Reklama

Reklama

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje „jazzový věk“ bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy „stará“ aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd) a potřetí v roce 1974 (režie Jack Clayton, titulní role Robert Redford). S ještě větším časovým odstupem, až v roce 2013, vznikla zatím poslední verze, režírovaná australským tvůrcem Bazem Luhrmannem, v níž si hlavní postavu zahrál Leonardo DiCaprio. Na rozdíl od svých předchůdců měl Luhrmann k dispozici pokročilou technologii digitálních efektů, jež mu dovolila mimořádně přesvědčivě zrekonstruovat dobové reálie i tehdejší atmosféru New Yorku a jeho nejbližšího okolí. I ostatní postavy hrají známí představitelé Carey Mulliganová (Daisy), Tobey Maguire (vypravěč Nick Carraway) a Joel Edgerton (Tom Buchanan). Největší devízou snímku je však jeho promyšlená vizuální stránka, která byla mj. vyznamenána Oscary za nejlepší výpravu a kostýmy, jež vytvořila režisérova manželka Catherine Martinová. (Česká televize)

(více)

Diskuze

majkom

majkom (hodnocení, recenze)

nevsimol si niekto, co presne bolo latinsky napisane nad gatsbyho branou/dverami (nepamatam si, ci to bola vstupna brana do sidla, alebo priamo dvere.. diky

na příspěvěk reagoval Babous, Tristan Rafael

Traffic

Traffic (hodnocení, recenze)

NinadeL

Jakých kudrlinek? Já si prostě myslím, že tohle je potřeba posuzovat případ od případu. To znamená, že ne každý film, který obsahuje prvky kýče, musí automaticky být kýč. Já jsem se snažil stručně popsat, jaké techniky Gatsby využívá, k jakému to vede efektu a jak jsou navíc ty prvky motivované - zjednodušeně řečeno, chtěl jsem k tomu přidat z mého pohledu potřebný kontext. 

Něco podobného pak psali i druzí (Bluntman, xxmartinxx) - nevím, jestli je na tom něco špatně srozumitelného, ale mám pocit, že jsme se v podstatě shodli.

na příspěvěk reagoval NinadeL

NinadeL

NinadeL (hodnocení, recenze)

Traffic

Když krásno zahltí není to kýč, když krása jen trvá, je to kýč.

 

Obecně: Co se tu ještě pěkného dozvím? Že převzetí citace zahrnuje odignorování poznání? A poznání, že zaplácneme obecným kontextem?

na příspěvěk reagoval Traffic

Bluntman

Bluntman (hodnocení, recenze)

Traffic , Flakotaso

Flakatoso: Nevím, jak jiní, ale já Gatsbyho vyzdvihuji proto, že jde o nesmírně komplexní a originální (i při srovnání s dalšími fitzgeraldovskými adaptacemi) počin. Neoformalistická pozice se nezakládá na tom, že film je lepší, čím víc je v něm odkazů na jiná umělecká díla; to je spíš cinefilní slabost. Já nepopírám, že mám tendenci nadhodnocovat snímky, které jsou sebeuvědomělé a odkazují se ke kinematografii, např. Gangster Squad. Nepřijde mi ale, že by se z mé strany týkalo nadhodnocování i Velkého Gatsbyho, protože ten není případem "tarantinovského" díla, které na něco odkazuje, něco cituje apod., aniž by to bylo motivované jinak než výhradně transtextuálně (tj. vycházením z konvencí jiných uměleckých děl bez toho, aby to posouvalo vyprávění či vycházelo ze skutečnosti - Kill Bill Volume 1 je v tomto asi extrém). Jasně, že prozatímní dvě části Luhrmannovy Epické trilogie čerpají především z klasických hollywoodských děl, ale nezůstává se u pouhých odkazů, nýbrž je podle toho strukturováno celé dílo a něčeho se tím dosahuje. Austrálie si např. hodně bere z Jihu proti Severu či Giganta a dalších, ale převzetí a variování velké části zápletky slouží k řešení historických křivd (ztracená generace "aboridžinců", vedle toho rozdílné společenské postavení, mocenské střety vrcholových hráčů atd.). Velký Gatsby má vývojový vzorec převzatý z Občana Kanea a Sunset Blvd., ale obrací ho: nepostupuje se od mrtvoly k rozkrytí pravdy o ní, ale od odtajnění záhady "Gatsby" k vraždě. Zároveň - stejně jako Kane - užívá flashbacky, jejichž podoba je uzpůsobena vnímání vzpomínající/ho, a stejně jako v Sunset Blvd. jde o společenskou - hollywoodskou - satiru.

 

Traffic: Souhlas, ve Velkém Gatsbym je hip-hop použit i z toho důvodu, že si současná generace dospívajících či mladých dospělých asociuje tento hudební styl s okázale prezentovaným bohatstvím, rozmařilostí apod. Např. "Sto dolarová bankovka" od JayZ zní, když jsou v "podsvětí" u postavy, kterou hraje Amitabh.

Uživatel Bluntman smazal svůj příspěvek.

Flakotaso

Flakotaso (hodnocení, recenze)

Bluntman

Dobře, to všechno je určitě pravda. Ale nedokážu se ztotožnit s pozicí, že film je o to lepší, o co víc je v něm odkazů, citací, návazností na klasický hollywood a sebeuvědomění. Chápu, že je to neoformalistická pozice, ale potom už tady až tak nejde o skutečnou kvalitu samotného díla (nebo kterékoli jeho části), ale o četnost, využití a odůvodnění zmiňovaných i dalších prvků, ne?

na příspěvěk reagoval Bluntman

Bluntman

Bluntman (hodnocení, recenze)

Flakotaso

Kýč - alespoň podle Tomáše Kulky, který napsal knihu Umění a kýč - vyobrazuje objekt k dosažení silné emocionální odezvy, přičemž vyobrazení nevybočuje z dobových standardů a není obohacující vyvoláním otázek etického, existenciálního, ideového aj. "charakteru". Velký Gatsby tuhle definici rozhodně nesplňuje: sice pracuje s prvky považovanými za kýč, ale dělá to velmi sebeuvědoměle v návaznosti na klasickou hollywoodskou kinematografii; svou okázalostí v prezentování kostýmů a rekvizit, krátkou délkou záběrů i užíváním netradičních úhlů různých kamer představuje odchylku (od toho, jak vypadají filmy dnes, od toho, jak vypadaly snímky, k nimž se polemicky vztahuje); první dva akty diváka záměrně distancuje a sebeuvědomělostí vyprávění ho nutí si pokládat otázky po povaze prezentovaného, když je vše zprostředkováno různými typy záznamů retrospektivně insomniakem a alkoholikem v době ekonomické krize.

na příspěvěk reagoval Flakotaso

Traffic

Traffic (hodnocení, recenze)

Flakotaso

Gatsbyho osobně za kýč nepovažuju, protože snad nikdy nechce být jen prvoplánově líbivý - například "klipové" scény z prvních cca dvou aktů jsou vždy velmi rychle stříhané, navíc s neustále se střídajícími různými typy záběrů a kamerových technik, čímž vzniká dojem zahlcení (excesu) namísto nekritického opájení se nějakou povrchovou krásou. Do toho je třeba si uvědomit, že je to vlastně celé výpověď pacienta v sanatoriu, jehož vzpomínky musí nutně být zkreslené/idealizované. 

Osobně mi boj proti luhrmannovskému typu "kýče" (který v zásadě ani za kýč nepovažuju) připadá dnes spíš směšný, je za tím cítit takové to snobské pohoršení, které nemám rád, ale budiž, každý má jiný vkus. Odpor spíš pociťuju k filmům, které se tváří jako vážné, falešně sociálně uvědomělé umění, které ale ve finále stvrzuje předsudky a všemožně blafuje hloubku.

na příspěvěk reagoval Bluntman, NinadeL

xxmartinxx

xxmartinxx (hodnocení, recenze)

Flakotaso

Když se kýč zdůvodní, přestává být kýčem, protože základ kýče je v neodůvodněné a samoúčelné touze "rozněžňovat", nebo aspoň tak by se dala parafrázovat poučka, co jsem pochytil ve škole. Chápu to tak, že když filmař používá kýčovité rekvizity, motivy atd, ale staví je do kontextu, nemůže být ten výsledek považován za kýč - pouze s kýčem pracuje.

Flakotaso

Flakotaso (hodnocení, recenze)

Je pak otázkou, zdali dostatečně zdůvodněný nevkus přestává být nevkusem? Podle mě ani náhodou. 

na příspěvěk reagoval higuain

Traffic

Traffic (hodnocení, recenze)

Bluntman

Nemyslím ani tak "hudební" exces, jako spíš společenský. Nestřídmost, nebo spíš okázalé ukazování bohatství je podstatou hip-hopových videoklipů, případně samotných textů, poměrně dlouhou dobu a v rámci současných hudebních stylů to nikde jinde není tak výrazné.

na příspěvěk reagoval Bluntman

Bluntman

Bluntman (hodnocení, recenze)

noise_law

Já částí první věty parafrázoval Luhrmannovo zdůvodnění výběru hudby, která je anachronická, a tak by ona výtka měla směřovat spíše jemu než filmovým kritikům/recenzetům. Chápu, že Tě jako hudebního kritika daná věc štve a souhlasím, že šlo o velmi nešťastnou generalizaci. Osobně si ani na rozdíl od Traffica nemyslím, že by hip-hop plnil v současnosti představoval určitý hudební exces, jako tomu bylo u swingu či jazzu ve 20. letech, ale nejsem tak znalý, abych mohl vyřknout jednoznačné soudy.

na příspěvěk reagoval Traffic

noise_law

noise_law (hodnocení, recenze)

Bluntman

je legracni, jak filmovi kritici casto hudbu obhajuji tim, ze rap a pop je priznacny pro druhou dekadu. k tomu jako hudebni kritik muzu rict jenom to, ze by se filmovi kritici meli vice zajimat o hudbu, nez budou vynaset podobne mylne generalizujici soudy. treba by pak nevypadali jako nekdo, kdo nevi, o cem mluvi. (tenhle komentar je minen obecne, ne k nikomu konkretnimu)

na příspěvěk reagoval Bluntman

erased

erased (hodnocení, recenze)

Traffic

právě, jenže vysvětluj to Kurbrickonovi. Takhle to funguje výborně na papíře, ale myslím že většině diváků už podtext bude unikat (o čemž napovídá i většina komentářů a reakcí). A ti už se pak rozdělí na jedny, kterým bude hudba ve filmu připadat nepatřičná a hloupá a na druhé, kterým se hudba možná nebude v kontextu úplně hodit ale budou nadšení z toho, že jim tam hraje Fergie :)

NinadeL

NinadeL (hodnocení, recenze)

burina

Jop, taky si myslím, že verze 26 by nám to celé rozsekla k naprosté spokojenosti. Tu verzi ze 49. nepobírám...

 

A ohledně té hudby - však s ní Luhrmann pracuje podobně jak v MR! Nebo máte pocit, že tam to anachronický nebylo?

Traffic

Traffic (hodnocení, recenze)

Bluntman

Další věc je, že jazz, swing atd. byl tehdy synonymem pro exces, zatímco dnes tuhle funkcí plní hip-hop. Mimo jiné proto by dnes hudba 20. let nefungovala tak dobře - už si ji spojujeme s úplně jinými věcmi než s večírky bohatých apod.

na příspěvěk reagoval erased

Bluntman

Bluntman (hodnocení, recenze)

DannyBoy80

Až na to, že zatímco 20. léta 20. století byla charakteristická jazzem, swingem a charlestonem, tak druhá dekáda 21. století je příznačná rappem, popem apod. - a ony původně rappové či popové písně jsou ve filmu i ve swingovém a charlestonovém provedení. Plus, ta hudba má i jinou funkci, než je ona "aktualizace" (přemostění) - jednak má podobu komentáře či vyjádření mentálního pochodu postav(y), pro což by se docela obtížně hledala původní či modernizovaná, jednak hitové album zvýší prodejnost soundtracku a přitáhne další diváky do kina.

na příspěvěk reagoval Kubrickon, Traffic, noise_law

higuain

higuain (hodnocení, recenze)

DannyBoy80

To je pravda no. Ale zaujalo mě, jak běžela hudební scéna z večírku s moderní hudbou, skončila, přišel na řadu dialog Nicka s golfistkou pokud si dobře vzpomínám a v ten moment byla v pozadí slyšet už normální hudba z tý doby.

Související novinky

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

04.05.2014

Muži v černém nás sice naučili, že „Elvis není mrtvej. Odletěl domů.", tohle zakončení ale u jeho nové biografie nečekejte. Ve Warner Bros. ji totiž chystají s muzikálovým klasikem Bazem Luhrmannem … (více)

Oscarové nominace 2014

Oscarové nominace 2014

16.01.2014

Dnes odpoledne vyhlásila Akademie filmového umění a věd (AMPAS) ústy své prezidentky Cheryl Boone Isaacs a herce Chrise Hemswortha nominace na Oscary pro letošní rok. O prvenství v počtu nominací … (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (více)

Reklama

Reklama