poster

Vetřelec

  • Velká Británie

    Alien

  • Slovensko

    Votrelec

Horor / Sci-Fi

Velká Británie / USA, 1979, 117 min (Director's cut: 116 min)

Režie:

Ridley Scott

Scénář:

Dan O'Bannon

Kamera:

Derek Vanlint
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    *****

    Vetřelec je jedním ze zásadních děl žánru sci-fi, který znamenal definitivní emancipaci sci-fi jako plnohodnotného žánru, který může spadat do áčkové kategorie a soutěžit o nejvyšší mety na filmových festivalech. Dokončil tak proces, který nastartoval Kubrick se svým snímkem 2001: Vesmírná odysea. Zároveň rehabilitoval motiv vesmírných "potvor", který byl zprofanovaný lacinými béčkovými snímky předchozích desetiletí. Režisér přistoupil k tématu s maximální vážností a pracoval jednak velmi pečlivě se scénářem, jednak si zvolil výtečného spolupracovníka v podobě do té doby nepříliš známého výtvarníka H. R. Gigera. Právě po výtvarné stránce jde o mimořádně podařený snímek, který používá širokou škálu barev k navození ponuré atmosféry. Mimozemská loď působí neobyčejně zvláštně. Prostředí opotřebované kosmické lodi plné nejrůznějších zvuků vydávaných technikou vytváří zvláštní napětí, které diváka neopouští až do posledních okamžiků. Pomalu se stupňující napětí střídají šokující "lekačky". Vetřelec působí originálním dojmem a vzbuzuje skutečný strach. Herci přistupovali k filmu se zřejmou skepsí, považovali ho za jeden z běžných laciných žánrových filmů a byli příjemně překvapeni výsledkem. Film katapultoval Sigourney Weaver mezi hvězdnou hereckou elitu a zaručil jí do budoucna velmi zajímavé honoráře. Ripleyová se stala její životní rolí a spousta fanoušků si ji s důstojnicí hvězdné lodi jednoduše ztotožnila. Pamatuji si na zoufalou snahu tehdejší omladiny dostat se na filmové představení do kina. Na film byl obrovský nával a navíc přístupný až od určitého věku. I s odstupem doby, byť dnes technicky už dávno není na špičce, má Vetřelec velmi působivou, plně funkční atmosféru. Celkový dojem: 100 %.(18.4.2008)

  • monolog
    *****

    a měli byste vidět nezkrácenou verzi. lahůdka. a vysvětluje to, proč měla nakonec Rip vypotřebovanej plamenomet a taky, že stačí, aby přežil jen jeden vetřelec a všechno začne nanovo, protože kapitán dallas a ten první opravář byli přilípnutí v jedné místnosti ke stěně a čekali jen na to, až jim z hrudí vylítne malá zubatá potvora. (neboli že, když je vetřelec sám a nemá královnu, je nějak schopný snést vejce pro zachování rodu, pravděpodobně nějakou genetickou proměnou, instinktivním produkováním určitých hormonů nebo jiných látek, které u vetřelců působí jako u nás hormony)(11.12.2005)

  • Djkoma
    *****

    První setkání filmových diváků s vetřelcem. Temná procházka nekonečně prázdným vesmírem s Ridley Scottem, který brnká na všechny divákovi smysli a vychutnává si jeho očekávání. I po neskutečných 30ceti letech tento film nestárne, protože sází na "nesmrtelnou" hororovou pravdu, že se divák bojí nejvíce toho, co nevidí. Možná si někdo vychutnává pohledy na kapající sliny, plavající vetřelce nebo jiné pochoutky, ale už v žádném díle není tak silná a nepříjemná atmosféra jako právě tady. Ani chvílemi levnější prostředí nezamrzí, protože prostě nedostanete šanci myslet a budete se bát. Jeden ze stěžejních sci-fi snímků filmové historie, naplno využívající mechanizmů hororů. Ridley Scott si zaslouží potlesk.(5.6.2004)

  • Faustka
    *****

    Na počátku byla vize, která se sice s obtížemi, za to však s plným nasazením tvůrců postupem měnila v tolik očekávanou realitu. Ridley Scott i futuristický výtvarník H. R. Giger tímto odstartovali fenomén, jenž předčil mnohá očekávání. A právě to pozvolně narůstající napětí mezi posádkou a přizpůsobivým narušitelem dodává Vetřelci, ten tolik příznačný prožitek z neznáma, kterým se nesmazatelně zapsal do povědomí diváků.(28.8.2010)

  • Marigold
    *****

    Klasika, která na mě dnes už působí spíš svým dokonalým vizuálním designem z dílny R. H. Geigera než strašidelným dojmem jako při prvním shlédnutí. Přesto nelze než obdivovat um R. Scotta v navozování atmosféry ohrožení a v práci se "zaběhanými" horrorovými postupy, které se v jeho provedení staly kvintesencí moderní sci-fi horrové filmařiny.(27.1.2004)

  • - Spoiler: V původních návrzích se mělo ještě jednou objevit mrtvé tělo Kanea (John Hurt) poté, co bylo vystřeleno do vesmíru, a to na čelním skle záchranné lodi Narcissus. (Beer Ceps)

  • - Zpěvák Chris De Buryn v aukci za loutku Vetřelce zaplatil neuvěřitelných 30 tisíc liber. (Džejkop)

  • - Ripleyová (Sigourney Weaver) má v každém dalším dílu pokaždé jiný účes. (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace