Režie:
Jan HřebejkScénář:
Miro ŠifraKamera:
Martin ŠáchaHudba:
Ivan AcherHrají:
Ondřej Sokol, David Novotný, Martin Hofmann, Roman Polák, Petra Hřebíčková, Martin Pechlát, Ján Bavala, Přemysl Bureš, Kryštof Bartoš, Oskar Hes, Ján Sedal (více)VOD (2)
Epizody(4)
-
Prokurátor (E01)
-
Komu se dá věřit? (E02)
-
Ivana (E03)
-
Děs (E04)
Obsahy(1)
Čtyřdílný seriál odkrývá kriminální pozadí podivného příběhu organizovaného zločinu v porevolučním Československu. Komu lze vůbec ještě věřit? Československo v roce 1992 - teprve nedávno padl komunistický režim a sovětská okupační armáda se ve spěchu po železnici stahuje zpět do východní Evropy. Vagony odjíždějící ze země jsou napěchovány zbraněmi, náhradními díly, municí a dalšími cennými věcmi. Dva mladí studenti, testující nový železniční sledovací systém, zjišťují, že některé sovětské vagony se cestou na východ v evidenci nepochopitelně ztrácejí. Oba muži se rozhodnou přijít problému na kloub. O několik dní později je jeden z nich nalezen mrtvý a druhý je pravděpodobně na útěku. Nadpraporčík Roman Rédl se s týmem vyšetřovatelů snaží přijít na to, co bylo důvodem k vraždě a kam až sahají nitky zločinu, který možná překračuje hranice Československa až někam daleko na východ. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (181)
Ze všech cinefilů zde jediný kaliakra zmiňuje Szabóova Plukovníka Redla, jehož celuloidový stín se přes Hřebelkovu sérii natahuje z monarchické minulosti do chmurné budoucnosti. Podkládání detektivky dvěma vrstvami kontextu povznášejí Rédla na cosi lepšího, než bývá prostá žánrová podívaná: vzácnou možnost pozorovat záměny masek nástupce trůnu, důstojníků ve fešných CK uniformách, zklamaných ženštin, oportunistů, špízlů, práskačů. Průsvitné kulisy rozvolňující se monarchie, v jejichž konturách lze rozeznávat cosi hmatatelně nedávného, nemluvě o hrozivě se vnucující extrapolaci toho, co může být dál. Okleštěno o významy souvisení textů se jedná o slušný televizní počin s několika vrcholy a prohlubněmi, charakteristickými pro rukopisy autorů. Miro Šifru, autora scénáře tragického Rudého kapitána, nelze nepoznávat v bulvárně přemrštěných tézích o všemocných estébácích a Jan Hřebejk si ani v nejtemnějších okamžicích neodpustí jarchovský humor, čímž ubírá na konzistenci třeba figurám post-KGB-podlidí s tvářemi Davida Novotného a Martina Hoffmanna. A ty zelené filtry, jež mě tak dráždily už před léty v Horem pádem...! Fantastická výprava dokázala nejspíš nenapravitelně poškodit idylické vzpomínky na devadesátkové jinošství. Těžko říci, zda jaksi banální vyřešení případu nedostávají příslibům prvních dílů záměrně či jde o dramaturgické pochybení. Jako destrukce konspiračních hypotéz jde o zajímavé zaskočení ne-překvapením. ()
Podobně jako Vilhelmová v Polojasnu, tak tady Petra Hřebíčková od prvního setkání s hlavním hrdinou dává tušit, že všechno je jinak. Velmi dobře vymyšlenej příběh se spoustou skvostně vypointovaných dialogů ("Protože je dvacáté století, a když chcete něco ukrást z vlaku, tak ho nepřepadnete na koních, že?") A stejně jako v Polojasnu, tak i tady úplně mrazí z fiktivně skutečné figury generála Ference/Lorence, kterej i několik let po revoluci z basy tahá za nitky. Rédl je rozhodně nejlepší věc, co jsem letos viděl. ()
Ondřej Sokol pěkně zahrál zajímavou roli snaživě čestnou postavu poručíka Rédla z doby rozpadu Československa. Ferenc neboli Lorenc byl tvůrci dobře napsán i když mohl ukázat na konci originálněji. Duo Hoffmann a Novotný typově zapadalo do popisu mafiánských gaunerů té doby. Petra Hřebíčková hezký dodala ženský prvek. Téma kdy jedno zlo může být menším a může být spojencem. A je to dobře natočené retro. ()
"Včera večer těsně předtím, než jsem k Vám přijel, se v sobě trošku pošťourala jehlicí a tvůj budoucí mladej to, jak říká tady Jirka, úplně nedal." Drsný to bylo, napínavý taky, poučný rozhodně a reálný? Já teda úplně nevím, ale začátkem devadesátek bylo možný všechno, protože bordel byl všude a ve všem. A ten bordel byl solidně organizovanej. Svazky STB tehdy odešly komínem, takže hoď vázacím aktem, kdo jsi bez viny. Mně se hodně líbilo, že konečně někdo ukázal, jak estébáci v klidu převzali moc a dál nám tu řádí jako finanční magnáti, politici a taky BISáci. O tom se zatím veřejně moc nemluvilo, protože to jsou jasný dezinformace. A dvojice rafanů Karel s Jirkou byla dokonalá. Zábavní a přitom takový svině. Scény s nimi jsem si užíval a o "drsnejch" podmínkách pobytu generála Ference v base jsem se snad ani nechtěl dozvědět. ()
Opravdu dobrá ponurá kriminálka o temné tváři raných devadesátých let s výbornou zápletkou a opravdu funkční detektivní vrstvou, což je na české poměry vzácné. Cítím určité rozpaky z občas neracionálního chování hlavního hrdiny nebo agentky, ale možná jsem prostě nepochopil úplně motivaci postav. Nejzajímavější postava je generál - ten herec má charisma jak prase a gangsteři (skvěle devadesátkově zezrůděný) Martin Hoffman a David Novotný. Novotný je pro mě provařený herec (vídám ho až v moc filmech a seriálech) a chladnokrevného drsňáka mu nevěřím - asi nejtrapnější (a jedna z mála trapných) scéna je demonstrace prostředků v kravíně, ale talent jeho postavy improvizovat a manipulovat svědky i přes naprosto debilní oblečení je super. Sokol v roli občas funguje, občas ne, spíš je to kvůli zmíněnému nepochopenému chování postavy. I když poslední díl končí celkem divoce, stejně dobrý dojem přetrvává. ()
Galerie (111)
Zajímavosti (24)
- V záběru na projíždějící vlak doslova bije do očí fungl nový vlakový koridor – železniční svršek a hlavně nový typ sloupů sloupů s napínáky trolejového vedení, který se v ČR začal používat teprve před pár lety. (lukas.kohout)
- Trať, kde probíhá měření průjezdů vlaků, by měla mít normální a celkem silný provoz (dle výsledků měření), avšak při záběrech na senzor připevněný ke kolejnicím je vidět, že se jedná o vlečku používanou jen velmi slabě a nebo vůbec. (lukas.kohout)
- V čase 1:04:59 Ivanka (Petra Hřebíčková) mluví o sjezdu na 50. km dálnice D5, ale ten se otvíral až v říjnu 1993. V následující scéně v pozadí po dálnici projede dnes běžné nákladní auto (i když auto s plachtou by asi nejelo vysokou rychlostí po rozestavěné dálnici). (Xmaster00111)
Reklama