážu, "nedívej se na to jako na horor, jak jsi zvyklej". A ještě dodatek, první polovina byla sice velmi dobrá, ale osobně považuji za tu nejpřínosnější pro celý film druhou polovičku, kdy se teprve vyloupne pravá podstata filmu a vyjde najevo jeho dokonalost. edit: JASM: To už zní lépe a beru to. ()

Reklama

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Christopher Smith mě doposavad každým svým filmem (Creep, Severance, Triangle) příjemně překvapil, takže jsem se na Black Death poměrně dost těšil, přestože historický horor není zrovna můj šálek čaje. Říkal jsem si, že Smith třeba vykouzlí pořádně temnou atmosféru, démonickou čarodějnici, odporné morem zabité vesničany, pár pěkných záběrů na bažiny a hluboké lesy, a budu spokojený. Bohužel nejsem. Black Death je velmi komorním filmem, natočeným takřka dokumentárním stylem, což pro danou tematiku nebyla zrovna nejšťastnější volba. Středověký horor chce pomalé nájezdy kamery, tmavé filtry a slabé osvětlení svícemi, nikoli zběsilého kameramana v akci povětšinou za denního světla. Příběh je navíc tragicky prázdný, první půlka filmu mě takřka vůbec nebavila, v druhé už to bylo o chlup lepší, ale taky žádná sláva. Celkově asi jen dvě scény dávají tušit, jaký měl film potenciál. Využít se jej však nepodařilo. Edit po druhé projekci, která byla způsobena několika komentáři, kvůli nimž jsem uvěřil, že jsem snad nějakou tu "genialitu" musel přehlédnout. Výsledek? Mírná nespokojenost přetrvává, zklamání mizí (tzn. přihození jedné hvězdičky). Zdejší "intelektuální poselství" (jo, říkám to jemně kousavým tónem) je pěkná věc, ale současně je dosti prosté. Podle mne se jedná o jeden z těch filmů, u nichž jsou diskuze, které se okolo nich rozběhnou, mnohem zajímavější než filmy samotné. Kdo nad Black Death bude chtít jásat, ten jásat bude. Kdo v něm bude chtít objevit Ameriku, ten ji v něm najde. Ale spíš vlastním přičiněním. Pro mě stále přetrvává dojem dokumentu z výpravného (a pravda - uvědomělého) larpu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Středověký horor s mladým Eddie Redmaynem, Carice van Houten těsně před rolí Rudé kněžky ve Hře o trůny a chodícím spoilerem Seanem Beanem v hlavních rolích točený v evropských kulisách a pojednávající o morové epidemii? Tímto samotným Černá smrt určitě naláká. Britský režisér Christopher Smith se rozhodl celý film natočit chronologicky a i přes fakt, že není uveden v titulcích provedl na původním scénáři Daria Poloniho výrazné změny. Tento středověký horor poté víceméně prošuměl a ve finále se vlastně není čemu divit a to i přesto, že má rozhodně spousty výrazných kladných aspektů.   Jde sice o středověký horor, rozhodně ovšem nejde o plnokrevný horor, kde by celou dobu povinně naskakovala husí kůže a divák by ani neměl čekat kdovíjak brutální scény. V kariéře Seana Beana má sice díky jeho pověsti Černá smrt významné postavení, jinak tu jde ovšem především spíše o scénář. Černá smrt nezaujme ani akčními scénami ani v celku minimalistickou výpravou. Zaujme spíše atmosférou, která pramení z časového zasazení do dob morové epidemie, velmi dobrými hereckými výkony a faktem, že to celé je vlastně v jádru celkem chytré a neskutečně zajímavé. Jenomže je to ve finále málo.   V součtu Černá smrt působí jako film, který byl rapidně sestříhán, protože spousta motivů a osobních linek postav ve finále tak trochu nikam nevede. Ani hlavní myšlenku o negativitě fanatizmu ve finále vlastně Černá smrt dvakrát neprodává, celé to tak trochu vyznívá do prázdna. Skutečně to přitom zamrzí, protože v tom filmu něco je.   Za zmínku rozhodně stojí ona depresivní atmosféra a fakt, že tu není vyloženě kladná postava. Nikomu se vyloženě nedá přijít na chuť. Po první polovině je poté druhá polovina mnohem zajímavější, definitivně rozjede ty nejzajímavější aspekty filmu. V průběhu se několikrát pokládá otázka ohledně náboženství, každý si přitom na tom může v Černé smrti udělat svůj názor, ten film jasné stanovisko vlastně nenastavuje.   Násilí sice v součtu není moc, v momentě, kdy na něj dojde to ovšem stojí za to. Sympatické je v součtu i výrazné užití praktických efektů, celková vizuální stránka a i přes nízký rozpočet z toho Smith vlastně vymlátil možné maximum, přece jen by ovšem zrovna téhle látce větší rozpočet rozhodně slušel více. Ve finále tak zamrzí víceméně neuspokojivé finále, lehce očividná zkratkovitost. I přes očividně chytré myšlenky se navíc to chytré uchopení časem vytratí a z Černé smrti tak ve finále je pouze rozhodně zajímavý a vybočující snímek, který ovšem byl očividně velmi ambiciózní a mohl nabídnout ještě víc.   Černá smrt má své silné momenty, ve finále ovšem přeci jen lehce smrdí promrhaným potenciálem. Je to rozhodně slušné, Redmayne, Bean i van Houten jsou ve svých rolí dobří, vizuál je vcelku podmanivý a Smith má očividnou vizi. Jen to ve finále celé působí strašně zkratkovitě a především hloupěji, než ten film nejspíš v samotném zárodku je. Strašná škoda, protože výrazných momentů má Černá smrt vlastně dost. A takový Sean Bean jen málokdy odešel z filmu stylověji..... () (méně) (více)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Nekompromisní temná jatka, nad kterými si můžete zafilozofovat. Není tam ani jedna vyloženě kladná postava, ale jejich motivace jsou dobře popsané a vy jim dokážete fandit. Hodně se objevuje konflikt křesťanství versus pohanství přičemž film nedává přednost ani jednomu, ani druhému. Všichni jsou jen lidé a všichni jsou hodně moc krutí. Rozhodně se ale jedná o asi nejtemnější zobrazení středověku, které nesází na historickou popisnost, ale na atmosféru. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • V snímke je možné vidieť lekárov s maskami so zobákom, ktoré sa začali používať okolo roku 1600, avšak dej filmu sa odohráva už v roku 1348. (Fejpof)
  • Otisk Ulrichovi (Sean Bean) podrážky, na němž je patrná moderní inovace obuvy ve formě zřetelného vroubkování, je možné vidět ve scéně, kdy se vzdaluje od umírajícího vlka. V tehdejší době bylo možné setkat se výhradně s obuví bez vzorkované podrážky, tedy ploché. (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama