Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (4)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 791)
Toto je jeden zo sci-fi hororov, ktory predbehol dobu. Kvalita filmu a napätie je tak obrovsky udrzane pocas celeho filmu az do zaverecnej sekundy, ze sa mi nechce verit, ze to bolo natocene uz v roku 1979 a to som mal iba rok a bavi ma aj dnes. Vobec sa necudujem, ze na zaklade uspechu tohto filmu sa o podobne filmy pokusali v Hollywoode znovu, napriklad Carpenterova VEC (1982) alebo DEEPSTAR 6 (1989) a podobne a to uz nehovorim o pokracovaniach Votrelca. Rezisera Ridleyho Scotta si vazim vdaka jeho vyberu roznym zanrom ale i kvalite filmov, aj ked aj on mal niekedy slabe chvilky. Natocil napriklad: BLADE RUNNER (1982), THELMA A LOUISE (1991), 1492: DOBYTI RAJE (1992), GLADIATOR (2000), HANNIBAL (2001), CERNY JESTRAB SESTRELEN (2001), DOBRY ROCNIK (2006), AMERICKY GANGSTER (2007 alebo LABYRINT LZI (2008)... 29.08.2010 _______ Sigourney Weaver - (Ripleyová) +++ Tom Skerritt - (Dallas) +++ Ian Holm - (Ash) +++ Harry Dean Stanton - (Brett) +++ John Hurt - (Kane) +++ Veronica Cartwright - (Lambert) +++ Hudba: Jerry Goldsmith +++ Produkcia: Walter Hill +++ Nemecka Cinema - 100% ()
Hororová sci-fi gotika jak vyšitá. Jen jsme se z časů minulých překotili do daleké budoucnosti, chátrající zámek tu nahradila vesmírná loď, za podzemní kobky supluje futuristický labyrint chladných chodeb a Drákulu, vlkodlaka nebo jiné zlo vystřídal mnohem nebezpečnější hajzl: mimozemský xenomorf s double-držkou a hlavou ve tvaru penisu. Dokonce ani kocour nechybí. Plus Ripleyová. Android Ash. Facehugger. Matka… Tady to prostě všechno začalo. Kultovní biják, na jehož další projekci se těšíte stejně jako na tu předchozí. ()
Člověk, který za dne a se zbraní v ruce loví tygra, má nějakou naději na úspěch. Vezmi mu světlo, pusť jej do džungle v noci, obklop ho neznámem a všechny jeho primitivní strachy se vrátí. Tygr je ve výhodě. Na rodinných sešlostech se u nás dává pravidelně k dobru, jak mě mamka málem poslala na svět předčasně právě díky projekci Vetřelce v Alfě (celá verze je podstatně bohatší a každým setkáním jiná, takže to tu nebudu rozvádět). No uznejte, lze pak takový snímek vůbec nemilovat, zvlášť když je to i po letech ten nejpůsobivější zástupce svého žánru? ()
Vetřelec je jedním ze zásadních děl žánru sci-fi, který znamenal definitivní emancipaci sci-fi jako plnohodnotného žánru, který může spadat do áčkové kategorie a soutěžit o nejvyšší mety na filmových festivalech. Dokončil tak proces, který nastartoval Kubrick se svým snímkem 2001: Vesmírná odysea. Zároveň rehabilitoval motiv vesmírných "potvor", který byl zprofanovaný lacinými béčkovými snímky předchozích desetiletí. Režisér přistoupil k tématu s maximální vážností a pracoval jednak velmi pečlivě se scénářem, jednak si zvolil výtečného spolupracovníka v podobě do té doby nepříliš známého výtvarníka H. R. Gigera. Právě po výtvarné stránce jde o mimořádně podařený snímek, který používá širokou škálu barev k navození ponuré atmosféry. Mimozemská loď působí neobyčejně zvláštně. Prostředí opotřebované kosmické lodi plné nejrůznějších zvuků vydávaných technikou vytváří zvláštní napětí, které diváka neopouští až do posledních okamžiků. Pomalu se stupňující napětí střídají šokující "lekačky". Vetřelec působí originálním dojmem a vzbuzuje skutečný strach. Herci přistupovali k filmu se zřejmou skepsí, považovali ho za jeden z běžných laciných žánrových filmů a byli příjemně překvapeni výsledkem. Film katapultoval Sigourney Weaver mezi hvězdnou hereckou elitu a zaručil jí do budoucna velmi zajímavé honoráře. Ripleyová se stala její životní rolí a spousta fanoušků si ji s důstojnicí hvězdné lodi jednoduše ztotožnila. Pamatuji si na zoufalou snahu tehdejší omladiny dostat se na filmové představení do kina. Na film byl obrovský nával a navíc přístupný až od určitého věku. I s odstupem doby, byť dnes technicky už dávno není na špičce, má Vetřelec velmi působivou, plně funkční atmosféru. Celkový dojem: 100 %. ()
Nefalšovaná hrůza a podle mě i jeden z nejděsivějších filmů všech dob, v dokonalé režii Ridleyho Scotta, který svým Vetřelcem vytvořil na konci 70. let naprosto nový žánr, sci-fi horor (slabší povahy nechť sáhnou po čemkoliv jiném, protože např. scéna ve větrací šachtě, kdy se k sobě na monitoru počítače přibližují dvě bílé tečky, patří k nejbrutálnějším kardiologickým zážitkům vůbec). Přelomový snímek, jenž se dlouho tváří tak, že jeho hlavním hrdinou bude sympatický Dallas (Tom Skerritt), ale události naberou jiný kurs a z puritánské Ripley (Sigourney Weaver), která doposud spíš budila dojem zapšklé důstojnice, lpící na detailech - se stává hlavní hrdinka (v prodloužené verzi najde vyčerpaná Rip v závěru filmu některé členy své posádky zabalené v obřích kokonech a plamenometem je spálí), což činí Aliena ještě více děsivým. Jedinečná podívaná plná obrazových dvojsmyslů a společně s druhým dílem, Věcí a Predátorem, nejlepší sci-fi s mimozemským monstrem. Skvělý film, který vypadá, že byl natočen v současnosti. Naprostá kultovní LEGENDA! ()
Galerie (289)
Photo © 1979 20th Century Fox

Zajímavosti (247)
- V roce 2014 vznikla na motivy filmu hra „Alien: Isolation“. Hra se odehrává patnáct let po prvním filmu a hlavní hrdinkou je Amanda Ripley (dcera Ellen Ripley - zmíněná ve druhém dílu). Amanda se vydává hledat svou matku na stanici Sevastopol, která je ovšem také infikovaná vetřelci (přivlekla je tam záchranná loď Anesidora, která objevila černou skřínku Nostroma a následně i mimozemský vrak na Acheronu). Amanda tak musí přežít nejen útoky vetřelců, ale také vražedných androidů (odkaz na androida Ashe) i obyčejných lidí. Ke hře také vyšla dvě DLC, která pak odkazují na první film: „Crew Expendable“ - neúspěšný pokus nahnat vetřelce do přetlakové komory (kapitán Dallas ve ventilaci); „Last Survivor“ - aktivace auto-destrukčního mechanismu a útěk z Nostroma. Ve hře se také používá filmový plamenomet a detektor. (Jan.Kanak)
- Scenárista Dan O'Bannon zahrnul do filmu sexuální podtext kvůli vyvolání strachu. Podle jeho slov: „Sex lidi zneklidňuje,“ a proto skrz sexualitu zaútočil na diváky. Řeč je především o scéně, kde se Facehugger (vývojové stádium Vetřelce) přichytí na hlavu muže. Tento akt by měl připomínat homosexuální orální znásilnění. (Klajnik)
- Ridley Scott byl až pátou volbou na režisérském křesle. Producenty zaujal především snímkem Soupeři (1977). (PaTeXx)
Reklama