poster

Dubček

  • Česko

    Dubček - krátké jaro, dlouhá zima

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Dubček - Krátka jar, dlhá zima

  • anglický

    Dubček

    (festivalový název)

Historický / Drama

Slovensko, 2018, 90 min

Komentáře uživatelů k filmu (117)

  • Tosim
    ***

    Dubček je silný ve faktografii a Adrian Jastraban ho hraje skvěle, ale České století bylo zkrátka mnohem více emocionální a mělo téměř permanentní vnitřní napětí. Tady se události skládají za sebou jak v nějakém dokumentu a všechno to už (většinou?) známe. Třeba ta osudová jednání v Moskvě byla odbyta několika scénami a monologem o ohromném tlaku, který ovšem nebyl vidět. Chyba!(3.9.2018)

  • Malarkey
    ***

    Po shlédnutí filmu přichází srovnání s filmovým Masarykem. Jenže na rozdíl od Masaryka je Dubček evidentně z levnějšího kraje…což nemusí být nutně na škodu. Neotřelí herci tu rozjíždí zřejmou divadelní formou politické čachry roku 1968, nad kterými dnes zůstává rozum stát. Uznávám, že Saša Dubček pro mě byl velkou neznámou. Obecná fakta v takové situaci neznamenají víc, než nic, a tak jsem sledoval každý dialog a vnímal každou postavu, aby mi neutekly nějaké souvislosti. Ty samozřejmě utíkaly, protože toho ve filmu je hrozně moc. Na druhou stranu jsem si o Dubčekovi dokázal trošku udělat obrázek. Komunista, leč z toho lepšího ranku. Jen nedokážu pochopit, proč tak, milý a vstřícný člověk, věří v idey politického směru, který o dvacet let dřív znárodní hospodářství a o deset let dřív například zničí Miladu Horákovou. To úplně nechápu a musím říct, že větším hrdinou pro mě byl František Kriegel, o kterém se nikde nemluví, ale přitom byl jediný, který nepodepsal moskevskou smlouvu s předpokladem, že v tu ránu se mu může stát cokoliv. Čímž neříkám, že Dubček udělal zle, když ji podepsal. Ve výsledku by mu stejně nic jiného nezbylo. Ostatně jako Háchovi, který si do Mnichova jel vyposlechnout, jak mu Hitler zabírá zemi a přitom se k dialogu ani nedostalo. Po filmařské stránce jsem tedy byl více než spokojený. Komornost a divadelnost k takovému příběhu prostě patří. Nedá mi ale, abych se u takového filmu nevyjádřil ke komunistům. K té svoloči a verbeži, která to veškeré zlo způsobila. Dubček může být sebelepší člověk, ale to nic nemění na tom, že to co tady komunisti s naší zemí udělali, to tu rezonuje i mezi lidmi v dnešní době. V závěrečné scéně měl vlastně i pravdu. Rusové se zachovali před padesáti lety tak, že jim to ani v nadcházejících padesáti letech půlka Evropy nezapomene.(22.8.2018)

  • Enšpígl
    ***

    Slovenská kinematografie mě začala být nesmírně symatická a proto jak mám možnost jít na něco od našich bratrů neváhám. Navíc tady mně to lákalo i tématicky. Alexandr Dubček je historická postava, která si jistě zaslouží svůj film. Zprácování jako úsporná komorní dialogovka by vůbec nevadilo i když v některých scénách (demonstrace na podporu Dubčeka ) bylo vidět, že se pracovalo opravdu s malým budgetem a to je fakt škoda. Co bych filmu vyčetl jsou dokumentární prostřihy, protože u mě platí buď film nebo dokument, kočkopsy moc neuznávám a i když se jednalo o krátké sekvence nepůsobí to dobře. Musel jsem si zvykat na kombinaci slovenština/anglické titulky, ale to není výtka. Možná si úplně nejsem jistý výběren Adriana pro roli Dubčeka, ne že by zahrál špatně, to ne, ale pokud si vybavuju tak měl Saša ostřejší rysy a takový přímý hubený dlouhý frňák. Chvalím tvůrce, že se jim povedlo navodit složitost situace a vykreslit charaktery jednotlivých postav. Tady bych zdůraznil jméno František Kriegel, protože tohle je pro mě skutečný hrdina 1968, kterýmu se nepochopitelně vyhýbá pozornost medií i veřejnosti, musel mít odvahu jak prase. Pokud jde o Dubčeka já s tvůrci tu glorifikaci nesdílím, osobně si myslím z toho co jsem o něm a kolem něj četl, že spíše vsadil vše na jednu kartu a byl hodně na kariéru, nechci se pouštět do větších rozborů já v 68 nemusel sedět v Kremlu s vidinou nejasnýho osudu. Dobře, že zazněli jména těch zmrdů co rusáčkům napsali at sem přijedou tanky a okupanti a vůbec jsem rád za film. Dneska když ta zkurvená rudá chátra zase otvírá hubu, diktuje podmínky, zpochybňuje historii včetně 1968 je dobrej každej film tohoto typu.(12.6.2018)

  • Marigold
    **

    Tak trochu hagiografie problematického politika. A místy opravdu mizerně napsaná, jako patetická esej bilancujícího Dubčeka. Film o důležitých věcech. A k ničemu.(21.8.2018)

  • troufalka
    ***

    Jako velkou slabinu současných historických filmů vidím důslednou snahu zobrazit všechno "jak to doopravdy bylo", výsledkem je jakýsi pseudo hraný dokument, který nic nového nepřinese. Místo plnokrevného dramatu vznikne slabý odvar čehosi, co spíš uspává než zaujme.(21.8.2018)

  • Aky
    ***

    Co mi zde hlavně chybí (kromě toho, že pro nedostatek peněz davové scény hraje pět lidí), je ona hlavní linie uvažování tehdejší naší elity - naprostá priorita je být komunistou, a teprve potom představitelem národa a státu. Právě z tohoto vnitřního a nepřekročitelného přesvědčení pramenila neschopnost těchto quasi vládců chovat se jako skuteční vládci své země. Kdyby takoví byli, museli by hned po první Brežněvově výhrůžce: nebudeš-li konat ty, budu konat já, vyhlásit mobilizaci. Možná by pak ani nepřijeli. Do Jugoslávie a Rumunska se také neodvážili. A kdyby i ano, nezdědili bychom dvacet a pohříchu i mnohem více let hanby. Právě o tom by podle mého měl film o Dubčekovi být, ale tento nebyl.(25.8.2018)

  • Snorlax
    *

    Vezmeme kilo patosu, smícháme ho s dalším kilem patosu, přidáme kilo patosu, pečlivě jednotlivé ingredience promícháme a za stálého míchání vsuneme do televize.(27.8.2018)

  • Slarque
    ***

    Vypadá to jako pomůcka pro školní výuku dějepisu. Takhle si chceme pamatovat Alexandera Dubčeka. Nic proti Adrianu Jastrabanovi, ale pár let stará verze z cyklu České století mi připadala věrohodnější. Navíc už dlouho ve mně použití dobových záběrů tak jasně neevokovalo snahu snížit výrobní náklady, protože bylo spíš rušivé.(21.8.2018)

  • Big Bear
    ***

    Historicky celkem přesné, byla z toho cítit maximální snaha o autenticitu. Oproti jiným filmům prolínání mezi hranými pasážemi a dovovými záběry díky sépiovým filtrům bylo téměř neznatelné a to velmi chválím, protože jindy je skok z barvy do černobílé opravdu pěst na oko a divák hned vidí, že sleduje jen ,,reprízu'' něčeho dodatečně uplácanou v ateliéru bez řádného rozpočtu znemožňujícího to celé natočit bez dobových vsuvek. Jastraban - matador nekonečného seriálu TV Nova Ulice na takovouto roli asi čekal dlouho a těžko říci zda mu někdy přijde pod ruku další taková osobnost. Toliko k filmu, protože je to tu hlavně o něm, nikoliv o Dubčekovi samotném. Já osobně jej beru náhledem dvou optik. Jednou na něj koukám optikou šedesátých let, kdy po šílených padesátých letech jakýkoliv závan svobody a reforem působil v zemi těžce spoutané komunismem opojně a nádherně. Určitě nebyl svině jako Husák nebo Bilak a spol., možná byl i trochu naivní, ale také určitě nebyl v Kremlu takový hero jak ukazuje film aby tam bouchal před Brežněvem do stolu takovým způsobem, že se soudruhu Leonidovi rozechvělo jeho husté obočí a z neodklepnutého cigára odpadl popel... Vzdálenější optikou jej beru jen jako mladého komunistického aparátčíka - jakousi podivnou serebritu totality i s celou tou skvadrou soudruhů odvezených do Moskvy, který se nezříkal ideálů komunismu, socialismu, dělnického vedení a diktatury proletariátu. Koneckonců sám se tím v Moskvě opakovaně hájil a to i ve filmu. ,,Socialismus s lidskou tváří'' možná pootevřel stavidla svobody slova, revidoval sem tam nějaký ten šílený proces z dob Gottwalda, pořád se však opíral o nepropustnou hráz komunismu. Je otázkou, kam by to vše došlo, nebýt srpnové invaze. Určitě ne tam, kde jsme dnes. Nejsem Slovák. Není to můj hrdina a ani to není můj hrdina srpna 1968. Je to prostě komanč, který byl tehdy u toho. Jsem rád, že se nestal prezidentem ČSFR, protože by to bylo opravdu podivné navázání na cosi, čemu se v listopadu 1989 snad definitivně odzvonilo klíčema na náměstích. Souhlasím s Enšpíglem, že pokud mluvíme o hrdinech byl to opravdu především František Kriegel, který nepodepsal Moskevský protokol ačkoliv věděl co to znamená. A znamenat to mohlo všelicos. Jen ať si někdo nemyslí, že v srpnu 1968 byla v Rusku už jiná doba a nemizeli lidi jen tak jako dříve... A tak tedy dávám za tři kostky cukru kdyby bylo třeba, protože jako politické drama si to udrželo moji pozornost v tento památný den padesátiletého výročí od okupace bratrskými armádami až do konce. * * *(21.8.2018)

  • Oktavianus
    ***

    Televizní film se všemi klady a zápory, přesto dík slovenské televizi za vznik filmu a České televizi za spolufinancování. Mezi hlavní zápory patří samozřejmě lacinost: nejvíc je to vidět v momentech, kdy před plénem ÚV demonstrují obyčejní lidé - a při detailnějším záběru jich je asi pět. Ale to k televizním filmům tak nějak patří. Osobně mám daleko raději zpracování srpnových událostí ze Sedláčkova Českého století, které se vykašlalo na "prosté lidi" a rodiny funkcionářů a šlo jen po nejvyšších politicích. Tím Sedláček vytvořil strhující drama, ke kterému bylo našlápnuto i zde - ale právě prostřihy na Dubčekovu rodinu děj zdržují. Naopak na rozdíl od ostatních komentujících chválím chytře provedené přechody mezi dokumentárními záběry skutečných událostí a hraným filmem, vůbec mě nerušily, naopak se sem dost hodily. Po stránce obsazení je nutno pochválit casting - Adrian Jastraban do role (pro mě hodně nečekaně) perfektně sedl. Vlastně všechny role byly obsazeny možná méně výrazně než v Českém století (s výjimkou Jiřího Zapletala, co si zopakoval roli Josefa Smrkovského) - mluvím hlavně o Černíkovi, Krieglovi, Mlynářovi, Svobodovi, ale i Bilakovi nebo Brežněvovi -, ale zase o to věrněji směrem k předobrazům. S jedinou výjimkou: zobrazení Husáka mi tu fakt nesedělo. A tedy nejsem historik, nechci se v tom rýpat, ale co jsem tak četl, Husák byl spíš kdysi kamarád s Krieglem, ne s Dubčekem... Ale to je detail a autorská licence si může dovolit ledacos. Výš nehodnotím, něco přes 60 procent film realisticky oceňuje, a hlavně: já nějak nejsem moc nadšenej z "reformovaných komunistů". Nic takovýho neexistuje. Jak říká staré úsloví, jedinej dobrej komunista je mrtvej komunista. A lidská tvář v socialismu neexistuje.(24.8.2018)

  • Flego
    ***

    Halamov film sa nikdy nemal dostať do kín ( vyžiadali si to kinári ), je to náučná doku-dráma vhodná na televíznu obrazovku. Síce zručne, ale komorným spôsobom vykreslené udalosti okolo 21. augusta 1968 si pomáhajú rozprávaním samotnej hlavnej postavy, ktorá si na ne spomína počas osudnej cesty autom 1. septembra 1992. Film sa nesnaží priniesť niečo nové, len rekapituluje známe udalosti. Herecké obsadenie však potešilo.(22.8.2018)

  • Marthos
    ****

    Filmová rekonstrukce srpnových událostí v osmašedesátém se dokázala pod vedením slovenských tvůrců proměnit v atraktivní podívanou, zcela akcentující skutečné historické reálie. Pokusy reformních komunistů prosadit v tehdejším Československu změny, které by umožnily svobodnější život, byly sovětskou stranou předem vyhodnoceny jako nežádoucí a je tedy téměř s podivem, že se alespoň necelých osm měsíců podařilo vytvořit iluzi toho, v čem o jedenadvacet let později pokračovali účastníci listopadové revoluce. Pražské jaro, období plné euforie, velkých nadějí a ještě větších zklamání. Socialismus s lidskou tváří je dnes již dávno mrtvý, ale hrozba ztráty občanských svobod přetrvává dodnes. Agrese, vyvolávaná tuzemským i celosvětovým politickým vývojem, neustává a stává se stejně nebezpečnou jako před padesáti lety. / Z ryze diváckého pohledu si zaslouží pochvalu herecký výkon Adriana Jastrabana v roli Alexandra Dubčeka i záměrné prolínání dokumentárních a inscenovaných záběrů. Opravdu silný dojem.(1.9.2018)

  • Dzeyna
    ***

    Adrian aka Béda Liška si konečně taky střihnul jinou roli než v jeho stereotypní Ulici. A to dokonce hlavní se super příčeskem, který byl poznat z Prahy až do Moskvy.(8.9.2018)

  • dopitak
    ****

    S ohledem na formát velmi dobré! Figurky tragických událostí, které předznamenaly životy ještě našich dětí. Jastraban je výborný. Montáž autentických záběrů s hranými je pojata velmi zvláštně, některé scény jsou tím ozvláštněny, nicméně v jiných je příliš vidět, že Adrian a Alexandr si zase nebyli tak moc podobní (např. fotografie skutečného Dubčeka na stole paní Dubčekové hrané). Ačkoliv po Mnichovu se nic dělat nedalo, tady se měl národ skutečně na odpor postavit, i kdyby půlka měla zařvat.(5.10.2018)

  • honajz
    **

    Tyhle "filmy" těžko hodnotit. Aby to byl film, musel by mít nějaký dramatický oblouk, musel by vypíchnout jednu věc a tu představit pořádně dramaticky podle všech aristotelovských zásad. Muselo by se hodně vyprávět obrazem a bez vnitřních monologů. Volbou žánru hraného dokumentu by se tomu dalo vyhnout, ale zase to bude působit jako oživlé figurky v muzeu, které oddeklamují svoje moudra, a zase se vrátí na své stání. A pak zde mámě zaměření. Co chci snímkem říct? Má jít o představení člověka se všemi jeho klady a zápory, jako to učinil Jirka Strach u Operace Silver-A? Nebo vytvoříme další svatý mýtus, neživotný obrázek z učebnic bez chuti a vůně, který ale bude splňovat ideologické požadavky? Ano, vytvořit reálný obraz, nebo agitku? Tenhle "film" si bere ode všeho něco - z Dubčeka dělá svatý obrázek, ze Sovětů zlé bu bu bu strašáky (všichni jsou zlí), ale zase některé lidi vystihuje poměrně životně. Dost dobrá je kamera, která se statické povídání snažila nějak oživit, výprava a kulisy rovněž stojí za to. Ale celkově je to patetické povídání o ničem, bez důrazu na tu sílu dramatického prvku.(21.8.2018)

  • Anderton
    ***

    Kde nie sú peniaze, tam je každá výpomoc dobrá. Ak nemáte na to, aby ste nakrútili rekonštrukciu vpádu vojsk do ČS, tak si vypomôžete doku-zábermi. Prináša to však riziko ťažkého wtf faktoru pri mnohých scénach. Dubček tak vyzerá ako televízny film českej televízie z 90. rokov. Chápem, že nakrútiť a dokončiť v slovenských pomeroch celovečerák a pustiť ho do kín je zázrak podobného razenia, ako zabehnúť stovku za 9.70 alebo vyhrať v jeden rok štyri grandslamy. Napriek tomu som rád, že som film videl doma a nie v multiplexe, tam musel pôsobiť skutočne nepatrične. Hudobná zložka asi bude publikum rozdeľovať na dva tábory, osobne som ju takmer neprežil. Film ale našťastie naberie v poslednej tretine na obrátkach a kladné pocity nakoniec minimálne dobehli tie negatívne. O praskajúcich parketách pri rokovaniach sa mi asi bude pár nocí snívať.(22.8.2018)

  • Marek1991
    *

    Tomuto filmu verím veľmi málo. Premiešali reči a udalosti, ktoré sa zrejme nikdy nestali s reálnymi udalosťami. Omnoho viac mi dali dokumenty. Tu sa ani herci nepodobali skutočným osobám tej doby a tá emočná linka si ma vôbec nezískala. Veľké sklamanie tento film, najmä ak išlo o tak významnú osobu dejín. Už zhruba v polovici filmu som toho mal plné zuby.(18.1.2019)

  • blackrain
    ***

    Asi jsem sledovala film očima dnešního diváka, protože mi přišel takový moc utahaný a až příliš polopaticky vysvětlující a dovysvětlující. Naotočený pro někoho, kdo o tehdejší situaci nemá tušení a není tím absolutně zasažený. Mohl by být vhodný do hodin dějepisu. Novodobé dějiny je potřeba neustále připomínat, aby se už nikdy nic takového nestalo. Lidi rádi zapomínají a mladá generace za chvilku nemusí mít šajn o tom,co se tady dělo a že mohlo dojít k občanské válce. Alenadr Dubček mi přišel hrozně naivní, asi opravdu chtěl změnu k lepšímu a chtěl přispět k rozkvětu naší země, ale bohužel naše malá země měla velmi strategickou polohu. Sověti neměli rádi, když se jejich satelity stavěly na zadní. Neuškodilo by, kdyby se média taky věnovala Františku Kriegelovi. Ten si svou tvář zachoval, přestože musel vědět, že by mohl velmi špatně skončit. S dobovými prostřihy jsem neměla problém, umocňovalo nebo zprostředkovávalo to atmosféru, kde se vlastně nacházíme a co se děje.(23.8.2018)

  • silentname
    ***

    Aj keď je "Dubček - Krátka jar, dlhá zima" reálne dobrým a zaujímavým filmom, plynú z neho pre mňa 2 veľké problémy, ktoré mi bránili si ho užiť naplno. Myslím si, že film bude lepším pre ľudí, ktorí sa chcú dozvedieť niečo a rok 1968 im reálne nič nehovorí. Pretože tí pochopia z toho čo sa reálne udialo. Ja sa však o históriu zaujímam a čo film hovorí pre mňa nebolo nič nové. Takže reálne som sa z neho nič nové nedozvedel. A len sa človek utvrdí v tom, že bol Dubček naivný, že to všetko dopadne podľa jeho predstáv. Na jednej strane ale musím uznať, že jeho názory, o ktorých chcel Sovietov presvedčiť boli veľmi racionálne a keby sa v jeho práci pokračovalo, tak si myslím, že všetko mohlo pre Sovietov dopadnúť úplne inak. Pretože keď sa ľudia cítia dobre, tak je to pre nich väčší dôvod na to, aby vytrvali. Ale miesto toho si Rusi v roku 1968 narezali konár pod sebou a už bola len otázka času, kedy to nakoniec praskne. A to sa stalo roku 1989. Je len smutné, že to všetko muselo stáť niekoľko nevinných životov. Aby sa ukázala Ruská sila. My sme vás v roku 1945 oslobodili a musíte nám byť do konca života vďační a robiť to, čo povieme. "Pekná myšlienka". Môj druhý problém filmu je však jeho kostra. Máme Dubčeka, ktorý si pred svojou smrťou spomína na staré časy a čo sa udialo v roku 68. Ale je to pretkané filmovými zábermi a súčasne aj historickými zábermi, ktoré sú čiernobiele. A neviem prečo to je spracované takto. Lebo to nijakým spôsobom nehovorí film lepšie. Možno to mali poňať buď ako dokument alebo ako film. Nie takýto mix, ktorý tomu nič nepridá. Pre neznalcov film odporúčam, pre ľudí čo o histórii vedia si myslím, že to možno nejako ocenia, ale nie je to nič výnimočné. Ale stojí za pozornosť. A minimálne mi to potvrdzuje 2 veci. Biľak bol Sviňa a Husák sa chopil šance, aby sa ukázal pred Rusmi ako "veľký normalizátor". Hodnotenie: C+(22.8.2018)

  • Pierre
    **

    Dubček je jenom o zmatených časových skocích a skákání z místa na místo. Nemá žádnou vypravěcí kontinuitu. Šance se něco dozvědět je tím pádem nulová. A přitom by se z rozhodování o podpisu Moskevských protokolů dalo natočit tak dobré konverzační drama à la Dvanáct rozhněvaných můžu. I tady je to možná chvíli vidět. Ale pak zase příjde nějaký zmatený střih a je po všem. Obrovská škoda.(25.8.2018)

  • L_O_U_S
    ***

    Snímek se více soustředí na postavu Dubčeka, ale vyznívá pořád víceméně jen jako dvojče jedné z epizod Českého století. (1 246.)(2.9.2018)

  • topi
    **

    Veliké zklamání! Takové pro naši zemi zásadní historické okamžiky a tak diletantsky natočené. Není to moc věrohodné, navíc to působí laciným a amatérským dojmem. Spousta odfláknutých scén zbytečně napasovaných do celkového vyprávění. Tahle látka by slušela v rukou nějakého schopného a osvědčeného režiséra, které by do toho dal aspoň trochu své invence a nasazení. Tohle je bída a prezentovat se s tím ve světě je spíš ostuda. Hudba mě připadla občas jak od Thomase Newmana nebo vykradená jinde, paradoxně byla ale na filmu tím nejlepším.(21.8.2018)

  • Morholt
    ****

    Podobně jako v Českém století i tady jde o mluvící hlavy, ale dramatizace srpnových událostí je tady mnohem povedenější a hlavně emotivnější. Stran Dubčeka se film nevyhnul jisté idealizaci, ale z mého pohledu to na výsledný dojem a historickou věrohodnost nemělo vliv. Adriana Jastrabana jsem si v této roli nedovedl moc představit, ale výsledek mě mile překvapil, takže ani tady jsem neměl problém. Nejsem si sice jist, jestli by se o komunistech měly točit oslavné příběhy, protože i přesto, že dubčekovci chtěli reformy, byli to i oni, kdo se podílel na utužování režimu, ale pokud tohle pominu, jsem spokojen. 80%(1.9.2018)

  • Lucjen
    ***

    V dejinách radšej spomíname, alebo sa učíme o sviečkovej manifestácii a štrngajúcich kľúčoch... konečne sa niekto rozhodol vrátiť sa v histórii ešte o kúsok ďalej, k udalostiam ktoré boli nemenej významné. Mám trochu problém oddeliť moju vďačnosť a uznanie, že tento film vôbec vznikol a jeho samotné spracovanie - pretože, bohužiaľ, rozhodne nie sú na jednej úrovni. Halama zvolil veľmi zaujímavý, neopozeraný strih: prelínanie hraných scén s archívnymi zábermi funguje vrámci lepšej predstavivosti na jednotku. No dokumentárny nádych sa zároveň bije s komorným poňatím, obzvlášť v druhej polovici, kedy sa celá pozornosť upriami na Dubčekovo rozhodovanie. Nehovoriac o niekoľko ťažko premárnených šancí na vytvorenie hutnej, ťaživej atmosféry. Momenty, kedy boli využité, patria k tomu najlepšiemu z filmu. A čo si vážim ešte viac, je pozornosť, ktorú tvorcovia venovali Kriegelovi, pretože to je podľa dostupných informácii hrdina v Dubčekovom tieni... No nemôžem prehliadnuť, že sa táto téma nedala spraviť oveľa údernejšie a emotívnejšie. Škoda, rovnako ako to, že sa nás v kine stretlo asi 15 a z toho bola väčšina pamätníci doby, nie ich potomkovia. PS: ...ja si to jednoducho neodpustím, pani Radeva s jej (ne)herectvom by mala zostať pri Ordinácii v ružovej záhrade, tým duplom, že už sa tento seriál nevysiela...(23.4.2018)

  • Marze
    **

    Dokument nepřináší nic objevného. Ani ze scén ze soukromí se toho o Dubčekovi moc nezvíme. Aspoň autor hledá Dubčekovi zajímavé portrétní rysy. Dubček na mě působí až moc aristokraticky. Popisnou mozaiku vesměs politických deklamací typu „inteligence chce všechno hned“ rozsvítí pouze výjev z plovárny, který postihne tehdejší Dubčekovu popularitu rockové hvězdy, a pak vypjatá nálada osudové noci s příjezdem armád. Tam kde má film vnitřní napětí, dává zapomenout na nudu. Vidíme jalové rodinné výjevy, hodně popisností, působí to jak kapitola z nějakého cyklu. Nic nového se nezvíme.(3.2.2019)

  • Cheeter
    **

    Po pečlivém zvažování jsem dal nižší hodnocení. Z mého pohledu jde dost o zklamání. Celý film je takový mdlý, je postaven na jednáních v Moskvě. A něco takového jsme už viděli v Českém století. Dále je nám ukazována zvláštní kombinace nových a dobových záběrů. Z nich je dost patrně, že je velká nevyváženost herců. Na jedné straně se řada lidí povedla. Dubček, Smrkovský nebo Černík. Na druhé člověk musí přemýšlet, koho vidí. Je to Brežněv? Svoboda? Husák? Jakoby to byl úplně někdo jiný.(21.8.2018)

  • zette
    ***

    Namet je bezesporu zajimavy, zpracovani je ale hodne televizni, vyprava lacina, herecke vykony nepresvedcive, slaba atmosfera. Divat se na to da, je to vsak nudne pokoukani. Sotva prumerne, ale za zanr a podporu slovenske kinematografie necham treti hvezdicku.-).(26.8.2018)

  • slunicko2
    **

    Spíš dokudrama než film, ale o dokumentární věrnosti by se dalo, jak říkával Čapek, s úspěchem pochybovat. 1) Dialogy ze srpna 68 jsou očividně převzaty z Mlynářových pamětí Mráz přichází z Kremlu. 2) Když se dnes podívám na dobové filmové týdeníky a přečtu si tehdejší noviny, připadá mi, že sovětský zásah byl nevyhnutelný. SSSR nemohl nechat jít Československo svou cestou, protože by to během nejbližších let rozklížilo celou socialistickou soustavu. Nebylo náhodou, že nejvíce pro zásah horovali představitelé NDR a Polska. Že to neviděla veřejnost lze pochopit. Ale zaslepenost nejvyšších politiků omluvit nelze. 3) Výstižný koment: Marigold**, Aky***.(3.9.2018)

  • bourec
    ***

    Jastraban v roli Dubčeka hraje jak může,ale podle mě to nestačí.Chvílema strnulej,slovenština slabá.Film dá vzpomenout ,proč tak moc nemám rád Rusko,potažmo Sovětskej svaz.Ale to je asi tak všechno,co mi ten film řekne.Jen odřenej průměr.50%.(9.9.2018)

  • Kulik.Z
    *****

    Byl jsem naměkko...(21.8.2018)

  • plechulka
    ***

    Patetické až běda a z Dubčeka tvořící národního mučedníka, což asi tak úplně nebyl (škoda, že film zcela vynechává zbytek roku 1968 a rok 1969). Nicméně Adrian Jastraban podal dobrý výkon a pro ty, kteří o roce 1968 vědí minimum, dobré východisko pro další případné vzdělávání(22.8.2018)

  • Dado
    ***

    Najväčším nedostatkom filmu Dubček - Krátka jar, dlhá zima je nepochybne nízky rozpočet. Táto prekážka na diváka dýcha prakticky celých 90 minút, či už prostredníctvom obmedzeného množstva priestorov (väčšinou interiérových), v ktorých sa príbeh odohráva, alebo neobratným využívaním historických filmových materiálov. Omnoho lepšie na tom bohužiaľ nie sú ani herci, ktorí s výnimkou predstaviteľov Dubčeka a Brežneva spĺňajú prinajlepšom parametre domácich telenoviel. Ak niečo poteší, tak je to scenár, ktorý síce posun deja občas opiera o vyslovene hlúpe barličky, no samotné dialógy postáv fungujú dobre. Z potenciálnej filmovej udalosti roka na Slovensku však napokon zostal len priemerný televízny kúsok. (55%)(30.8.2018)

  • kocik1
    **

    Dubček jede na vlně vzpomínek na 50 let starou invazi údajně spojeneckých vojsk. Bohužel skutečnost byla daleko hrůznější a zatímco u některých dobových dokumentů, fotografií anebo vzpomínek pamětníků se mi otvírá kudla v kapse, i když ji tam nenosím, při sledování poměrně nudného Dubčeka se mi nevztyčil ani jeden chlup.(27.8.2018)

  • retroslovak
    *****

    Určite nehodnotím filmy tak prísne a prekvapilo ma, že tento film má také slabé hodnotenie. Samozrejme pre slovenské filmy mám slabosť. Oceňujem skvelé herecké výkony a aj masky no veľmi sa mi páčil aj prestrih, v ktorom ukazovali archívne zábery versus hrané zábery dokopy. Príjemne ma prekvapilo, ako to bolo všetko zvládnuté do detailov. Veľmi zaujímavý film od začiatku do konca.(22.8.2018)

  • Johnny.ARN
    ***

    Jedna jediná chybička. Prečo nepovolali hercov z Českého století? Všetkých okrem Dubčeka? Inak je to natočené tak, že aj mladšia generácia by to mala pochopiť a dozvedieť sa, čo kde kedy ako a hlavne kto s kým a prečo. Miestami možno trochu zjednodušené, v solídnom tempe a dobovou atmosférou. Bolo povedané všetko podstatné, jasne a priehľadne. Občas síce hluché miesto, občas debilný strih ale dalo sa to dať dokonca. Len to obsadenie... 3 z 5(27.8.2018)

  • sator
    ***

    Nevím jak moc odpovídá realitě, ale povedené...(14.8.2018)

  • ZHODNOTITEL
    ***

    Film pravděpodobně s menším rozpočtem. Ale to bych byl ochotný přehlédnout. Musím říct, že to bylo poutavé, naučné a určitě dobře, že takové filmy vznikají. Bohužel, co tomuto filmu opravdu kazí dojem, je samotné obsazení některých postav. Předně je to prezident Ludvík Svoboda a Gustav Husák. Tam se to nějak opravdu vymklo z kontroly. Na konec jsem i chápal obsazení Adriana Jastrabana. Ono najít člověka, který by mohl být opravdu podobný panu Dubčekovi asi jen tak nejde, a to myslím se vší pokorou.(22.8.2018)

  • Autogram
    ****

    Ja som spokojný s touto krátkou hodinou dejepisu. Udalosti nevyzerajú prikrášlené ani prifarbené a dramatizácia je výborná. Takže aj pri znalosti všetkého, čo má nasledovať, je film pútavý, takmer až napínavý. Dobre sú využité aj notoricky známe fotky, texty alebo rozhlasový príhovor. Je možné, že ak by film pozeral niekto z inej krajiny, ktorej sa udalosti netýkajú, tak nad ním iba mávne rukou, ale u mňa poctivé štyri hviezdy. –––– Majú, čo chceli. Tú slobodu. Ale prečo sú stále naštvaní? –––– Ak Dubček neprijme potrebné opatrenia, tak ich prijme Brežnev. ... Beznádejný prípad. Spolupracuje iba Biľak. –––– Politika je o kompromisech. Musíš s nimi jednat! –––– Svět je s námi, Saša. Musíme bojovat. –––– Je vás štrnásť miliónov, nemôžete robiť samostatnú politiku!(21.8.2018)

  • bari68
    ****

    Vďaka za tento film už z princípu. Osobnosti akým bol Alexander Dubček si musíme pripomínať a za druhé, zatiaľ o ňom natočený film nebol. Tieto aspekty teda máme v kapse a teraz trochu málo k samotnému filmu. ...... Film je komornejší, nehrá sa na nejaký veľkovýpravný epos, predsa len ide hlavne o dokumentárnu a dramatickú složku, ktorá pripomenie a trochu vysvetlí udalosti tohto mrazivého leta. Herci obstáli, takže defacto spokojnosť.(24.8.2018)

  • jakeer
    *

    Pamätám sa, ako pred rokom českí novinári písali na margo filmu Masaryk, že taký film si Jan Masaryk nezaslúžil. To isté by sa dalo povedal v prípade filmu Dubček, no len v opačnom význame. A to preto, lebo Dubček naozaj nebol taký hrdina, ako film predstavuje. A práve preto nemôžem akceptovať, že v roku 2018 sa tu stavia pomník komunistickému politikovi. Ak by som odhliadol propagandu, tak by som aj tak dal max. 3 hviezdičky, keďže s výnimkou hlavného predstaviteľa hrali všetci herci teatrálne ako v markizáckych seriáloch. Celkovo, svojim poňatím je Dubček jednoduchý film.(23.4.2018)

  • marhoul
    ****

    Velmi dobré. Jdu si nalít.(21.8.2018)

  • Wally
    **

    Nic ohromného... Nic, co bychom už nevěděli a neviděli v nějakém jiném filmu či seriálu. Je to takové komornější... Neurazí, ale neohromí...(24.4.2019)

  • killerbean
    ****

    Komorné, plné informácií, autentických záberov a s dostatočne dusnou atmosférou. Skromný film, zo silnou myšlienkou a dobrým spracovaním. Prevláda spokojnosť. 80% RTVS(4.9.2019)

  • Martinius
    ****

    viem pochopit, ze film dokaze iritovat divakov neznalych temy (ano, aj takych neandertalcov je medzi nami stale dost...) a ze mu podaktori vytknu dramaturgicku neucelenost a divadelno-televizny charakter. avsak na poskromnejsie pomery slovenskej tvorby je dubcek skvely film. apeluje na prirodzenu inteligenciu divaka a tahaju ho vyborne dialogy, sympaticke herecke vykony a vskutku autenticka atmosfera diania za kulisami. neodohrava sa na uliciach, ale za oponou, kam malo pristup len zopar vyvolenych a kde sa rozhodovalo o osude ceskoslovenska. a toto dianie sa tvorcom podarilo ozaj uctyhodne zrekonstruovat. prestrihy medzi hranym filmom a archivnymi zabermi su dokonca majstrovske.(21.4.2018)

  • Paldiny
    ****

    Poučný komorný film zakladajúci si prevažne na dialógoch. Šikovne miesi dokumentárne zábery s hranými, kde prechody nerušia a sú súčasťou deja. Určite za to môže aj kamera aká použitými farbami evokuje doby minulé. Potešilo ma, že sa dbalo tiež na autenticitu, takže každý vlastnou rečou, teda tí v ofenzíve svojou a ostatní sa v ich spoločnosti len poslušne prispôsobujú. Človek by ani nepovedal, že koľko sa toho dá povedať iba tým, keď časom príde na neochotu opustiť rodný jazyk. Herecky zvládnuté a najmä iné, nie je to tá istá desiatka dookola sa točiacich tvárí zo seriálov, ale aspoň pre mňa neznámych, zato schopných charakterných výkonov, vďaka akým napätie s perom v ruke a tankom od potravín len hustlo. Film tak určite slušný a pozornosť si zaslúži, no to by ho v piatok večer nemohli na veľkom plátne sledovať dvaja ľudia.(11.5.2018)

  • lubospoti
    ***

    Pojetí filmu je spíš takové dokumentaristické. Chyběly mi v něm emoce, nějaká gradace.. Děj prostě jen tak plynul, aniž by divák cokoliv pocítil. Navíc mi spousta scén přišla víc než podobná těm v Českém století.(23.8.2018)

  • Arsenal83
    ****

    Rozpočet tu nesporne chýbal a ja sa pýtam prečo si Slováci nedali viac záležať na investovaní do poriadneho filmu o jednej z ich najväčšej osobnosti. Každopádne aj z vody sa podarilo uvariť veľmi prospešný film, ktorý sleduje historické udalosti krok za krokom, tak ako to bolo a herci robia čo môžu. Hoci sa obávam, že tak hystericky Dubček voči Brežnevovi asi nemohol vystupovať. Ale inak veľký prínos, stojí za pozretie.(24.8.2018)

  • crozet
    ***

    V řadě traumatických upomínek traumatických událostí zpřed 50 let..: vivat Jastraban! Co dále z Halamova filmu vystupuje, je solidně vystavená atmosféra jednání s bratry či vedlejší role osoby Biľak. Jinak obyčejný TV film s obyčejnými neduhy.(27.8.2018)

  • 0L0V0
    ***

    Ak autorovi išlo o to, aby som po zhliadnutí mal prehľad čo sa presne dialo v roku 1968, tak sa mu to podarilo. Celé to pôsobí tak náučne. Hlavná postava sa vracia retrospektívne k udalosti, ktorá zmenila na 2 generácie Čechom a Slovákom život. Úvodných 20 minút prešlo ako voda. Nuž po dramaturgii tento film v poslednej tretine začal viaznuť. Autor síce chcel ukázať hlavnú postavu Dubčeka ako ho to morálne ničí, no spomalilo to tempo natoľko, že ma to začalo nudiť. Hlavná postava v podaní Ariana Jastrabana bola perfektná. Tej postave som veril a to je dôležité.Strihová stránka je dobrá. Páčilo sa mi ako strihač pracoval s archívnymi zábermi a nenútene ich tam vložil tak, že vyzneli naozaj skvelo. Po kamerovej stránke žiaľ ide o televízny look, ktorý je tam cítiť od prvej chvíle. Financie robia svoje. Pre mňa najväčší mínus je asi hudba. Tá síce je minimalistická, ale vôbec mi tam nesedela. Pôsobilo to ako zlá telenovela, ale to je asi vec vkusu. Starej generácii to zodpovie niekoľko otázok, pár si zaspomína, poplače. Mladá generácia sa rozdelí na dva tábory. Tí čo ich zaujíma politika si to pozrú, aby si urobili obraz na tú danú dobu, druha polovica si to nepozrie lebo je to proste historická politická dráma. Nie je to film pre každého, no svoju výpovednú hodnotu to má, ale to má aj dejepisná knižka. Ničím extra výnimočné, má to dobovú atmosféru, chýba tomu však srdce. 65%(19.4.2018)

  • quixote
    **

    Film mě zklamal, bylo to zpracováno velmi nezajímavě, scény z politických jednání připomínaly pimprlové divadlo. Jastraban se na roli hodil, ale scénář mu nedovolit ji pořádně rozehrát.(22.8.2018)

  • Saur.us
    ***

    Malý film o velké době. Malorozpočtová polodokumentární televizní záležitost, která soudruha Dubčeka možná až zbytečně glorifikuje.(22.8.2018)

  • Biopler
    ***

    Dubček, známa osobnosť, si zaslúžil film, ale tento kúsok pôsobí tak, že jasne vidieť, že mal malý rozpočet. Má však prekvapivo počúvateľné dialógy, keďže sa tvorcovia zamerali hlavne na vyjednávanie v Moskve. Herci sú fajn, opäť hrajú prím ruskí herci, najviac ma zaujal rozhodne týpek čo hral Brežneva. Zo slovenských možno vyzdvihnúť samotného Dubčeka, teda Jastrabana, neopozeraný herec, ktorý vďaka vhodne napísanej postave mal čo hrať a hral dobre. Nielen jemu, ale aj Stanovi Královi museli dorobiť kúty na hlave a vyzeralo to amatérsky. Čudne na mňa pôsobí miešanie dokumentárnych záberov do hraného filmu, kľudne by sa film bez toho zaobišiel, žiadna časť príbehu si to vyslovene nepýtala. Groteskne tak zapôsobil na mňa napr. príhovor Dubčeka v rádiu kde sa mu vďaka dokumentárnemu strihu zrazu zmenil hlas. Cítim, že túto látku možno spracovať lepšie, snáď niekedy nabudúce.(24.8.2018)

  • lemonova
    ***

    Škoda že sa nenatočil na túto tému film, ktorej by jej bol hoden. Celé mi to príšlo príliš provizórne a televízne. A hlavne som sa filmom nepreniesla do roku 68. Britom úprimne závidím tú ich poctivosť a zmysel pre detail.. hoci točia "iba" televízny film. U nás si nedáme aspoň takú námahu, ani keď robíme film do kín. Rada by som povedala: napriek tomu buďme vďační, že takéto filmy vznikajú. Ale nemôžem. Nestačilo mi to skrátka...(21.8.2018)

  • tranquill
    ****

    "Potrvá hodně dlouho, než se tohle všechno napraví. Možná se to nikdy nepodaří..." Ve srovnání s jedním dílem Českého století, které vypráví prakticky o stejných událostech, je tohle drama mnohem filmovější a podle mého má i nějaké poselství. Proto se mne tento film dotkl mnohem víc...(26.8.2018)

  • marlon
    ****

    Som prekvapený nízkym hodnotením viacerých užívateľov - za mňa remeselne zvládnuté, na slovenské pomery až mimoriadne. Veľmi dobre dialógy, viaceré originálne postupy (či už bleskové, pritom efektné predstavovanie hlavných aktérov, či mrazivé kombinovanie hraných scén s archívnymi zábermi), ladný strih, dobre zvolené scény i výber neopozeraných hlavných protagonistov. Aby sme však zhodnotili túto politickú drámu s jemným dokumentárnym nádychom komplexne, je nutné zohľadňovať nielen jej umeleckú a technickú stránku, ale i tú historickú - rekonštrukcia osudných augustových udalostí z pohľadu Sašu Dubčeka je komornou sondou do duše politika, ktorý sa stal zosobnením socializmu s ľudskou tvárou (bez ohľadu na to, že jeho počínanie bolo v období daného medzinárodného mocenského rozvrstvenia naivné) a možno i jedným z posledných politikov v našich končinách, ktorému šlo o dobrú vec a blaho ľudí (ktorého pri zrovnávaní so súčasnými skurv....i politickými elitami, pochopiteľne demokratického zmýšľania, handicapuje v očiach "neomylných" len nálepka "komouš"). Bez základných znalostí reálií doby však ostane nedocenená.(24.4.2018)

  • 1mArc0
    ****

    „Národ, ktorý nepozná svoju vlastnú históriu, je odsúdený ju prežiť znova" staré japonské príslovie. Sám režisér bol zhrozený z toho, keď sa pýtal svojich študentov, kto to bol Dubček.. čo je smutné zo strany mladej generácie.. o Pražskej Jari nemali vôbec potuchy.. Sám režisér chcel priblížiť mladým ľuďom túto udalosť, a ľudom staršej generácie si zaspomínať. Historicky veľmi presné, milé zistiť, že väčšina ruských komunistických pohlavárov, boli Ukrajinci, na to veľmi apeloval režisér. Scenár diváka nezavádza, film sprevádza veľmi dobrá kamera.. koľko filmárov sa môže učiť, ako vytvoriť hutný dej okolo jednej udalosti. Bez žiadnych zbytočných rečí, ani písania, ktoré ľudia nebudú aj tak čítať... Adrian Jastraban dostal rolu svoju života, a musela to byť pocta, na jeho výkone zaručene uvidíte, že sa pre túto žil počas nakrúcania... Stanislav Kráľ v roli Gustava Husáka vynikajúce, a ten jeho nezabudnuteľná hlas, škoda raz darmo, má niekto talent. Pri strihu môžeme poďakovať Milanovi Kaliňákovi, kde sa mu podarilo bravúrnou formou zostrihať historické zábery, s tými, ktorá nakrútil Halma so svojím štábom. Tie momenty, keď hovorí herec Adrian a zároveň samotný Dubčeka. Brilantné, brilantné, a znova brilantné. Tento film by bol ešte lepší, ale s obmedzeným rozpočtom sa ťažko vytvárajú. To je irónia, paradox... na nezmyselné akčne filmy sa vynaložia všemožné peniaze, ale ak sa majú závažné historické fakty, tak odrazu peňazí niet... a prečo? Komercia. Predabovaný syn Dubčeka, bol hriechom v tomto filme. Osobne debate s režisérom, pôvodne nemala Ľubica Čekovská skomponovať hudbu do filmu. V „hre“ boli pôvodne traja skladatelia, dvaja dodali demo, tretí už nie. Môžeme byť hrdí, že sa vytvárajú filmy o našich dejateľov. O chvíľu výjde o Štefánikovi Hurá do kín... takto má byť, a nenasledovať odpad americkej propagandy a produkcie, pretože namiesto slova umenie, vymenili peniaze.. Hanba, smrť, sodoma.. aké tresty ešte film čakajú. /85 %/ za poctivý a slušný film, odporúčam Vám sa k nemu vrátiť, neoľutujete. Osobne gratulujem Halamovi, že priviedol, ten starý známy pátos slovenského filmu, ktorý chýbal..(9.5.2018)

  • Juto
    ****

    Film je komorný a depresívny. Mráz mi behal po chrbte aké to muselo byť ťažké podpísať tu posratú zmluvu. Dúfam že by som bol taký odvážny že by som nepodpísal, ale kto vie ako by som sa zachoval v kritickej chvíľy. Tento film by mali púšťať na hodine dejepisu.(22.8.2018)

  • Mlle
    *****

    Velmi smutné drama, které si vytklo za cíl vetknout Dubčekův „realistický idealismus“, idealismus tvořivé, otevřené a spravedlivé budoucnosti, v souvislost (a rozpor) nejen s dobovým hyenismem sovětským a husákovským, ale i s mentalitou dneška. A to se mu nadmíru podařilo, i s pomocí skvělých herců, v čele s vynikajícím Adrianem Jastrabanem – zahrát netypického Dubčeka jistě nebylo úkolem nejjednodušším. Ano, nejsme pohrobci jeho snah, nýbrž pohrobci normalizace.(22.8.2018)

  • Rockerman
    ***

    Nepochybuji o potřebnosti tohoto životopisného filmu, ale co mi velmi vadí je to, že tu je Dubček vykreslený jen v těch pozitivních, světlých barvách. Vadí mi ta neobjektivita! Když tu byl zmíněn rok 1978, kdy už byl docela obyčejným, ikdyž sledovaným občanem, proč tu nebyl aspoň náznakem zmíněn rok 1969. V tomto roce podepsal, jako předseda federálního shromáždění tak zvaný "pendrekový zákon", který umožňoval beztrestně potlačovat demonstrace proti okupaci. A to pouhý rok po 21.srpnu 1968! Velmi idylicky vyznívá i jeho krátké působení v politice po roce 1989. Jako, že on to myslel dobře a opět chtěl jen vrátit ten "socialismus s lidskou tváří", ale nikdo ho neposlouchal. Saša byl určitě pro mnoho lidí světýlko na konci černého tunelu, ale komunismus a socialismus jsou jen bludy, které jsou nesmyslné a tudíž nereformovatelné! Toď vše k Dubčekovi!(28.8.2018)

  • winstonik
    **

    Škoda pásky na zrekonštruovanie toho istého časového úseku, ktorý už oveľa lepšie natočili Česi. Ani tento snímok sa nepokúsil zodpovedať vážnejšie otázky: prečo sa dostali Dubčekovci k moci a aký bol ich plán na zabránenie invázie, ktorú predsa museli čakať.(21.8.2018)

  • majky19
    ***

    Upřímně řečeno, čekal jsem, že tu bude horši, ale podle mého názoru je to vcelku důstojná vzpomínka na významného československého politika. Neubráním se ovšem srovnání se Sedláčkových cyklem "České století", kde podle mého názoru byly herecké výkony daleko přesvědčivější a autentičtější, a po dramaturgické stránce věci to bylo na podstatně vyšší úrovni. V každém případě i snímek Laco Halamy nabízí rovněž zajímavé situace, od Dubčekovy popularity u čsk. národa, postupný politický vzestup, touha po reformě socialismu a nápravě chyb z minulosti, až po tragické obsazení naší republiky a internace společně s dalšími vrcholnými představiteli ÚV KSČ do Moskvy. Snímek se odehrává ve dvou časových rovinách, v rovině současné, to jest rok 1992, kdy Dubček tragicky zahynul, a myšlenkový návrat do minulosti, konkrétně srpnových událostí roku 1968. Současně je snímek dle mého názoru vhodně prokládán archivními dobovými materiály, ať již rozhlasovými či televizními. Je smutné, že v KSČ měla československá reprezentace v osudovém roce 1968 takové rozbroje, a představitelé opozice v čele s Indrou, Bil´akem, Kolderem, Švestkou a Kapkem učinili jakýmkoliv reformním snahám přítrž, tzv. zvacím dopisem, který s Brežněvem pochopitelně důkladně konzultovali k úplné spokojenosti sovětské strany. Myslím si, že to byla velmi dobře zvládnutá role z Jastrabanovy strany, pro něhož to byla jednoznačně zatím největší role v jeho kariéře. Společně s ním hodnotím pozitivně i Jiřího Zapletala v roli Josefa Smrkovského a samozřejmě také Volodymira Nečeperenka v roli Leonida Brežněva. Další role zejména pak představitelé Indry, Bil´aka, Ludvíka Svobody i Gustava Husáka již na mě takový dojem neudělaly a působily na mě takovým neslaným, nemastným dojem, právě v porovnání se Sedláčkovým "Českým stoletím".(22.8.2018)

  • Gig
    ***

    Možná bych dal větší hodnocení. Ale musím srovnávat s Českým stoletím - s dílem Musíme se dohodnout. Podívámli se na to fakticky, tak zde bylo daleko víc nepřesností, ať už umyslně, aby Dubčeka ještě víc povznesli nebo prosťe nevědomky. Za všechny řeknu jen: Ludvík Svoboda řekl, že počká na všechny, než odletí z Moskvy a né Dubček. V Moskvě nebyli všichni ti, co tu byli zfilmováni apd. Co se týče technické stránky, taky jsem mírně zklamán. Nabízí nám příběhově, ale i přednesem vlastně to samé, co Česakéí století a to byl seriál. Adrian Jastraban jako Dubček je výborný. Neseďel mi Husák a Svoboda. Pěkně vyobrazili zastřeleného studenta a barva vlajky. Jiří Zapletal si zopakoval stejnou roli Josefa Smrkovského jako Českém století. Zajímavý byl i konec, kdy auto s Dubčekem v devadesátých letech jede do Prahy. Spoiler: Všimňete si, jak jede auto a bílé čáry....(23.8.2018)

  • rafix
    ***

    Je to normální film film na který se dá koukat.(31.8.2018)

  • Anomiska
    **

    Osobnosť Alexandra Dubčeka a ani historické udalosti sa ma v tomto filme absolútne nedotkli. Kĺže to po povrchu, kopíruje to fakty bez vlastnej intervencie a nevyvoláva žiadne emócie. Zajtra už o tomto filme, narozdiel od augusta 1968, nebudem vedieť.(13.9.2018)

  • Jurkodak1
    ***

    Mé hodnocení mě velmi mrzí, neboť velká část hereckých výkonů byla úžasná, výprava je pěkná a příběh je dobrý, bohužel se mi z nějakého důvodu nelíbí kamera, režie a střih mi připadají dosti slabé a hudba mi v některých částech evokuje že se jedná o komedii a někdy i o levný horor.(1.11.2018)

  • marek29
    *****

    Smutný, smutný film o zaražení rozbíhajícího se štěstí a svobody :'-( „Slunce vám občas ukázalo svou tvář. Bylo to Pražské jaro 1968… Výjevy onoho odvážného pokusu se nám nesmazatelně zapsaly do paměti a naše neschopnost vám pomoci stále tíží svědomí svobodného světa.“ Margaret Thatcher, ministerská předsedkyně Velké Británie na 6. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů ČSR 18. 9. 1990 při oficiální státnické návštěvě.(22.8.2018)

  • mira007
    ***

    Sympatický tv pomník A.Dubčeka, který ho sice trochu víc heroizuje než je skutečnost, ale to nemění nic na tom. že byl nositelem velkých pozitivních nadějí. Konstrukcí a vizuálem to vypadá jako hraný dokument - autorská dramatizace na minimu a způsob vyprávění je dost sterilní a nepoutavý ( České století: Musíme se domluvit působí dramatičtěji a emočně zasáhne diváka víc, ikdyž je zjednodušenější ve faktech ), ale události okolo srpna 1968 popisuje faktograficky a opravdu poučně. PS: Hrozně mne baví J.Zapletal, který si tady potřetí střihl roli Smrkovského, kterého hrál v Českém století i Janu Palachovi (2018).(23.8.2018)

  • Jadro
    *****

    Charizma tohto národného hrdinu nemôže byť nikdy zabudnutá! My "čechoslováci" sme už dávno zabudli akí sme boli pranierovaní, hlavne počnúc prvou a druhou svetovou vojnou, takisto neslávnym rokom 68, či 89. Národná hrdosť sa rozplynula s pribúdajúcimi revolúciami a reformami, až dnes môžme len útržkovo premýšľať nad tým akí sme boli silní, trpezliví a vynaliezaví. Keď dnes niekomu poviete, že sme napríklad ako jediná krajina na svete, ktorá stála v čele v boji proti fašizmu, ako sme sa nezľakli a zmobilizovali národ a booi sme zradení v Mníchove, potom takisto udalosti v 68, kde naopak proti totálnemu diktátu komunizmu, tak sa na tom daný človek asi ani nemá ako zamyslieť, lebo vážnosť takejto histórie je dehonestovaná úpadkom morálnej a inteligentnej verejnosti. Vo filme ma len mrzí, že nespomenuli naších juhoslovanských bratov, ktorí nielen ako jediná krajina socialistického bloku tvrdo odsúdila počíňanie moskvy, odmietla akúkoľvek účasť na tejto zrade , ale nám poskytli bezplatnú starostlivosť o prípadných migrantov z krajiny ako to urobili aj pri mníchovskej zrade a my sme sa im odvďačili humanitárnym bombardovaním v 98....(2.9.2018)

  • Plaque
    *

    Strašne bolo cítiť, že akosi neboli peniaze... Nevadilo mi ani to divadelné spracovanie a ani tie komorné kulisy či obsadenie. Na tom by nebolo nič zlé. Lenže. Tvorcovia akoby sami nevedeli, čo vlastne chcú natočiť. Film? Hraný dokument? Inscenáciu? A tak urobili z každého trošku a dopadlo to, ako to dopadlo. Chvíľami som mal sledovať osobný príbeh Šaňa Dubčeka, potom hneď politický boj Sášu Dubčeka a všetko mi to dotvárali všeobecne známe dobové zábery. Vlastne som sa nedozvedel nič. Aký bol skutočný Dubček? Aký bol politik, človek, otec, manžel? Pre toho, kto sa o dejiny nezaujíma, to bude nudné a stratí sa niekde na pol ceste, pre človeka, ktorý históriu zbožňuje, to bude nudné a vzdá to na pol ceste. A tak by sa dalo pokračovať do zblbnutia. Takže nie, mňa to neohúrilo ani z ďaleka. Prišlo mi to hrozne narýchlo zbúchané, veď keď je to výročie... A práve pre okrúhlinu, čo si tento rok pripomíname, to na mňa chrlilo ešte aj pátos pri každej príležitosti.(7.9.2018)

  • MickeyStuma
    ***

    Myšlenka snímku je dobrá, ale celé je to bohužel nějak nedotažené. I když se jedná o ryze televizní projekt, celý film působí spíše jako hraný dokument. Docela vadilo už na začátku Dubčekovo vnitřní filozofování, neboť to jakoby předpovídalo značnou televizní nudu. Co se týče událostí a osudů politiků včetně Dubčeka, kteří byli uneseni do Sovětského svazu se zodpovídat a být přinuceni podepsat tzv. ´Moskevský protokol´, je z historického hlediska velice přínosné, neboť o tomto se nijak zvlášť nemluví ani nepíše a tak současná veřejnost neví co si prožili a myslí si o nich ve své naivitě své. Jenomže nejenže není zohledněno vše, ale mnohé scény nic neosvětlují a tak neznalý divák neví, jednoduše řečeno, co, kde, jak a proč. Jako příklad lze uvést scénu z letiště, kde byl odmítnut start k návratu do Československa, dokud nebude přiveden František Kriegel. Kde byl a proč byl zadržován se ze snímku prostě nedozvíme. Osud Františka Kriegela je sice kapitolou samo o sobě a taktéž by si zasloužil svůj film, neboť jako jediný odmítl ´Moskevský protokol´ podepsat, což byla na tu dobu neskutečná odvaha a následky samozřejmě nenechaly na sebe dlouho čekat, ale když už je o něm, zmínka, tak tedy se vším všudy. Nic naplat, za komunismu se také točily takovéto politické snímky o politických jednáních a je neoddiskutovatelné, že byly daleko napínavější. Jejich ideologii protentokrát ponechme stranou. Jde jen o to, jak byly natočené. Ale zpět k Dubčekovi. Scénář se věrně drží historie a jak je psáno výše, mnohým osvětlí, co se s těmito představiteli vlády po únosu do Moskvy vlastně dělo a čím si museli projít. Ale je to hodně málo. Místo toho vnitřního filozofování, které spíše zdržovalo a nudilo, se měl dát větší důraz na okolnosti všeho dění a hlavně patřičnému vysvětlení pro lepší orientaci.(16.9.2018)

  • katmandzoo
    ****

    Film Dubček: krátka jar, dlhá zima pojednáva o významnom období v dejinách Československa. Úvod filmu je venovaný počiatku roka 1968, kedy už bol vo funkcii prvého tajomníka ÚV KSČ Alexander Dubček, postupne mapuje jeho snahu o zavedenie socializmu s ľudskou tvárou, jeho rozhovory s Leonidom Brežnevom a nakoniec sa dostáva až ku dňu 21. augusta 1968, kedy došlo k vstupu vojsk Varšavskej zmluvy na územie Československa. Počnúc týmto dňom je vo filme trefne vyobrazená morálna dilema Alexandra Dubčeka o rozhodnutí podpísať tzv. Moskovský protokol a de facto tým schváliť prítomnosť cudzích vojsk na území Československa a potvrdiť nástup obdobia normalizácie spojeného so snahou o zrušenie akýchkoľvek reformných snáh o demokratizáciu komunistického režimu v ČSFR. Vo filme sa taktiež dozvedáme o tom, akú významnú úlohu v celom tomto procese zohrali osobnosti, ako boli Vasiľ Biľak, Gustáv Husák či František Kriegel. Výkony hlavných postáv sú presvedčivé, prostredie je komorné a skvelo naaranžované, čo potvrdzujú aj archívne zábery z daného obdobia. Pre každého, komu nie sú ľahostajné dejiny nášho národa je tento film povinnou jazdou. Tých 85 minút totiž zbehne ako voda a človek si po dosledovaní filmu uvedomí, akú hodnotu má v súčasnom svete sloboda.(19.9.2018)

  • lobo87
    ***

    60%(7.11.2018)

  • ProfiDivak
    *

    My Slováci sme pri riešení politiky slony v porceláne a pri filmoch o politike mám tento dojem ešte viac.(26.4.2018)

  • Anetulicek
    *****

    Zaujímavé odostretie minulosti, ktoré poznáme zo školských lavíc a rozprávania našich starých rodičov...obraz jednej doby...a viacerých zaujímavých mien...Ako by to vyzeralo, kedy taký Biľak nebol príliš aktívny?...ako by to vyzeralo keby Dubček hral ich hru? Otázok je celkom veľa...a s určitosťou viem, že by som tú dobu nedala... taká jednostranná vláda, bez mihnutia boja, zabitie, obsadenie, vnucovanie myšlienok...Film ako taký hodnotným veľmi pozitívne, páčilo sa mi spracovanie, retrospektívne zábery...za 5*(11.5.2018)

  • Travinho
    ****

    Fajn film, ale jedna věc mi vadila. Nemůžu si pomoct, ale herec, který hrál Husáka vypadá spíš jako Franz Beckenbauer.(16.8.2018)

  • mouzi
    **

    Myslim si, ze tam dost podstatnych faktu chybelo a v mnoha momentech nebylo uplne jasne, proc se zrovna dana situace deje. Snad zamer..? Ja jsem k temto radoby faktickym snimkum hodne skepticky, zvlast pokud se jedna o obdobi normalizace a uplne nejvic, pokud v tom ma prsty Ceska televize.(21.8.2018)

  • EddieIron

    Tak nevím, jak to vlastně hodnotit. Natočené skvostně, herci velmi dobře vybraní, historicky celkem věrné, to vše na rozdíl od všech ostatních podobných filmů, ale přece jenom je to taková pohádka O statečném Sašovi a to není dobře. Stojí to rozhodně za vidění, ale...(21.8.2018)

  • kacer4
    **

    Osobe, ktorá vie o týchto udalostiach málo, tento film vôbec nepomôže. Dozvedia sa, že nás prišli rusi "pomôct" a nechceli odísť. Viac tento film nehovorí. Osobne by som preferoval, keby bol film viac rameraný na Dubčekove reformy (boli len slovne spomenuté) a ukázané, že to bolo prijateľnejšie ako chladný komunizmus. Aj "rokovania", na ktoré sa sústredil (akože) film mohli byť zobrazené lepšie ako len z druhej miestnosti... Ako čast veľkej mozajky by to fungovalo, ale ako na samostatný sa mi to zdá málo.(22.8.2018)

  • zigy
    ****

    Zpracování podobné jako České století - tedy OK, palec nahoru......ale přeci jen tam chybělo něco ke spokojenosti, moment překvapení....tohle je spíš hraný dokument. Nicméně jsem rád, že takové filmy vznikají, protože jsou poučné pro mladou generaci. Jastraban nevypadá jako Dubček, ale to mě je fuk.(22.8.2018)

  • brasek
    ***

    Podpísať a či nepodpísať?! Hlavnú pointu som videl už viackrát a tak prakticky tento snímok nemá žiadnu pridanú hodnotu, ktorou by mohol prekvapiť. Filozofické myšlienky Dubčeka sú možno iba výpoveďou scenáristov aby zakryli prázdne miesto na papieri.(22.8.2018)

  • rigby
    ***

    Nebyl to žádný zázrak, žádný napínavý politický thriller. Jen rekonstrukce několika smutných dnů našich dějin. A pokus o pohled do mysli Alexandra Dubčeka, kterého velmi dobře ztvárnil A. Jastraban. Tyhle filmy nebudou nikdy záživné ani moc sledované. Ani moc objektivní. Vždy je tam otisk doby vzniku.(23.8.2018)

  • rublik05
    ****

    Slovenská kinematografie mě neustále nepřestává překvapovat. Další nesmírně povedený snímek o pro mě celkem neznámé naší historické osobnosti. Oproti Masarykovi teda hodně omezený rozpočet, ale to nic nemění na kvalitě filmu, který je téměř srovnatelný. Víc takových filmů. Za mě naprostá spokojenost na ty naše česko-slovenské poměry. 4* si tento snímek zaslouží.(25.8.2018)

  • Tomas_PO
    ***

    Extrémne dôležitá téma pre celé Československo, pre Slovensko ešte viac. No v porovnaní s Peliškami, či obdobnými dobovými filmami ako Tmavomodrý svět, Hoříci keř či Pupendo žial neuspokojivo sfilmovaná. O to viac, že si nepamätám žiadny iný film natočený po 1990tom o Dubčekovi, jednom z najdôležitejších štátnikov Československa. A to sme tých štátnikov v pravom slova zmysle veľa nemali. Zrejme najviac iritujúcim prvkom bol katastrofálny dubbing, ktorý vnášal neautenticitu počas celého filmu. Naopak, herecké prejavy (snáď s výnimkou Jastrabana, kde by divák od hlavnej postavy čakal viac, ako aj Gustáva Husáka v podaní Stana Krála) nevadili, Brežnevove stvárenie naopak autenticitu vyvolávalo. Až katastrofálne pôsobil narátor, ako v úvode tak aj na vážnom, dojímavom a doteraz nevyriešenom závere príbehu, pripomínajúc naratív seriálu Najväčšie tragédie Slovenska. Tam však daný naratív pasoval. Tri hviezdy pri zažmúrení obidvoch očí idú za tému, za obdobie, za nádej a pár svetlých filmových momentov.(21.10.2018)

  • ComicGuy
    ****

    Patrím k ľuďom ,ktorí si stále myslia ,že Slováci robia strašné filmy ,a že nikdy sa nenaučíme byť originálni a trápni. Ale raz za čas spravím výnimku a pozriem si nejaký Slovenský film. Naposledy som tak spravil pri filmu Čiara ,dnes pri Dubčekovi. A neľutujem. Naozaj kvalitne spravené filmárske remeslo ,u ktorého neplatí za málo peňazí málo muziky. Pokiaľ čakáte ,že dostanete nejaký trápny film o Dubčekovom živote ,sklamem vás ,v skutočnosti je v tomto filmu omnoho viacej. Film sa zaoberá hlavne Socializmom s ľudskou tvárou a jeho následnou obhajobou u Brežneva. O okupácii tu asi ani nemusím hovoriť. A koniec je taký ,aký bol v realite - mizerný. Tým nemyslím nekvalitný ,ale smutný. Verdikt: Film Dubček v mojich očiach obhajuje Slovenské filmy a ukazuje ,že dobrý Slovenský film sa ešte dá natočiť , i keď sa mu to v nie všetkých ohľadoch darí. 72% - myslím ,že bol dobrý nápad si dať od Bebjaka pauzu...(26.8.2019)

  • Capri2016
    ****

    Film Dubček je ďalší z filmov o našej histórii, po Únose a Tlmočníkovi, ktorý odporúčam si pozrieť každému, kto sa chce dozvedieť viac o našej histórii. Je možné, že film nie je úplne historicky verný - to neviem posúdiť. Každopádne po skončení filmu mi zostala v krku hrča a každý v malom kine (ktoré bolo plné) zostal sedieť v úplnom tichu až do skončenia titulkov. Je neuveriteľné ako sa skvelý Adrian Jastraban podobal v určitých momentoch na Dubčeka. Hlavným pozitívom filmu sú podľa mňa diskusie politikov v opozícií pred podpísaním akceptácie vstupu Rusov a ostatných vojsk východného bloku do Československa v auguste 1968. Tiež sa mi páčilo prepojenie historických záznamov s filmom. Toto je ďalší film, ktorý treba vidieť, aby človek nezabudol aká je demokracia krehká, aké máme šťastie, že žijeme v mieri a že človek musí zostať navždy bdelý.(1.5.2018)

  • Alexis74
    odpad!

    Tak si ten film pěkně sbalte, roztáhněte si *** a šup tam s tou demokratickou propagandou. Akorát se Vám bude blbě sedět. Nekoukal jsem za bývalého režimu na filmy o Stalinovi a Gottwaldovi, protože jsem si nikdy nenechal a nenechám mydlit palici, nějakými rádoby tendenčními pohledy na svaté politiky, kterými se každý režim snaží ohnout dějiny a natlouct stupidnímu davu do hlav, co tam mají pro potřeby vládnoucích kryplů mít. A dokonce si ani nepamatuji že by kdysi nějaký film o Gottwaldovi vůbec existoval, možná kdysi byli chytřejší. Z principu manipulace s davem v tom filmu bude pravda jen to co se nedá popřít a to jsou suchá data, narodil/zemřel. A to si mohu přečíst v encyklopedii to mi umělecky nemusí vysvětlovat nějaký bývalým režimem zahořklý režisér v jeho uměleckém pojetí svatého politika, který snad ani nechodil na záchod na velkou, protože přeci ani Dubček to byla persóna ten ani nemohl smrdět. Tak přesně takovou hodnotu mají podobná dílka politicky zadávaných demokratických zakázek. Užijte si to.(21.8.2018)

  • tenochik
    ***

    3 a 1/2 *(21.8.2018)

  • buchannon
    ****

    Až v tomto filmu jsem alespoň částečně pochopil, jaký byli sověti svině, dá se to napsat i šťavnatěji, ale na ČSFD radši ne. Podle slov Brežněva jsme jim byli dlužni za osvobození, ale de facto kolonii z nás dělat nemuseli. Od té doby se sice dost změnili, ale roztahovačnost jim zůstala (Krym), mohl bych se tady rozepsat, jak nemám rád rusy, ale pak by mi mohl v poště přistát nepěkný příspěvek... Adrian Jastraban hrál celkem slušně a tovarišč Brežněva zvolili taky docela vhodně, celý film mi připadal dost autentický a věrohodný, takže jsem celkem spokojen.(22.8.2018)

  • robbez
    ***

    Myslím, že film docela dobře vystihuje pohnutou atmosféru a emoce srpna 68. Občas mi to ale přišlo přehnaně patetické a pro Dubčeka až příliš oslavné.(27.8.2018)

  • Naghavi
    ***

    Historie, která stojí za shlédnutí, ale film nemá spád a trpí všemi neduhy, které televizní filmy mají... Průměr, u kterého jsem neusnul.(29.8.2018)

  • slavikzbojni
    odpad!

    Najkrajšie na tomto všetkom je, že dodnes sa na Dubčekových kostiach priživujú ako šakaly mnohí podpriemerní pisálkovia- nebudem menovať- viete o ktorých ide. Dubček ako človek bol v poriadku- ale ako politik TOTÁLNE zlyhal- plakal a pocikal sa, keď ho vzali do Moskvy, a jeho tútor Leonid Iľjič Brežnev mu v Primaciálnom paláci, keď odchádzal z rokovaní, povedal na schodoch: Sáša ,Sáša Ty si dobrý 4lovek, ale hlupák- (Саша Саша, Ты хороший человек, но дурак.) Brežnev ako oblastný tajomník KSSZ držal nad Šaňkom ochrannú ruku, nakoľko starý Dubček bol ako remeselník pomáhať v SSR po občianskej vojne pri výstavbe krajiny. .A v Trenčíne A. Dubčeka poznajú ako Okresného tajomníka OV KSS- a tam narobil paseku, nemali ho tam radi...Takže fraška tanec nad pozostatkami Dubčeka v prevedení....ale domyslite si sami...(29.9.2018)

  • unanimite
    *

    Podľa mňa ide o katastrofu. Ak už sa na Slovensku nájdu peniaze na film, ktorý nutné potrebujeme, tak by sa nemali takto vyhodiť von oknom. Na tento film treba rýchlo zabudnúť a natočiť ho nanovo. Je evidentné, že rozpočet bol skromnejší. Ak je režisér v takejto situácii, môže sa rozlúčiť s efektami a NUTNE musí film postaviť na kvalitnom scenári a herectve. Tu sa, žiaľ, nič z toho neudialo. Umelohmotné dialógy sú ako z pera stredoškoláka, naviac povrchne záhrané v šablóne VŠMÚ. Dubčekov syn bol taký zlý, že mu udeľujem jednu peknú veľkú červenú aj zlatú malinu. Najsmutnejšie je, že režisér premárnil svoju šancu a o Dubčekovi a jeho vnútornom svete a motivácii sme sa vlastne nič nedozvedeli. Kostými a ich úroveň zosobňuje kúpacia čiapka, ktorú mal na hlave Dubček, ktorá mala byť vlastne jeho vláskami. Takže celý čas som si hovorila, čo za príšernosť mu to na lepili na plešinku. No hrôza. Všetko bolo iba '' akože'', iba približné, ničomu sa nedalo veriť. Za mňa ená šanca. Dve hviezdy Čekine za hudbu.(31.10.2018)

  • Kozlowski8
    ****

    Režisér Halama velice dobře, přehledně a věcně přiblížil divákovi události před a během obsazení Československa vojsky "spřátelených armád" v srpnu 1968, a to očima nejvýraznější politické ikony toho období - Alexandra Dubčeka. Film je proložen autentickými dobovými záběry, z nichž je mimo jiné patrný pečlivý výběr při obsazování postav známých politiků, co se typů a podob týká. Přínosné dílo. 70%.(4.12.2018)

  • Imo
    ***

    Hned na začátku mého komentáře musím zdůraznit že vstup spojeneckých vojsk do ČSSR v roce 1968 nebyla okupace. To je nesmysl. Šlo o internacionální pomoc pro záchranu výdobytků porážky fašismu. To je neoodiskutovateľný fakt, ať si říká, nebo píše, kdo chce, co chce. Že situaci nezvládlo tehdejší vrcholové vedení ÚV KSČ v čele s A. Dubčekem, to je druhá věc. Je ale pravdou, že vedení ÚV KSČ bylo názorově rozdělené. Dnes je výročí vstupu spojeneckých vojsk do ČSSR, proto jsem se podíval na tento nový film, abych ho zhodnotil s hlediska historických skutečností této doby. Musím přiznat, že pointa filmu jako celku se velmi přibližuje k reálnému průběhu jednání se sovětskou stranou, zvláště v osobě Leonida Brežněva je to dobře vidět. Celý film ale pokazil špatný výběr herce pro hlavní postavu Alexandra Dubčeka. Tento herecký výkon se ani jen nepribižuje k povahovým rysům a verbálnímu projevu osoby Alexandra Dubčeka. Proto jsem ubral dvě hvězdičky. Co mě ale nejvíce zaujalo v rozhovoru mezi Dubčekem a Brežněvem bylo, jak Dubček chtěl, aby socialismus měl lidskou tvář. Leonid Brežněv mu velmi správně odpověděl otázkou. To, že sovětská armáda rozhodujícím podílem porazila fašismus a osvobodila i ČSSR, přičemž jen sovětských lidí přitom muselo zemřít přes 20 milionů, v tom nebyla lidská tvář?(21.8.2019)

  • nightowl
    ****

    Dost mi to pripominalo dil z meho oblibeneho serialu Ceske stoleti - musime se dohodnout (1968), ale film Dubcek byl samozrejme podrobnejsi a bylo vysvetleno vice detailu a to celkem poutavou formou a za to jsem rad. Film splnil me ocekavani a vree doporucuji vsem.(21.4.2018)

  • Haytham
    *****

    Vynikajúci film o dôležitej osobe našich dejín,ktorú dnešný ľudia veľmi nepoznajú .Herecké výkony boli vynikajúce a dobové záznamy dávali filmu väčšiu dôveryhodnosť.Divák sa vedel stotožniť s Dubčekom .Proste každý Slovák a Čech by si mal tento film pozrieť.(22.4.2018)

  • oskiii
    odpad!

    Se nějak rychle zapomnělo na to, jak se ten komouš po invazi zachoval...👎(18.8.2018)

  • Peddro
    ***

    Přesnější historické zpracování bylo v Českém století: Musíme se dohodnout. Bez Dr. Kriegla se odmítal vrátit především Ludvík Svoboda. Ale jinak to nebylo vůbec špatné...(21.8.2018)

  • LikamCz
    ***

    Solidní film o kusu života Alexandra Dubčeka, zajimavý pohled na tuto osobu, na televizni film to neni špatné.(21.8.2018)

  • BigJohn02
    ***

    Působilo to jako poněkud didaktický polodokument. Ukazuje Dubčeka jako naivního komunistu, který chtěl reformovat to, co se reformovat nedá. Ale je jen dobře, že je na plátně zachováno, jaká svině byl Vasil Bilak a jeho kolaborantská banda. Nejkřivější oportunistický zmrd byl ale jednoznačně Gustav Hnusák, který zkurvil život celé generaci. Jen poznámka: prostřihy ukázaly, že skutečný Brežněv byl daleko hnusnější gorila než herec, co ho hrál - ale aby tu jeho držku zachovali, museli by částečně oholit Richarda z pražské ZOO.(21.8.2018)

  • pido73
    ****

    Nakolko je to televízny film mne osobne pripada fajn . Čo sa týka striedanie autentických a hraných scén vôbec mi to neprekážalo dokonca sa mi to niekedy páčilo. A čo sa týka príbehu nemôžem sa ktomu vyjadrovať nakolko som sa narodil 5 rokov po vstupe vojsk do ČSSR . No pripada mi že väčšina ludí mala Dubčeka v Československu rada a film to viac - menej potvrdzuje(21.8.2018)

  • Cesty timem
    *

    Nemám rád takto hluboce politicky laděné filmy do nezáživna a otravna. Myslím, že by se to dalo natočit věrně, ale trochu stravitelněji.(22.8.2018)

  • caj2014
    *

    naivná divadelná mystifikácia (tedy snaha o mystifikáciu) jednej osoby - nakoniec je to iba plochý dojem a nepravdivý obraz udalostí ... slabota - takmer amatérske šaškovanie(22.8.2018)

  • maros612
    ***

    Veľké sklamanie. Filmu sa síce podarilo vysvetliť situáciu a priblížiť kľúčové udalosti, ale urobil to prakticky inscenačným spôsobom. Keďže tento film zjavne nemal rozpočet na to, aby sa pustil do scén s tankami i rekonštrukciami konfliktov v uliciach, používal prestrihy s autentickými zábermi. Z tohto pohľadu by bolo možno lepšie urobiť nový, kvalitný dokument s hranými časťami tak, ako to robia niektoré produkcie káblových dokumentárnych TV staníc. Vzhľadom na to, že v tomto filme bol zvolený opačný postup je potrebné povedať, že výsledok pôsobil lacno. Oceniť možno pekné využitie dobových vozidiel, ale veľkým mínusom je ten neštastný selektívny dabing, ktorý je zle urobený - nie je synchrónny. (videl som slovenskú verziu). Vnútorné monológy hlavnej postavy sú zaujímave, ťažko však povedať, do akej miery svojím obsahom osobnosti Dubčeka sedia.(22.8.2018)

  • SAINTS
    **

    Film sa sustredi na udalosti pred večer okupacie a nasledne tesne po okupacii.Film pôsoby značne tevizne,dialogy až priliš často šuštia papierom.Mne osobne sa ovela viac pačilo sedlačkove spracovanie v ramci serie česke stoleti,konkretne čast MUSIME SA DOHODNUT.Ten bol aj lepšie obsadeny a aj atmosfera v nom fungovla lepšie.Dubček od Halamu je sotva priemerny a priliš nezaujal.5/10(22.8.2018)

  • Martin.Stein
    ***

    S filmu Dubček - Krátka jar, dlhá zima je cítiť strašne nedostatok financií.celý dej sa odohráva v dvoch až troch hlavných interiérových miestach. Film neobsahuje žiadne exteriérové miesta (keď nerátam vložené autentické archívne závery). kvôli tomu stráca po čase film dynamiku a diváka začne trochu nudiť. Na druhej strane sú pomerne dobré výkony hercov a skvelé dialógy. Tvorcovia pekne zakomponovali autentické zábery do filmu aj keď si myslím že ich tam bolo až priveľa. Film o takejto vážnej téme by si zaslúžil oveľa viac financií ktoré by pomohli k oveľa väčšej kvalite filmu. Zakomponovanie poslednej jazdy Dubčeka sa mi vo filme strašne páčilo. Zhrnem to: Film je s celkového hľadiska dobrý a keď vás zaujíma táto téma tak si to pozrite. Verím že film použije aj veľa učiteľov dejepisu a z atraktívna hodiny dejepisu keďže väčšina dnešnej mládeže nemá vôbec žiadny záujem o históriu Slovenska.(22.8.2018)

  • ciapok
    ****

    Tento film by sme asi zaradili medzi "politické trilery"... atraktívna kategória, kde (nielen) americký divák napevno očakáva konvoj pancierových limuzín, prepadnutý motorkármi s bazukami, oceľové lanká v hodinkách, kozaté agentky, pekelné naháňačky, horiaci New York atd... Toto tu nie je ale je to sakra pútavé (pre ročníky pod 90) a že toto dali slováci ma posadilo na riť ! Howk.(22.8.2018)

  • čejen
    ****

    Pěkný, díky za husí kůži(23.8.2018)

  • kokofek
    ***

    Každý národ touží mít své pokud možno kladné hrdiny.Asi je to všeobecně ve všech lidech.Něčemu a někomu věřit.Někomu čestnému a spravedlivému za kterým půjdou davy i na smrt.Myslím,že tak to bylo i v případě Dubčeka.Lidé chtěli věřit,že se objevilo světlo na konci tunelu.Proto je vyprávění z pohledu hrdiny příliš zjednodušené a přímočaré. Na druhou stranu pustit se do tak ožehavého tématu našich nedávných dějin je už samo o sobě výzvou.(26.8.2018)

  • Jarda68
    ***

    Významná osobnost československých dějin v naprosto nevýznamném televizním filmu,který drží lehounce nad průměrem výkon hlavního představitele. Kritiku zaslouží především dramaturgie, neboť obsazení některých klíčových postav(Brežněv,Husák) hraničí až s amatérstvím...55%(27.8.2018)

  • pdzurilla
    *****

    Skvelé herecké výkony a snaha zachytiť Augustové udalosti z politického pohľadu a z pohľadu hlavných aktérov Pražskej jari. Po desiatkach rokoch si tak ľudia môžu aspoň čiastočne predstaviť, čo všetko zažívali počas okupácie naši politici, ako niektorí (Husak), rýchlo zmenili kabát a ako mal až do posledných momentov pred okupáciou Dubček vierubv zdravý rozum a socializmus s ľudskou tvárou. Vo filme neuvidíte samotný akt okupácie, ktorý mohol byť podľa mňa spracovaný aj trochu lepšie, no napriek tomu dávam 5 z 5. A hlavne nezabudnime, aká je dnešná sloboda dôležitá a ako za ňu museli ľudia bojovať. Pre mladých by som to zaradil na zoznam povinnej filmografie.(30.8.2018)

  • TWANG1977
    *

    Dalši sracka ktera si mysli ze kdyz Cech mluvi s Rusem musi to byt rusky s titulkama xtejna idiocie jako v Masarykovi kde to byla anglictina PROC ?(17.9.2018)

  • andydufrsn
    ***

    Mě se to líbilo, kdo čekal, nějakou kontroverzi bude asi zklamanej, ale jako příběh jedné z ikon naší historie to bylo super! Jastraban rozhodně nezklamal. Za mně fakt dobrý!(18.9.2018)

  • omega_SK
    *

    slabotaaaaaaaa(23.9.2018)

  • Matulko_
    ****

    Štvrtá (možno aj tá tretia) hviezdička je len za myšlienku, inak sa prikláňam k hodnoteniu, na ktoré som narazil v tlači: „dalo sa z toho vyťažiť viac.“ Nikdy som nevedel pochopiť, prečo sme aj v relatívne nových učebniciach dejepisu v škole aj pol roka riešili dobu bronzovú a toho či onoho pruského panovníka, a učivo týkajúce sa 2. polovice 20. storočia bolo zhrnuté do troch tém, aj to veľmi zľahka zmapovaných, pričom každá z nich bola o polovicu kratšia, než ktorákoľvek iná téma v učebnici. Možno práve preto by bol Halamov Dubček úplne ideálnym doplnkovým materiálom k takémuto učivu. Relatívne dobre sa pridŕža oficiálnych faktov k tejto problematike, nie je náročný na pochopenie a nieje ani obalený do nánosu „ľúbostných“ príbehov (ktoré neboli, ale mohli by byť) a konšpiračných špionážnych vedľajších línií (ktoré ani nemohli byť, ale sú divácky atraktívne). Na druhej strane, pre niekoho, kto vtedy nežil, alebo kto nedostával tieto príbehy od rodičov s detskou stravou, môže byť toto spracovanie práve preto dosť fádne a vzdialené. Som zvedavý, či nakrúti svojho sľubovaného Dubčeka Končalovskij.(22.11.2018)

  • NikoKovac
    ***

    Nabízí se srovnání s podobným tématem v cyklu České století. Tomu dílu jsem vyčítal nepřesvědčivou roli prezidenta Svobody, který si sice byl podobný, ale bylo poznat, že ho hraje Slovák, ten akcent prostě Horváth nezakryl. Tady sice Svobodu hraje Čech, ovšem, a to je podle mě daleko radikálnější chyba, Brežněva nehraje Ukrajinec. Brežněv byl Ukrajinec, což se pozná na výslovnosti, jelikož Ukrajinci nemají G, ale H. Nejsem rusista, ale tady tahle amatérská a z mého pohledu fatální faktografická chyba poznat byla. Za to hvězda dolů, druhá za takové méně záživné zpracování.(27.3.2019)

  • jjjerry
    ***

    Takový pseudodokument. Chválím snahu zobrazit "nedávné" dějiny. Neoppustím si srovnání s Chernobil. Tam je napětí uplně jiné a děj graduje. Bohužel pro mě zklamání. Nedostatené napětí, zprvu trochu zmatené charaktery (pro ty co neznají rysy osobností a tu dobu nezažiliy). Celkově několik důležitých míst z jednání vynecháno. Kontroverzní doba a zobrazení ne přiliš ideální(28.7.2019)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace