Režie:
Karel KachyňaHudba:
Luboš FišerHrají:
Stanislav Zindulka, Helena Růžičková, Žaneta Fuchsová, Tereza Brodská, Gabriela Wilhelmová, Alena Vránová, Eva Svobodová, Blanka Lormanová (více)Epizody(6)
-
Sněhurčina smrt (E01)
-
Malý muž a velká žena (E02)
-
Trápení kocoura Žolyho (E03)
-
Válka si nevybírá (E04)
-
Moje druhá první láska (E05)
-
Návrat domů (E06)
Obsahy(1)
"Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (5)
Recenze (287)
3* Ještě z mého mládí si pamatuji tento seriál s nezapomenutelnou rolí pro Helenku Růžičkovou. I ze zdejších hodnocení vidím, že patří k tomu nejlepšímu, co tehdy televizní tvorba vyprodukovala. Teď nedávno jsem si ho pustil znovu a musím uznat, že herecky současné české seriály hodně upadly. Ale s odstupem času vidím, že obsahově působí jako komunistická agitka, zejména v druhé polovině a válečné období prezentuje hodně jednostranně a konec je plný patosu. Za to musí jít body dolů, takže ve výsledku jen 3 hvězdy. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 2 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
Můj nejoblíbenější český seriál, a jelikož ho natočil můj nejoblíbenější český režisér, není se čemu divit. Poetické vyprávění z pohledu mladé dívky v podání Žanety Fuchsové (později trochu méně přesvědčivé Terezy Brodské) dává příběhu nadhled a excelentní herecký koncert Heleny Růžičkové a Stanislava Zindulky dodává příběhu šmrnc a grácii. Kachyňovy snímky mě umí vždycky pohladit na duši a já mu za tento skvělý seriál děkuji. ()
V detstve som to miloval. Dnes to pozerám a je to trocha smiešne. Chápem, že Kachyňa chcel všetko priblížiť detskému divákovi a preto sa mu veľa vecí zredukovalo na vysvetľovaciu ilustratívnosť. Čo však zostáva silné sú hudba, herecké obsadenie a voiceover už dospelej hrdinky, ktorý s veľkou empatiou komentuje vojnové udalosti. A Růžičková tu padáva životný výkon. Jej replika Na tragickej život jsem já pes! ma vie ešte stále dojať. ()
Vlak dětství a naděje (TV seriál) je jasným důkazem, že můžou být přitažlivé pro náročnějšího diváka i seriály. Šest dílů je dostačující k tomu, aby se divák mohl těšit a prožívat každý nový díl a zároveň maximální, aby ho seriál dlouhodobě neuváděl do nebezpečných nálad, protože je poněkud hořko-sladký. Lidských povahových charakterů je nepřeberné množství. A právě vyhrocené okamžiky jako jsou válka, chudoba nebo naopak bohatství a moc, atd. ..., dokážou odhalovat ty pravé, námi často tak dobře skrývané vlastní špatné charakterové vlastnosti. Vlak dětství a naděje z období okupace mnoho takových vlastností odkrývá a zobrazuje v plné míře. Vlak dětství a naděje (TV seriál) je ukázkou, jak se mají kvalitně obsažné seriály tvořit a Karel Kachyňa opět dokázal, jakým velkým režisérským mistrem a scénáristou byl . ()
Vrcholné klasické dílo českého televizního seriálu podává truchlivé události krizového, osudového českého desetiletí očima nejprve malého osiřelého děvčátka a pak rychle dospívající dívky. Režisér, který v čase potřeby uměl být stejně zdatným scénáristou a námětářem, literární předlohu podle všeho nejen zachoval, ale naopak ještě zvýraznil a prohloubil. Ať už jde o pohraniční izolované město (Jeseník-Frývaldov) nebo potom Brno, vidíme na pozadí neutajeně se odvíjející historické reality pozoruhodného tatínka z rodu hrabalovských pábitelů, vášnivou mateřskou macechu, která by pro svou svěřenkyni vykonala víc než pro své vastní dítě, nebo cudný, uměřený projev v té době rychle k herecké velikosti vyzrávající Brodské. Velikost lidské prostoty, jíž není nic lidského cizí, promlouvá i k nám. Natahuje ruku a my cítíme, že odmítnout ... nelze. Nebudeme přece hrubí a necitelní vůči sobě samým. Viď, Věrko. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (14)
- Filmovalo se v Lokti nad Ohří, Březové u Karlových Varů, v Praze, Karlových Varech, Nejdku a Brně, konkrétně na vrchu Petrov s katedrálou sv. Petra a Pavla, na nákladovém nádraží Žižkov, na Dejvickém nádraží, Nejedku a závěrečné scény byly natočeny na Vyšehradě ve Vratislavově ulici. Scény v moravských sklípcích byly natočeny v Petrově na Hodonínsku a venkovská zastávka byla natočena v Červených Pečkách. (Cucina_Rc)
- Stanislav Zindulka oslavil během natáčení padesáté narozeniny. (Warsheek)
- Režisér Karel Kachyňa nejdříve slyšel rozhlasovou adaptaci od autorky Věry Sládkové, ve které hrál Stanislav Zindulka roli Josefa Pumplmě, a protože se mu v ní tuze líbil, nabídl mu stejnou roli v seriálu. Původně byl však do role Josefa Pumplměho obsazen Petr Nárožný, avšak Helena Růžičková režiséra přesvědčila, že Stanislav Zindulka bude lepší volbou. (kenny.h)
Reklama