poster

Berlín, Alexandrovo náměstí (TV seriál)

  • Západní Německo

    Berlin Alexanderplatz

  • Slovensko

    Berlin Alexanderplatz

Drama

Západní Německo / Itálie, 1980, 14x65 min

Komentáře uživatelů k TV seriálu (21)

  • igi B.
    *****

    Po prvním dílu - zatím bez relevantních ód - za pět - hned... - - - (S.)P.S. - (Smutné) povzdychnutí sledovače - Nu, kéž by se alespoň zdáli přiblížily všechny ty >televizní< seriály a jiné inscenace tomuhle skoro 30 let starému Fassbinderovu projektu. A nejde samozřejmě jen o tu kvalitní románovou předlohu, že... - - - - - (Poprvé viděno 26.3.2009 na ČT2, komentář zde jako druhý - 27.3.2009)(27.3.2009)

  • gudaulin
    ****

    Pět hvězdiček nedám, na to je Alexandrovo náměstí příliš komorní a literární, čtené pasáže jsou přece jen znát, na druhou stranou jsou to ty nejsilnější čtyři hvězdičky, jaké si lze představit. Navíc tenhle seriál ještě neskončil a neustále ve mě rezonuje - je to emocemi nabitá, po čertech chytře natočená věc s úžasně plnokrevnými postavami. Dobro, zlo, láska, nenávist... Tak komplikované, nejednoznačné postavy se objeví jen výjimečně. Jak už napsal Fosgo, seriál působí jako prostředí hodně laciného baru pozdě k ránu a v tom spočívá i kus jeho přitažlivosti. Ty čtyři hvězdičky jdou na vrub i šílenému vysílacímu času, navíc je to projekt, který je lepší shlédnout s menším odstupem mezi jednotlivými díly. Alexandrovo náměstí je hodně hodně dobré a nevylučuju, že se objeví v mé seriálové topce. Celkový dojem: 85 %.(1.6.2009)

  • NinadeL
    *

    Logicky vzato stojí audiovizuální dílo zejména na vizuálním dojmu. Ten tvoří hlavně kvalita výpravy a jestliže té jsem neuvěřila za celou dobu ani na minutu, jsou ostatní hodnoty rázem smazány. pulnicek: Já jsem přestala věřit na dobrý německý film v průběhu jejich 50. let. To je poslední dekáda, kde si dokážu sem tam ještě něco najít, ale jinak v hojném počtu nic.(27.3.2009)

  • Madsbender
    *****

    Franz Biberkopf, postava rozložená v čase. Ambivalentná, nejednoduchá, spálená a znovuzrodená, zmietaná svetom a osudom, drtená spoločnosťou, víťaziaca nad smrťou. No hlavne živá._____Až vo mne silné dojmy konečne prestanú doznievať, odhodlám sa snáď k dlhšiemu komentáru. Samostatnú kapitolu si zaslúži nielen absolútna koncentrácia na postavy a ich psychológiu, nerozlučiteľné spojenectvo s prísnym realizmom, osobitá civilizačná výpoveď, eliminácia rušivých prvkov (teda vizuálnej uhladenosti a čistého snímania), práca s predkamerovým priestorom/mizanscénou, ale i (a to predovšetkým) herectvo kvarteta Günter Lamprecht, Gottfried John, Hanna Schygulla a Barbara Sukowa, rôznorodé akcenty a prenikavý symbolizmus, nesúci sa celým príbehom. Zatiaľ len toľko - najlepší "seriál" môjho života. 100%(19.3.2015)

  • Aky
    ***

    Asi je to řemeslně dobře natočené, ale na můj vkus příliš rozvláčné a zdlouhavé. Za takové situace se dívat čtrnáct hodin na zoufale nesympatického Güntera Lamprechta, je skoro k nepřečkání.(18.12.2010)

  • Vodnářka
    ***

    Měla jsem možnost vidět několik dílů i závěrečný epilog tohoto slavného díla, jeho výjimečnost mi bohužel zatím zůstává záhadou...(1.8.2010)

  • WillBlake
    *****

    „Ano, ano. Je ti pětašedesát, kouli máš pryč, v zádech máš revma, to je život.“ Spolu s Dekalogem asi to nejvelkolepější, co se kdy dostalo na obrazovky televize. Samostatnou kapitolou je potom fatální a absolutně geniální epilog, který celý seriál posouvá do obtížně uchopitelných meta-teritorií (protkaných šílenstvím, krutostí a vinou), z nichž jsem se nemohl vymanit ani po závěrečných titulcích. A znovu jsem si potvrdil, že Fassbinder byl jinde...(21.11.2017)

  • Dionysos
    *****

    Obsahuje spoiler. Jediné dva lidi, které opravdu miloval, byli Mieze a - Reinhold. Jak píše Madsbender, Franz je postava rozložená, ale nejen v čase, ale absolutně - neustále trhána světem na kusy, nucená se vždy znova a navzdory všemu skládat, vlastní silou opět nalézat a přitom zapomínat na to, co předcházelo (nejdřív pravačku, nakonec i duši se však už nalézt nepodařilo). Velikost této postavy je právě v lásce k Reinholdovi, protože toť svět - smrt - život sám, který se vytrhl své obecnosti a postavil se před našeho hrdinu osobně - Reinhold toť vtělení světa, světa krutého, úskočného. A zkušený Franz, milující život a svět i přes jeho nekonečná příkoří, objímá Reinholda v gestu marného boje proti Neporazitelnému, kterého však lze obelstít právě tím, že v lásce a zároveň boji s ním neztratíme sami sebe, vůli milovat bližního, ale i onen Svět, který nám to vše umožňuje, i když nám to vše bere. A právě proto je vrcholem závěr 13. dílu - smích Franze nad ztrátou Mieze není cynismus, ale nejvyšší pochopení - Mieze nemohla Reinholda/ Smrt porazit, ale mohla přijít o sebe samu, zapřením Franze či odchodem od něho by Reinhold skutečně zvítězil. A v gestu (jednorukého) objetí Lásky a Smrti se zároveň odvíjí celý epilog, který je nevídaně dokonalou dialektickou hrou Smrti a Života, provinilosti Světa před vlastní krutostí i Člověka-Franze nad vlastní spoluvinou. /// Fassbinder bezpochyby stvořil jeden ze svých vrcholů, i v rámci jeho filmografie význačný, především obsahovou i formální mnohovrstevnatostí - spojení vypravěče, mezititulků a "jedovatě sladké" (viz zencitizen) hudby dělají z epiky příběhu ironizující a bodavou poezii smutku, životních chyb, turbulentní doby a života.(23.3.2015)

  • Martin741
    **

    Atmosfera povojnoveho nemecka po Prvej Svetovej ziadna, a namiesto len pribeh kohosi uprostred cohosi. 20 %(1.11.2014)

  • hans500
    *****

    První díl za 5*.///11.4.: Druhý a třetí díl pořád výborné, herecký výkon Güntera Lamprechta je výtečný.///Díly 4 - 6: stále výborné, skvělá atmosfára meziválečného německa, vývoj postav. V pátém díle byla často výrazná (a skvělá) hudba podporující atmosféru. Pokud budou i další díly tak perfektní, tak se zařadí "Berlín, Alexandrovo náměstí" mezi mé TOP seriály.///8.5.: Osmý díl opět vynikající, tentokrát nechyběl ani humor (když si Franz v hospodě povídal s pivem).///25.5.: Devátý díl - Je to neuvěřitelné, ale seriál si stále drží svoje kvality.///29.5.: Desátý díl prokazuje výjímečnou kvalitu celého seriálu, u tohoto dílu stojí za zmínku hlavně to, že byl v rychlejším tempu než ty předchozí.///5.6.: Včerejší -už jedenáctý- díl byl... zase výborný, ač je neuvěřitelné. Vychvalovat lze takřka vše, takže tentokrát zmíním že skvělý výkon předvádí i Gottfried John (Reinhold).///12.6.: Co dodat, snad jen že v dvanáctém díle se celá druhá polovina obešla bez Franze (dostalo se většímu prostoru Reinholdovi a Mieze) a přesto nebyl o nic horší.///20.6.: Třináctý díl mě i přes vysoká očekávání překvapil a byl asi nejlepším dílem celé série, o tom závěru nemluvě. Už zbývá jen epilog.///Dvouhodinový epilog je naprosto fenomenální zakončení tohoto Fassbinderova mistrovského kusu.(27.3.2009)

  • GrooveJump
    *****

    Důvod toho, proč sem několik dní nehodnotil žádný film je jasný: Propadl sem tomuhle seriálu, jako tehdá Twin Peaks (né, že by tam byla nějaká podobnost). Ale takhle sem nehltal nic jiného. Seriál mě podnítil, dozvědět se více o "spratkoidovi" Fassbinderovi, což bude, vzhledem k jeho obrovské tvůrčí píii, běh na dlouhou trať, ale těším se. Děkuji tak mé spřizněné duši, že mi tento skvost z ranku TOP poskytl, vytvořil mi tak vskrze můj zájem v kinematografii, důležitý a kultovní mezní bod, moc díkec...(15.11.2009)

  • sator
    **

    Tak sem si seriál sehnal a sjíždím ho ale jsem zděšen... Místo o atmosféře a situaci v poválečném Německu se dívám na panoptikální postavy které nepřiměřeně exhibují a podivné situace kterým jen ztěžka uvěřit.. No uvidím dál, zatím to je jen o vůli... Vlastně dobře mi tak, co znám dobrého z německé kinematografie ?(9.7.2009)

  • Sipora

    Pouze odkazuji na vyprávění Vladimíra Hendrycha o tomto filmu v několika sobotních dopoledních pořadech na Vltavě v r. 2006 (nevím, zda lze najít v archivu ČRo).(11.5.2007)

  • radektejkal
    *****

    Psát o Fassbinderově "Bobří hlavě" by bylo jako se nechat vláčem prachem a větrem po "Alexu". Zdá se mi proto užitečnější uvést stručný obsah podle Wikipedie (mohlo by to pomoct pro základní orientaci): 1. Propuštění vězení a problémy se svobodou, 2. Pokusy o získání výdělku, i když nejsou zcela prodle Francovy libosti, život s Linou, 3. Podomní obchod (tkaničky), vdova a Lüdersova zrada, 4. Život v kutlochu, alkoholismus a deprese, 5. Seznámení se s Reinholdem a Pumsem, Reinholdovy ženy, 6. Franz se zaplete do krádeže, Reinhold ho vyhodí z jedoucího auta, 7. Ztráta pravé ruky, Evina péče, seznámení se s Willym, 8. Franz a Willy jako překupníci kradeného zboží, objevuje se Mieze, 9. Další setkání s Reinholdem, život s Mieze, 10. Mieze chce, aby Franz měl s Evou dítě, protože ho sama nemůže mít, 11. Další styky s podsvětím (Reinhold, Pums), Mieze se zamiluje do jiného - žárlivost a odpuštění, 12. Reinhold a pokusí získat Mieze a po odmítnutí ji zabije, 13. Franz se domnívá, že ho Mieze opustila, a když Meck vraždu odhalí, propadá šílenství, 14 epilog. Psychiatrická klinika, uzdravení, Reinhold je odsouzen, Franz zproštěn žaloby. - a to vše ztvořil RWF za pouhé čtyří měsíce (září až prosinec 1980)..... (Asi) nepřekonatelným problémem zapracování kontextu berlínských reálii oné doby. Jen drobný příklad: V desátém dílu, tedy před zavražděním Mieze, si Eva s Mieze prozpěvují kramářskou písničku o sériovém vrahu mladých mužů (24 celkem) Fritzi Haarmannovi (taky Fritz): "Počkej, počkej, za chvilečku / přijde Haarmann za tebou / vezme svou malou sekyrečku / udělá z tebe sekanou. / Z očí bude huspenina / a špek z tvého pozadí / na buřty užije střeva / a zbytek prostě vyhodí..." Po letech (ještě před Fassbinderem) si tuto halekačku přivlastní skvělý rakouský básník H.C. Artmann: ""warte, warte noch een weilchen, / bald kommt artmann auch zu dir. / mit dem kleenen hackebeilchen, / und macht schabefleisch aus dir." V určitém kontextu s tím stojí i případ sériových vrahů mladých dívek Schenka a Schlossaareka ve Vídni. Od babičky znám "kramářskou" na známou melodii: "Proč bychom se netěšili, / když nám Schenka oběsili / a Schlosaarek nedýchá, nedýchá / mladé holky nepíchá, nepíchá..." ... A tak se to všechno košatí jako Alexanderplatz. DA HABEN WIR WIEDER / 15 STUNDEN GEBERLINERT.(30.6.2016)

  • zencitizen
    *****

    Viděl kdysi ve dvoudenním zátahu v Ponrepu jako snad druhého nebo třetího Fassbindera vůbec a ještě pár měsíců poté se "pracně osvobozoval z čaromoci tohoto filmu", jak napsal kdysi Jan Kučera v souvislosti s Jakubiskovými Zbehy a pútniky. Ještě teď to nedokážu hodnověrně uchopit - zvláštní směs úzkosti, fatality, halucinace a k tomu jedovatě sladká Raabenova hudba. Možnost dokonale sestoupit k postavám a pak sledovat jak je to drtí a kosí jako onen žnec od pánaboha. Takový zážitek už v kině asi nikdy neprožiju.(18.7.2012)

  • gombarix

    Milý a přístupný seriál.(26.6.2009)

  • MarekMotor
    *****

    Průkopnické dílo.(27.6.2009)

  • bobin
    ****

    Celé je to silný zážitek , i když komentáře občas nudí a jsou zdlouhavé . Ovšem vše vyvažují výteční herci a skvělý výber realií . Drama postupně vrcholí až do závěrečných dílů .(29.6.2010)

  • Fosgo
    *****

    Jak jen Fassbinder točil? Zdánlivě jednoduché příběhy jsou nějak divně rafinované ... v takřka každé postavě seriálu je poskládáno dobro, zlo, vášeň, podlost i kapka normality … a především láska, avšak taková upatlaná, Vlastní děj doprovází občasný komentář z literární předlohy Alfréda Döblina čtený režisérem. Dohromady vše působí potemněle jako prostředí baru páté cenové skupiny pozdě k ránu... úžasné....... Ps. Po shlédnutí všech dílů a delšího epilogu, můžu jen obdivně chválit. Především epilog byl působivý – v ráji i pekle konfrontuje hrdina Franz svůj život s životy Mieze, Reinholda a dalších postav seriálu, vrací se mu některé prožité okamžiky, znovu si je připomíná ... Až výbuch ukončí pozemské trápení všech protagonistů....(14.4.2009)

  • rivah
    *****

    Vrchol Fassbinderovy tvorby. /Zajímavost: uprostřed posledního dílu-epilogu se přesně uprostřed, ve scéně z "jatek" vlevo od tří přihlížejících objeví -několikrát na několik vteřin- velká hlava muže v klobouku, patrně je to sám Fassbinder/(12.3.2015)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace