Režie:
Tony ScottScénář:
Michael SchifferKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Hans ZimmerHrají:
Denzel Washington, Gene Hackman, Matt Craven, George Dzundza, Viggo Mortensen, James Gandolfini, Jaime Gomez, Danny Nucci, Lillo Brancato, Ricky Schroder (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Ruský ultranacionalista Vladimir Radčenko se po vypuknutí občanské války v Rusku zmocnil vojenské základny ve Vladivostoku a vyhrožuje světu odpálením jaderných střel. Korvetní kapitán Ron Hunter je odvolán z oslavy narozenin své dcery, aby nahradil nemocného prvního důstojníka na ponorce Alabama. Ta pod velením kapitána Franka Ramseye vyplouvá, aby v případě nouze zničila protivníkovy rakety. Už třetí den cesty však dojde mezi oběma muži k prvnímu konfliktu. O tři dny později přijde zpráva, že se Radčenko zmocnil kódů potřebných k odpálení raket. Sonar zachytí přítomnost ruské ponorky a vzápětí přijde zpráva nařizující odpálení raket. Alabama se ukryje v hloubce a unikne útoku Rusů. Kvůli tomu však radisté nedokáží zachytit další zprávu určenou kapitánovi Alabamy. Ramsey je odhodlán splnit první rozkaz a pohádá se kvůli tomu s Hunterem, který trvá na tom, že útok provedou až poté, co obdrží celou zprávu. (TV Nova)
(více)Recenze (286)
Pre vojnove filmy s ponorkami mam slabost, ale tento medzi spicku nepatri. Prakticky cela prva polovica v ktorej sa mame zoznamit s posadkou a fungovanim ponorky je dost vlazna. Reziserovi sa nepodarilo dostatocne navodit klaustrofobicku atmosferu a preto kym sa naplno nerozbehne ustredny konflikt medzi Washingtonom a Hackmanom, film dost nudi. Potom je to sice o triedu lepsi film, ale z konfliktu tak skvelych hercov v tak napinavej situacii sa dalo vydolovat ovela viac. Asi najviac ma bavil suboj medzi americkou a ruskou ponorkou. Bohuzial tvori len kratku vedlajsu liniu. Vysledkom je solidny nadpriemer, ktory pre fanusikov ponorkovych filmov rozhodne stoji aspon za jedno pozretie. 6/10. ()
Ponorkové filmy sú pre mňa samostatná kategória, ktorej tento snímok zaberá vrchné priečky. Na malom priestore sa o zábavu postaralo najmä herecké koncertujúce duo Washington-Hackman a takisto silné kombo v pozadí filmu Scott-Bruckheimer. Takú stiesnenú ponorkovú atmosféru som ešte necítil, dej je našľahaný napätím od začiatku do konca, mrazivosť z možnosti vypuknutia jadrovej vojny bola absolútne reálna a riť mi stískalo viac ako pri filmoch o skutočných udalostiach z obdobia Kubánskej krízy. A i keď bolo od začiatku jasné, že záver nemôže skončiť nukleárne, behom sekundy som na to vďaka hercom a prebiehajúcim kritickým scénam zabudol a vžil som sa do danej situácie. 90%. ()
"Na této lodi velím já a vy budete držet krok. A jestli ne, tak ten zvláštní pocit, kterej budete mít dole pod kyčlí, bude bota vašeho velitele." Kázeň musí být. Ale co když je jeden velitel moc aktivní a druhej moc opatrnej? No pak je tu vzpoura, to dá rozum. A já bych nechtěl být v uzavřeným prostoru pod vodní hladinou, kde by moje klasická nestrannost vzala za svý. Já prostě nechci být na straně kapitána Ramseye, ani kapitána Huntera a už vůbec nechci být v armádě. Tak co tu dělám? Já se, poslušně hlásím, bojím. A jsem napnutej, což je známka toho, že ten film funguje. ()
Perfektne zmotivované. Washington a Hackman hrajú vysokú ligu a do toho im hrá temný Zimmer ako o závod. Woslkého kamera je klaustrofobická a využíva minimálny priestor maximálne a čo sa týka Tonyho Scotta ďalší zárez v rámci žánru, kedy síce neprekvapuje, ale drží si všetky osvedčené karty a pritom hrá na istotu. Bez jedinej dramaturgickej chyby, ctiac si tradíciu a pravidlá žánru a s parádnou atmosférou. Koniec síce vieme a celkovo finálny zvrat, ktorý drží film pokope, po zhliadnutí nebude mať pri druhej projekcií takú silu, ale stále sa jedná o film, ktorý ma aj napriek roku svojho vzniku nenudil ani minútu. ()
Tento typ filmů je pro mě, jakožto hodnotitele, nejtěžší. Jde prostě o skvělou záležitost, co mě bavila. Nemám proti ní větších výhrad (pokud tedy vynechám to, že jsem té zápletce do detailu nevěřil) a možná si na ní i někdy vzpomenu. Ale jestliže chci další dny v klidu spát, nemohu dát filmu více jak tři, jelikož se prostě jedná o snímek, který se sice snaží o varování formou zábavy, s filmařského hlediska mu však nejde o nic, je to prostě takový ten akčňák, na který je radost koukat. Ale mně jde především o nápad, chcete-li, tak námět a tento bych vymyslel (asi jako většina z nás) bez mrknutí oka. Dost lidí zde vyzdvihuje hudbu. Já bych byl při tomto chválení opatrnější. Zimmer vykrádá očividně sám sebe ( i když možná až v budoucích filmech (při závěrečných titulkách jsem měl pocit, že si skladbu pro Skálu omylem prohodil do Krvavého přílivu)) , jeho melodie jsou někdy značně primitivní, proto se líbí širokému publiku a já, i přesto, že podrobně znám minimum jeho tvorby, jeho postupy (alespoň v akčních filmech) se mi líbily tak možná při první zkušenosti, teď je to už ale dost otravné. ()
Galerie (52)
Photo © Buena Vista Pictures
Zajímavosti (33)
- V partitúre Hansa Zimmera je zakomponovaný známy námornícky hymnus "Eternal Father, Strong to Save". (Arsenal83)
- Během scény, kdy je poručík Hunter zbaven služby, říká kapitán Ramsey : „Get Lt. Zimmer in here! (Přiveďte sem poručíka Zimmera!)“. Hans Zimmer totiž složil k filmu hudbu a jeho jméno bylo dopsáno do scénáře jako pocta za skvěle odvedenou práci. (becki_tu)
- Keďže námorníctvo odmietlo spolupracovať pri natáčaní, produkčná spoločnosť nebola schopná zabezpečiť zábery ponorky. Po kontrole, aby sa ubezpečili, že neexistuje zákon proti natáčaniu námorných plavidiel, počkali producenti na ponorkovej základni v Pearl Harbor, kým sa ponorka nevyplaví na more. Keď ponorka (zhodou okolností skutočná USS Alabama) opustila prístav, prenasledovali ju na člne a helikoptére a natáčali za pochodu. Pokračovali v tom, až kým sa neponorila, čím im poskytli zábery, ktoré potrebovali zakomponovať do filmu. (Arsenal83)
Reklama