poster

Vetřelec

  • USA

    Alien

  • Velká Británie

    Alien

  • Slovensko

    Votrelec

  • Austrálie

    Alien

Horor / Sci-Fi

USA / Velká Británie, 1979, 117 min (Director's cut: 116 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Dan9K
    *****

    Toto veledílo je jeden veliký klenot. Je pro mě jedničkou v žánru sci-fi i hororu, sci-fi a horor jsou mými nejoblíbenějšími žánry. Není tedy co řešit. A opravdu nesnáším kecy o tom, že to není strašidelné, nebo že to je na dnešní dobu trapné, nebo nedejbože narážky na efekty nebo na to, že tam ten vetřelec neni vidět. Strašidelné to bezesporu je ( o této pravdě nehodlám diskutovat :-) ) , jelikož je to i dnes nejhrůzostrašnější film, co znám. Efekty jsou i v dnešní době skvělé a nijak nekazí pocit z filmu, a samozřejmě obava z neznámého je nejúčinnější formou napětí a strachu zároveň. A to se ještě vůbec nezmiňuju o hudbě a Ripleyjce...(7.2.2006)

  • Gemini
    *****

    Atmosféra, atmosféra a ještě jednou atmosféra. To je celá ta věda. H. R. Giger poprvé předvádí své mistrovské biomechanoidní dítko a všichni jsou z něj úplně mrtví...strachy, samozřejmě... A začíná zde i série androidních "bijců", jejichž jména shodou okolností po jednotlivých dílech začínají A, B, C:) Ian Holm je jako Ash co do vztahu k lidem chodícím ekvivalentem HALa, nezdá se vám? Navíc miluju tu dobovou představu, že správný superpočítač musí mít tisíce blikajících kontrolek a vydávat dvacet různých druhů vrčení, bzučení a skřípání:) Prostě klasická a historická stovka. PS: to oli.G: t hlášku o dětství můžou používat ti, jejichž dětství už skončilo;)(23.3.2003)

  • Radek99
    *****

    Jeden z nejlepších sci-fi hororů všech dob a zároveň film, který tenhle žánr sám definoval. Skutečný filmový mezník. Ridley Scottovi se úžasně povedla vykreslit atmosféra klaustrofobie, odlidštěného prostředí mamutího industriálního kolosu těžařské vesmírné lodi (analogie k v kolektivním podvědomí uložených představám o podobných místech na zemi), neprodyšného vesmírného přítmí a šera, chladu oceli a neosobnosti skafandrů na bázi obdoby latexu a především setkání s něčím tak iracionálním, jako je mimozemský život, navíc ve formě nelítostného vesmírného predátora. Ona iracionální hrůza, kterou zažívali naši prehistoričtí předci při setkání s nadpozemsky silným predátorem (v naračním světě akcentovaném neznalostí jím byl téměř každý, ale jako analogii chápu existenci draka, metamorfovaného ze světa reality ze setkání s krokodýlem...), se podmanivě přenáší do archetypální reflexe současného diváka, který je paralyzován jednak už samotnou přítomností neznámého tvora, druhak i jeho nevypočitatelností a nepředvídatelností, oním přesahem přes lidskou racionalitu a rámec individuální zkušenosti. Zajímavě se tu snoubí také lidská touha po poznání a zvídavost s hrůzou z neznáma. Tohle asi museli zažívat lovci z doby neolitické, dobyvatelé conqueři v jihoamerických džunglích i první námořníci opouštějící dosud známý svět... Vetřelec je zkrátka filmový skvost a jeden z důkazů, jak minimum viditelného může vyvolat fóbii z toho, co raději není a nemůže být vidět... PS: Osobně mám navíc tento film spojený s nesmírně intenzivním percepčním zážitkem z českokrumlovského kina v hloubi 80. let, kdy v šedi normalizované kultury působil tenhle sci-fi snímek jako zjevení...(12.7.2007)

  • Falko
    *****

    Toto je jeden zo sci-fi hororov, ktory predbehol dobu. Kvalita filmu a napätie je tak obrovsky udrzane pocas celeho filmu az do zaverecnej sekundy, ze sa mi nechce verit, ze to bolo natocene uz v roku 1979 a to som mal iba rok a bavi ma aj dnes. Vobec sa necudujem, ze na zaklade uspechu tohto filmu sa o podobne filmy pokusali v Hollywoode znovu, napriklad Carpenterova VEC (1982) alebo DEEPSTAR 6 (1989) a podobne a to uz nehovorim o pokracovaniach Votrelca. Rezisera Ridleyho Scotta si vazim vdaka jeho vyberu roznym zanrom ale i kvalite filmov, aj ked aj on mal niekedy slabe chvilky. Natocil napriklad: BLADE RUNNER (1982), THELMA A LOUISE (1991), 1492: DOBYTI RAJE (1992), GLADIATOR (2000), HANNIBAL (2001), CERNY JESTRAB SESTRELEN (2001), DOBRY ROCNIK (2006), AMERICKY GANGSTER (2007 alebo LABYRINT LZI (2008)... 29.08.2010 _______ Sigourney Weaver - (Ripleyová) +++ Tom Skerritt - (Dallas) +++ Ian Holm - (Ash) +++ Harry Dean Stanton - (Brett) +++ John Hurt - (Kane) +++ Veronica Cartwright - (Lambert) +++ Hudba: Jerry Goldsmith +++ Produkcia: Walter Hill +++ Nemecka Cinema - 100%(29.8.2010)

  • Don Jebal
    ****

    Rozpočet: 11 000 000 $ Otvárací Víkend: 5 312 945 $ (v 757 Kinách) Tržby USA: 80 931 801 $ Tržby Celosvetovo: 104 931 801 $Výborná hudba,geniálna atmosféra a napínavá posledná polhodina akú som v rámci žánru zatiaľ videl.No aj tak som sa miestami nudil a pristihol sa ako ma to nebaví.A to by sa pri takom kulte stávať nemalo.(17.6.2012)

  • - Když Parker (Yaphet Kotto) popadne stolní nůž na obranu proti Chestbursterovi, na Dallasově (Tom Skerritt) tváři není krev. Poté, co Chestburster uteče, se na Dallasově tváři objevují skvrny od krve. (Jan.Kanak)

  • - Obraz H. R. Gigera "Necronomicon" sa stal základom pre design votrelca. (Shakers)

  • - V roce 2014 vznikla na motivy filmu hra „Alien: Isolation“. Hra se odehrává patnáct let po prvním filmu a hlavní hrdinkou je Amanda Ripley (dcera Ellen Ripley - zmíněná ve druhém dílu). Amanda se vydává hledat svou matku na stanici Sevastopol, která je ovšem také infikovaná vetřelci (přivlekla je tam záchranná loď Anesidora, která objevila černou skřínku Nostroma a následně i mimozemský vrak na Acheronu). Amanda tak musí přežít nejen útoky vetřelců, ale také vražedných androidů (odkaz na androida Ashe) i obyčejných lidí. Ke hře také vyšla dvě DLC, která pak odkazují na první film: „Crew Expendable“ - nespěšný pokus nahnat vetřelce do přetlakové komory (kapitán Dallas ve ventilaci); „Last Survivor“ - aktivace auto-destrukčního mechanismu a útěk z Nostroma. Ve hře se také používá filmový plamenomet a detektor. (Jan.Kanak)