Režie:
George MillerScénář:
George MillerKamera:
David EggbyHudba:
Brian MayHrají:
Mel Gibson, Joanne Samuel, Steve Bisley, Paul Johnstone, Nick Lathouris, Hugh Keays-Byrne, Roger Ward, Reg Evans, Jonathan Hardy, John Ley, Brendan Young (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Ve zpustošené zemi blízké budoucnosti vládne silnicím divoký motorkářský gang. Řádí v ulicích, terorizuje nevinné civilisty a strážcům zákona se jen směje do očí. Jednoho policistu ale podcení. Když motorkáři brutálně napadnou nejlepšího přítele a rodinu Maxe Rockatanskyho (Mel Gibson), změní se Max v běsnícího šílence, který žije jen pro jediné - pro pomstu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (618)
Otec dotáhl Maxe z videopůjčovny, když mi bylo tak dvanáct, třináct a tehdy jsem z toho měl - podobně jako z Vymítače ďábla - solidní šok. Všechno ty znásilňovačky a upalovačky natočené chytře "mimo záběr", jsem z toho cítil trojnásobně a nebylo to nic příjemného. A i po letech na mě působí syrová atmosféra drastických 70. let, která zrodila DRSNÉHO HARRYHO, PŘÁNÍ SMRTI nebo TAXIKÁŘE. Díky nízkému rozpočtu a tlačení na násilí to má správně syrovou atmosféru, povedlo se obsazení - od hrdiny, jeho parťáka a jejich šéfa až po záporáky, všechno krásně výrazné typy - a kaskadérské kousky jsou parádní. Ve dvojce se to proměnilo ve výpravný studiový postapo akčňák a taky to nebylo špatně. Chvíli mi trvalo než jsem se srovnal s tím, že BABE: PRASÁTKO VE MĚSTĚ natočil ten samý člověk. ()
Scénář téhle poloamatérské podfinancované zhůvěřivosti je děravý jako Titanik po srážce s ledovcem, dialogy na úrovni hospodských štamgastů po patnáctém pivu, herecké výkony jak na školní besídce a víc klišé se v příslušném žánru snad ani vymyslet nedá, nicméně komu stačí pohled na nadupané mašiny a potřebuje vyplavit trochu adrenalinu, může být nakonec spokojen. Z hlediska filmové historie důležité jen tím, že snímek byl začátkem kariéry Mela Gibsona. Celkový dojem 25%. ()
Tak, možno v roku môjho narodenia a nejaký čas potom to bola senzácia, ale i keď si dokážem predstaviť, čo vtedy ľudí na Mad Maxovi priťahovalo, mňa to nepriťahuje (aby bol pre mňa kultom, musela by som spĺňať dve podmienky - vidieť ho v puberte a mať mužské genitálie produkujúce vééľa testosterónu). Tento typ filmov nie je moja kašička a nikdy nebude. Do extrémov dovedené je tu podľa vtedajšieho vzoru takmer všetko: znepokojujúci zverskí úchylovia, rýchle autá + motorky, burácanie motorov (a prvú trištvrte hodinu takmer neustávajúca siréna, vrrrr!), idylická mladá rodinka, charizmatický policajt a dokonalý muž v jednom. Nemám rada tento druh násilia a z filmárskych posolstiev naservírovaných rovno na tanier je mi skôr zle, takže nič z toho ma nevrhalo do bezbrehého úžasu. Nenašla som v Maxovi ani jedinú vec, ktorá by sa mi naozaj páčila. Iba ak Goose ;-) ()
Kdyby se měl tento australský biják srovnat s nějakou hudební skupinou, napadá mě Exploited nebo možná i The Clash. Mladičký Mel Gibson tu simuluje situaci, která by nastala v postapokalyptickém světě, kdy je jediným cílem boj o holý život a někdo vám motorkou přejede manželku i s miminkem. Pohnutky jsou v půlce filmu jasně dané a tak zabiják vyráží na svou cestu slepé pomsty. Na svou dobu lze ve filmu objevit cosi, co jej staví tak trochu do jiného světla a ne nadarmo z něj činí jeden z nejpopulárnějších australských filmů. Prostě kult. ()
Je mi líto, ale pozice Šíleného Maxe v historii australské kinematografie mě ani o jediný stupeň neuhnula z kurzu nastoleného prvním záběrem na hlavního záporáka a jeho bandu, která má představovat ultimativní zlo ekvivalentní čtyřem vyšinutým smažkám v čele s tím blonďákem v Carpenterově Okrsku 13 (1976). Psychopatičtí motorkáři totiž víc než co jiného vypadají a chovají se jako teplí šerifovi pomocníci ve Vůni Cibule (1975). Nemá smysl tu řešit nějaké herectví, ve filmu jde hlavně o honičky a bouračky, a až v poslední čtvrthodině dojde na Maxovu pomstu. Té předchází záběr na Gibsona opřeného o futra nemocničního pokoje, s vyvrácenou hlavou a nepřítomným pohledem - toť vše k přerodu policajta s obavami, aby se nestal takovým "jako oni". Uznávám, že první scéna se zapalovačem, stejně jako první scéna v nemocnici, jsou působivé a nepříjemné, ale do očí bijící celková lacinost snímku, ve spojení s extrémně chabým scénářem respektive jeho režijní realizací, které nesahají legendárním revenge movies jako Přání Smrti (1974) ani po kolena, zabíjejí celého Mad Maxe tak dokonale jako Pokémon, Beyblade, DigiMon a spol. dětské mozkové buňky. Nedočkáte se tu ani vysvětlení, v jakém světě se vše odehrává - všechno vypadá celkem normálně, třeba nemocnice dokonale současně, jen je všude podezřele málo lidí, po silnicích jezdí krom policajtů a magorů asi dvě auta "civilů" a jedna cisterna, a toť vše. Čili varování pro ty, kdo se těší na postapo, které se stalo vzorem třeba i pro design zbrojí ve Falloutu a stovkách dalších děl - BORCE S BROKOVNICEMI A OŠTĚPY NAVLEČENÉ V KOŽENÝCH BUNDÁCH A KYRYSECH S OSTNATÝMI NÁRAMENÍKY UVIDÍTE AŽ VE DVOJCE:) Z toho vyplývá, že první příběh "Mad" Maxe Rockatanskyho je dobrý jen jako ukázka, co že se to vlastně hlavnímu hrdinovi přihodilo, než se z něj stal Road Warrior, který se pustil do křížku s pozdějším Bennettem z Komanda;) Odmítám se kdykoliv podívat ještě byť jen na kousek z tohohle těžce nepodařeného filmu, a odmítám i jeho kultovní status. Z dnešního pohledu jen upřímně doufám, že se George Miller od svých nezralých 34 let za těch v mezidobí uplynulých dalších 35 něčemu naučil, a nepromrhá účast Toma Hardyho na novém Šíleném Maxovi. Jelikož ale filmografii pana Millera "zdobí" po prvních dvou Maxech kromě výborných Čarodějek Z Eastwicku a zřejmě slušného dramatu Lék Pro Lorenza (neviděl jsem) jenom Happy Feet a Prasátko Babe, docela se výsledku obávám. Snad bude mít schopného aspoň druhého režiséra, a bude se krom Charlize Theronové s holou hlavou na co dívat:) Pro prvního Mad Maxe mám ale schovaných slabých 50%. ()
Galerie (157)
Photo © Warner Home Video
Zajímavosti (45)
- Patolog z 19. století baron Carl von Rokitansky (česky Karel Rokytanský) byl inspirací pro jméno hlavního hrdiny "Mad" Maxe Rockatanskyho (Mel Gibson). Baron Rokitansky se proslavil objevem tzv. Rokitanského metody spočívající v odebírání orgánů z těl zemřelých. (_ksilt)
- Část peněz na film si režisér George Miller vydělal prací jako lékař na pohotovosti. Rozpočet byl kolem 350 000 australských dolarů. Film byl natočen za 12 týdnů. (_ksilt)
- Mel Gibson (Max) se původně castingu vůbec neúčastnil, doprovázel na něj svého kamaráda. Protože se předešlé noci porval v baru a jeho hlava podle jeho slov vypadala jako „černá a modrá dýně“, byl požádán, jestli by se mohl vrátit za tři týdny, protože produkce potřebovala „šílence.“ (HellFire)
Reklama