poster

Vetřelec

  • USA

    Alien

  • Velká Británie

    Alien

  • Slovensko

    Votrelec

  • Austrálie

    Alien

Horor / Sci-Fi

USA / Velká Británie, 1979, 117 min (Director's cut: 116 min)

Režie:

Ridley Scott

Scénář:

Dan O'Bannon

Kamera:

Derek Vanlint
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • troufalka
    ****

    Sigourney Weaver v plné svěžesti a kondici. Nebyl by to americký film, kdyby tam nejkrásnější žena neprovedla polostriptýz do spodního prádla. :o) Sci-fi nevyhledávám, ale nechala jsem se přesvědčit na tento kulovní snímek a nemrzí mě to. Výbornná nálada, film má spád i napětí, líbily se mi trikové scény s Vetřelcem i technické vychytávky kosmické lodi. Snímek si uchoval nadčasovost. A hlavně - ten kocour to přežil!! :o)(22.7.2014)

  • choze
    ****

    VETŘELEC mě v klíčovém věku minul (o to víc jsem si ale tehdy oblíbil druhý díl) a dnes už mě na něm primárně neděsí titulní, NEJLÉPE VYMYŠLENÉ A NADESIGNOVANÉ MONSTRUM VŠECH DOB, ale SPOJLER nenápadný Ash s bílou kapkou stékající mu po spánku, bizarně se pokoušející zabít Ripleyovou časopisem. KONEC SPOJLERU Nutno říct, že to není zrovna nejdiváčtější film - pomalu plynoucí děj, málo dialogů, které navíc tvoří do značné míry jen organizační a technická hantýrka, a hlavně se opravdu dlouho profiluje hlavní postava. Ale moment překvapení a realistický přístup plus výprava, triky, masky, hudba a ATMOSFÉRA tohohle moderního gotického hororu z něj dělají žánrovou klasiku a lahůdku, která nestárne.(25.5.2009)

  • dobytek
    ***

    Vetřelec je jeden z těch mnoha filmů, od kterejch jsem čekal hodně a dostal jsem málo. Neřikám, že to byl špatnej film, ale čekal jsem nějakou hustou atmosféru a zajímavej příběh a místo toho je tam akorát mimozemšťan, kterej to má zachránit tim, že vypadá hnusně a tečou z něho sračky a sliz. Já spíš upřednostňuju horory, který mě dokážou nějak přitáhnout atmosférou. Tohle zkrátka jako horor u mě moc nebodovalo. Dost mě překvapuje hodnocení 90%. Kdybych měl vybrat nějaký horory, který sázej na hnusně vypadajícího mimozemšťana, tak podle mě je třeba lepší (i když jen o trochu) Věc a oba 2 filmy pak jasně poráží Predátor. Pro mě je celkově Vetřelec spíš zklamání...(20.9.2006)

  • Dan9K
    *****

    Toto veledílo je jeden veliký klenot. Je pro mě jedničkou v žánru sci-fi i hororu, sci-fi a horor jsou mými nejoblíbenějšími žánry. Není tedy co řešit. A opravdu nesnáším kecy o tom, že to není strašidelné, nebo že to je na dnešní dobu trapné, nebo nedejbože narážky na efekty nebo na to, že tam ten vetřelec neni vidět. Strašidelné to bezesporu je ( o této pravdě nehodlám diskutovat :-) ) , jelikož je to i dnes nejhrůzostrašnější film, co znám. Efekty jsou i v dnešní době skvělé a nijak nekazí pocit z filmu, a samozřejmě obava z neznámého je nejúčinnější formou napětí a strachu zároveň. A to se ještě vůbec nezmiňuju o hudbě a Ripleyjce...(7.2.2006)

  • ScreamJay
    *****

    "Ve vesmíru váš křik nikdo neuslyší!" Takhle vábila na film upoutávka v roce 1979. A nikdo tehdy ještě netušil, do jaké míry se tohle projeví v praxi. V režii mistra filmového řemesla Ridleyho Scotta tak vnikla jedna z ikon moderního sci-fi hororu, která se dá bez debat již zařadit mezi klasiku. V hlubokém a temném prázdnu prolétá legendární loď Nostromo, nikdo ze členů posádky netuší, že za pár okamžiků budou bojovat o holé životy. A to navíc s mostrem, jež se zapsalo do dějin filmu na věky věků. Když bych měl Vetřelce rozdělit na sci-fi a horor, pak po stránce sci-fi se jedná o naprosto vyjímečné dílo, které dokonale spojuje napětí s temnou stránkou, to vše v pořádně depresivních vesmírných kulisách. Vše ještě umocňuje návrh lodi samotné, která připomíná spíš soubor vyřazených výrobních hal než vesmírné plavidlo. Po stránce hororu dostává divákovo nervové vybavení stejnou sodu jako u sci-fi. Mít v rukávu takovou příšeru jakou je takzvaný "dvojhubec" a skoro jí neukázat, no a přesto nechat diváka strachy demolovat opěradla křesla či pohovky, tomu se říká filmové řemeslo se vším všudy. K superlativům stojícím v nekonečném zástupu pak ještě přiřadím dynamickou kameru, skvělý střih a mistrné ozvučení ruku v ruce s hudbou. A třešnička na dortu? Legendární Ripleyová v podání Sigourney Weaver, pro níž jest toto naprosto kultovní role. Mix všho dohromady sotva dokáže ohodnotit 5 hvězdiček, ale protože výše jíti nemohu, dodám jediné: Ve vesmíru váš křik opravdu nikdoneuslyší, ale na Zemi ano, takže se nebojte řvát!(2.8.2004)

  • - V roce 1979 vznikl na motiv filmu román, který se ovšem od filmu značně liší: V knize, narozdíl od filmu, je krátká zmínka o připojení Nostroma spět k rafinerii. Kane se v knize jmenuje Thomas. Včetně času, kdy je k němu připojený Facehugger, je Kane v knize v bezvědomí dva dny. Ve filmu je to kolem 24 hodin. Chestburster má v románu ruce a nohy, ve filmu nikoliv. Po Kanově smrti posádka udělá dekompresi celé lodi, aby se pokusila zabít Chestburstera, ale Ash poukazuje na to, že to nepomůže. Později, po pohřbu Kanea, posádka znovu debatuje, jak najít a zabít Vetřelce, a Brett přichází s myšlenkou bodce na dobytek a sítě. Ve filmu je Ripley nedůvěřivá vůči Ashovi. V románu Ripley a i Dallas začnou podezřívat Ashe ze zrady. Dallas i správně uhodne, že Ash se snaží udržet tvora naživu pro společnost, a to se stane mnohem dříve v knize, než ve filmu, kde Ripley nezná tajné mise Ashe, dokud to nezjistí v Matce. V románu Dallas zpochybňuje Ashovi motivy ve zdravotnickém zařízení a po Kaneově pohřbu a dokonce ho obviňuje, že nechal Kanea zemřít. Sledovací zařízení v románu je mnohem menší než verze ve filmu, má jen velikost vysílačky. Je také jednodušší – má jednoduché červené světlo, které se rozsvítí, když detekuje pohyb a hrubé měřidlo jehly pro zobrazení vzdálenosti. Plně vyspělý Drone má velké oči v přední části hlavy. Vetřelec v románu také má podobné regenerační schopnosti jako Facehugger a pozoruhodně nemá vnitřní čelist, místo toho zabíjí oběti holýma rukama. Ash se domnívá, že Drone nemusí být poslední etapou v životním cyklu Vetřelce což je neúmyslná předpověď královny z Vetřelců. Při hledání lodi po Brettově smrti posádka zjistí, že Vetřelec jedl v zásobárně a Dallas se ho pokouší zabít plamenometem, ale Vetřelec uniká do lodních průduchů. Hned po tom Dallas vstoupí do vzduchového kanálu, aby se pokusil zahnat stvoření do hlavní přechodové komory. V románu jer tento plán tvořen na podnětu okamžiku, ve filmu být formulován předem. Vetřelec zabije Dallase ve velké údržbové komoře uvnitř odvzdušňovacího systému, čímž se vysvětluje, jak je Parker schopen snadno získat plamenomet. Když Parker plní plamenomet, zahlédne vetřelce blízko hlavní vzduchové komory. Tiše se spojí s Ripley a Lambert a pokusí se Vetřelce vystřelit do vesmíru. Vetřelec vchází do komory, fascinován točivým zeleným světlem, ale než stihne Ripley zavřít dveře, zazní alarm a Vetřelce uteče. Ripley a Parker jsou oba uvězněni v dekomprimované oblasti, ovšem jeden z válců blokuje zavření dveří. Ripley, které z nosu a uší teče krev, se podaří uvolnit kanystr a dveře se zavřou. Ripley obviňuje Ashe, že spustil poplach, aby zachránil Vetřelce, a následně jde do Matky, aby si to potvrdila. (Jan.Kanak)

  • - Představitelka Ripleyové (Sigourney Weaver) tvrdí, že co se týče akčních filmů, její postava otevřela dveře dalším ženám a bez ní by možná nikdy nebyla Sarah Connorová (Linda Hamilton) vzdorující Terminátorům, Lara Croft (Angelina Jolie) z fantasy snímků o dobrodružné archeoložce nebo Trinity (Carrie Anne Moss) z temného světa Matrixu. (Olík)

  • - Když se posádka rozdělí na dva týmy po třech lidech, Ash (Ian Holm) dá Ripleyové (Sigourney Weaver) detektor pohybu, který má zachytit pohyb ve směru, kam jím namíří. Když však Ripleyová míří na Bretta (Harry Dean Stanton) a Parkera (Yaphet Kotto), kteří se právě hýbají, detektor nic nezaznamená. (chleba24)