VOD (1)
Série(3) / Epizody(13)
Obsahy(2)
V době, kdy Netflix ještě neexistoval ani jako půjčovna DVD, natočil režisér Lars von Trier televizní sérii Království, odehrávající se v útrobách kodaňského špitálu postaveného na místě, kde kdysi byly jen mokřiny a stará bělidla. Lékaři zde dennodenně zápolí s limity medicíny i vlastními kolegy, Švédové tu proklínají Dány a záhady a hrůzy se zde mísí s nadsázkou a humorem. Televizní série, proslavená svými sépiové tóny a chóry umývačů nádobí, se postupem času stala kultovní a zařadila se mezi nejvýznamnější díla quality TV. (KVIFF.TV)
(více)Videa (4)
Recenze (243)
Mé pocity těsně po zhlédnutí byly trochu zmatené a nevěděla jsem, co si o celém počinu myslet, avšak za chvíli už jsem měla jasno. Je to vlastně geniální dílo. Nemocnice, stojící na místě, kde běliči bělili prádlo, se spoustou nekonečných chodeb a v nich lidé s nejrůznějšími, leč zajímavými charaktery. V průběhu každého dne prožívají spoustu neobvyklých událostí. Skýtá v sobě prvky hororu, které způsobují hrůzostrašné mrazení v zádech, ale také humorné prvky, jež rozesmějí. Je znát, že celý seriál je natočen s nadhledem a tropí si žerty nejen z jiných filmů. Vyskytuje se zde spousta tajemství, která zůstanou neodhalena, možná o nich bude zmínka v pokračování. ()
S tvorbou Larse Von Triera, ještě nejsem příliš obeznámen ale vím, že je pro něj tvorba mainstreamového filmu naprosté tabu. Avšak u tohoto seriálu jsem si po celou dobu říkal, jestli je skutečně tvůrčí záměr aby film vypadal tak neskutečně špatně a co tím vizuálním stylem a pošahaným příběhem chtěl autor vlastně říct. Já mu říkám ať si s tím vytře ... ()
Lars se v posledním díle Exodu hodně snažil, ale bohužel je po sezóně. Nepřirovnával bych ho k Lynchovi, kdyby celé Riget kdysi nevzniklo kvůli Twin Peaks, a kdyby z něj v tomhle novém tak hloupě nekradl replikanty z Twin Peaks – The Return. Jestli se ale Lynch zmohl na nová patra i novou paletu smutku i vykoupení/zatracení, Lars spíš opakuje stejná schémata, vizuál i devadesátky. Jestli se v původním Riget dlouho dalo věřit, že se všechny ty věci opravdu dějí v nemocnici, zde to už je vymknuté příliš a zbývá z toho často jen kauzálně nedotažená fraška. Finální režisérský vzkaz je přiznání toho všeho kradení – od Tarkovského přes Bergmana, Godarda, Dreyera a bůhví koho ještě, v hudbě od Händelova Lasciar až po Wagnerovu předehru k Tristanovi – dohledávat v tom všechny citace cenu nemá. Nejsmutnější je totiž to, že Lars vykrádá i sám sebe – princip monologů Emily Watson z Prolomit vlny napříč Exodem lze uvést jako nejokatější příklad, jsou tam toho ale doslova desítky (i zmíněnou hudbu použil už jinde a lépe). Nový celek, výpověď anebo aspoň patro spirály mi ale Exodus nehází – syntéza to není; je to bohužel spíš znak toho, že Lars ...je po sezóně. Je to rozloučení. Dlouhé: to, že nám všem i sobě už od Melancholie opakovaně přeje horoucí pekla, je možná kvůli nemoci a každopádně kvůli nevíře – těžko říct, k čemu kdo z nás dojde v jeho věku. A možná se i zaprodal – o satanovi hovoří s důvěrností už přes 20 let; těžko říct... Ale vždycky si při těch úvahách vzpomenu na kamošovo "Lars ho má nejmenšíííhóó" - v tom to totiž celé možná vězí. ()
„Jejich tempo je vražedné, jejich revírem je nemocnice“, napadlo mě při sledování úvodních titulků první epizody, a u všech dalších epizod ostatně taky. Ale to jen tak na okraj. Ne že bych neměl výhrady. Už poněkud exaltované vizuální pojetí prvních minut (mám na mysli krutě zrnitý oranžový obraz a houpavou ruční kameru) se mi zdálo lehce za hranou vkusu, nemluvě o dvou downech u myčky nádobí v roli jakéhosi chóru, jejichž snad parodické umístění (v narážce na twinpeaksového trpajzlíka a spol.) mi docela pilo krev. Tím ale zásadnější racionální kritika z mé strany končí. Dál už mohu pouze konstatovat, že Království je vtipné i napínavé zároveň, vztahy a dění v nemocniční komunitě jsou i bez duchařských a jinak bizarních příměsí zajímavější než v Nemocnici na kraji města, a co víc, ačkoli se to u Triera jaksi očekává, nic není prvoplánové. Mráz mi zkrátka běhal po zádech nejen při scénách v temné výtahové šachtě. Nehodnotil bych sice Království plným stem procent, ale při úvaze, kolik má tenhle seriál přímých konkurentů (rozuměj málo), mi jiná volba než plný počet hvězd nezbývá. ()
Seriál nesúci cejch kultový. Pokiaľ kultový znamená pocitovo neskutočne dlhý (a to má séria len 4 diely), viac než nudný a len sem tam zaujímavý (vtipný), tak potom áno. Skutočne "kultový" počin. Do druhej série by som sa dokopal jedine tak za finančnú odmenu. Išiel som do toho s tým, že dostanem hororový, bizarný seriál. Na miesto toho som dostal divnú Nemocnici na kraji města. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (12)
- Ernst-Hugo Järegård se právě díky roli v Riget v Dánsku výrazně zviditelnil a byl dokonce považován za nový sexuální symbol. (TomikZlesa)
- Herci, kteří se v seriálu objevili jako umývači nádobí, nedokázali své dialogy řádně vyslovovat, a tak museli být předabováni. (HellFire)
- Věže, které doktor Helmer (Ernst-Hugo Järegård) pozoruje dalekohledem ze střechy nemocnice, patří ke švédské jaderné elektrárně v Barsebäcku. V roce 2005 byla natrvalo odstavena z provozu. (skudiblik)
Reklama